Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Shovelhead => Aiheen aloitti: Jube666 - 27 joulukuu 15, 21:24:55

Otsikko: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Jube666 - 27 joulukuu 15, 21:24:55
Alkas olee toi koneen kasaaminen lopussa ja toivottavasti tää nyt ois viimenen ja halvalla selviivä ongelma.

En nyt oo varma onko kyseessä pako vai imupuoli, mutta molemmista venttiilikopista on toinen keinu jumissa. Liikkuu mallikkaasti siihen asti kun pultti rupeaa kiristymään. Liikkuu sillonki muttei omatoimisesti vaan keinua pitää auttaa liikkumaan. Kokeiltiin että jos sorvais holkkia snadisti, mutta eipä auttanu. Ei kyllä pahentanukkaan.

Oliskoha toi akseli vääntyny? Onko mahollista (kaikki on tietysti mahollista ja nykyään jopa pyöröovista hiihtäminen ku Kuopion matkuksessa on nii helevetin isot ovet) että venakoppa ois vääntyny ja tän takia ei liikkus? Tämä se muuten ahistaa aavistuksen verran ku uuet ei maksa näköjään ku seittämisen sataa.

Tämä ku selviis nii pääsis laatikkoa avaamaan.  ;D
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Spöke - 27 joulukuu 15, 22:22:25
Häviääkö kiristettäessä päittäisvälys?( on melko harvinaista, mutta koneen historiaa tuntematta...)
Jos häviää, holkista sorvilla sniidu lastu pois. Tuo vaan ei ole kulumisesta johtuvaa, niin herää kymysys, miksi?
-Spöke
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Jube666 - 28 joulukuu 15, 00:59:22
Kyllä. Manuskan mukaisessa momentissa ei oo päittäisvälystä mutta ei oo kyllä muutakaan liikettä.
Pääni sisällä oon luonu siis vaihtoehdoiksi:
-akseli vääntynyt/venynyt. Miten?
-venakopat kierona. Johtuisi varmaan väärästä kiristyksestä, mutta oishan se nyt ihan helevetin väärin kiristetty jos tommosen kalikan kieroks saa.

Koneen tiedot on mullaki vähäset ku tuli osina ja metriäkään en oo ajanu. Perimätietona laskenu kasauksen jälkeen öljyt kannen välistä (vain herra tiennee mistä välistä) jonka jälkeen kone on purettu ja siihen jäi edellisellä omistajalla.

Kone on siis late shovel 1340 0.20 ylikoossa.
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Lyytinen - 28 joulukuu 15, 02:25:52
En nyt muista miten se tarkalleen meni, mutta vihjeenä sen verran, että pelkästään sitä akselilla olevaa prikkaa muuttamalla välystä ei saa välttämättä haluamakseen. Pitää sorvata akselia. Sulla on ne osat siinä, pitäisi valjeta kun pyörittelee käsissä tarpeeksi. En minä usko, että kopissa on mitään fundamentaalisti väärin.

Edit: voi olla, että akselista piti sorvata, jos liian iso välys, mutta kunhan sanoin...
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 joulukuu 15, 09:52:03
Holkin (prikan) sorvaamisella ei vaikuteta päittäisvälykseen. Sen määräävät akselin ja vipan keskinäiset pituudet. Jos päittäisvälystä on liikaa, sorvataan akselin kauluksesta tavaraa pois. Jos liian vähän tai ei ollenkaan, pitää lyhentää koko vippaa. Välystä voi arvioida, kun kasaa akselin, vipan ja sen holkin yhteen käsissään.

Voi olla myös niin, että jokin palikka ei ole ihan linjassaan. Mulle kävi kerran just noin kuin kysyjälle. Se kummastutti, koska olin juuri mitannut helojen välykset ja sorvannut kohdilleen akselin päittäisvälykset, ja kaiken piti olla ok. Hetken arvottuani vaihtelin vähän osien paikkoja ristiin ja kas: ongelma poistui.
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Hessu - 28 joulukuu 15, 19:48:01
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 joulukuu 15, 09:52:03
Jos päittäisvälystä on liikaa, sorvataan akselin kauluksesta tavaraa pois. Jos liian vähän tai ei ollenkaan, pitää lyhentää koko vippaa.
Tähän pieni tarkennus. Jos välystä on liikaa, lyhennetään akselia sorvaamalla sen kauluksen otsapinnasta, mihin toi kysyjän lyhentämä holkki painuu. Jos liian vähän, sorvataan siitä tasosta mitä vasten keinuvippa hankaa tönäreiden päässä. Itse vivusta ei mun nähdäkseni tarvii ottaa. Paitsi jos haluu tehdä viimesen päällä, niin tietysti oikastaan vipujen otsat.

Monasti muuten riittää, kun oikasee sen holkin otsan. Tuppaa vähän painua akseli holkkiin. Josta seuraa välyksen häviäminen.
Ja niitä ohuita shimmiprikkoja ei sitten pidä laittaa IKINÄ!
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Miska - 29 joulukuu 15, 07:10:46
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 joulukuu 15, 19:48:01

Ja niitä ohuita shimmiprikkoja ei sitten pidä laittaa IKINÄ!

Syystä että...?
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Juvakka - 29 joulukuu 15, 07:25:28
Sen verran tätä(kin) voorumia on tullut lueskeltua, että jäsen H:n lausumia konetekniikan suhteen en kyseenalaistaisi.
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Kapteeni sika - 29 joulukuu 15, 08:05:20
Ne kuluu puhki, katkee, ja palat lähtee kiertoon. Paloja voi sit kaivella vaikka huohotinrattaasta jne... kuinka pitkälle pääseekään.
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Hessu - 29 joulukuu 15, 08:06:28
Ovat niin ohuita, etteivät kestä painetta ja edestakasta liikettä mikä niihin kohdistuu. Lopputuloksena ne repeytyy rikki ja murenevat pieniksi palasiksi. Parhaassa tapauksessa ne jää jumiin vippojen, jousien ym. väliin. Huonoimmassa ne menee öljynkierron mukana ensin breather gearin sihtiin ja esim Jims`sin breather gearin tapauksessa (siinä on isot aukot siivilässä) lopuksin öljypumpun paluupuolenpesään. Varmaan osa säiliöönkin. Mutta aina kun niitä näkee käytetyn, aina ne on rikkoutuneet.
Tollaset shimmiprikat joita vasten tapahtuu jotain liikettä, pitäis aina olla paksuhkoja. Sanotaan vaikka millistä ylöspäin. Noi muutaman kympin paksut on tarkoitettu puristuksiin johonkin ruuviliitoksiin ei liikkuviin osiin.
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Miska - 29 joulukuu 15, 10:51:20
Kiitän perusteluista. Näin asian ounastelinkin olevan, mutta koska en ollut aivan varma niin siksi kysyin.
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: rampo63 - 29 joulukuu 15, 19:46:53
Ja tuosta katastrofista,jonka Hessu tuossa luetteli on isotöisiä (ei halpoja) omakohtaisia kokemuksia.  ;D
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Jartza - 31 joulukuu 15, 10:19:45
Taitaa alunperin nämä katkeamis hommat johtua siitä kun keinuvipossa oli (alunperin?)" jousishimmilevyt" (hiljainen yläkerta ) Nämähän kului ja katkesi ja niitä löytyi ties missä. Tämän jälkeen neuvottiin ne poistamaan ja käyttämään näitä normi ohkaisia shimmejä ja jättää kympin välys). Näin olen toiminut ja shimmilevyt on kestänyt 0,30mm ->.  En ole yhdelläkään koneella ajanut yli 60 000 km avaamatta että ei pidemmälle kestävyydelle todisteita. Jotkut  0,10mm shimmilevyt kuluu varmaan nopeasti.
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Kapteeni sika - 31 joulukuu 15, 11:21:17
Jousiprikat on ne pahimmat, ne kuluu puhki taitoksen kohdalta.(jatkuvassa metalli-metalli kontaktissa) Eikä ole alkuperäisratkaisu,

Varaosaluettelon mukaan siellä ei kuulu olla shimmejä ollenkaan, vaan päittäisvälykset pitäs sovittaa yllä mainituin keinoin, koneistamalla.

Shimmit on diy miehille joilla ei ole sorvia.  ;)
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Jartza - 04 tammikuu 16, 15:28:53
->Shimmit on diy miehille joilla ei ole sorvia.  Iskee silmää

- Kyllä sorvi löytyy nykyään :)
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Jube666 - 12 tammikuu 16, 20:54:30
Tässähän nyt tuli sellanen huomattua choppertorilla, siellä myynnissä olleista kopista, että niissäki oli toinen keinu jumissa.

Tää on siis ilmeisesti yleinen vaiva, mutta kysymys kuuluukin että mitä tästä vaivasta seuraa tai voi seurata?
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: ezmo - 23 maaliskuu 16, 07:38:53
Täällä splitataan shimmejä myös venttiilinpäähän akselia

http://www.baggersmag.com/rebuilding-1978-shovelhead-rocker-box-tight-and-right-hrbw-tech?image=32 (http://www.baggersmag.com/rebuilding-1978-shovelhead-rocker-box-tight-and-right-hrbw-tech?image=32)
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: ezmo - 02 huhtikuu 16, 10:34:10
Kuinkas fataalia se on holkkia pyöräyttämällä saada välys kohdilleen? Vaikka kuinka mittaan, on holkki tasapaksu ja vippa kanssa tasapitkä. Jostain syystä holkkia pyöritymmällä  1/4 kierroksen kerrallaan muuttuu välys semmoset .040mm........ Kiristyksen jälkeenhän luulisi setupin pysyvän muuttumattomana...

Saavutettu Välys ei juuri muutu vaikka vippaa pyörittää akselissa. Kamat irti kädessä rako näyttää olevan tasaleveä... Tämä sama on jo 2 vipan kohdalla toistunut
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Kapteeni sika - 02 huhtikuu 16, 10:37:02
En tiä jummarsinki ihan oikke mut olisko se akselitkin kulahtanut vähän soikeeksi. Muistaakseni mun laittees ne oli kulahtanu ja ne oikastiin sorvissa, sit vasta puslien sovitus.

E: vai tarkotitko päittäisvälystä...
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: ezmo - 02 huhtikuu 16, 10:38:58

Päittäisvälystä. On täysin uudet Jimsin akselit. Uudet holkit vaihdettu vippoihin ja silleen
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: Kapteeni sika - 02 huhtikuu 16, 10:45:09
Täysin hatusta heittäsin että neljänsatkun eroilla ei ole mitään merkitystä. Puhutaan kuitenkin loppujen lopuksi muutaman kympän päittäisvälyksestä...
Otsikko: Vs: Keinu jumissa, miks?
Kirjoitti: ezmo - 02 huhtikuu 16, 11:00:18
Voi hiton horkka. Tarkoitin  0.40mm päittäiavälystä. Nää desimaalit ja promillet ei oo mun juttu. Ääripäissä siis vippa jumissa tai vippa kolkattaa