Tuttavan noin 59-mallisen rautiksen öljynkiertohäiriö on paikallistettu pumppua käyttävän hammaspyörästön akuutiksi keripukiksi. Hampaita on lohkeillut sekä kampuran tapilla olevasta rattaasta kuten myös öljypumpun akselin päässä olevasta parista.
Sen rinkulan, joka tulee kampiakselin vetotappiin, olen jo paikantanut ja sille on toimittajia tiedossa. Mutta se toinen ratas, minkämoinen koonnos on se, missä se ratas on mukana. Tuskin kuitenkaan kokonaisesta öljypumpusta on kyse?
Vanhemman rautapään käyttöratas toimii samalla moottorin ajoitettuna huohottimena ja on yhtä puuta öljypumpun käyttöakselin kanssa. Kyseistä osaa löytyy ainakin V-Twin Manufacturingin valikoimista tuotenumerolla 12-8951. 1960 on sitten eri osa joten kannattaa varmistaa tarkka vuosimalli.
http://www.vtwinmfg.com/webapp/wcs/stores/servlet/VTwinProd5_10101_10102_3293278_-1_143311_143508_143580_143582 (http://www.vtwinmfg.com/webapp/wcs/stores/servlet/VTwinProd5_10101_10102_3293278_-1_143311_143508_143580_143582)
(http://www.vtwinmfg.com/WebPics/12/12-8951a.jpg)
Osunko oikeaan, kun oletan, että tuon vaihdon takia pitää purkaa öljypumppu. Joka taas tarkoittaa, että pumppu pitää irroittaa. Eli kone irti rungosta. Menikö oikein?
Vaikea sitä on muutenkaan saada irti...
Eräs tuttu aikoinaan katkaisi runkoputken ,jotta sai öljypumpun irti kun ei halunnut purkaa kokopyörää
Hyvää suunnittelua. Ei tipu täristimestä pumppu huomaamatta tietä pitkin kolisemaan kun on varmistettu runkoputkella. No ei kun ruuvaamaan.
Lainaus käyttäjältä: PK-67 - 21 toukokuu 15, 12:43:36
Eräs tuttu aikoinaan katkaisi runkoputken ,jotta sai öljypumpun irti kun ei halunnut purkaa kokopyörää
Onhan noita tehty ;)
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rautis/1011278.jpg)
En oo kans jälkeenpäin kertaakaan harmitellu että tein ton ohitusleikkauksen.
(http://i9.aijaa.com/t/00711/11557956.t.jpg) (http://aijaa.com/B5nvY3)
Sanokaas nyt vielä sekin kun tuppaa öljyä puskemaan vähän liian voimallisesti saumoista, voiko vaikuttaa noin paljon jos matoruuvi on väärinpäin eli se ajoitusreikä on ½ reikää sivussa? Vähän eppäilen paskaa lohkojen tiivistystä mutta ei millään hotsittaisi purkaa koko konetta..
Jos huohotin on väärin ajoitettu niin varmasti vuotaa kun kampikammion paine ei pääse purkautumaan oikealla hetkellä. Muistelisin jonkun joskus tuskailleen ajoituksen kanssa, ratas ei osunut oikein muuten kuin asentamalla pinionakselin ratas väärinpäin.
Mites noissa tuoreemmissa rautapäissä on tehty tuo huohotus? Onko -79 samalla tavalla ajoitettava?
Ajoitettava huohotin poistui 1977, sen jälkeen huohotus on samaan malliin kuin evosportstereissa suoraan kampikammiosta jakopään huohotusventtiiliin.
Riittää kun se merkki vaan kokonaan näkyy siittä hahlosta, keskelle ainakaan minä sitä
saanu tähdättyä. Jos enskan huohotuksen transfer valve on vielä tukittu ja ajoitus pielessä
niin jostain lentää. Mutta jos toi ensiön huohotin on käytössä, niin ainaki mulla moottoriöljyt
pääty enskaan.