Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Shovelhead => Aiheen aloitti: tase - 30 huhtikuu 16, 22:04:10

Otsikko: Startti
Kirjoitti: tase - 30 huhtikuu 16, 22:04:10
Vaihtu moottori vm. 81 1340 shovelista 93 kuutiotuuman koneeksi, olettaisin että vakio startti ja aika vavalloista starttaaminen. Pitäisikö vaihtaa sartti tehokkaampaan vai tehoakku vai kenties molempia?
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: ma^ko - 30 huhtikuu 16, 23:13:46
Vaihda ensimmäiseksi akun ja startin väliset johdot ja lisää yks maa.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: tase - 01 toukokuu 16, 01:22:38
Että kaapelit olis se ratkaisu startimoottorin tehonlisäykseen?
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: ma^ko - 01 toukokuu 16, 02:16:56
Alkuperäisten kapasiteetti on hieman riittämätön ja usein liitoksetkin hieman hapentuneet = jännitehäviöiä = laiska startti. Helpoista ja halvoista kannattaa aloittaa, on tapahtunut että ostetaan tehostartti ja uusi akku ja sitten vasta uusitaan riittävän hyvälaatuiset johdot ku ei vieläkään oikein sysää. Halvempi aloittaa varmistamalla että startille kulkee tarpeeksi virtaa.

Kyllä ysikolmosen pitäisi pyöriä ihan normi startilla ja akulla jos kaikki ehjää ja johdotus riittävä.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: Kapteeni sika - 01 toukokuu 16, 06:42:40
Mulla on vakiomotti ja siinäkin oli alkuun sitä vaivaa että kun painoi nappia niin eka pyörähdys kuulosti siltä että ei jaksa mut aina se kuitenkin jaksoi. Tämä oire oli lähinnä kylmästarteissa.
25mm2 narut ja lisämaadotus startin persauksesta suoraan akun miikkaan korjasi tilanteen. Putsasin kyl startin samalla.

Kuva neljän vuoden takaa, siinä näkyy lisämaadotus. Sit kun startti irtaantuu seuraavan kerran niin hitsaan sen päätykoppaan varttituumaisen ruuvinpätkän johon saa kaapelin paremmin kii.

(https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/41/j4nv.jpg)

Sama orkkis hitachi startti on vieläkin...
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: tase - 01 toukokuu 16, 14:16:06
Kiitos vinkeistä, testataan ensin tuolla tappaa.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: tase - 08 toukokuu 16, 16:53:37
Maata lisätty eikä tapahtunut sanottavaa muutosta, kovin on nihkeä pyörittämään. Eli kysymys kuuluu, auttaako 1,4 kw starttimootttori yksistään vai täytyykö myös akkutehoa kasvattaa. Akkuna nyt 32 Ah perinteinen, uusi akku.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: shoveltimppa - 08 toukokuu 16, 22:27:32
Jäsen Ma^koa lainatakseni: "Virranantokyky on se mikä pyörittämistahdin määrittää, ei amppeeritunnit, ne vaan määrittää kauanko akussa riittää hönkää."

finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1534.30 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1534.30)

Eli saman ampeerituntimäärän akuilla voi tuo virranantokyky vaihdella suurestikin. Ne, joilla on kokemusta 1,4 kW starteista voivat kommentoida, että kuinka paljon sitä virtaa olisi hyvä olla tarjolla startatessa. katoitiko maadoituksen lisäksi myös  + kaapelin?
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: ma^ko - 09 toukokuu 16, 00:09:55
Jos sulla on perinteinen vesiakku, niin todennäköisesti tarvitset lisää starttivirtaa. Kokeile startata antaen tuhdeilla kaapeleilla lisävirtaa ja onhan lisämaan lisäksi plussakaapeli riittävä?
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: IsoD - 09 toukokuu 16, 08:39:42
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 09 toukokuu 16, 00:09:55
Jos sulla on perinteinen vesiakku, niin todennäköisesti tarvitset lisää starttivirtaa. Kokeile startata antaen tuhdeilla kaapeleilla lisävirtaa ja onhan lisämaan lisäksi plussakaapeli riittävä?

Kouluajoista on jo aikaa, vaan eikös 1,4kW startti halua 12V akusta startatessa 116A virtaa. Tuosta voi sitten viisaammat jatkaa ja laskea kuinka paksut kaapelit pitää akulta startille mennä, että jaksaa tuon virtamäärän kantaa.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: Greasemonkey jake - 09 toukokuu 16, 09:05:50
käynnistyykö moottori silti, vaikka startti pyörittää "vaivalloisesti"?... jos käynnistyy, niin haittaako tuo "nihkeä" startti, vai onko pelkona vakiostartin hajoaminen?... katsellut kavereiden hirviömoottoreita(124-143), niin niissä kaikissa on puolipuristeet kansissa... oma lievästi piristetty buluseni "miettii" startatessa, etenkin kylmänä, mutta en ole antanut sen haitata... aluksi sydän kyllä jätti pari lyöntiä väliin, kun painoi starttinappulaa, mutta uskottelin itselleni, että se kuuluu asiaan...
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: ma^ko - 09 toukokuu 16, 10:57:12
Lainaus käyttäjältä: IsoD - 09 toukokuu 16, 08:39:42
Kouluajoista on jo aikaa, vaan eikös 1,4kW startti halua 12V akusta startatessa 116A virtaa. Tuosta voi sitten viisaammat jatkaa ja laskea kuinka paksut kaapelit pitää akulta startille mennä, että jaksaa tuon virtamäärän kantaa.

Tuon 116A tuollainen 1,4kW ottaa kyllä periaatteessa, muttas kun startti on käytännössä oikosulkutilassa ennen kuin kone lähtee pyörimään, niin 116A vaan ei riitä. Akulla joka kykenee just johonkin 130-150A käynnistysvirtaan, on vain ihan turha yrittää käyntiin härräkkää. Kun lähdetään siitä että virranantoa akulla olisi hyvä olla se 300A niin jotta 300A saa akulta startille niin 16mm2 kaapelilla on jännitehäviötä 0,31V ja tehohäviötä yli 90W, 25mm2 johtimella jännitehäviöö 0,2V ja tehohukkaa vajaa 60W... tuo 0,2V jännitehäviötä metrille on siedettävä kun johtimet ei ole kauhean pitkät kuitenkaan, mutta ohuemmasta kuin 25neliömlliä ei pitäis itehdä johtoja. Vasta 50mm2 pudottaisi jännitehäviön luokkaan 0,1V/metri...
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: antkala100 - 21 toukokuu 16, 07:32:00
Kattelin tässä ketjussa startin johtojen paikkoja
Mikäs mulla on pielessä ku startti näyttää tulevan kokoajan virtaa?

Kysynpä tässä samalla miten saa puolan toimivuuden mitattua?
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: 013 - 21 toukokuu 16, 08:26:47
Jos startti saa jatkuvasti virtaa niin silloinhan se starttaa koko ajan.
Jos niin todellakin on niin vikaa kannattaa etsiä solenoidista/startti releestä.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: antkala100 - 21 toukokuu 16, 08:40:37
Solenoidi tuli ton takia just vaihettua
Alkuun se pyöriki kokoajan vain akun kengän irrotus autto
Nyt ei pyöri lainkaan
Akunki rikko siin säätäes
Nyt ei löyy ees kipinää - menikö samalla puola?
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: 013 - 21 toukokuu 16, 12:04:17
mites toi starttirele, onko se kunnossa? syöttääkö se kokoajan solenoidille jännitettä?
loppuuko pyöriminen kun solenoidin päästä irrottaa ohuen johdon?
jos pyöriminen jatkuu niin solenoidissa häikkää, jos startti sammuu niin releessä vikaa.
tai kytkennöissä yleensä.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: tase - 12 kesäkuu 16, 17:21:09
Aloitusviestin ongelmanratkaisua. Maakaapelin tuplaus ei tuonut mitään merkittäövää parannusta ja virtakaapelikin on riitttävä. Siispä hankin geeliakun jonka ulosantoteho 420 amppeeria vanhanmallisen 240 amppeerin sijaan. Starttaa paremmin eli sillä mennään, akun korkeus tuotti hiemn kotelon suhteen ongelmia mutta kyllä se siitä.
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: masa - 14 heinäkuu 16, 00:58:26
Kicksi käyttöön ja massaa taakse, säädöt kohilleen ,kylä lähtee,ei tarvii amppeereita ja releitä pähkäillä  :)
Otsikko: Vs: Startti
Kirjoitti: tase - 29 heinäkuu 16, 20:23:55
Hyvä neuvo, varsinkin kun starttiin pitänyt turvauta kun ei polkeminen enää käy.