Tätähän mää sanoin, inhottaa irrotella kansia vipparemonttia varten, kun voi tulla mitä vaan vastaan... ;)
Mistä moinen??? Pystyraidat ei tunnu sormin / kynsin. Hoonausjäljet ei ole kadonneet kohdista... Onko kyseessä ollut jumahtaneet männänrenkaat vai mitä??? Tämä vain takapytyssä... Kone ei savuttanutkaan missään vaiheessa...
Mitä tolle kandeis tehdä??
Liian pienet välykset renkailla?
Jaa, kyllä männä talvena kun pytyt porattiin niin koneistamo hoiti myös ton homman kuntoon. Niillä oli pytyt uudet männät ja renkaat. Tai ainakin niin sanoivat hoitaneen...
Joskus riippuu koneistamosta, ovatko ennen samanlaisia laitteita tehneet. Toi liian pieni renkaan välys on ihan hyvä veikkaus, loppujenlopuks sen saat tarkistettua kun hommaat uudet tiivisteet pyttyjen alle ja ei kun mittaamaan.
Sääntö nro. 1. Älä KOSKAAN luota koneistamoon.
Sääntö nro. 2. Kts sääntö nro 1.
voit koittaa kurkkia paljon siellä on Ring gappia. Parhaiten sen tsekkaat pyty irrottamalla. Tosin, noita on aika monta noita raitoja... voisko siellä ollut ollut jotain karstakökköjä?
Karstaa oli luvan kanssa 😎 . Sittenni liian paksulla menty. Tosin etupytty oli ihan ok vaikka saman verran karstaa...
Takapytty ottaa enemmän kaakkua. Jos on ollut reilusti rikkaalla ja gaso on pessyt öljykalvoa pois....tai...tai...
Niistä mokista, mitä koneistamot ovat tehneet varsinkin
vanhempien vehkeiden kanssa, saisi kirjan. Eli määrittele
itse aina sopiva välys sylinteriin ja mittaa se kunnolla,
kun tulee koneistamosta. Joskus on tullut myös ns. porkkanoita.
-eeko
No otetaan pytty irti. Renkaiden mittaus. Mitäs sitten, hoonatako pytty???
Mä oon aina ite viilannut rengasvälyksen, koneistam on hoitanut männän ja pytyn välyksen.
-Spöke
Ja jos hounataan ni kai se pitäs rengastaakin.... Jos ei muuta ilmene kun nostat pytyn ylös.
Hankala sanoa varmaksi etäältä, mutta jos tosiaan ei tunnu eikä hoonausjälkeäkään ole syönyt, niin minä en pyttyä edes irrottaisi. Tuppaa aina tulemaan noita jälkiä kuitenkin ainakin minulla vaikka olisi miten välykset kohdillaan.
Kuva pytystä. Missä on toinen renkaan pää????
Jos se on ollut liian tiukka ja on katkennut...
Mites toi männän ja syltyn väli näyttää noin isolta.
Mäntä syltyn toises laidas.....
Pura se nii ei jää kalvamaan että mikä on.
Toki toki
Tuntuuks noi raidat?
Ei sormella ei kynnellä.....
Mä kattosin männänrenkaat, jos kuosis ja päittäisvälys hehtaaril ni takas kokoon, jos taas renkais sanomist ni kevyt hoonaus ja uudet renkaat ja päittäisvälyksen tarkistus kohdalleen.
Jospa mittaisit, niin ei tartte arpoa?
Omituisen näköisiä jälkiä. Ja missä se männänrenkaan toinen pää nyt sitte luurasi?
Näyttää olevan tämä shovelin koneremontti melko arkipäiväinen asia... ;D
Purettu vaan ei mitattu vielä, kaikkeen ei aika riitä päivässä. Mistä noi männän helman kulumat edestä ja takaa
(https://h41rhq.by3302.livefilestore.com/y3p6A07J3vHg4nmYSrpTXgb5QVj6ZMk3irfl8XERcaQhwlyOwpYoYBSC7-umFnq4wZyL9uUjuOaMrMCmy99xXRnqRoa5iwYjWnKroa3dtVrK-aEski6blDgQ5NZWKp_Qg4qV0_Mzqt0mR74WdKcVGTUR8iEO0dwygU5XwF9dmXwM3Q/WP_20160223_19_11_38_Pro%201.jpg)
(https://h41rhq.bay.livefilestore.com/y3pSvmewAJEL4R6IBswqccAekL1EfeMGNgS25T73ICUblVKLDuwsr-donStDEvi6EHIBZHgG-mrXTaxUaTg9f6z_4cuR_2n2zD8FzyKlMoJoluLnl8oYoxWURYltXG3hq_JFVKVXF_dIkhsZSVj0jgruMLERAim35gvv7sdUF8DhUg/WP_20160223_19_12_24_Pro%201.jpg)
(https://h41rhq.by3302.livefilestore.com/y3p4dWtlBsWd-cMzhETYkEVMxdDffo180SZaR8HtR-8ct6us5a72YpgM0pF-ysInSfeSNAN5Fj251Fc9psMiI34FD9iMcfZIh9cDL01NxPxdNdjfor5G_tuKC5wuRa8V0Ev1F3gqXeabdg8JMaSXWW3JO7rV6BLMK6DfhuW4UDf0bc/WP_20160223_19_19_51_Pro%201.jpg)
Roskat eivät kuulu sylinterin sisältöön...
Alempi männänrengas on kulunut vähän hassusti.
Jos tosta kuvasta nyt mitään tolkkua saa, niin alempi männänrengas on aivan morjens. Selittää myös noi hassunhauskat jäljet pytyssä.
Vaikuttais et alemmal renkaal ei ole oikein ollut tilaa, päät ollu yhdessä... kevyt hoonaus ja uudet renkaat. Männän helman kulumat on ihan keikkumisesta...
Rallivälykset on pop.
Kumman tasasia noi pytyn jäljet. Olisko jotain hiriöö öljyrenkaitten kanssa?
Varsinkin jos helvetisti oli karstaa niin vois viitata siihen osastoon. ::)
Molemmissa renkaissa välys 0.35mm, mikä pitäisi olla ok. Alempi rengas on urassa kulunut ylä ja alaosaltaan omituisesti. Ahistanut. Siitäkö voisi johtua jäljet??
(https://h41rhq.by3302.livefilestore.com/y3pE72Ue0EGJ_m8UTh4cq8XgHp5kGyS3UA1bm72teoiLT1tcaJoK_0qUnEQ1aUCOAB6B1dehNG5W1MEMzygUvTxLJylBrPeaKvrOpmGFK5sYPlfL0XdQQHSRnmcHQGSsjfh7CniS-oCN5l-7JcF658AFzfev6VH_nW0u579ESHIkd0/WP_20160224_09_38_05_Pro%201.jpg)
Onko välys sama myös muualta, jos sylinteri on mallia tiimalasi, keskeltä tiukempi.
hmm.. eipä tullunna mieleen, mittaan...
Tuuppaa renkaita männällä syvemmälle niin pysyy suorassa....
Tönärillä varmistin että on vaaterissa rengas pytyssä. Pytyn pohjalla välys 0.35mm keskikohdalla 0.35mm ja 25mm pytyn yläosasta alaspäin 0.45mm....
Onkohan siinä ollut asennusvirhe, eli rengasta on väännelty asennusvaiheessa, toisin sanoen se ei ole pyöreä. Jos on kromimolya niin kestää paljonkin taivuttelua.
Sekin mahdollista....
pirkatti, Hotbike lomilla. Jäi ostamati renkaat ja tiivisteet, jotta oisin voinu viedä näin lomaviikolla hoonaukseen ja renkaiden välyksen trimmaamiseen uudet renkaat...
Lainaus käyttäjältä: ezmo - 24 helmikuu 16, 14:06:12
pirkatti, Hotbike lomilla.
Meikä asustaa nykyään kotiäitinä Raahessa joten kuumapyörän palvelut hieman rajoittuneempia nyttemmin.
Niin ja henkilökohtasesti en kyl hirviäis laittaa männänrenkaiden välystä ihan noin pieneksi. 0,4-0,5 mm. tuntus turvallisemmalta. Rautapyttyjen kanssahan noi Hästingsin männänrenkaat on yleensä järjestään jo valmiiksi tolla välyksellä ja aniharvoin tarvinnut viilailla kun tuore poraus ja renkaat samassa ylikoossa kuin männät.
Mä säästelin vimosta ylikokoo ja hoonauksen jälkeen renkaille jäi yli puolenmillin raot. Toki männätkin vähän väljät mutta asennusneuvos sanoi ettei mitään käytännön merkitystä. Sen jälkeen rullattu useampi kymppi ja puristuspaineet on vieläkin yli 10 kilua.
Seuraavan ylikoon renkaita en viittinyt laittaa.
Männät ei kolahda kaatuessaan kun koneen sammuttaa.
Joo, vanhassa ameriikan koneessa on noi välykset vähän reippaampia.
Takapytty kuumempi siinä varmanni syy. Pistetään reilumpi rako
Takapytty käy kyllä viileämpänä. Paksumpi seos ja enempi roiskevoitelua.
-Spöke
Viima vissiin vähän kompensoi, jäähdyttää laihemmalla käyvää etusta enemmän, ei juuri eroja ollut lämmöissä kun yhtenä kesänä mittailin laaserilla.
Kuvasta saa vähän huonosti selvää, mutta ekana kiinnittäisin huomion ilmansuodattimeen.
Toinen asia mikä aiheuttaa erikoisia ilmiöitä pytyn seinämiin, on liian pieni hoonausvara.
Jos tekijä ahneuksissaan aarporaa/sorvaa pytyn liian lähelle valmista mittaa ja jättää hoonausvaraa vaan muutaman huntin, voi seinämät vähäisen käytön jälkeen olla mitä kummallisemman näköiset ja muotoiset. Asiaan on tietenkin itse vähän vaikea vaikuttaa. Paitsi jaloilla. Muutenkin tossa huonosti valaistussa kuvassa näyttäisi kuin lopputulos olisi tehty vähän turhan karkealla kivellä. Kuva voi kyllä valehdella.
Miten mä en nää noita kuvia
minhä katos, ei hajuakaan...
tossa on se kulunut männänrengas ja pytyn jäljet... Muut kuvat ei niin relevantteja.
https://h41rhq.bay.livefilestore.com/y3p89svVk-qeRCDQU0G48C9MBxAYqL_1c-kv9pPcNCV6P9CYj6FxA3pt-f2gC12h7PT7q6zxnLkCNRbPg6fy7vYYrhVFVbPY8fteCSZB7BZoNvDimk4LSdRIgXfp_22_djhontcC0RKCb1X_24G59vJy-VPsi_c3Dfb4ZXxxeA27-0/WP_20160224_09_38_05_Pro%201.jpg?psid=1 (https://h41rhq.bay.livefilestore.com/y3p89svVk-qeRCDQU0G48C9MBxAYqL_1c-kv9pPcNCV6P9CYj6FxA3pt-f2gC12h7PT7q6zxnLkCNRbPg6fy7vYYrhVFVbPY8fteCSZB7BZoNvDimk4LSdRIgXfp_22_djhontcC0RKCb1X_24G59vJy-VPsi_c3Dfb4ZXxxeA27-0/WP_20160224_09_38_05_Pro%201.jpg?psid=1)
Lainaus käyttäjältä: ezmo - 24 helmikuu 16, 14:06:12
oisin voinu viedä näin lomaviikolla hoonaukseen ja renkaiden välyksen trimmaamiseen uudet renkaat...
kehotan lukemaan uudelleen säänön nro 1 ja 2 ja toimimaan sen pohjalta.
Miksi ei saa poistaa karstaa pytyn putken yläpäästä?????
Clymer ohjeistaa seuraavasti: Do not remove carbon ridge from top of cylinder bore
Samaa tyhmänä ihmetellyt, oon rapsutellut pois.
Serviisimanuaalissa mainitaan:
(https://imagizer.imageshack.us/v2/449x149q90/922/bBn4kW.png)
Juontaisko juurensa siihen että karsta ei jäis moottorin sisälle, ei pitäis olla kiellettyä kun pytyt irrallaan.
Ennen kun alan rapsutella kansista tota karstaa, niin millä sen parhaiten sais rapsuteltua pois??
Mä ruiskin wd-40:stä päälle ja annoin muhia, aika hyvin pehmeni. Sit kaavin tylsällä voiveitsellä.
Tällä mennään, Kiitoksia
Miten pitäisi mosan pyöriä (puristukset), kun tönärit on irti vielä ja kiksillä polkee, eli ei aukee venttiilit?? Pyörähtääkö puristustahtien läpi??
Esa
Mottori pyörii kyllä puristustahtien läpi, venttulakoneikost riippumati, jollei pyöri jotain on pielessä.
ok, eli kaikki silloin ok, aattelin, että ei pitäis mennä yli puristustahdin... No onneksi en alkanut purkaa ;)