Ostin edullisesti Leineweberin L3SL, joka on tarkoitettu 79 up koneisiin. Chopperin mosa taas on vm 72. Eli rattaiden koot ovat väärät. Mites tuo nenän ratas fiksuiten vaihdetaan, prässillä irti ja prässillä paikoilleen. Mutta entäpä tuo asento? Ei se montaa astetta saa heittää, miten mä sen järjestän? Tussimerkki on aika suuntaa-antava.....
-Spöke
Siihen hommaan on olemassa kallistyökalu. Kotioloissa se on tehtävä astelevyllä kampurassa ja mittakellolla nostajassa. (on kyllä välttämätön operaatio työkalua käytettäessäkin.) Rauhallinen kaveri saa sen oikein viimeistään kolmannella yrittämällä. Hössöttäjä kuudella. Junttaat sen vaan suunnilleen kohdalleen. Sit katot paljonko meni päin persettä ja alat korjaa.
entäs jos vaihtas sen toisen rattaan nokkaan sopivaksi?? Siis pinionin...
Sit menee breatherikin uusiksi...
-Spöke
jos sul on muovinen ni sietää mennäkkin?
Tussimerkin avulla sen voipi saada kerralla kohilleen. Mulle on jopa kerran käynyt niin.
Oisko tässä ideaa päästä hehtaarille; rattaan takana on näkyvissä kiilauranpätkä. Hion siihen sopivan linjarin, joka osoittaa kohti rattaan ulkopintaa. Piirrotan sen avulla rattaan. Asentaessa käytän sitä apuna kohdistamiseen. Meniskös viien asteen tarkkuudella oikein? Tiätty, jos jollain on myytävänä halvat pinionratas ja breather, ostan ilmoielin...
-Spöke
Et pysty kumminkaan varmistumaan oikeasta asennosta ilman astekiekkoa ja tarkistusta.
Mikä ihme siinä niin vastenmielistä on? Tunnin parin homma kun mosa on muuten siinä pisteessä.
Ei siinä mitään vastenmielistä ole. Ois vaan mukava supistaa yritysten määrä kuudesta viiteen. Aattelin, et ois tussimerkkiä tarkempi. Totta meisselissä se kellotettava on anyway.
-Spöke
Ei sitä tarvii kuutta kertaa arpoa, kun et hötkyile.
Ekan kerran kun tein ton homman, oli käytössä se kallis työkalu. Ei menny kohilleen sillä työkalulla kahdella yrittämällä, sen sijaan tussimerkin avulla kolmannella yrittämällä meni. Kohilleen tarkoittaa tässä enintään 2 astetta persieellään, asteen verran nokissa on jo yleensä hiontavirheitäkin.
Sen jälkeen en oo tarvinnu kallista työkalua tohon hommaan.
Tänks, Mannen kans jutustelin tänään ja uskoni sai vahvistusta. Pytyt on nyt porauksessa, saanen ne perjantaina. Jahka ne on paikalleen, tällään astelevyn kampuran päähän ja vaihdan rattaan. Eka vartti hirressäkin on se pahin.
-Spöke