Lataileekos täällä väki akkua prätkässä ilman, että on akun kaapeleita irrotellut?? Luin clymeristä manuaalista, että ei sais. Voi regun diodit hajota....
Säännöllisen epäsäännöllisesti cetekillä latailen, akun narut on paikoillaan.
Latailee ja se et diodit ottais siitä ihteensä on aikas teoreettinen riski, paitsi jos jollain "superbuusterilla" latailet ja ei silloinkaan pitäisi hajota.
No toinen mitä Clymerissä väittivät, että jos ostaa uuden akun, niin jos ei lataa täyteen ennen käyttöä, niin se kadottaa pysyvästi kapasiteettia. Eli varastolatinki on 80% luokkaa. Se 20% katoaisi tuon mukaan
Sivu 401
akku "tasaa" jännitepiikit... töissä etsimme paljon ABS/EBS vikoja ja kytkemme perävaunun pistokkeeseen sähköt... pelkällä akkulaturilla, jolla syötimme 24volttia, niin vikavalo paloi yhtenään... sitten eräs guru sanoi, että laittakaa akut väliin, niin ongelma poistuu... ja teimmä ja ongelmaa ei enää ole... ongelma liittyi jollakin tavalla akkulaturin antamaan virtaan(en muista tarkalleen), mutta vaikka mittasimme yleismittarilla, että jännite oli yli 24v(boksi vaatii vähintään 24v), niin "jännitteen laatu" ei kelpaa boksille... sama tapahtuu eräillä ledivaloilla, kun antaa akkulaturilla virtaa, niin valot "sykkivät", vaikka jännite on oikein...
itsellä on bulusessa erillinen liitin, josta lähtee johdot akulle, joten voin pistää sen ylläpitolaturiin heti ajosta tullessani...
Lainaus käyttäjältä: Greasemonkey jake - 27 maaliskuu 16, 19:05:45
itsellä on bulusessa erillinen liitin, josta lähtee johdot akulle, joten voin pistää sen ylläpitolaturiin heti ajosta tullessani...
Mulla sama systeemi, siihen röökisytkäpluki jatkoksi niin onnaa kännyn lataus ajossa.
nyt alkaa kiinnostamaan miltä vuodelta clymerin manuaali on?... rekkoihin kun vaihdetaan akkuja, niin ei niitä ladata... kerran kun luulin, että bulusen akussa on vika, niin kipitin oikeaan akkukauppaan ja mittautin vuodesta 2007 olleen ensiasennus akun... tulos: ei ongelmaa... vika olikin maadoituksessa, mutta se on eri tarina... ja muutenkin ihmetyttää, että akku muka tietäisi, että nyt minut on asennettu, kadotampa latinkia!, kun minua ei ole ladattu... yleensähän, kun moottorin käynnistää, niin akku alkaa latautumaan...
tuo ylläpitolaturi on kyllä hieno keksintö... itsellä litium-ioniakku, jota pitää ladata sille sopivalla laturilla... mutta miten se bulunen sitä sitten lataa?... eli taas pääsimmä akkulaturien antamaan jännitteeseen ja sen laatuun....
Kun motukka käynnistetään, tulee ensin iso purkupiikki, jonka jälkeen alkaa vasta lataus... Yrittäny tässä pitkin päivää liittää tositetta manuaalista, vaan ei stana onnistu kuvan lisäys. on pädillä muodossa jpeg, jota muuten tämä maailman paras foorumi ei ota vastaa, kuvalinkkiliitos ei toimi, joku oikeus mättää... Tää pädipödiaika on ihan oikeesti perseestä....
töissä akkujen testaus kuuluu huolto-ohjelmaan ja en ole niissä huomannut mitään ongelmaa, vaikka niitä ei ladata, kun ne asennetaan... 1400A on rekkojen akun antoteho kylmäkäynnistyksessä ja kun tulos on 800A niin akku alkaa olla vainaa... toki moottoripyörissä luvut ovat muuta, mutta ei ainakaan valtuutettu akkuliike käskenyt akkua lataamaan, kun sen sieltä ostin... hän käytti sen testerin kautta ja ilmoitti sen olevan valmis...
Näkyykö nyt saatana.... Tähänkin tarvittiin PC, että formaatti oikea ja koko sopiva... En syytä foormia, vaan näitä pädejä, jotka saa ihmisen hulluunden partaalle...
Manuska on -86-03 sportteihin, eli sillonhan tää on aikasintaan 2003 tehty
akkutyyppi ei käy selväksi tuosta ohjeesta... jos akkua pitää ladata uutena, niin akku tyyppi on NiCd... tosin tuota akkua ei ole saanut käyttää Euroopassa 2009 jälkeen... lyijyakut on 100% kuivaladattuja, jotka hapotetaan ennen käyttöönottoa... tällöin vain tarkistetaan, että akun jännite on 12,4volttia... näissä akuissa on akkuvedelle korkit... muut moottoriajoneuvoissa käytettävät lyijyakut on "hyytelö"akkuja, jotka on huoltovapaita... näissä ei ole muuta väliä, kuin ennen käyttöä tarkastaa, että akun jännite on 12v... tietääkseni lyijyakun saa helposti hajoitettua, kun jännite on alhainen ja pakkasta... se jäätyy... sen jälkeen ei lataaminen enää auta...
Lainaus käyttäjältä: Greasemonkey jake - 27 maaliskuu 16, 19:52:10
.....
tuo ylläpitolaturi on kyllä hieno keksintö... itsellä litium-ioniakku, jota pitää ladata sille sopivalla laturilla... mutta miten se bulunen sitä sitten lataa?... eli taas pääsimmä akkulaturien antamaan jännitteeseen ja sen laatuun....
Tuo ei nyt ihan varsinaisesti pidä paikkaansa. Noita litium akkuja saa ladata ihan millä laturilla vaan mikä ymmärtää lopettaa lataamisen kun akku on täynnä, eli jossain sopevassa volttimäärässä.
Ihan kuten sun Bulun laturikin tekee, säädin lakkaa antamasta akulle virtaa kun jännite on 14.7 (tai mitä se ikinä tarkalleen onkin)
Halpis laturit kun koittaa työntää virtaa vielä vaikka jännite olis vaikka 15v. Sitä noi litiumit ei kestä.
Ylläoleva kuvaus tarkoittanee ajoneuvokäyttöön tehtyjä li-pohjaista akkua (liFePo4 akut voi ladata lähes kuten lyijyakut ), siinä itse akussa täytyy olla suojaus ja latauselektroniikkaa jolla estetään ko akku räjähdä silmille tai pilaannu ekassa tyhjennyksessä.
Juu, kyllähän tällä foorumilla pakkaa nää jutut koskemaan ajoneuvokäyttöön tarkoitettau kamaa. ;)
Lainaus käyttäjältä: Natking - 10 huhtikuu 16, 00:47:39
Lainaus käyttäjältä: Greasemonkey jake - 27 maaliskuu 16, 19:52:10
.....
tuo ylläpitolaturi on kyllä hieno keksintö... itsellä litium-ioniakku, jota pitää ladata sille sopivalla laturilla... mutta miten se bulunen sitä sitten lataa?... eli taas pääsimmä akkulaturien antamaan jännitteeseen ja sen laatuun....
Tuo ei nyt ihan varsinaisesti pidä paikkaansa. Noita litium akkuja saa ladata ihan millä laturilla vaan mikä ymmärtää lopettaa lataamisen kun akku on täynnä, eli jossain sopevassa volttimäärässä.
Ihan kuten sun Bulun laturikin tekee, säädin lakkaa antamasta akulle virtaa kun jännite on 14.7 (tai mitä se ikinä tarkalleen onkin)
Halpis laturit kun koittaa työntää virtaa vielä vaikka jännite olis vaikka 15v. Sitä noi litiumit ei kestä.
Perusteluna sille että lithium-akulle pitää olla omanlaisensa laturi olen kuullut että ko akut ei kestä nykyään tavanomaisen ns. älylaturin / ylläpitolaturin temppuja joilla se mittaa / elvyttää / ylläpitaa / lataa. Herää kysymys että olisko simppeli vanhan liiton latauslaite kuitenkin OK myös lithiumakulle, kunhan käyttäjä olisi siinä määrin valistunut että seurasi latauksen edistymistä eikä jättäsi akkua laturiin kiinni yökausiksi.