Finnbikers

Tekniikka / Muut => Jousitus / Renkaat / Jarrut => Aiheen aloitti: Jusse - 06 kesäkuu 18, 09:44:53

Otsikko: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Jusse - 06 kesäkuu 18, 09:44:53
Tietääkö kukaan käykö tuollaiset uudet "turbine wheels" -malliset vanteet, joita käytetään  mm. esim. uudehkoissa street glideissä/road glideissä vanhoihin 1996-1998 electra glidejen vanteiden tilalle heittämällä?

(breakouteissa taitaa olla myös noita turbine vanteita, mutta vain yhdellä jarrulevyllä)

Havainnekuvat liitteenä, otettu netistä.

Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: flhx - 06 kesäkuu 18, 15:59:23
Ei mee heittamalla, mutta pitas menna kun vaihdat laakerit. Noissa uusissa isompi akseli kuin evoissa.

Edit: nyt vasta sain kannylla auki ton kuvan, meinaatko siis M8 turbinea vai TC? TC 09up turbinessa hiukan samaa nakoa mutta vanteen korkeus matalampi. Oisko ollu 18" vs 19".  Joka tapauksessa varaosaohjelman mukaan sama akseli 07up.

Edit2 Laakeri vaihtu jo aiemmin, samoin akseli oli jo paksumpi alkupaan TCssa. Dynassa vaihtu 04 tuumaseen kolmevarttisesta, tais olla samoihin aikoihin touringissa,en oo just ny varaosaohjelmas kiinni.
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Jusse - 06 kesäkuu 18, 17:56:54
Nuo vanteethan maksaa kyllä hunajaa, mutta ne on hienon näköiset.

Eli siis evo electran akselille menee tuollainen turbine -mallin vanne, jos vaan laakerin vaihtaa sopivaksi vanteen pesään? Löytyykö jollain osanumerolla tuollainen laakeri tai Suomesta löytyykö esim skf:ltä laakeria, mulla on tuumahommat vielä hakusessa, kun ei ole tuumasia pyöriä ollu aiemmin.

Kokonaishalkaisija ei pyörässä varmaan muutu paljoa,  renkaat on matalemmat profiililtaan ja vanteet isommat, kuin nuo vanhat eli pyörimään varmaan lokareihin mahtuneevat?
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: flhx - 06 kesäkuu 18, 20:45:37
Touringiin tuli 1" akseli jo 2000.

Kattelen just lounastauolla huoltorivistössä olevaa 09 touringia jossa turbiinivanne. Hyvin mahtuu lokariin ja kun vertaan vieressä olevaan vanhempaan jossa 16" rengas niin meleki näyttää että turbiinilla on enemmän tilaa...

Meinaatko uutena ostaa vanteen? Sit varmaan maksaa hunajaa... Noita on nähny jo useempana vuotena käyttäreinä  esim Daytonan swapeis, luulis että joku on rahdannu Suomeen myytäväkskin?
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: flhx - 06 kesäkuu 18, 21:37:41
Jaa niin, tossa varaosakirjoja selaillessa muistu mieleen että jos alle 00 noita vanteita aikoo niin lisäjoogaamista tulee nopeusmittarin pyörittäjästä, 00 vasta tuli sähköinen mittari. Eli sillekin täytys löytää paikka vanteesta...

Esim 98 Electran etupyörään laakerit 9052, kaksi kpl, niihin öljystefat(en tiedä onko paikkaa turbiinivanteessa..) 47519-83A, kaksi kpl. Todnäk tarvit yhen prikkamallin spacerin laakerille, riippuen paksuudesta numero 43290-82 ja 43294-82 välille eli neljää eri paksuutta. Sitten vielä laakerien väliin spacer 43608-82.
Kaiken toki saa tehtyä...Mutta on tossa mm. Sen nopeusmittarin takia sen verran hommaa että voi miettiä pari kertaa ryhtyykö puuhaan.

Huomattavasti helpompi vaihtaa turbiini 00up...Tai jos saa modattua turbiinin akselin vanhalle evon keulalle, sitte tarvis vaan miettiä nopeusmittari. HD varaosa ohjelmissa ei vaan oo mitään mittoja eli en pääse vertaamaan evon ja 09up akselien eroja.Sillä en myöskään näe laakerien mittoja.
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: flhx - 06 kesäkuu 18, 21:45:51
Jaa juu, miltei ainoot mitat mitä saan esiin tällä HDn varaosaohjelmalla on vanteen korkeus. 09Turbine 17". Se Breakoutin vanne muuten sen lisäks että vaan yhellä jarrulla ni on myös 21" eli aika rajusti korkeempi. Touringiin ei kannata laittaa vaan yhtä etujarrua...Paitti jos on vaan showlaite..
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Jusse - 07 kesäkuu 18, 07:34:32
Pitää rueta tarkemmin katselemaan ja kyselemään, taitaa olla osastoa talven aikana tehtävät jutut.
Kuulostaisi, että olis varmaan paras omine akseleineen sovittaa uusi vanne paikalleen eli pajahommia. Sitten ratkaista vielä nopeusmittari.
Joo tuollainen kingeissä/glideissä käytetty kahden jarrulevyn vanne se pitää olla jarruvoiman riittämiseksi.
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Jusse - 08 kesäkuu 18, 09:23:21
Tuli vielä mieleen, että voikohan sekin olla helpompi, että jos etuputket vaihtaa, jotta kävisi vanne ja akseli mukisematta paikalleen?

Jos näin olisi, voisi jousitustakin päivittää samalla.
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: flhx - 12 kesäkuu 18, 17:31:50
Ainakin noin teorian tasolla helpoin reitti on jos löydät 07-08 keulaputket. Nämä siksi että akseli on sama kuin 09 ja t-kpl pitäis olla samaa palikkaa kuin aina jonnekin -87(ala tee) ja -95 (ylä tee). -09 jolloin turbinevanne tuli vaihtui molemmat t-kpl, en tiedä mitä eroa on kun ei oo noita käsissä. Ehkä kulma?

Sitten toki joudut hommaamaan jarrut tuohon keulaan ja miettimään nopeusmittarin...
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Thomas - 13 kesäkuu 18, 01:32:58
Mulla on ollut varastossa yhdet tuommoiset ja muistelisin että hihnapyörä olisi sillä "kumisovituksella" - vai liittyikö se jotenkin ABSiin?

Jos jotain tarkempaa infoa - mittoja tms - tarvitset niin pistä viestiä. Voisi noi ehkä kenties kaupankin olla..

-t-
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: flhx - 13 kesäkuu 18, 02:11:47
Joo Thomas mä oon keskittyy vaan etuvanteeseen koska siinäkin on jo puuhaa...07 muistaakseni(En oo töis just ny)  tuli se kumihuumori takavanteelle 6spd lootan myötä.Samoin taka-akselihan vaihtu myös 00-luvun alus tuumaseks ja säätö muuttu erilaiseks. Voin katella noita töis jossain vaihees töis ku kerkee. Mutta veikkaan että menee takaswingin,akselin ja sit tietty jarrusatulan vaihdoks...
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Jusse - 13 kesäkuu 18, 10:18:59
Kiitti hyvistä tiedoista!
Juu, takavannetta en edes rupea haaveilemaan, ainakaan toistaiseksi, kun ei ole suoraan käypäinen.
Eikä se kylllä edes näy "postilaatikoiden" alta.

Noissa laitetuissa baggereissakin on näköjään yleensä ihan orkkis takavanne, jossa reuna kiillotettu  ja etunen on  vaihdettu pinnavanteeksi tms.

Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Jusse - 13 kesäkuu 18, 11:01:39
Nopeusmittarista tuli mieleen vielä, että minkälaisia ovat toiminnaltaan nuo GPS antennilla varustetut nopeusmittarit?
Niitähän lienee on käytetty pyörien rakentamisessa jonkun verran?
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: flhx - 13 kesäkuu 18, 14:54:19
Sillapa keskityin etuvanteeseen kun ei se takanen juuri nay ja etummaisessakin ihan riittavasti jumppaa jos sen meinaat vaihtaa.

En nyt ihan varma mutta eikos siella Suomistoliitossa GPS-pohjainen nopeusmittari ole laiton ainoana nopeudennayttajana? Tai oli ainakin joskus.
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Kiwi - 13 kesäkuu 18, 15:24:27
Ei taida olla enää, mutta on ainakin mun mielestä peestä ajaa tunneliin tai muualle missä ei signaali riitäkkään. Eipä niitä paljoa täällä ole mutta parkkihallit ym. sekottaa trippimittarin. Hyvähän täällä on huudella kun ei mulla oo shovelissa mittaria mut harrasteautoon sekuntin mietin tuota vaihtoehtoo, mutta hommasin sit normaalin mittarin.
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Thomas - 13 kesäkuu 18, 19:30:45
Epäergonomisessa asennossa suoritetulla mittauksella noi laakerit voisi olla 25 millisetkin. Olikohan niin että 1" vs 25mm laakerit oli vielä eri paksuisetkin..

Navan leveys laakereiden pinnasta-pintaan oli n. 16.5cm (rullamitalla silmämääräisesti mitattuna). Tuo sama leveys oli takanavassakin,  joskin siihen tuli lisäksi ne n. 4cm korkuiset kumituetun hihnapyörän korvakkeet.

Olikohan vielä siten että noi kumituetut hihnapyörät on erilaisella selvityksellä näissä touring-malleissa kuin V-Rodeissa; tai ainakin se kumijuttu näytti erilaiselta..

Vanteissa ei näkynyt tuotekoodeja mutta kokomerkinnät löytyi: 17x3.00 etu ja 16x5.00 taka.

t
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 kesäkuu 18, 20:27:04
Lainaus käyttäjältä: flhx - 13 kesäkuu 18, 14:54:19
En nyt ihan varma mutta eikos siella Suomistoliitossa GPS-pohjainen nopeusmittari ole laiton ainoana nopeudennayttajana? Tai oli ainakin joskus.

On se vieläkin.
Otsikko: Vs: Uusien turbine -vanteiden sopivuus vanhaan pyörään.
Kirjoitti: Veijo Esso - 14 kesäkuu 18, 15:30:25
Eihän tuollaiseen ole mikään iso homma laittaa pulssinanturia niin saa jonkun kunnollisen mittarin asennettua.