Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Evo big twin => Aiheen aloitti: Temes - 13 heinäkuu 18, 20:18:04

Otsikko: Evo lohkon paikkaus.
Kirjoitti: Temes - 13 heinäkuu 18, 20:18:04
Onko lohkot alumiinia vai jotain seosta? Näkyy olevan omassa lohkossa halkeamat ja ne pitää saada kyllä kuntoon. onko hitsaaminen ainut ja oikea korjaus menetelmä? Näytti että pinnassa olisi ollut jotain kemiallista ja halkeama alta löytyi..
Otsikko: Vs: Evo lohkon paikkaus.
Kirjoitti: flhx - 15 heinäkuu 18, 16:51:44
Minka vuotinen evo? Joissain noista tuntuu etta oikea korjausmenetelma on ostaa esim. Delkronin lohkot... Tietyt vuosimallit on melko heikkoja jo tehtaalta, lohkot on varmaan tehty jostain jarvimalmista (vanha kangasalabamalainen sanonta).
Otsikko: Vs: Evo lohkon paikkaus.
Kirjoitti: KariFS - 15 heinäkuu 18, 17:35:56
Kaikki aluvalut (ja muutkin köykämiinit) on jotain seoksia, puhtaasta alumiinista ei saa tehtyä oikein mitään. ”Kenialainen metalli” ei ole häävi korjaus muuta kuin kotiin pääsyä varten tms tilapäiseen tarkoitukseen lähinnä estämään ettei koneeseen mene vettä tai hiekkaa ja että öljy pysyy sisällä.  Adventure-ukot kuulemma paikkailevat reissubemarien venttiilikoppia ym kohteita kohtalaisella menestyksellä. Kai sillä jonkin enskakopan tms voisi Harrikassakin korjata.

Valuosia kyllä hitsataan, silloin olisi eduksi jos tietäisi minkälaisesta seoksesta on kyse. Tieto voisi löytyä netistä joltain alan foorumilta, tuskin olet eka jolla tuo probleemi on käsissä. Muussa tapauksessa hitsari joutuu kokeilemaan mikä aine toimii. Suomessa ainakin perämoottoreita korjaavilla on osaamista valualun hitsauksesta.

Ja sitten tietysti veteraanipuolella (vmpk.fi/forum) on monenmoista osaajaa tai ainakin tietoa mistä osaaja voisi löytyä.

Otsikko: Vs: Evo lohkon paikkaus.
Kirjoitti: Lyytinen - 15 heinäkuu 18, 19:12:18
No tuorein mitä olen hitsannut on shovelheadin valut, mutta en usko, että evo ainakaan huonompi olisi. Ihan perus runsaasti piillä seostettua alumiinia jota on hyvä hitsata jahka siitä jotenkin saa öljyn pois. Hitsaus ei olekaan se iso juttu. Sitä ennen kone pitää purkaa ihan atomeiksi ja hitsauksen jälkeen tarvitsee käydä kaikki läpi linjahoonauksineen. Varmasti paljon on tehty ilman sitäkin, mutta en itselleni tekisi. Riippuu vähän missä kohti se halkeama on, mutta jos ei itse pysty tekemään niin äkkiä sille kertyy hintaa sen verran, että tarvikelohkot ei niin älytön idea olekaan.
Otsikko: Vs: Evo lohkon paikkaus.
Kirjoitti: Greasemonkey jake - 15 heinäkuu 18, 19:45:37
itse olen hitsaillut kt-ämmien lohkoja useita... työpaikallani kävi "piirimyyjä", joka myy hitsaustarvikkeita ja häneltä ostettiin tig-lankaa seosalumiinisten kuorma-autojen osien hitsaamiseen ja täytyy sanoa, että kyllä toimii lohkojen kanssa... kun pääsen töihin, niin selvitän mitä lankaa... vaikka väittävät, että hitsariksi ja h*****i on kenestä vaan, niin tätä lankaa käytettyäni tuumaan, että hitsarina on helpompaa...
Otsikko: Vs: Evo lohkon paikkaus.
Kirjoitti: holmisto - 27 heinäkuu 18, 00:21:34
Aika paljon riippuu mistä lohko on halki. Yleisin taitaa olla etupytyn nostajapesän takaa? Jos on syytä pitää huoli että öljykanavia ei tule hitsattua umpeen.
Otsikko: Vs: Evo lohkon paikkaus.
Kirjoitti: Temes - 25 elokuu 18, 08:41:55
no siitähän se oli halki. mutta homma alko jo edetä, kiitos lyytisen..