En löytänyt, että tämmöistä olisi tällä foorumilla käsitelty. Shoveli levitti öljynsä pitkin maakuntaa. Venttiilikopan tiiviste oli lopuksi nöyrtynyt. Öljyä tuli tönärinputkien välistä, venttiilikoppien välistä ja huohottimesta. Nyt tiivisteet vaihdettu. Öljyä lentää ja valuu norona huohottimesta koneen käydessä, eikä lopu. Lisätty jo kolme litraa öljyä testaillessa. tsekattu pumpun ylipaineventtiili, checkvalve, letkut, suodatinta kokeiltu erilaisilla. Paluuletkusta tulee öljyä. Se vaan puskee silti huohottimesta ja nyt uudelleen tönärinputkien välistä pihalle. vaiva alkoi ihan yhtäkkiä. Mikäs avuksi seuraavana? Öljypumppu?
Breather?
Pystytkö avaamaan yhtään enempää?😆 Mikäs siellä vois mättää. Mitä sieltä kannattas jos sinne kurkkaa?
Onko puristuspaineita tsekattu?
Kuinkas täynnä öljyleili on? Esiintyykö sama ongelma puolityhjällä öljytankilla?
Ettei ois käyny niin että laitettu talven jälkeen Ö-säiliö täyteen ja nyt ajaessa puskee sinne öljyt kampikammiosta. Ö-tankissa pitää olla reilusti tyhjää tilaa, muuten rupee pursuilee tiivisteiden välistä ja huoharista.
Silläkin väliä miten letkut Ö- filtterissä. Tönäriputkessa korkkinen tiiviste on hyvä.
Tosiaankin, onkohan siinä muovinen breather? Tai se mitä siitä on jäljellä. :)
Säiliö on ollut täynnä sekä melkein tyhjä. Tämä siis tapahtuu kokoajan. Ei vain käynnistettäessä jolloin on valunut kampikammioon öljyä. Breather on metallinen, ihan siistin näköinen ja ajoitus kohdallaan. Pieni kiinnileikkutuma pesässä jonka vesihioin pois. Oilipumppukin nyt avattu ja kaikki viittaa ehjään. Rattaiden kiilat ok, tiivisteet ok.
Mitäs muuten tapahtuu jos tuo bypass venttiili ei aukene? Se oli ihan ok kun purin sen, mutta jos on esim. hakkautunut liian syvälle jo ja paine ei avaakaan sitä? Ne poraukset menee pumpussa sille sillain vinottain. Kyseessä S&S pumppu. Alkaa olemaan mysteeri.
Tönäreissä nyt kokeiltu sarjassa tulleet o-renkaat, piti kolme minuuttia. Sitten laitettu takaisin silikonitiivisteet jotka siellä on ollut, ja nyt vois viel laittaa noi korkkiset.
Mutta tuntuu silti, että koneeseen tulee liikaa öljyä. Huohotin korisee jo polkiessa ja kun käy, alkaa valumasn norona letkusta. Tankki tulee vaikka tyhjäksi asti näin. Ajon jälkeen takapyörä yltäpäältä öljyssä ja noro seuraa perässä.
Saako arwata :) männänrenkaat, ohjuri irti. Jotenkin se paine pääsee jakopäähän.
Meneehän sun öljyletkut oikein päin filtteriin. Osa Ö- filttereistä ei käsittääkseni toimi kuin toisin päin.
Kannet oli auki kun vaihdettiin venttiilikopan tiivisteet. Ohjurit ym. silmämääräisesti ok. Männänrenkaista nyt vaikea sanoa. Pytyt oli ok, ei skraaduja.
Letkut on oikein ja kokeiltu kahdella erilaisella suodattimella. Toisessa ei mitään venttiiliä sisällä ja paluulerkuun puhaltamalla öljysäiliössä pulisee. Kokeillaan vielä toisella öljypumpulla.
Oudointa tässä siis se, että kesken ajon painoi öljyt pihalle joka välistä ja nyt huohottaa. Jatkamme tutkimuksia.
Paluuletkuun puhaltamalla ei öljysäiliössä pitäis pulista. Paluun tulee mennä öljynpinnan yläpuolelle kuten myös huohotuksen. Vain öljynsyöttö lähtee öljysäiliön pohjasta.
-Spöke
Kun on säiliö, missä on suodatin kyljessä? Paluu säiliöön on ilmeisesti suodattimen keskeltä säiliöön..kö? Vai pitäiskö senkin tehdä säiliössä joku lenkki? Mutta silti, reitti on kyllä auki paluuletkusta säiliöön.
Nokan pusla lohkossa pyörähtänyt? =tukkinut öljykanavan.
Tarviipa tuokin tarkastaa, kun nokkakoppa on vielä auki.
Mulla Pannussa vuosi kansipahvi liekkirenkaan ja paluukanavan välistä. Tursus kans öljy joka välistä ja huohottimesta. Easy fix- uus pahvi.
-Spöke
Siellä on nyt uudet tiivisteet kansista ylöspäin.
Mitenkäs toi breather testataan? Riittääkö, että letkussa on alipainetta polkiessa? Kun nyt se öljy kerääntyy ja jää makaamaan sinne huohotusöljykammioon.
Pumpun paluusta tulee öljyä "räkimällä" eli tulo ei ole tasaista, joten onko poistopuoli kaputt? Uudemmissa ainakin paluupuolelta tulee sen verran kamaa, että liikkeen näkee öljysäiliössä. Tuo määrä ei yllä millään sille tasolle.
Mitenkäs paljon vaikutaa, kun se breather gear on jossakin kohdin hiukan leikannut kiinni? Noin 20mm siitä rattaasta sisällepäin. Jyystänyt breatherin pintaan naarmut ja pesään alumiiniin myös. Koitin vesihioo sitä, mutta auttaakohan se?
Todennäköinen syyllinen löytyi. Lueskelin tänään blogia, missä tehtiin huohottimen ajoitusta. Rupesin ihmettelemään yhtä kuvaa S&S breather gearista ja ajoitusmerkeistä. Ajoitusmerkin pitäisi olla kutakuinkin breatherin siivilän reunan kohdalla.. No ei ole tuossa breatherissa mikä on kädessä.
Todennäköisesti, kun se on leikannut kiinni, se on napannut hanakasti ja hammaspyörä päässyt pyörähtämään noin 200 astetta. Se on reilu puoli kierrosta väärässä paikassa. Voi olla, että ei huohotus toimi oikein.
Edit: Huohotin vaihdettu ja nyt toimii. Eli tuo rataskin pääsee pyörähtämään.
Pistetääs tähän kun on vähän samasta viasta kyse.
Siis 81- shoveliin koneremontin ensi käynnistyksiä. Koneen kun käynnistää niin moottorin huohottimesta letkusta hivenen räkii öljyä pihalle, mutta kun sen sammutaa niin ei heti vaa hetken päästä huohottimesta tulee noi 2-3 desiä öljyä pihalle. :'(.
Mitä tarkastettu: oljypumpun kuula ja sen tornin puoleinen luisti. Öljyletkut oikein. Öljytankista menee oljyä koneeseen ja se myös palaa öljytankkin, öljytankin oljyn pinta ok, oljytankin, Ja ilma tankin yläosassa eri puolilla eli ok, Öljytankin huohotus 6mm letku. Brether laitettu merkkiin kun nokka asennettu.
Tämä kone kävi ennen tää remonttia ihan ok ( remontti tuli kun kampiakselin laakeri sökö ja samalla tehtiin täysremontti koko koneelle) eikä öljyongelmia ollut.
Tässä -81 koneessa on ne " ylimääräiset" letkut sylinteristä nostajapesiin ja öljyä siellä näkyy liikkuvan.
mikä kerää kampikammioon liikaa oljyä?
Ei kai tollasessa breather gearissa ratas voi päästä pyörähtämään, kun se on valmistettu yhdestä palasta. No sama se. Hyvä että syy löyty.
2-3 desiä on melkoisen paljon! Niin paljon öljyä ei mahdu edes kerääntymään letkuun vaikka se olis vedetty tyhmästi. Ei se kampikammiosta tuu, eikä edes jakopäästä. Mistä siis hd:n motti huohottaa.
Sen separointikammion, mikä näkyy kun ottaa kopan veks ja mikä sijaitsee breathergearin alla, täytyy olla täys öljyä. Siellä ilmasta erottuva öljy imetään pystyssä olevan porauksen kautta breather geariin.
Breather gearin takapäässä oleva reikä on just tätä hommaa varten.
Täälläkin oli kuvia tapauksesta viime talvena, kun kyseinen kanava oli tukossa lasikuulapuhalluksen jäljiltä.
Onko jakopään kopassa oikea tiiviste, eli tämmönen;
(http://www.motorcyclestorehouse.nl/data/x_primages/large/521275k.jpg)
-92 up mallin tiivisteestä puuttuu tuo "separointikammion" osa, ja jos sulla on se uudempi niin kammio pääsee täyttymään. ...vai pääseekö. :)
Edit:
Kuva tais kadota mut löyty parempi:
(http://3.bp.blogspot.com/-KeGZ-U8-PKU/T88zzlXQrzI/AAAAAAAAJJU/_SCYPxfj4jI/s1600/Shovel.jpg)
Avasin nokkakopan ja siellä näkyi olevan 92 -> mallin tiiviste. (Sivusto ei tykännyt iPhonen kuvasta.) joka ei sulje tota kammiota. Olisko siinä syy? ::)
On. -92 ylöspäin on erilainen huohotussysteemi.
-Spöke
Nyt oikea sinne kuuluva tiiviste vaihdettu ja öljyt pysyvät sisäpuolella. Sitten alkaa kaasari jumppa (Läppäkeihin -81 model) Siitä toisaalla.
-Kiitokset :)