Millä osilla olisi hyvä alkaa vakio evo moottoria piristämään? Tällä hetkellä Cv keihin on kiinni, putket ja säädettävä sytkä vaihdettu. Lähinnä mietin että onko hyötyä vaihtaa nokkaa vaikka ev27 vakion tilalle vai pitääkö samalla vaihtaa männät? Mitään rakettia ei ole tarkoitus rakentaa, mutta vakiosta pirteempi saisi olla.
Mikään BT-mies ole, mutta mitä kuullut ja lukenut, niin kyllä kannattaa vaihtaa vakionokka pois. Vakionokka on kökkö säädöskompromissi.
EV27
Ajoitukset 0,053"
Imu 236° = 20/36
Pako 240° = 46/14
Näissa bolt on/in nokissa ei tarvitse välttämättä mäntien vaihtoa miettiä, eikä mitään hangitysmuutosta radikaalimpaa. EV-27:n kanssa sanovat moottorin muuttuvan lähinnä sellaiseksi, millainen sen kuuluisikin olla (tai millaiseksi se on suunniteltu).
Imuventtiili menee kiinni jotakuinkin samoissa asteissa, mitä vakiossa (Nightrider mukaan vakion imuvenan kiinnimeno on 30-39° riippuen mallista ja vuodesta) Joten siis, puristuksia ei tartte saada lisää (vääntö alkaa samoista kierroksista kuin vakiolla). Ei tarvitse pelätä, että moottori muuttuisi vakiopuristuksilla alakierroksilla vakionokkaa veltommaksi, todennäköisesti päinvastoin.
Overlappia on enempi, joten pakopuoli on hyvä olla vakiota parempi (mutta senhän sanoit vaihtaneesi). Nostoa on hiukan enemmän... CV keihin on hyvä kaasari melkein sataan heppaan saakka, ainakin yhdeksäänkymmeneen. Niin, ilmanputsari vakiota helpommin ilmaa läpipäästäväksi ja suutinjumppa 180-190 pääsuutin, 45 alakierrossuutin (ja neulaa uutta tai prikkaa alle).
Ihan paras tulee, kun hilaa staattista puristusta pikkuisen ylöspäin kantta laskemalla, ohkasemmalla kansipahvilla ja/tai korkeapuristeisemmilla männillä. Ja dynaamista kanttia vastaavasti pois jollain sopivalla nokalla, kuten EV-27:lla. Tai hifimmin Wood W6, Leineweber E3?...
Kanttia muutettaessa ei ole haitaksi, jos ennakkokäppyrää pystyy säätämään.
Kiitos selkeistä vastauksista, sen verran katoin kaasaria että 190 pää suutin oli 45 välialueen suutin ja yksi prikka neulan alla. Luulen että vakio nokka on paikallaan mutta tarkistan vielä sen ja mahdollisesti vaihdan tuohon ev27 nokkaan.
Mulla on tuolla myyntipalstalla Cranen Fireball 316 myynnissä, 55â,¬ pitäis olla jo aika halpa nokka ja varmasti parempi kuin orkkis.
Lojunut vuosia laatikossa eikä Evoakaan ole talossa ollut kohta kymmeneen, joten joutaa jollekin käyttöön.
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=13304.msg99855#msg99855 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=13304.msg99855#msg99855)
Lainaan aihetta...
Miten tai mistä Evon ('99) nokan voi tunnistaa?
Näkyvissä ei ainakaan ole stanssauksia.
Olettaisin, että kysessä on vakio.
(https://image.ibb.co/fco99S/cam.jpg)
Oiskohan nokan toisessa päässä jotain merkintöjä?
Todennäköisesti... oliskin ollut liian yksinkertaista, jos ne olisi tuossa purkamatta näkyvällä puolella ;D
Takaapäin valitettavasti. Oikeanpuoleinen on vakio:
(https://s19.postimg.cc/c2hj30zz7/IMG_2562.jpg)
Nyt kun tuo koppa on auki niin minä vaihtaisin tuon muovisen breatherin teräksiseen. Juttua on moneen kertaan tällä foorumilla, mutta siis muoviseen uppoaa kaikki roskat ja sitten se toimii hiomakivenä ja syö sen pesän.
Todellakin kannattaa vaihtaa muovinen pois. Ja jos nokkaa ottaa irti niin samalla nokan laakeri kunnolliseen torringtoniin.
Onko tuo muovinen (nylon?) breather nyt niin paha? Onko jollain sellainen hajonnut? Itse en ole kuullut...mutta toisaalta tiedän, että liki 100k ajetuissa on ollut vielä (ehjä) alkuperäinen. Toisaalta, voisin kuvitella, että jos metallinen breatheri poikii, niin aiheuttaa varmasti enemmän tuhoa..
Kunhan ajattelen..
Itse aikanaan korvasin nokkaa vaihtaessani vanhan (täysin ehjän) nylonisen uuteen samanlaiseen. Maileja oli takana n 40k. Sitä en tiedä oliko alkuperäinen. Joka tapauksessa nyloninen maksaa viidesosan metallisesta, jotka lienevät yli 200â,¬, joten..?
Ei se ratas siellä kappaleiksi mene, mutta muovinen kuluttaa pesänsä väljäksi vikkelämmin kuin metallinen. Sössön metallinen maksaa jotain satasen, se kantsii ilman muuta tässä kohtaa sijoittaa.
Noissa Nylonisissa on kai vähän sitä vikaa että kuluttavat sitä pesäänsä. Yksi teoria on että moottorissa pyörivät pienet metallihiukkaset tarttuvat nylonpintaan ja toimivat hiekkapaperimaisesti huohottimen pyöriessä.
Helppo ja ilmeisen toimiva korjaus on S&S:n reed valve, joka ei pyöri pesässään, vaan toimii jousikuormitteisesti. Sen pitäisi myös vähentää öljyn ulosjoutumista huohottimista.
Tuota vehjasta tarkoitan:
http://www.phatperformanceparts.com/S_S_Crankcase_Breather_Reed_Valve_for_EVO_84_99_p/31-2096.htm (http://www.phatperformanceparts.com/S_S_Crankcase_Breather_Reed_Valve_for_EVO_84_99_p/31-2096.htm)
En löytänyt yhtä kauhukuvaa tuosta sössön reed valvesta. Siinä oli läpyskä(t) irronnut ja tuho oli sitämyöten melko hirvittävä. Itse en moista asentaisi vaan ehdottomasti tuo s&s:n pyörivä perinteinen versio. Takuulla toimiva. Joskus ei vaan kannata kikkailla, etenkään silloin jos tiedossa on satavarma hyvä ratkaisu.
Lainaus käyttäjältä: seppo - 07 toukokuu 18, 13:34:40
En löytänyt yhtä kauhukuvaa tuosta sössön reed valvesta. Siinä oli läpyskä(t) irronnut ja tuho oli sitämyöten melko hirvittävä.
Saatan kuvitella. Jääköhän mihinkään mitään ehjää?
Jos pesä ei ole väljäksi kulunut niin pyörivä on varmasti parempi. Reed valve sopii niihin joissa pesä on vähän jo ottanut osumaa.