En tieda oletteko muut pistaneet merkille samaa, mutta tuossa parin paivan ajan (ainakin) nakojaan Iltasanomat pommitti aivan helvetillisen maaran ilmastopropagandaa suorastaan kasittamattomilla argumenteilla? Nettisivuilla useempi artikkeli samaan aikaan ja samalla aiheella, Suomen tehtava jotain tai maailma tuhoutuu jne. Jostain syysta kilpailija IL ei lahtenyt ihan samalle linjalle, siella jopa julkaistiin tuota propagandaa kritisoivan suomalaisproffan mietteet. IS ei tuota ole julkaissut ja tuntuu sensuroivan kaikki siihen viittaavat kommentit (kokeilin piruuttani pari kertaa). IS, tuo Suomen Pravda. Vain yksi oikea totuus...
Vaikka taalta kaukaa Floridasta asiaa tarkasteleekin niin alkaa menna aika mahdottomaksi tuo touhu siella Suomessa. Tuo prof. Esa Vakkilaisen ihmettely tuosta propagandasta oli mielestani aika perusteltua, miksi Suomen pitaisi tappaa taloutensa ja ajaa ihmiset ahdinkoon kun Suomi on kuitenkin jo jopa onnistunut vahentamaan paastoja, yhtena harvoista maista. Samalla latoi lukuja tiskiin, raskas liikenne aiheuttaa enemman paastoja kuin yksityisautoilu...Suomen osuus CO2-paastoista maailmassa n.promillen luokkaa...
En ole ilmastonsuojelua vastaan missaan nimessa, mutta se sonta jota suolletaan ihmisille alkaa jo melkoisesti kyllastyttaa. Tosin nakojaan ainakin osassa noista IS artikkeleissa alkaa olla jo suurin osa kommenteista lukijoilta kriittisia tuota propagandaa kohtaan. Lieneeko jo tuo humpuukin toitottaminen mennyt niin yli etta alkaa kansalla mielipiteet muuttua?
Itse aina vaan jaksan ihmetella etta jos ei osata edes ensi viikon saata ennustaa luotettavasti niin miten ihmeessa kaikkiin maalailtuihin kauhuskenaarioihin tulevaisuuden ilmastosta pitaisi uskoa? Rahastustahan kaikki tuo on, en vaan vielakaan ole ymmartanyt miten se Suomen verojen kiristaminen mitenkaan vaikuttaa ilmastoon. Se naapurin Pertti joutuu silti ajamaan toihin ja kaymaan kaupassa, riippumatta siita kuinka paljon bensa maksaa tai kayttomaksut nousevat. Samaan aikaan Aasiassa kivihiili palaa, teollisuus ja saasteet lisaantyvat eika sita Suomen verotus hillitse.
(Linkki tuohon proffan haastatteluun: https://www.iltalehti.fi/politiikka/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160_pi.shtml (https://www.iltalehti.fi/politiikka/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160_pi.shtml) )
Lainaus käyttäjältä: flhx - 10 lokakuu 18, 16:56:17
Itse aina vaan jaksan ihmetella etta jos ei osata edes ensi viikon saata ennustaa luotettavasti niin miten ihmeessa kaikkiin maalailtuihin kauhuskenaarioihin tulevaisuuden ilmastosta
Jos on pitänyt tilastoa esim. aamuisen työmatkan kestosta vaikkapa viiden vuoden ajalta, niin osannee melko hyvin sanoa onko se lyhenemässä, pysymässä samana vai pitenemässä. Mutta siltikään ei pysty ennustamaan huomisaamun työmatkan kestoa 10 s tarkkuudella.
Tästä on puhuttu sosiaalisenkin median puolella. Esimerkkinä ekoteko, osta bootsit ja prätkärotsi, niin Rahid-pojan siellä Intiassa hiilivoimalla pyörivässä tehtaassa ei tarvitse parsia sulle uusia tennareita ja tuulitakkia joka vuosi, eikä rahtilaivan tuoda niitä toiselle puolelle maapalloa.
Näin olet omalta osaltasi tehnyt paljon ja ekologisen maksimijalanjälkesi täyttämiseksi voit vielä päästellä hiilivetyjä ilmakehään.
Ennen kaikkea olet alati tyylikäs kaikkien typerien trendien ollessa alapuolellasi.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 10 lokakuu 18, 16:56:17
Tuo prof. Esa Vakkilaisen ihmettely tuosta propagandasta oli mielestani aika perusteltua, miksi Suomen pitaisi tappaa taloutensa ja ajaa ihmiset ahdinkoon kun Suomi on kuitenkin jo jopa onnistunut vahentamaan paastoja, yhtena harvoista maista. Samalla latoi lukuja tiskiin, raskas liikenne aiheuttaa enemman paastoja kuin yksityisautoilu...Suomen osuus CO2-paastoista maailmassa n.promillen luokkaa...
Tämä. Ilmastovouhotukseen liittyviä kommentteja lukiessa tuntuu siltä, että viimeinenkin järjen valo on kadonnut.
Oli itse asiasta mitä mieltä tahansa, on aika ilmeistä, että erilaisten päästöjen vähentäminen on kannatettava tavoite sinänsä. Mutta miten sitä kannattaa tehdä? Teknologian kehittyminen on paras vastaus aiheeseen, mutta sitä ei voida pakottaa millään lainsäädännöllä. Jäljelle jää oikeastaan vain yksi keino: verotus.
Verojen perusominaisuuksiin kuuluu se, että kaikki verot aiheuttavat hyvinvointitappioita. Mitä pistemäisempiä veroja ja mitä korkeammat veroasteet, sitä suuremmat tappiot.
Jos hiilidioksidipäästöjä halutaan verottaa, veroasteen pitäisi hyvän verotuksen teorian näkökulmasta olla sama riippumatta siitä, mikä on päästön lähde. Matala verokanta ja laaja veropohja, se on way to go.
Miten tämä sitten toteutuu? No, otetaanpa esimerkiksi päästökauppa. Päästökaupan piiriin kuuluvissa kohteissa CO2-tonnin hinta on suuruusluokkaa 5 euroa.
Henkilöautokannan keskikulutus puolestaan on nykyään öpaut 6 l/100 km. Tuottaakseen yhden tonnin CO2:ta tämmöisellä autolla pitää ajaa noin 7000 km. Bensalitrassa polttoaineveroa on noin 70 senttiä. Tästä saadaan laskutoimituksen tuloksena, että autoilija maksaa yhdestä CO2-tonnista hiukan vajaa 300 euroa. Vaatimattomasti noin 60-kertainen hinta päästökaupan piiriin kuuluvaan CO2-tonniin nähden. Eikä tässä ole jyvitetty vielä CO2-perusteisen autoveron eikä ajoneuvoveron osuutta.
Ja sitten puhutaan, että henkilöautoliikenteen hintaa pitää entisestään nostaa. Liikenne tuottaa Suomen CO2-päästöistä hiukan yli 20 %, josta tieliikenteen osuus on vähän yli puolet ja henkilöautoliikenteen osuus siitä noin puolet. Jos henkilöautoliikenteen CO2-päästö puolittuisi, se pudottaisi Suomen kokonaispäästöjä vain 2-3 prosentilla.
Edes teoriassa saavutettavissa oleva päästövähennys on siten erittäin pieni. Sen eteen ollaan kuitenkin sokeasti valmiita hyväksymään aivan karmean kokoinen kansantaloudellinen tappio, jonka liikenteen verotus aikaansaa (jo nyt).
Että mitä niin vittua? :o
Nimimerkillä epätietoinen Tuusulasta.
^Ja sitten kun täällä ajaa bensaveekasilla, niin hiilidioksiditonnista maksaakin sen tuhannen eurorahaa...
Tästä kun on sitten kysellyt, milloin missäkin, niin ensin sitä ollaan pahimpia saastuttajia, mutta kun esittää asian että modaamalla saisi päästöjä vähennettyä, niin sitten ollaankin jotenkin kummasti siirrytty marginaaliryhmäksi. Yritin tästä keskustella velipojan kanssa, joka kuvittelee olevansa joku maailmanpelastajien ylijumala, kun on kehittelevinään kaikenlaista kaikkeen liittyvää Etiopiassa, ja sitä kautta tietävänsä kaikesta kaiken. On kyllä jo viisvuotiaana esittäny tosissaan tietävänsä kaikki...
Keskustelu ei oikein edennyt hedelmällisesti, ihan mitä tahansa esitti niin aina oli sama lopputulema: "kansantalous ei kestä jos ei osteta uusia tuotteita", ja kun tässä vaiheessa kysyi että miten tähän enää päästöihin liittyi, niin tämän voi kuitata toteamuksella "sä et nyt ymmärrä kokonaisuutta, talous ei kestä tuollasia vanhojen harrastajia"... Kuitenkin vielä päivää aiemmin olivat kovin kiitollisia kun pakkasessa erehdyin heidän porukan noutamaan bensarosvolla, jossa piisasi kyllä lämpöä. Sitä en tiedä millä sitten loput liikkumiset suorittivat, loppui kiinnostus nähdä tätä "maailmanpelastajaa"...
[quote author=Tuusulan T-Bone
Että mitä niin vittua? :o
Nimimerkillä epätietoinen Tuusulasta.
Tähän maailman pelastamiseen on helppo ratkaisu...Kielletään kaikki muut autot paitsi saksalaiset premium merkit ja alle 220 akselivälillä olevat moottoripyörät ;) Tähän voisi lisätä vielä autot jotka on valmistettu ennen vuotta 1960...
Lainaus käyttäjältä: Jasu - 11 lokakuu 18, 13:02:27
^Ja sitten kun täällä ajaa bensaveekasilla, niin hiilidioksiditonnista maksaakin sen tuhannen eurorahaa...
Mahtaa olla äksy bensakasi. Mun bensakaseilla selviää edullisesti, ainoastaan 600-800 euroa per hiilidioksiditonni. Tarttee varmaan virittää niitä jotenki. ;D
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 11 lokakuu 18, 17:49:36
Lainaus käyttäjältä: Jasu - 11 lokakuu 18, 13:02:27
^Ja sitten kun täällä ajaa bensaveekasilla, niin hiilidioksiditonnista maksaakin sen tuhannen eurorahaa...
Mahtaa olla äksy bensakasi. Mun bensakaseilla selviää edullisesti, ainoastaan 600-800 euroa per hiilidioksiditonni. Tarttee varmaan virittää niitä jotenki. ;D
Pari Rangea, -76 manuaali kaasareilla, -95 ruiskulla automaattina... Isoimmat mitatut, vanhempi kiskaisi 25 litraa 15 metrillä, uudempi 85 litraa satasella. Nyt eheytettyinä ei juuri alta viidentoista edes matkassa...
No, muutama tonni vuoteen mittariin, ei isosti ahdista...
Autoja on helppo verottaa ja syyllistää omistajia. Hetki sitten mainostettiin dieseliä kansalaisille päästöillä ja nyt dieselit on suurin saastuttaja.
Kelläänhän ei tullut saasteissa mieleen maapallon asukasluvun kasvu kokoajan. Länsimaissa paikallisten ihmisten määrä on laskussa, mikä on oikea suunta.
Onneksi tällä pallolla on maita joiden ainoa vientituote on ihmiset muihin maihin ;D
Sitten kun täällä on liikaa ihmisiä josta luonto ei selviä niin luontoäiti kyllä harventaa kantaa riittävästi, siinä vaiheessa onkin jo meidän peli sitten pelattu.
Nonnii, taalla bensan hinta on laskussa, mites siella Suomessa? Kay joka syksy kun kysynta laskee(kesan matkailut ohi) niin hinnat laskee, samoin tarjontaa on yli tarpeen. Talla paikkakunnalla n. kuukaudessa tippunut yli 25snt/gallona ja nakyy tippuvan lisaa.
Kun kerran tassa ketjussa jo kommentoin IltaSuolta niin menkoon samaan...Voi hyvanen aika mita soopaa taas Trumpista ja vaaleista...Tosin jos lahteena on CNN (Clinton News Network) ja New York Times eli demokraattien ja vasemmiston paa-aanenkannattajat niin...Ja kas kummaa, kommentointi ei sallittu...Kuten sanoin jo aikaisemmin, Suomen Pravda...
Sama se mikä suoli, mut Trumputin on saatanasta ja uhkaa maailmanjärjestystä.
Varmaan sopiva kouluttamattoman väestön puolesta, mut yksikään aivot ja koulutuksen omaava ihminen ei voi pitää narsistista megalomaanikkoa, joka on lisäksi patologinen valehtelija, soveltuvana yhden maailman isoimmista talouksista johtajaksi.
(ne muut osaa vaan varmaan peittää tilansa...kun kumminkin alkaa tulla entäs se ja se kommenttia)
ja ylläpito poistaa jos kokee asiattomaksi tällä tavalla arvostella toisen maan päämiestä.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 08 marraskuu 18, 01:48:48
Kun kerran tassa ketjussa jo kommentoin (uutisvälineen nimi) niin menkoon samaan...Voi hyvanen aika mita soopaa taas NNN:stä ja vaaleista...Tosin jos lahteena on (toinen uutislähteen nimi) ja (kolmas uutislähteen nimi) eli (vastapuoli kuin itse olen) ja (joku muu ryhmä johon en mielestäni kuulu) paa-aanenkannattajat niin...Ja kas kummaa, kommentointi ei sallittu...Kuten sanoin jo aikaisemmin, (leikkimielinen uutislähteen nimi)...
Ihan samanlaista jokapuolelle menevää osoittelua ja vastapuolten syyllistämistä tapaa täälläkin. Silloin politiikkaa tehdään politiikan vuoksi, eikä sen vuoksi, että oikeasti hoidettaisiin yhteisiä asioita kuntoon.
Kiusallisen hyvin osaavat täkäläiseen telkkariin valita haastatellut. Toisen puolen porukoista on kuin tahallaan valittu fixuja esimerkeiksi. Siis sellaisia ihmisiä joilla on jotakin sanottavaa. Sen sijaan toiselta puolelta löytävät kamerain eteen ähinnä henkilöpalvontaan osallistuvia jotka ovat onneksi tuhansien kilometrien päässä täältä - sen verran ylikierroksilla käyvät. Iskulauseen huutajia kyltteineen.
Kunhan ette rupea kaduilla tappelemaan nyrkeillä siitä kumpi on oikeassa. Sekään ei tuntuisi enää kovin ihmeelliseltä jos niin kuitenkin jonakin päivänä käy.
Hankalia noi kaksipuoluejärjestelmät. Hommat kärjistyvät, kansakunta jakautuu ääripäihin. Vähän niinkuin Suomessa olisi ehdokkaina vain vihreät ja persut...
Jos Trumpin ominaisuuksiin kuuluisi Jackin listaamien piirteiden lisäksi edes jonkinlainen tahdikkuus ja politiikan alkeiden osaaminen, ja jos vielä osaisi ajatella asioita muutenkin kuin oman napansa ympärillä ja enemmän kuin seuraavat 15 sekuntia eteenpäin, niin tilannehan ei olisi ollenkaan niin paha ::)
Mutta osaan kyllä kuvitella että floridalaisessa harrikkakaupassa on töissä ja asiakkaina vain kunnon rebublikaaneja, tai ainakin mahdolliset demokraattien kannattajat osaavat pitää suunsa kiinni politiikasta tontilla oleskellessaan ;D
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 08 marraskuu 18, 17:57:06
Hankalia noi kaksipuoluejärjestelmät. Hommat kärjistyvät, kansakunta jakautuu ääripäihin.
Noh. Yksipuoluejärjestelmän ainoa hyvä puoli on se, että kaikki ovat samaa mieltä siitä, että hallitus toimii aina mitä parhaimmalla tavalla. :D
Noiden 2 puoluejärjestelmässä on ilmiselvä vallanvaihdon vaimennin. Vallassaolevat kikkailevat minkä ehtivät ettei vastapuolen äänestäjät pääsisi uurnille. Sinällään ymmärrettävää sekin. Jos joka vaalissa vaihtuu valta ja uusi vallanpitäjä käyttää aikansa just saatujen juttujen purkamiseen niin mitään uutta ei synny.
Kunhan nyt eivät ihan hirveää kauppasotaa aiheuttaisi joka veisi pikkuriikkisen maamme uuteen lamaan, niin sekotelkoot pakkojaan siellä muuten ihan oman maun mukaan.
Moo
Tämä on niin tätä päivää.....
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959_oa.shtml (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b8959_oa.shtml)
Iltalehden faktat.
Viisi syytä siihen, miksi akun valmistus pilaa sähköauton ympäristöystävällisen maineen
Sähköautoilla yritetään ratkaista suurkaupunkien saasteongelmat ja pysäyttää ilmanmuutos. Mutta onko litiumioniakun varassa liikkuva sähköauto sittenkään riittävän hyvä ratkaisu?
Automerkkikohtaisia tietoja sähköautojen valmistuksen hiilipäästöistä ei ole saatavilla.
Sähköauto on kadulla päästötön, mutta akun valmistaminen tuottaa runsaasti hiilidioksidia.
Viime viikolla mediayhtiö Bloomberg kiinnitti huomion suuriin hiilidioksidipäästöihin, joita syntyy sähköautojen litiumioniakkujen valmistuksessa.
Ruotsin ympäristöinsituutin (ILS) 2017 tekemän selvityksen mukaan puolet akun valmistuksen hiilidioksidipäästöistä syntyy raaka-aineiden tuotannosta ja toinen puoli akkutehtaalla akun valmistuksen yhteydessä.
Suurimmat Litiumkaivokset sijaitsevat Chilessä ja Australiassa.
Näin sähköauton akkujen päästöt syntyvät
1. Malmin louhinta kaivoksista
Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.
Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä.On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.
2. Metallien jatkojalostus
Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa.Näin syntyy CO2-päästöjä.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
3. Akkutehtaat käyvät hiilivoimalla
Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin.Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia. Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
4. Autojen toimintamatkan lisäys lisää myös päästöjä
Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidetään ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.
Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.
Bloomberg NEF -tutkimusyhtiö ennustaa, että sähköautojen akkujen keskiteho nousee lähivuosina noin 60 kWh:iin.
Tällaisen akun valmistus tuottaa kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin pienehkön sähköauton, kuten Nissan Leafin, 30 kWh akku.
Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.
5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja
Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.
Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.
Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.
ILPO MATTILA
Esille poimi Ile
Täs
Tuolla Il:ssä viitattiin Bluumpekiin...
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-16/the-dirt-on-clean-electric-cars (https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-16/the-dirt-on-clean-electric-cars)
Ile
Totta on sekin että sähköauton tekemiseen kuluu energiaa enempi kuin polttikseen. Laskelmia on tehty ja niitä on erilaisilla tuloksilla. Akkujen materiaali menee kierrätykseen monta kertaa ja silloin nuo laskelmat muuttuvat ihan toisiksi. Kerätäänhän kaljatölkitkin.
Lainaus käyttäjältä: Jack - 08 marraskuu 18, 08:34:50
Sama se mikä suoli, mut Trumputin on saatanasta ja uhkaa maailmanjärjestystä.
Varmaan sopiva kouluttamattoman väestön puolesta, mut yksikään aivot ja koulutuksen omaava ihminen ei voi pitää narsistista megalomaanikkoa, joka on lisäksi patologinen valehtelija, soveltuvana yhden maailman isoimmista talouksista johtajaksi.
(ne muut osaa vaan varmaan peittää tilansa...kun kumminkin alkaa tulla entäs se ja se kommenttia)
ja ylläpito poistaa jos kokee asiattomaksi tällä tavalla arvostella toisen maan päämiestä.
Heh, kuvasit tuossa suurinpiirtein jokaisen tahanastisen USAn pressan...
Jackillakin tuntuu olevan CNN tai Suomen vasemmistolainen valtamedia se suurin infon antaja? Esim Obamahan ei toki valehdellut..Eika esim Bill Clinton...Ko. herran suurimpiin saavutuksiin taitaa jaada valkoisen talon avustajan kellistaminen ja siita valehtelu. Disclaimer: EN ole Trumpin ihailija. Alkaa vaan hiukan ryydyttamaan se jatkuva loanheitto jota ko.herra saa. Osa varmasti ihan aiheesta. Tekee virheita, on epakohtelias ja laukoo mielipiteitaan miten sattuu. Kayttaytyy kuin ison firman johtaja siis. Steve Jobs oli kuulemma taysi kusipaa, katsokaa minkalaisen firman sai aikaan. Trump johtaa kuin isoa firmaa, koska ei ole poliitikko.
Kaikkien virheiden ja ylilyontienkin jalkeen kannattaa muistaa etta kylla herra on jotain saanut aikaankin. Pohjois-Korea neuvotteluyhteyteen. Yksikaan edeltajista ei ole siihen pystynyt. En oikein tieda miten se uhkaa maailmanjarjestysta? Trump pistaa laittomia siirtolaisia kuriin, ratsioilla ja karkotuksilla. Tata asiaa tietysti demarit ja kukkahattutadit kauhistelevat. Voi hyvanen aika kun tuo Pedro joutuu nyt menemaan takasin kuokkimaan sontaa Meksikoon. Niin, olisi tullut laillisesti maahan ja tehnyt asian eteen hiukan paperitoita niin saisi ehka jopa jaada.
Tyottomyys on alentunut roimasti sitten Obaman kauden. No nyt tietysti alkaa se ruikutus etta kun se Obama teki esityot niin nyt Trump korjaa hedelmat tms sontaa. Obamalla oli 8 vuotta aikaa, suurin saavutus taisi olla Obamacare joka oli taysi susi ja ylettoman kallis kokeilu. Toivon mukaan se romutetaan akkia.
Ja kun taas tuntuu IS olevan sita mielta etta CNN on se ainoa oikea totuus niin ite katselin tuon nyt kohutun CNN Acostan videon jo tuoreeltaan aamun uutisissa. Tama nyt on taysin oma mielipide, mutta jos tuo CNN toimittaja jankuttaa kysymystaan joka ei edes vaalitulostilaisuuteen kuulu, ei suostu useista pyynnoista huolimatta luovuttamaan puheenvuoroaan tai mikrofonia niin kylla siina kyseinen hahmo sai ihan just sita mita ansaitsi saamalla porttikiellon Valkoiseen taloon. CNN on tietysti toista mielta.
Menihan melkoseksi politikoinniksi tama vastaus...Minullakin olisi taalla huomattavasti helpompaa noin niinku aloittelevana siirtolaisena jos joku muu kuin Trump olisi vallassa. Siita huolimatta, luojan kiitos maanpetturi Hillarya ei valtaan paastetty.
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 08 marraskuu 18, 17:57:06
Hankalia noi kaksipuoluejärjestelmät. Hommat kärjistyvät, kansakunta jakautuu ääripäihin. Vähän niinkuin Suomessa olisi ehdokkaina vain vihreät ja persut...
Jos Trumpin ominaisuuksiin kuuluisi Jackin listaamien piirteiden lisäksi edes jonkinlainen tahdikkuus ja politiikan alkeiden osaaminen, ja jos vielä osaisi ajatella asioita muutenkin kuin oman napansa ympärillä ja enemmän kuin seuraavat 15 sekuntia eteenpäin, niin tilannehan ei olisi ollenkaan niin paha ::)
Mutta osaan kyllä kuvitella että floridalaisessa harrikkakaupassa on töissä ja asiakkaina vain kunnon rebublikaaneja, tai ainakin mahdolliset demokraattien kannattajat osaavat pitää suunsa kiinni politiikasta tontilla oleskellessaan ;D
Kuten sanottu, Trump johtaa kuten suurta firmaa, siihen ei kuulu tahdikkuus tai politiikan alkeiden osaaminen...
Ja taalla harrikkafirmassa Floridassa kylla saa sanoa mielipiteensa, ihan niinkuin muuallakin. Minulle yksi asiakas tuli avautumaan siita kuinka perseesta Trump on. Jokainen saa sanoa mielipiteensa, ei sita ole taalla kielletty. On tuolla tontilla nakynyt Clinton tarroja autoissa ja t-paitoja joissa mainostetaan demareita/clintonia. Vahemmistoa ja suurta sellaista toki. Mutta vasemmistolaisen median Suomessa levittama propaganda nakojaan uppoaa, kuvittelette etta taalla tapeltaisiin nyrkit pystyssa jos joku on Clintonin kannattaja? En ole KERTAAKAAN tormannyt tilanteeseen etta olisi tullut mitaan edes sanasotaa eri puolueiden kannattajien valilla. Toki itsehan olen paikan paalla, IS varmaan kertoo sen oikean totuuden siella Suomessa...
Ihan silleen et mä osaan lukea muutakin ku ISää tai CNNää.
Koitan hakea tietoni mahdollismman monesta paikasta, ja sanoisin, että huomattavan paljon kriittisemmin kuin suurin osa.
Pysyn edelleen kannassani että Trump on paska, ja soveltuu oppimattomalle kansanosalle, joka saadaan "barrikadeille" vetoamalla samoihin uhkakuviin, joita täällä euroopan päässä jakaa pääasiassa äärioikeistolaiset puolueet/yhdistykset.
Toki saa ja pitää olla esim. maahanmuuttokriittinen. Niin minäkin olen, voimakkaasti. Sehän on fiksua ja oikein, muttei tapa jolla asioita viedään ns. eteenpäin.
Ja saattaa olla, että herra bisneskepuli on saanut (virkamiehet ovat saaneet) jotain aikaiseksi, mutta suhteet tännepäin on ryssitty, se on täysin Putinin vietävissä, ja puhe-yhteys P-Koreaan... En pidä kovin suurena saavutuksena. (meillä on täällä huseeraamassa toinen businessmiäs ja oikee aito kepuli, niinkius tiedät. Siitäkin näkee, ettei firman johtaminen ja valtion johtaminen oo ihan sama asia)
Siellä P-Koreassa kaks hullua tapas toisensa ja kehu toisiaan kilpaa. Mitäs se P-Korea muuten just tekikään... taas tais luvata jatkaa ydinaseohjelmaansa....Hehheh.
Hyvin menee mutta menköön. Ja jääköön tää politiikan jauhaminen tällä foorumilla. Ei liene tarkotus, vaikka "yleistä höpinää" osastolla ollaankin
Lainaus käyttäjältä: flhx - 09 marraskuu 18, 02:21:34
Tyottomyys on alentunut roimasti sitten Obaman kauden. No nyt tietysti alkaa se ruikutus etta kun se Obama teki esityot niin nyt Trump korjaa hedelmat tms sontaa. Obamalla oli 8 vuotta aikaa, suurin saavutus taisi olla Obamacare joka oli taysi susi ja ylettoman kallis kokeilu. Toivon mukaan se romutetaan akkia.
Työttömyyden lasku alkoi jo vuosia sitten, Obaman ensimmäisen kauden aikana ja suht. tasaisesti laskenut koko ajan. Pahoittelut offtopicista.
Lainaus käyttäjältä: flhx link=topic=13595.msg101344#msg101344
Kuten sanottu, Trump johtaa kuten suurta firmaa, siihen ei kuulu tahdikkuus tai politiikan alkeiden osaaminen...
Jep, niin täälläkin Sippilä yrittää johtaa pientä maata kuten pikkufirmaa... Ei toimi.
Valtion ja firman johtaminen eroaa mm siinä että edes Trumppikaan ei voi antaa kenkää varsinaisesti kenellekään (niinku kansanryhmälle), eikä ne Trumpin businekset ennen presidenttiyttäkään nyt ihan NIIN loistavasti menneet, tai lain mukaan.
Sen rebublikaanikommentin perässä oli "virnu", kun se oli vitsiksi tarkoitettu ;)
Totta töriset siinä että meillä(kin) on valtamediat vahvasti vasemmalle kallellaan, ja toisella puolen sitten "riippumattomat" ovat täynnä jotain persuhuuheloita. Uutisiinkin tuppaa tuppaantumaan toimittelijoiden omat asenteet, jos kyse on ilmastonmuutokseta, siirtolaisista ym aiheista.
Surullista sekin että jossain tutkimuksessa oli tullut ilmi että Suomessa 14-16-vuotiaiden skidien suurin huolenaihe on nykyään ilmastonmuutos. Kouluissa varmaan propagoidaan, liekö aihe ujutettu opetussuunnitelmaan vai onko kyseessä opettajien omien mielipiteiden tuonti paikkaan missä pitäisi harjoittaa vain ja ainoastaan objektiivisten tosiasioiden kertomista? Vaikka kyllä mullekin 80-luvun alussa maantiedon tunnilla hehkutettiin Neuvostojen Maan autuutta, oli kolhooseja ja vehnäpeltoa silmän kantamattomiin, 12-metriset puimurit painoivat menemään rivissä, töitä, leipää ja kaikkea kivaa kaikilla.
No niin, nyt kun tänään voitan Eurojaskasta sen pääpotin, niin toteutan viimeinkin se pitkäaikaisen suunnitelmani....
Kaupasta perseen alle tuliterä Tesla, se sauvasekoittimen tekniikka akkuineen hevonv..tuun, ja tilalle isolohko bensakasi, kunnon bensakrematorio 8)
Kyllä nyt autossa pitää pakoputket ja kunnon äänet olla ...kele, pudotkoon aurinko taivaalta jos se tosta on kiinni stana... >:(
Luojan kiitos sähköautot lisääntyy, että bensaa riittää meille jotka sitä käytetään, niin motskareissa kuin autoissakin...
Lainaus käyttäjältä: jannu - 09 marraskuu 18, 12:55:40
No niin, nyt kun tänään voitan Eurojaskasta sen pääpotin, niin toteutan viimeinkin se pitkäaikaisen suunnitelmani....
Kaupasta perseen alle tuliterä Tesla, se sauvasekoittimen tekniikka akkuineen hevonv..tuun, ja tilalle isolohko bensakasi, kunnon bensakrematorio 8)
Kyllä nyt autossa pitää pakoputket ja kunnon äänet olla ...kele, pudotkoon aurinko taivaalta jos se tosta on kiinni stana... >:(
Luojan kiitos sähköautot lisääntyy, että bensaa riittää meille jotka sitä käytetään, niin motskareissa kuin autoissakin...
Jottei sun koko potti sula autoihin, niin tuo se Tesla mulle purettavaksi. Mä otan ne akut ja moottorit sieltä veloituksetta.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 09 marraskuu 18, 02:21:34
Disclaimer: EN ole Trumpin ihailija. Alkaa vaan hiukan ryydyttamaan se jatkuva loanheitto jota ko.herra saa.
Täysin samaa mieltä.
Se, miten Trumpia käsitellään mediassa vituttaa paljon enemmän kuin herran itsensä koheltaminen. Edes Trumpin aikaansaannokset eivät ole pelkästään pikimustia, mutta mistään muusta ei käytännössä uutisoida ollenkaan.
Aika peruspsykologiaa on, että jengi alkaa symppaamaan sitä, jota jatkuvasti potkitaan päähän. En tiedä, mikä agenda medialla on, mutta jos se on Trumpin kannatuksen laskeminen, niin strategia ei kyllä toimi.
Daytonassa joku myi T-paitoja, joissa Trump istui H-D:n päällä ja kuvatekstinä oli "Finally someone with balls". Jäi hiukan harmittamaan, etten tullut ostaneeksi. Sellainen päällä olisi ollut hyvä jalkautua Kallion punaviherkuplaan herättämään, tuota, keskustelua. ;D
Lainaus käyttäjältä: jannu - 09 marraskuu 18, 12:55:40
No niin, nyt kun tänään voitan Eurojaskasta sen pääpotin, niin toteutan viimeinkin se pitkäaikaisen suunnitelmani....
Mä taas suunnittelin hommaavani sellasen vaan kuminpolttoon, se kun on sopivan ekologinen laji.
Trumppi tuntuu olevan tapetilla joka päivä. Ainahan tuon maan pressana on ollut jonkun sortin kikkailija, joten ei siinä mitään uutta ole. Sinänsä herran säädöt ei isommin liikuta, mutta nuo tuontitariffit vituttaa ehkä eniten noista kikkailuista.
Luin jossain vaiheessa kirjan Secret lives of the US presidents, eli kootut jenkki pressojen perseilyt samoissa kansissa. Monessako stoorissa oli värikynä käynyt, paha sanoa. Mutta viihdyttävää luettavaa tuo oli. Suurin osa pressoista oli juoppoja, uhkapeliaddikteja, huoripukkeja tai muuten vaan enemmän tai vähemmän sekaisin. Ei siis mitään uutta tuolla rintamalla.
Mitä sähköauto ym. sähköllä toimivien vehkeiden hypetykseen tulee, niin samanlaiselta kusetukselta haisee kuin diesel autojen hypetys joku vuosi sitten. Kun saadaan tarpeeksi monta hönöä vipuun, niin nostetaan ajoneuvoverot tappiin tai lätkäistään joku väliaikainen (lue: elinikäinen) haittavero akuista,energian käytöstä tai jonkun muun vastaavan syyn nojalla.
En tunne yhtään töpseli-autoilijaa, mutta kuulin välikäden kautta että ihan kunnollista ajoneuvoveroa ladattavat hybriditkin saa maksaa. Tesloista en sitten tiijä?
Ja mitä Trumppiin tulee niin yksi mikä on hänen presidenttiydessään positiivista on se että kolmas maailmansota siirtyi vähän kauemmas.
Toisin taas kun Hilary olisi tuonut sen jo kirjaimellisesti meidän Suomalaisten kotiovelle.
Lainaus käyttäjältä: NiLo - 22 marraskuu 18, 07:54:19
Ja mitä Trumppiin tulee niin yksi mikä on hänen presidenttiydessään positiivista on se että kolmas maailmansota siirtyi vähän kauemmas.
Toisin taas kun Hilary olisi tuonut sen jo kirjaimellisesti meidän Suomalaisten kotiovelle.
tää vaatii jo jotain perusteluja, mielellään kovia faktoja.
Lainaus käyttäjältä: NiLo - 22 marraskuu 18, 07:54:19
En tunne yhtään töpseli-autoilijaa, mutta kuulin välikäden kautta että ihan kunnollista ajoneuvoveroa ladattavat hybriditkin saa maksaa. Tesloista en sitten tiijä?
Ja mitä Trumppiin tulee niin yksi mikä on hänen presidenttiydessään positiivista on se että kolmas maailmansota siirtyi vähän kauemmas.
Toisin taas kun Hilary olisi tuonut sen jo kirjaimellisesti meidän Suomalaisten kotiovelle.
Täältä trafin sivuilta ne verot selviää https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit (https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit)
Tuohon jälkimmäiseen kolmannen maailmansodan povaamiseen/estämiseen ja muihinkin tässä ketjussa esille tuotuihin mututietoihin myös sen verran, että tiedonhankinta ja sen omaksuminen on nykypäivänä niin vaivatonta, jotta ei ole syytä olla välikäden huhujen varassa. Tietoa on saatavilla vaikka kuinka ja hankkimalla sitä monipuolisesti osaa kyllä erottaa jyvät akanoista.
Ei myöskään ole mitään vihervasemmiston agendalla olevaa valtamediaa. Ihan pörssiyhtiöiden omistamia ovat suurin osa lehdistämme ja täten niitä ohjaa enimmäkseen rahan valta. Klikit on rahaa ja sitä niillä lööpeillä haetaan, jos esimerkiksi jaat/kommentoit sitä vihaamaasi vihervassariagendaa, saat sitä enemmän. Sama pätee Trumpin esillä oloon meidän lehdissämme, se sonta vaan puhuttaa ja pysyy otsikoissa niin kauan kuin se ihmisiä kiinnostaa. Media tarvitsee huomiota, koska vain se tuo rahaa. Vaikeneminen saattaakin olla kultaa.
Jottei menisi ihan ot, niin ilmastopropagandan takana samat markkinavoimat. Ei maailmaa pelasteta tekemällä vielä vähän enemmän voittoa, ennemminkin jakamalla tasaisemmin. Ei tästä kuitenkaan enempiä, kommunistikortti lienee jollain jo kädessä!
Olikin hyvä linkki.
Uusi puolentoista tonnin töpseli-bensa-hybridiä verotetaan vajaa 250e ja vastaava täys-sähköautoa n.200e.
Hyvä että ekologistit on mukana valtion kassavajeen korjaus talkoissa.
Nykypäivän tiedon saannista sen verran että tietoa on niin paljon ettei kellään monista asioista kiinnostuneista ihmisistä ole aikaa googlata tiukkoja faktoja, muuta kun vasta sitten kun faktoja oikeasti tarvitaan.
Keskustelu pohjaisissa yleistieto asioissa on mentävä "medialukutaidolla" ja luoda itselle se mututuntuma.
Ei keskustelua synny jos kaikki ovat aina oikeassa ja samaa mieltä ;D
Lainaus käyttäjältä: themaukka - 22 marraskuu 18, 12:25:38
...sen verran, että tiedonhankinta ja sen omaksuminen on nykypäivänä niin vaivatonta, jotta ei ole syytä olla välikäden huhujen varassa. Tietoa on saatavilla vaikka kuinka ja hankkimalla sitä monipuolisesti osaa kyllä erottaa jyvät akanoista.
Tästä olen jossain määrin eri mieltä. Kaikenlaista soopaa on saatavilla helposti vaikka kuinka, mutta perusteltua tietoa ei välttämättä ihan helposti. ATK:ssa oleva vähäinenkin tieto hukkuu sonnan sekaan.
Ja uskoo ken tahtoo, mutta kaikki ATK:ssa oleva "tieto" ei oikeasti olekaan tietoa. :)
Minua hiukan huvittaa, kun vaaditaan esittämään tietoa "linkittämällä" tai "googlaamalla". Aika monella alalla se todellinen tieto löytyy edelleenkin esimerkiksi kirjastoista, ei googlaamalla eikä linkittämällä.
Lähdekritiikki on myös paikallaan enemmän kuin koskaan ennen. Klikkijournalismi on saatanasta, mutta lähdekritiikkiä tarvitaan myös neutraalimpien uutisten lukemisessa. Ne kun ovat aika järjestelmällisesti värittyneitä johonkin suuntaan, tahallisesti tai tahattomasti, läpinäkyvästi tai peitellysti. Ei ole helppoa se.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 22 marraskuu 18, 18:45:47
Lainaus käyttäjältä: themaukka - 22 marraskuu 18, 12:25:38
...sen verran, että tiedonhankinta ja sen omaksuminen on nykypäivänä niin vaivatonta, jotta ei ole syytä olla välikäden huhujen varassa. Tietoa on saatavilla vaikka kuinka ja hankkimalla sitä monipuolisesti osaa kyllä erottaa jyvät akanoista.
Tästä olen jossain määrin eri mieltä. Kaikenlaista soopaa on saatavilla helposti vaikka kuinka, mutta perusteltua tietoa ei välttämättä ihan helposti. ATK:ssa oleva vähäinenkin tieto hukkuu sonnan sekaan.
Ja uskoo ken tahtoo, mutta kaikki ATK:ssa oleva "tieto" ei oikeasti olekaan tietoa. :)
Minua hiukan huvittaa, kun vaaditaan esittämään tietoa "linkittämällä" tai "googlaamalla". Aika monella alalla se todellinen tieto löytyy edelleenkin esimerkiksi kirjastoista, ei googlaamalla eikä linkittämällä.
Lähdekritiikki on myös paikallaan enemmän kuin koskaan ennen. Klikkijournalismi on saatanasta, mutta lähdekritiikkiä tarvitaan myös neutraalimpien uutisten lukemisessa. Ne kun ovat aika järjestelmällisesti värittyneitä johonkin suuntaan, tahallisesti tai tahattomasti, läpinäkyvästi tai peitellysti. Ei ole helppoa se.
Ollaan iloisia siitä, ettei juuri kukaan vaadi täällä tiedotusvälineitä lopettamaan toimintaansa kirjoittivatpa he puolesta tai vastaan, omia näkemyksiä tukien tai niitä kenties horjuttaen. Siitäkin voidaan tykätä, että niitä tiedotusvälineitä voi haukkua milloin milläkin tavoin väärässä oleviksi, eikä siitäkään seuraa mitään. Riemuitaan myös siitä, ettei toimittajia tapeta ja epäiltyjä rötöksiä tutkivia erotella alinomaa.
Tarpeeksi kun lukee, niin siihen menee ainakin pirusti aikaa.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 22 marraskuu 18, 20:09:31
Ollaan iloisia siitä, ettei juuri kukaan vaadi täällä tiedotusvälineitä lopettamaan toimintaansa kirjoittivatpa he puolesta tai vastaan, omia näkemyksiä tukien tai niitä kenties horjuttaen. Siitäkin voidaan tykätä, että niitä tiedotusvälineitä voi haukkua milloin milläkin tavoin väärässä oleviksi, eikä siitäkään seuraa mitään. Riemuitaan myös siitä, ettei toimittajia tapeta ja epäiltyjä rötöksiä tutkivia erotella alinomaa.
Amen, brother.
Mustavalkoisuus tai kieltäminen ovat harvemmin ratkaisuja yhtään mihinkään.
Yllä mainittu mielestäni vain korostaa sitä tiedonhankinnan ongelmaa ja lähdekritiikin tarvetta. Kun kellä tahansa on oikeus kirjoittaa melkein mitä tahansa (kuten ehdottomasti pitää asian ollakin), sitä oikeutta myös käytetään ja syntyy informaatiotulva. Silloin on entistä tärkeämpää pystyä erottamaan metsä puilta.
Pahimmoilleen kritiikin puute äityy silloin, kun se on tarkoituksellista. Esimerkiksi ideologisista syistä.
Jokainen lukee omien suodattimiensa, oman osaamisensa ja asenteidensa kautta ja ymmärtää ja kimmastuu yksilöllisesti.
Kovin hiljaisen motskarifoorumin ilmastoasioilla saastuttamisen (ja edelleen hiljentämisen) asemasta kannattaa (itseni tavoin) liittyä facebookin jos vaikka mille sähköauto, ituhippi, ympäristö, CO2 foorumeille (ja purkaa siellä tuskaansa). Siellä saa keskustelua aikaisesti asiasta ja vierestä ja parhaimmillaan lentää ulos koko foorumilta kuten mä itse sähköautofoorumilta. Enkä mä oikeastaan mennyt muuta esittämään kuin että akkumateriaalia ei riitä kaikille ja toisekseen jos sähköautot olisivat "bisnes" niin niitä tekisivät merkkivalmistajat rintarinnan.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 23 marraskuu 18, 14:36:06
Jokainen lukee omien suodattimiensa, oman osaamisensa ja asenteidensa kautta ja ymmärtää ja kimmastuu yksilöllisesti.
Näin asia on. Mutta kantsii silti ainakin yrittää lukea ilman suodattimia ja asenteita. Se on avain osaamisen ja ymmärryksen kasvuun.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 23 marraskuu 18, 14:36:06Kovin hiljaisen motskarifoorumin ilmastoasioilla saastuttamisen (ja edelleen hiljentämisen) asemasta kannattaa (itseni tavoin) liittyä facebookin jos vaikka mille sähköauto, ituhippi, ympäristö, CO2 foorumeille (ja purkaa siellä tuskaansa). Siellä saa keskustelua aikaisesti asiasta ja vierestä ja parhaimmillaan lentää ulos koko foorumilta kuten mä itse sähköautofoorumilta. Enkä mä oikeastaan mennyt muuta esittämään kuin että akkumateriaalia ei riitä kaikille ja toisekseen jos sähköautot olisivat "bisnes" niin niitä tekisivät merkkivalmistajat rintarinnan.
Tuossa luetellaan juuri niitä syitä, minkä vuoksi kannattaa mielestäni pysyä loitolla naamakirjoista sun muista helvetin esikartanoista. ;D
Se mihin kenenkin ymmärrys riittää, sille ei voi oikein mitään. Yhtälailla voi kouluttamaton osata yhdistellä asioita ja ymmärtää paljonkin ja toisaalta olla paljon kouluja käynyt ja silti ajatuksissaan rajoittunut. Itsensä väsyttää jos yrittää kaikkia näitä "auttaa".
Mä olin 6 viikkoa jalka paketissa. Sen jälkeen kun olin lukenut tuhannet sivut historiaa, digitoinut valokuvia, katsellut maksukanavia, ei jäänyt jäljelle kuin SOSIAALINEN MEDIA.
Ihan ykkösjuttu kun voi mennä mekastamaan foorumeille jos vaikka mistä oli sitä mieltä tai vaikka ei. Parempaa kuin ... no joku.
Silloin kun netti tuli ja oli foorumeita oli ihan ykköshupia mennä jonnekin "Me Naiset" foorumille haukkumaan puolisoaan joka käy huorissa tms. Hitto miten kiehahti. Melkein kuin kuin alufolio kodin putkimiehessä. Jösses, oli liki yhtä kivaa kuin teininä tyttöjen kanssa spiritismihommat...
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 23 marraskuu 18, 15:14:47Yhtälailla voi kouluttamaton osata yhdistellä asioita ja ymmärtää paljonkin ja toisaalta olla paljon kouluja käynyt ja silti ajatuksissaan rajoittunut.
Totta tämäkin. Mutta jos sokaisee itsensä ideologisilla silmälaseilla, ei ymmärrys varmasti lisäänny. Jos taas ainakin yrittää tarkastella maailmanmenoa neutraalisti, ymmärrys todennäköisesti kasvaa, oli sitten kouluja käynyt tai ei. Sitä minä vaan tarkoitin.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 23 marraskuu 18, 15:14:47Mä olin 6 viikkoa jalka paketissa. Sen jälkeen kun olin lukenut tuhannet sivut historiaa, digitoinut valokuvia, katsellut maksukanavia, ei jäänyt jäljelle kuin SOSIAALINEN MEDIA.
Kuulostaa vakavalta. Epäilen, että sosiaalisen median yletön seuraaminen hidastaa minkä tahansa sairauden paranemisprosessia. ;D
Kuulostaa vakavalta. Epäilen, että sosiaalisen median yletön seuraaminen hidastaa minkä tahansa sairauden paranemisprosessia. Virnistää
Vaarana, ilman omaa harkittua ajattelua, vaikkakin rajoittuneella elimellä, löytää eri näkökantoja kunhan hieman malttaa mutta sitoutuminen näennäisesti todennäköiseen voi olla virhe.
Arvioisin että elin ensimmäiset kolmekymmentä vuotta siinä maailmassa jonka muut olivat luoneet. Oli hetken, sen jälkeen kun avarsin näkemystäni, aika pölinä aivoituksissa.
Tein ihan jotain muuta. Möin omakotitalon jonka oli rakentanut, Mersun ja japsipyörän sen pihasta ja ostanut kohtuuhintaisen moottoripyörän jolla matkailin pitkin Eurooppaa ja vähän muuallakin. Silloin olisi pitänyt olla rohkeutta tehdä vielä enemmän.
Tulin kuitenkin takaisin ja otin satunnaista duunia vastaan mutta, kuinka ollakaan, kiinnostus yhteisiin asioihin tuli vastaan myös. Siis sisäsyntyisesti eikä kenenkään ehdottamana tai pakottamana.
Eihän ne jutut aina nappiin menneet ja muutenkin niitä tehtiin silloin hieman vasemmalla kädellä mutta hauskaa oli. Kukapa sitä väkisin mitään duunaa. Jos duunaa niin lopettakaa.
Nyt kun viettää eläkepäiviä ja heiluu kylillä ja teillä omaksi ilokseen niin kuitenkin tuntee että jotain, ehkä, on tullut duunatuksi. Menneillä asioilla ja tapahtumilla on oma kaikunsa.
Luettelo ei ole täydellinen mutta vaikuttavia tahoja, hyvässä ja pahassa ovat olleet Santtu, Hanski, Marja, Keijo, Harri ja Teemu, vaikka aina hänen jargoniaan en ole ymmärtänytkään sekä Brysselin suunnalta moni joiden kaikkien nimiä en edes muista.
Tämä ei ole vielä testamenttini mutta lääkäreiden mielestä pitäsi lopettaa nykyinen tyyli josko muutaman elinvuoden vielä tienaisi. Pitäsikö elää piruuttaan vielä toinen mokoma? Kuusikymmentä kun tuli täyteen ja tallissa ovat kaikki ne pyörät joita nuorena luuli unelmapyörikseen tai ainakin himoitsi niitä. Edellisessä lauseessa oli vähäistä liioittelua.
Ei se somessa roikkuminen niin kamalaa ole. Siellä on jos jonkinlaista sähköauto, energiafoorumia ja siellä voi tosiaan testata ajatuksia ja toisten ajatuksia ja arvioida toisten osaamista. Taisinko jo mainita että sähköautofoorumilla olivat sen verran kapeakaistaisia näkökannoissaan että saivat fooruminsa teslahymistelyn uomaan kun sulkivat mut sieltä pois. Sähköautofoorumilaisia asiantuntijoita on selkeästi enemmän populaatiossa kuin sähköauton käyttäjiä tai jos ei, niin sitten kaikki suomea kirjoittavat Teslan omistajat ovat siellä. Kyllä sillä kuitenkin itseään viihdytti. Kunnei täälläkään ole kovin paljon seurattavaa nykyisin... ...ettette olisi itsekin vaihtaneet foorumia, epäilen jo!
Onkohan teslakuskit tämän päivän saabisteja?
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 24 marraskuu 18, 11:47:29
Onkohan teslakuskit tämän päivän saabisteja?
Vai harrikkakuskeja ;D
Jonkinasteista fanaattisuutta ja eksklusiivisuuden tuntemusta on havaittavissa molemmissa. Saabin kohdalla syystäkin (melkein yhtäjaksoisesti on jonkinmoinen Saabi ollut taloudessa jo 70-luvun lopulta, ja sen verran on epäsaabejakin kokeiltu että tietää autoilun pimeänkin puolen), Harrikasta ei ole vielä niin paljon kokemusta että voisin varmaksi sanoa. Hondalla oli jo 60-luvulla paremmat insinöörit mutta vanhan Harleyn maanläheisyys ja karhean suoraviivaiset toteutukset kiehtovat nekin.
Nonni, nyt on nakojaan keksitty uus muotisana, "ilmastokuormitus"... Sita pitaa viljella kun on puhe lentomatkustamisesta ja autoilusta, kohta varmasti myos saunojen puukiukaat vedetaan tuohon mukaan.
Aina vaan jaksaa hammastella tata suomalaisten vimmaa itsensa ruoskimiseen ja elaman hankaloittamiseen, suorastaan kerjataan lisavaikeuksia ja veroja sen perusteella mita valtiovalta keksii ja media toitottaa. Huh huh...Ilmeisesti tarkoitus on ajaa Suomi konkurssiin.
Huvittava lukea juttu kahden naisen matkustelusta ja matkabloggauksista, viela vuosi sitten kommenteissa olis lahinna kinasteltu etta miksi pitaa lahtea jonnekin lampimaan kun siella on niin tukalan kuuma tai etta miksi pitaisi Suomen loskassa kahlata kun voi lahtea sinne lampimaan. Nyt tuntui paaaihe olevan "ilmastokuormitus", kuinka kauheeta onkaan kun pitaa noin paljon matkustella ja lennella...hoh hoijaa...
Eipä tuo ilmastokuormitus esillä olostaan huolimatta tavan tallaajan elämässä ole juuri mitään muuttunut. Jossakin foorumeilla, sosiaalisessa mediassa, mitä tämäkin foorumi tämmöisiä keskustelupalstoja ylläpitäessään edustaa, asiaa pitää esillä muutama aktivoitunut, joista joillakuilla yksilöillä tuntuu olevan enemmän sanottavaa kuin asiallista uutta esillelaitettavaa tietoa. Se, mikä heidän motivaationsa on, kun täällä ei suuria linjoja kuitenkaan päätetä, se ei minulle aukene. Keskustelua ei synny. Ne jotka ehkä tietäisivätkin, eivät viitsi alkaa vuoropuheisiin, koska tulos on ennalta arvattavasti päätymässä väittelyyn, josta ei valmista tule.
Bensaa myydään edelleen ja turvetta pistetään voimalan pesään kuten myös kivihiiltä. Sähköä tulee töpselistä hyvällä toimitusvarmuudella. Yritellään täällä Suomessa modernisti saada uusia ydinvoimaloitakin aikaiseksi mutta vaikeaa se on kun muualla on vouhotettu niitä vastaan niin, että tekijöiltä on jo tässä välissä odotellessaan rakennustaidot hukkuneet.
Pikkuhiljaa näihin energia-asioihin tulee muutoksia, mutta ei mitään niin äkkinäistä, että kannattaisi ruveta öitään valvomaan. Ei taida historia tuntea ajoneuvoluokkaa tai energiamuotoa joka sellaisenaan olisi käytöstä kielletty jos joskus on sallittu ollut. No, kohta on se kivihiili, ehkä.
Mut eihän se kosketa kaikkia vaan Helenin kaukolämpöasiakkaita kuten mä!
Niin, onhan se ympäristöystävällistä korvata kivihiili Venäjältä rekalla kuskattuun pellettiin, joka sitten kuskataan Suomen puolivälistä junalla loppumatka Helsingin Energialle jossa se poltetaan. On melkonen hiilijalanjälki jo tuossa kohtaa, eikä sitä ole vielä saatu edes poltettua... Mutta kyllä kai se kivihiilen voittaa?
Niin jos yleensä pellettiä koko tarpeen edestä poltellaan. El Kamina Sipilällä porukoineen syntyy ideoita sen verran paljon ja joutuisaan, ettei niitä ehditä paljoa testata ennen kuin ne laitetaan julki. Helen on mun mielestäni hoitanut monopolina tehtävänsä vastuullisesti pyrkimällä tuottamaan kaukolämpöä kustannustehokkaasti. Hiili on ollut kaikkein halvinta. Muutaman vuosikymmenen takaiseen verrattuna eivät enää lykkää nokeakaan mainittavasti. Ehjät laitokset kannattaisi ajaa loppuun ja suunnitella rinnalla parempia tilalle. Kunhan vouhottavat ja seuraavassa hallituksessa mennään taas vähän eri tavalla!
LainaaMutta kyllä kai se kivihiilen voittaa?
Puupelletti kun on uusiutuva ja jos pelleteiksi kaadetun metsän tilalle kasvatetaan uutta puustoa niin aikaa myöten se on jossain määrin hiilineutraalimpaa kuin kivihiili. Kivihiili kun uusiutuu kovin rauhallisesti....
Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 25 marraskuu 18, 22:20:17
LainaaMutta kyllä kai se kivihiilen voittaa?
Puupelletti kun on uusiutuva ja jos pelleteiksi kaadetun metsän tilalle kasvatetaan uutta puustoa niin aikaa myöten se on jossain määrin hiilineutraalimpaa kuin kivihiili. Kivihiili kun uusiutuu kovin rauhallisesti....
Puu sitoo hiiltä ilmakehästä. Kun puun polttaa, niin se hiili vapautuu takaisin ilmakehään.
Onko kukaan pannut merkille, että autokantamme uusiutuu koko ajan vähäpäästöisemmäksi luonnollisen poistuman myötä, eikä kenenkään ole tarvinnut erikseen hoputtaa asiaa?
Enin vaikutus tähän autokannan kehitykseen on ollut auton ostohintaan ja vuosimaksuun tehdyillä CO2 riippuvuuksilla. Kolmisen vuotta sitten meidänkin piti oikein hakemalla hakea joku ropponen romikselle toimitettavaksi jotta saatiin romutushyvitys uuteen. Ihan mukava -20% (veron)alennus mutta ostettavan piti olla 119g/km tai parempi. Noin sen ohjauksen pitää ollakin.
Joo
Tässä Talouselämä lehden isku....
En valitettavasti osallistu tämän enempää tähän vastenmieliseen aiheeseen, kuin linkittämällä
uutisia/valheuutisia.
https://www.talouselama.fi/uutiset/alaskan-jaatikoiden-alta-paljastuu-puita/51062a66-53c3-3980-a907-d3977da4e281 (https://www.talouselama.fi/uutiset/alaskan-jaatikoiden-alta-paljastuu-puita/51062a66-53c3-3980-a907-d3977da4e281)
Alaskan sulavien jäätiköiden kätköistä on löytynyt halkaisijaltaan jopa 1,6 metrisiä pystyssä olevia kantoja juurineen sekä puunrunkoja, joissa on vielä kaarnaa tallella. Alustavat ikämääritykset osoittavat puiden kasvaneen vuosien 600 ja 1000 välisenä aikana. Lämpimiä ajanjaksoja on ollut siis aiemminkin, kirjoittaa tekniikan tohtori Antero Ollila.
Kahdeksan maan ulkoministerit pitivät elokuun lopussa Alaskassa kokouksen ilmastonmuutoksen torjunnasta. Yhteistä kannanottoa ei kuitenkaan saatu aikaan, koska Kanada ja Venäjä vastustivat sitä.
Media uutisoi mielenosoittajien esityksistä, joissa oltiin huolissaan jääkarhujen selviytymisestä ja jäätiköiden sulamisesta. Medialle olisi voitu esittää myös niitä näkymiä, joita Alaskan sulavat jäätiköt ovat paljastaneet. Samanlaisia löytöjä on tehty ainakin Alaskan suurimman jäätikön Bearingin liepeiltä sekä Mendenhall-jäätikön alueelta läheltä eteläistä Juneaun kaupunkia.
Molemmissa paikoissa on paljastunut jäätikön alta muinaisten metsien hyvin säilyneitä jäänteitä. On löytynyt halkaisijaltaan jopa 1,6 metrisiä pystyssä olevia kantoja juurineen sekä puunrunkoja, joissa on vielä kaarnaa tallella. Alustavat ikämääritykset osoittavat puiden kasvaneen vuosien 600 ja 1000 välisenä aikana.
Ei hyvä uutinen IPCC:lle
Sille ryhmälle ilmastonmuutoksen tutkijoita, jotka selvittävät erilaisilla tutkimusmenetelmillä maapallon lämpötilamuutoksia ajanlaskumme alusta lähtien, ei tämä tullut yllätyksenä.
Jäätiköiden paljastamat muinaiset metsiköt sattuvat kauniisti sille lämpimälle jaksolle, joka tunnetaan nimellä keskiajan lämmin kausi tai viikinkiajan lämmin kausi.
Hallitustenväliselle ilmastonmuutospaneelille IPCC:lle tämä ei tietenkään ole hyvä uutinen, koska se osoittaa että nykyisiä lämpötiloja löytyy noin 1000 vuoden jaksoissa. Muutamat tutkimukset arvioivat vuoden 1000 vaiheilta löytyvän korkeampia lämpötiloja kuin nykyiset.
Useat tutkimukset osoittavat, että on â€syytä epäillä†aurinkoa, josta tulee yli 99,9 prosenttia maapallon energiasta.
Antero Ollila
tekniikan tohtori, dosentti (emer.)
Porvoo
Esille poimi Ile
^^ juuri näin ! Niiiiin tuttaa tää pelottelulla rahastus! Sähköautot ja tuulivoimalat kaikille, ni mualimma pelastuu.... pelastuu siis historialtaan :D
Tässä hommassa käy niin kuin romaanihenkilölle joka aikoinaan taisteli tuulimyllyjä vastaan. Vahvasti hommassa on jäähtyneen virtsan maku.
Ilmastofoorumilla oli jotkut laskemassa kuinka CO2 määrä vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen. Kaavoja ja laskijoita on monta ja varmaan joku onnistuu laskemaan paremmin kuin toiset.
Mittaustulokset ovat helpompia tulkita. 1960, jolloin mä imaisin ilmaa hiilidioksidilla maustettuna ensi kerran, seoskaasumsisälsi 280ppm CO2. Ja nyt se on ylittänyt 410ppm. Ja kaikki se on ihmisten aikaansaannosta. Määrän nousu ei ole edes suora vaan pikkuisen ylöspäin käyrä kuvaaja pikimmiten.
Ihmisen aikaansaanti näkyy sikäli ilman laskelmia ja professoreita ei tarvitse siteerata tulosten ymmärtämiseksi, näes 1990-luvun laman aikaan CO2 â€kehitys†stoppasi ja ppm:t olivat parin vuoden ajan samoissa lukemissa. Tehtaat seisoivat.
Vähän nuijaa kun käy kesäajeluilla alpeilla ja missä kohtasi 80-luvulla jäätikköä tienlaidassa ja oli kuulemma ollut sellainen iänkaiken, niin nyt on satoja metrejä louhikkoa eikä jäästä tietoakaan.
Pikkuisen liian nopea muutos.
Sunnuntain Hesarissa oli Saarikosken Saskalta kirjoitus näistä sosiaalisessa mediassa vaikka ilmastoasioista keskusteluista. Ei hiilidioksidia vaan paremminkin sitä, miten tämmöinen keskustelu käydään ja mikä on lopputulos.