Finnbikers

Tekniikka / Muut => Ensiöveto / Kytkin => Aiheen aloitti: Kokkonen - 29 tammikuu 10, 21:37:52

Otsikko: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kokkonen - 29 tammikuu 10, 21:37:52
Tämä tulee eteen mm. silloin kun ensiöveto muutetaan ketjuista hihnaksi taikka halutaan muuttaa Shovelin enskan kiertovoitelu Evo-tyyppiseksi, elikkä sinne tulee omat öljyt.

Homma on paras toteuttaa silloin kun ensiöveto on kokonaan levällään, homma saattaa onnistua myös ensiön takalevyn ollessa paikallaan, mutta ahdasta tulee.

Ensiön takalevyyn tulee alunperin kolme öljyletkua. Kaksi paksumpaa 3/8” ja yksi ohut ¼”.
Enskan keskelle tulevan 3/8” ”ilmaletkun” voi katkaista niin, että se jää paikalleen ensiön tuuletukseksi. Pitää vaan katsoa, että letku jää siten, ettei sitä kautta pääse paskat ja vesi sisälle. Koneen suuntaan menevä letku menee aluperäisessä systeemissä T-kappaleella koneesta öljytankille menevään ilmaletkuun. T-kappale poistetaan ja ilmaletku johdetaan suoraan öljytankkiin.
Toinen 3/8” letku tulee ensiön takapäästä, sen alaosasta. Tätä pitkin alkuperäisessä rakenteessa ensiöön kertynyt öljy imettiin takaisin koneeseen. Letkun voi ottaa pois ja tukkia ensiön ja koneen lohkon lähdöt huolella. Tai jättää molempiin pätkä letkua ja tukkia niiden päät. Pääasia, että tiivistä tulee.
Remmivetoa asennettaessa tietty tuo enskan puoli rakentu sen mukaan, onko se suljettu vai avoin.
Kolmas mahdollinen letku enskaan on ¼” ensiön voitelun letku. Se poistetaan ja lähdöt tukitaan molemmista päistä.

Omistajien välisovellutuksia voi löytyä sellaistakin, jossa myös  koneen huohotus on ohjattu ensiöön. Alunperin se on mennyt kaasuttimen ilmapuhdisimelle.
Oli miten oli, koneen kampikammion huohottimen letkun pitää olla auki ja laitettuna siten, että koneen huohotinilma (jossa mukana enempi tai vähempi öljyä) pääsee vapaasti tulemaan ulos, mutta sitä kautta ei pääse sitten mitään koneeseen. Tähän letkuun jotkut asentavat myös jonkinlaisen suodatinsysteemin letkun päätä koristamaan. Pitkän seisokin jälkeen saattaa letkusta tulla eka käynnistyksellä runsaastikin kampikammioon kertynyttä öljyä.

Jos kyseessä on vain öljynkierron muutos, ensiö tarvitsee öljynsä. Siihen löytyy ihan omaakin ensiö-öljyä, 20W-50 moottoripyöräöljykin käy. Sen verran että pyörän ollessa pystyasennossa, öljyn pinta tulee kytkinkehälle asti, mutta ei levyille.

Oheisessa kuvassa koneen ja öljypumpun letkujen lähdöt ja tulot.

Edit: tekstin ja kuvan termistöä korjailtu

Edit 2: Shovelin ja S&S öljypumpun liitännöistä kuvia myös http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1361.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1361.0)

Edit 3: Öljymäärä korjattu
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: jesse - 29 tammikuu 10, 22:31:13
hienoa  ;D

alfamerin kirjasta jotain kuvia löytyy
mutta meikäläisen surkealla kielipäällä ei tekstistä oikein ymmärrä mitään :P

mulla ensimmäinen shoveli ja siitä kaikki letkut puuttui niin ei mitään hajua ollut...
avobeltti olisi takoitus laittaa...

öljypumppuja on kirjan mukaan kahta mallia vanhempaa ja uudenpaa
mulla niiden kirjan kuvien mukaan uudenpaa

mikähän on se pieni ohut n3mm putki joka pumpun ulommassa kannessa sojottaa takaviistoon/sisäänpäin putken juuressa on pieni säätö/rajoitin ruuvi joka ainakin nyt oli kokonaan kiinni asennossa
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: rodchop - 30 tammikuu 10, 08:45:55
Ei sun siihen tarvii mitään laittaa. Siitä on saanu säädettyä ketjun voitelulle menevän öljyn määrää
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Jappis - 30 tammikuu 10, 10:10:09
  Tarkoitus on muuttaa alkuperänen öyjykierto pois mutta jättää ketju ja sinne oma öljy niin miten sen kampiakselin stefan asennus suunnan kanssa on..nythän huuli on enskaan päin ?
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Hemuli - 30 tammikuu 10, 10:55:46
Ihan samalla tavalla, huuli ulospäin. Niin kauan kuin enskassa on öljyä niin sen stefan tarkoitus on pitää likaiset enskaöljyt pois koneesta. Sitten jos laitetaan remmienska niin on syytä kääntää se toisinpäin.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kokkonen - 23 maaliskuu 11, 12:07:46
Shovelin ensiön muutoksista virinnyt keskustelu on siirretty omaksi aiheekseen:

Shovelin ensiön muutos (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3275.0)
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 20 huhtikuu 11, 05:16:04
 Kokkonen kirjoitti:

Ensiön takalevyyn tulee alunperin kolme öljyletkua. Kaksi paksumpaa 3/8” ja yksi ohut ¼”.
Enskan keskelle tulevan 3/8” ”ilmaletkun” voi katkaista niin, että se jää paikalleen ensiön tuuletukseksi. Pitää vaan katsoa, että letku jää siten, ettei sitä kautta pääse paskat ja vesi sisälle.


Jos oikein muistan niin omassa mopossa tuossa keskimmäisessä reijässä ei ole minkäänlaista nippaa ja siitähän luulisi menevän valumavedet/kurat enskan sisään. Onko tietoa mikä kierre siinä on? Jos ei nipan paikalleen laitto onnistu enskaa purkamatta niin liimaan röörin päälle jonkinlaisen läpän ettei siitä valu mitään sisään, liima tietysti vaan yläpuolelle että tuuletus pelaa.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: KvL - 20 huhtikuu 11, 12:09:25
Samaan aiheeseen kyssäri, onkos sille kopan tuuletukselle kuinka tarvista?

T: nimim. "tulppaanko sen vikankin reiän"
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kokkonen - 20 huhtikuu 11, 13:09:44
Lainaus käyttäjältä: KvL - 20 huhtikuu 11, 12:09:25
Samaan aiheeseen kyssäri, onkos sille kopan tuuletukselle kuinka tarvista?

T: nimim. "tulppaanko sen vikankin reiän"

Tälläsen isojen poikein jutun olen kuullut, että enska tarvii tuuletuksen koska sen sisällä oleva ilma lämmetessään laajenee ja jostain se pyrkii ulos. Lisäisi siten öljyvuodon mahdollisuutta. Ja jäähtyessä sinne tulisi taas alipainetta...
Minuun tuo selitys on uponnut hyvin, mut ei ole tullut painemittarilla testattua.  :)
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: ma^ko - 20 huhtikuu 11, 13:18:47
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 huhtikuu 11, 13:09:44
[Tälläsen isojen poikein jutun olen kuullut, että enska tarvii tuuletuksen koska sen sisällä oleva ilma lämmetessään laajenee ja jostain se pyrkii ulos. Lisäisi siten öljyvuodon mahdollisuutta. Ja jäähtyessä sinne tulisi taas alipainetta...
Minuun tuo selitys on uponnut hyvin, mut ei ole tullut painemittarilla testattua.  :)

Täähän olis hyvä ruveta ihmetteleen... siis ilmanmuuta suljettuun purkkiin tulee ali- ja ylipainetta lämpöerojen mukaan, mutta onko sen mitta jossain määrin merkitsevä... saiskohan täst kolkytkuus sivua?  :P
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Hessu - 20 huhtikuu 11, 13:19:32
Ei kai se ilmatiivis ole. Kyllä vaikka tukilaakerin läpi pääsee ilmaa jos se paine nousisi.
Eiköhän alumiinisen kopan lämpölaajeneminen ole paljon isompaa kuin sen sisällä olevan ilman.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: ma^ko - 20 huhtikuu 11, 13:23:28
En minäkään usko sillä mitään merkitystä olevan.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kokkonen - 21 huhtikuu 11, 10:39:47
Kun tuo isojen poikien selitys ei tunnu saavan ääniä taakseen niin miten olis sitten:

1. Hessun mainitsema reitti laakerin läpi, tuleeko sieltä myös painetta ensiöön päin joka pitäs päästää sieltä pihalle?

2. Myöskin vaihdelaatikoissa on henkireikä ulkoilmaan. Onko se kondension takia vai miksi? Samasta syystä vois olettaa, että pitäis ensiöstäkin olla reitti ulos. Tietty jos kosteuden tulisi sitä kautta poistua niin takaseinä ei liene optimaalinen paikka.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kiiski - 21 huhtikuu 11, 11:14:35
Hessu tarkotti varmaan tukilaakeria ja sieltä ei kyllä paineita paljon tule. Pääseehän se paine startin/solenoidin kautta pihalle tuskin ne niin tiiviitä on, jos shovelin ensiovedossa nyt ylipäätään on painetta.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Hessu - 21 huhtikuu 11, 11:50:42
Joo toi solenoidi unohtu kokonaan. Sen liitos eikä koko osa ainakaan oo ilmatiivis kumpaankaan suuntaan.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kokkonen - 22 huhtikuu 11, 11:02:36
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 21 huhtikuu 11, 11:14:35
Hessu tarkotti varmaan tukilaakeria ja sieltä ei kyllä paineita paljon tule.

Niin, selvästihän se tuolla lukee  :-[   :-[
Mun ajatukset oli kampiakselin laakerissa... ja sitä kautta ei myöskään painetta sais tulla enskaan päin.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 21 syyskuu 11, 05:11:50
Eli suljettu ensiöveto ei siis tarvi tuuletusta. (?) Tässä vaiheessa olisi joku tuuletus hyvä tehdä, jos tarvetta. Kopat on irti ja pellitän takimmaista raepuhallusta ja pulverimaalausta varten. Alunperin kromattu koppa josta pinta on hilseillyt, maalattu ja sekin on hilseessä paikoitellen. Ylimääräiset reijät oli tulpattu silikonilla ja siitä syystä ei nippoja näkynyt alta tiiraillessa.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 21 syyskuu 11, 19:41:33
Sovelivoorumilta olin ymmärtäväni että olisi se tuuletus hyvä olla, esim siihen kohtaan mistä öljy alunperin lorotti ensiöketjulle.

Siitä kohdasta se on helppo tulpata ketjun säätöluukusta jos puhaltaa öljyt ulos. Pieni putkenpätkä sisäpuolelle ja taivuttaa vähän alaspäin ettei valu ulkopuolelle. Letkunpätkä toiselle puolelle. Taidan kokkeilla semmosta.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Jarkko - 21 syyskuu 11, 20:22:33
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 21 syyskuu 11, 19:41:33
Sovelivoorumilta olin ymmärtäväni että olisi se tuuletus hyvä olla, esim siihen kohtaan mistä öljy alunperin lorotti ensiöketjulle.

Siitä kohdasta se on helppo tulpata ketjun säätöluukusta jos puhaltaa öljyt ulos. Pieni putkenpätkä sisäpuolelle ja taivuttaa vähän alaspäin ettei valu ulkopuolelle. Letkunpätkä toiselle puolelle. Taidan kokkeilla semmosta.

Sulla ei ole ilmeisesti sitä alkuperäistä? tommonen se on alunperinkin, että eiköhän se toimi.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 21 syyskuu 11, 20:34:42
Ylimääräiset reijät oli silikonia täynnä eli ei ole tuta putkea. Orggistyyppinen juu mutta siitä tuli alunperin öljyä sisään ja nyt sitä ei saisi päästä siitä ulos. ;) Orggis vent-linja on taaempana ja alempana ja siinä on 3/8" kierre, siitä se tuuletusletku nousi ö.tankille, alunperin. Tuossa kohtaa missä se öljy on tullut sisään ei ole kierrettä ollenkaan, onkohan se putki ollut jollain kumipuslalla kiinni vai onko tässä mun kopassa kierteet porattu veks, jostain syystä, en tiiä.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 22 syyskuu 11, 05:11:22
Jeps, ei siihen oilerin reikään kuulukaan kierteitä.

(http://www.wwag.com/step/295/43711.jpg)

Teen tuuletuksen siihen missä se oli alunperinkin kun siinä on kierteetkin valmiina, käytän enskassa parisen desiä ATF:ää joten ei öljyn taso nouse sen yli.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:08:31
Tämmöinen. En tiedä onko hyötyä mutta pääseepä paine tasaantumaan jos sinne nyt sellaista edes syntyy.

(http://img708.imageshack.us/img708/7060/enska003small.jpg)

Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kiiski - 12 lokakuu 11, 10:15:03
^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Jappis - 12 lokakuu 11, 10:28:22
Joo paitsi mulla on toi letku huohotusta tai jotain vastaavaa  varten kun muutin enskan omille öljyille.Olen tehnyt startin ja solenoidin reikiin alumiini levystä umpilaipat..vain kicksi nääs. ;)
   -Jappis
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:30:46
Tarkkasilmäiset huomaavat että keskitapille menevä vaihdevivun reikä on tulpattu, eli vaihdevivut ei mene edes läheltä.

Startin akselilla on o-rengas joka ei varmaan kovin hyvin hengitä öljyttynä.  

Solenoidi on silikonilla tiivistetty koska sieltä pukkaa muuten aateeähvää. Tosin se rubber boot on yläreunasta suora, tarvikekumeissa on kunnon kaulus joka tiivistää paremmin solkun ja kopan välin.

;)
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:38:42
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 12 lokakuu 11, 10:15:03
^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.

Samoin voidaan sanoa että vaihdelaatikon (varsinkin 4 vaihteiset) huohotukset on turhia koska se hengittää riittävästi pääakselin kautta. ;D
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Jack - 12 lokakuu 11, 10:40:57
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:38:42
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 12 lokakuu 11, 10:15:03
^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.

Samoin voidaan sanoa että vaihdelaatikon (varsinkin 4 vaihteiset) huohotukset on turhia koska se hengittää riittävästi pääakselin kautta. ;D

ainakin vanhassa 4 lovisessa kuuluu olla 1 kpl huohotuspulttia kannessa, sieltä se huohottaa.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:48:59
Lainaus käyttäjältä: Jack - 12 lokakuu 11, 10:40:57
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 10:38:42
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 12 lokakuu 11, 10:15:03
^ Ei tasan mitään hyötyä, ompahan letku kanittelemassa jo ennestään takkuavan vaihdevivun välissä. Se paine(?) tasaantuu ihan riittävästi startin ja solenoidin kautta.

Samoin voidaan sanoa että vaihdelaatikon (varsinkin 4 vaihteiset) huohotukset on turhia koska se hengittää riittävästi pääakselin kautta. ;D

ainakin vanhassa 4 lovisessa kuuluu olla 1 kpl huohotuspulttia kannessa, sieltä se huohottaa.

Joo tiedän, lehmänläjässä on reikä kannessa. (kaukaa haettu) Pointti oli että enskassa on hyvä olla rööri josta paine pääsee ulos hallitusti eikä jostain tiivisteen välistä. Samoin kuulemma laatikko vuotaa varmemmin jos huohotus on tukossa.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kiiski - 12 lokakuu 11, 15:08:22
^ Tossa on vaan se pikku ero et laatikon sisustan tilavuus on jotain 2 L ja öljyä se n.0,7L ja enskaveto sisätilavuus karkea arvio 5L ja öljyä 0,2- 0,5L mitä nyt kukakin sinne laittaa. Eikä se oikeasti niin väärin ole se sun letkus, laita vaikka joku veden erotin vielä siihen niin sitten on tosi pro. Vähän turha se kylläkin on, sitä tossa koitin mussuttaa.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 12 lokakuu 11, 22:18:10
Joo en minäkään sen tarpeellisuudesta takuuseen mene mutta JOS siellä painetta on ja ne pääsee ainoastaan startin ja solkun liitoksista pihalle niin siinä käy samoin kun koittaisi parantaa ripulia pieremällä, perässä tulee muutakin. Ja  öljyvuotoja tällä ajattelin YRITTÄÄ ehkäistä.  ;)
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Rautahauli - 23 huhtikuu 12, 09:29:11
Laitoin viime kesänä ulomman kopan tiivisteeseen silikonit molemmin puolin kun siinä oli pikku vikaa eikä uuttakaan ollut käsillä. Siitä huolimatta hikoili lähes koko tiivisteen matkalta, ei varsinaisesti vuotanut mutta kun paikat oli pölyssä niin kostea raja näkyi selvästi tiivistepinnan molemmin puolin ehkä sentin verran. Nyt samanmerkkinen tiiviste liimattu sisäkoppaan ja ulompi puoli voideltu öljyllä ennen asennusta toiveena että sen saa auki tiivistettä rikkomatta.

400 kilsaa ajettu hengittävällä versiolla ja tiivistepinta on kuiva.

Hyötyä tai ei mutta jos tulos on tämä niin kelpaa mulle.
Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Willye - 17 elokuu 13, 10:55:29
" Koneen suuntaan menevä letku menee aluperäisessä systeemissä T-kappaleella koneesta öljytankille menevään ilmaletkuun. T-kappale poistetaan ja ilmaletku johdetaan suoraan öljytankkiin."

Tarkoittaako tämä sitä että enskan huohotus hoituu öljytankkiin?

Otsikko: Vs: Shovelin ensiön öljynkierron muutos
Kirjoitti: Kapteeni sika - 17 elokuu 13, 11:00:25
Ei vaan jakopäästä öljytankkiin.

Enskan huohotukseen on käytetty sitä nippaa josta menee öljy ensiön sisään, siitä vaan letkunpätkä roikkuun alaspäin ettei paska pääse sisään. Multa se voitelunippa puuttui joten laitoin letku toiseen kohtaan.