Aloitetaampa nyt tännekkin.
Eli koplauksen kohteena on alunperin XL883C -90 johon on tehty konversio jo aikoja sitten. Papereiden mukaan Salakarin tekemät kannet (hieman kyllä epäilyttää kun kanavia katsoo).
No hankkittaessa siinä oli perä alhaalla ja keula korkealla... Eli ulkomuoto kuin sakemannilla (koira). Nyt tarkoitus tehdä ihan jotain muuta siitä.
Ensin meinasin tehdä kumarruksen tuonne flat track puolelle, mutta ei se nyt ihan kumarrus ole sinne... Ehkä paremminkin nyökkäys sinne sportti osastolle.
Keulaksi on hankittu -05 Kawan USD kaikilla säädöillä, swinginä tulee olemaan Buell XB:n swingi (olikos se nyt varmasti sitten tuo).
Tankki tehdään mukaelma Yamahan tuotteesta. Ja perä siten ihan omasta päästä.
Koneeseen tekisi mieli sovittaa ruisku. Olisi jotenkin paremmin säädettävissä kuin nuo ikiaikaiset kaasari viritelmät.
Kuvia ja tarinaa lisää jahka tallilla käyn kötöstelemässä.
Kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta - jokos olet jo haarukan hommannut? Mulla on yksi uusi ylimääräisenä...
Haarukka tuli jo tänään tallille. se lyhyenläntä versio. Nyt illalla tuli vielä ostettua saman vehkeen takavanne niin ei tarvii kikkailla niin paljoa. Takaiskariksi pitäneen hankkia joku uudemman kyykyn versio jossa hitaan ja nopean alueen säätö. Runkoa pitää vähän jäykistellä jotta voi sitten oikeesti käydä radallakin kokeilemassa. Mielessä on kyllä välillä kaivellut cromoly rungon teko, mutta taitaa nyt vain olla fiksumpi tehdä tuosta niin hyvä kuin saa tehtyä ja tekee sitten tulevaisuudessa ison s-moton jonkun japsi sportti v-2 ympärille. Vielä pitää hieman kuutioida laittaako tangon vaiko cliparit. Hiilikuidullakin tekee mieli leikkiä.
Kannattaa tuumia muutama hetki tuota iskaripuolta. Tuo Sprortsteri kun ei ole kevyimmästä päästä. Itselläni tuossa aikaisemmassa tekeleessä, jossa on monojousitus tuli ongelmaksi tuon takajousituksen kantavuus. Tosin itse halusin sen iskarin pystyyn ilman linkkejä, ja takahaarukka oli pidempi kuin tuo sinun hommaamasi.
Mitenkäs Hemulilla on tuo XB:n paketti toiminut ajossa, onko kantavuus riittänyt?
Jonkin verran tullut tutustuttua noihin iskareihin ja niiden toimintaan ja jos tuntuu liian löysältä niin jousi vaihtoon ja vaimentimen shimmaus jäykemmälle jouselle. Nykyisin tuntuu olevan vain melko jäykkiä jo nuo sporttienkin takajouset. Keulaan joutuu tilaamaan/teettämään jouset. Niin joo jos on tarvetta uusille vietereille eikä oikein tunnu löytyvän kaupoista valmiina niin http://www.jousivesa.fi/ (http://www.jousivesa.fi/) Lahdessa auttaa mielellään. Sieltä tullut hommattua noihin aiempiin sportti vehkeisiin jousia.
Eipä noilla meikäläisen ajo(kilo)metreillä ;D voi vielä kovin syväluotaavaa selvitystä Buellin iskarin toiminnasta laatia... Mutta ei se liian löysältä tunnu, onhan iskari kuitenkin geometrialtaan samassa asennossa kuin alkuperäisessä mallissa ja muutaman kymmenen kilon lisäpaino ei vielä vaikuta niin paljoa.
Oletko muuten ihan varma että keulan jouset pitää vaihtaa? Mulla oli FXR:ssä Hayabusan keula ja siinä oli niin voimakas progressio jousissa että loppupelissä paras tuntuma saavutettiin ihan 'busan tehdassäädöillä. Aikaisemmassa Softailissa taas ZX9 Kawan perinteinen keula ja hyvin sekin toimi omilla jousillaan.
Tulee tuon sportin asento olemaan ilmeisesti sellainen että keulalle tulee painoa noin 55% joten voipi joutua laittamaan lineaariset jouset... Tottunut kuitenkin jämäkkään keulaan ja sellaisessa on se luotto pidon suhteen parempi. Saapi mennä jarrulle huolella ennen kuin vehkeet pohjaa. Toisaalta sulla ollut Bussin ja Kawan matkasportin keuloja ja noiden paino ajovalmiina liemineen on reilusti yli 200 kiloa... Bussi taitaa olla jopa 270 kiloa ja todella keulapainoinen. Kawa taitaa olla luokkaa 230 kiloa. Tuo mulla oleva keula on laitteesta jonka paino ajovalmiina on luokkaa 200 kiloa...
Niin joo... Männänrenkaat pitäisi vaihtaa ja pytyt hoonata... Hoonauksen voin tehdä itse, mutta männänrenkaita en. Eli tuossa näyttää olevan KB männät niin mistäpä niihin saisi renkaat kohtuuhinnalla...
Jaahans se olis sitten edessä uuden asunnon kevyttä pinta remonttia ja runkojigin teko. Ihan vain varmuuden vuoksi kun tuota runkoa alkaa jäykkäämään niin paikat pysyy paikallaan ja linjassa. Ja eihän se ole missään varmasti sanottu etteikö tuo olisi jo valmiiksi tehdaskiero ;D
Runko on suora, noin suurin piirtein. Takarunko kyllä oli jännityksissä, mutta swingin laakeroinnista keulaan näyttäisi olevan suora. Tänään saan sen lopullisesti kiinni tekotelineeseen ja sitten voikin aloittaa swingin kiinnityksen mittailua ja takaiskarin mittailua. Iskarihan on jo autossa odottamassa joten ei siinä enään paljoa mittailla kuin yläkiinikkeen kohta. Uuden takarungon kiinikkeet pitäisi suunitella ja räpistellä kiinni runkoon ja sitten pääsisi sitäkin mitoittamaan (jahka se tuleva takaosan aihio saapuu). Pytyt ja kannet lasikuula puhallukseen ja lohkot puhtaiksi liukasteista. Kopat ovatkin jo liki valmiit värjäykseen. Vielä viimeiset rasvapesut ja sitten happopohjat pintaan.
Koskas projektista nähdään kuvia? Eihän me kohta uskota että mitään pyörää on olemassakaan ;D...
Jahka mie muistaisin ottaa kameran tekeleen tallille ja jaksaisin ottaa kuviakin...
Pari kertaa ollut kamera matkassa, mutta ei ole työn tiimellyksessä muistanut kuvan kuvaa ottaa..
Swingin kiinikkeet hitsattu, eturungon jäykkärit hitsailtu... Kuviakin otin, pitää vain saada ne ladattua tuonne serverille. Koneen yläkiinikkeen ja takaiskarin välinen jäykiste pitää vielä koittaa tehdä ennen joulua samoin kuin takarungon kiinikkeiden suunittelu pitää aloittaa jotta pysytään edes jollain tavalla aikataulussa. Kotariakin pitäisi ehtiä hieman modailla ja vaihtaa mäntä sekä yläpään tiivisteet.
On sitten kuvat vissiin päässeet bittitaivaaseen.... No ei tästä masennuta. Painetaan leuka rintaan ja suunnataan kohti uusia pettymyksiä.
Matkan kuluessa on sitten tuo Yamahan tankkikin muuttunut Kawan vastaavaan. Istui vain paremmin omaan silmään. 15x15mm profiilia pitäisi koittaa laittaa toisiinsa kiinni jotta olisi jotain johon perseensä istuttaa...
Pitää koittaa tehdä sinne sen verta tilaa että saa akun ja ruiskun kamat mahtumaan. Jos laittaisi ulkopuolisen pumpun niin voisi senkin tunkea sinne takakatteen sisälle. Voisi olla varmempi toiminen kun runko jakaa tankinpohjan kahteen.
Jos laittaisi bensaregun paluun sinne toiseen puoliskoon niin saapi vaahtoutua ihan rauhassa, jos se nyt ikinä vaahtoontuu. Laittaa 8mm linjat niin ei pitäisi sitäkään ongelmaa pahemmin olla. Ainakin turbo Jammussa riittivät nuo 8mm linjat...
Joulu ja rakkaat appivanhemmat tulevat hieman hillitsemään rakentelua loppuviikon osalta...
Hahaa... kuvia löytyi. En vain saa nyt omia sivuja päivitettyä, mutta laitetaan tänne linkkeinä kuvatukset.
Rungolle on nyt syötetty viagraa ja toivottavasti haluttu jäykkyys saavutettu. Alaputkiin en alkanut mitään lisäilemään koska kuitenkin kone sieltä hieman pitää konstruktiota nipussa. Lähinnä yläputkeen, koska keula vaihtui ja takaiskarin voimat tulevat suuntautumaan liki suoraan yläputken suuntaisesti.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091218_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091218_002.jpg.html)
Rungon jäykistelyä
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091218_007.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091218_007.jpg.html)
Viagraa syötetty huolella
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091222_005.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091222_005.jpg.html)
Tankkiakin piti mallailla
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091220_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091220_002.jpg.html)
Hieman toisesta kulmasta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091220_003.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091220_003.jpg.html)
Villisti tuo tankin väri on erilainen eri kulmasta kuvattuna... Voipi toki johtua myös kamerasta (känny versio)..
No niin, saa tämäkin tarina ihan uutta eloa kun nähdään mitä tehdään. Komeita saumoja ja tutun näköiset takahaarukan kiinnikkeet :D...
Joo pikkuisen piti apinoida niissä swingin kiinikkeissä. Mitä sitä uutta keksimään kun jo toimiva ratkaisu olemassa. Eturattaan kiinnitys tulee myöskin näyttämään melko tutulta ;D
Seuraavaksi sitten takarunkoa mittomaan ja tekemään. Helppo homma kun takakate on jo valmiina... Tai ei välttämättä helppo homma, mutta katsotaan. Helpointa olisi jos olis jostain lainata kateen luovuttaneen laitteen takarunko jolloin vain kopioisi päämitat siitä. Nyt kun sellaista ei ole niin pakko vain tehdä mittailemalla.
Onko niin ettet halua että noi kuvat näkyy suoraan viestissä? Korjasin ne nimittäin jo kertaalleen niin että ne näkyy mutta muutit takaisin...
Voisin pitää ne noin linkkeinä niin pysyy vähän kevyempänä juttuketju. Tulee melkein aina kirjoiteltua mobiililaiteella ja mitä kevyempi keskusteluketju niin sen nopeammin vehkeet latailee sen.
Jaa taasen vähän edistystä. Takahäkki (takarunko) olisi aluillaan. Melko kinkkinen koittaa mittailla millainen ja minkä kokoinen mahtuu katteen sisään, vielä kun pitäisi jäädä tilaa mahdolliselle ruiskuaivolle..
No niin... takarunko alkaa olemaan kiinikkeitä ja viimeisiä jäykkäreitä vaille valmis. Harmittaa vain akun koko. Joutuu tekemään takarungosta hieman turhan ison että saa akun kuskin persiin alle. Ja siltikkin pitää vaihtaa hyytelömalliin. Kuvia taas päivittelen kun tuon oikean tieskarin avaan... ;D
No päivitetäämpä nyt tätäkin ketjua. Desing muuttui matkalla melkoisesti ja noiden sportti vehkeiden tankki ja takakate jäivät odottamaan seuraavaa projektia. Eli hankein prostreet harleyn tankin ja 18 tuumaiset vanteet ja tipitin koko paskan lähemmäs kenttää. Samalla sahailin toisesta telsarista jarrun kiinikkeet pois. Kiinteä takarungon pätkä on hitsattu paikalleen ja loppu pitäisi tehdä hiilarista siihen joka toimii samalla takalokarina ja takasatulana (hieman pitää laskentaa harrastaa että tulee riittävän tukeva rakenne). Keulakolmiot ovat työstön alla ja odottelen jos tällä viikolla saisi ne jo kotio. hitsaus muutokset olis pääpiirteittäin valmiit ja runko pitäisi hiekkapuhaltaa tällä viikolla. Tankin pohjaan tehdään hieman muutoksia että bensalinjat saadaan pumpulle siten ettei hauko ilmaa missään vaiheessa ja että paluulinja on mahdollisimman jouheva. Akun sijoitin melkein samaan paikkaan kuin vakiossakin... siihen vasemmalle osittain enskakopan takaosan päälle. Kuvia linkittelen jahka serverille siirtelen.
Kokonaiset kolme kuvatusta linkitettynä
Ensin tulevan läppärungon aihiosta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100210_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100210_001.jpg.html)
Sitten keulasta hieman kuvatusta. Teimme työmaalla 3D printtauksella alakolmion jotta saimme paremman kuvan millainen siitä tulisi... Poiki hieman muutoksia/kevennyksiä molempiin kolmioihin, mutta sovittaahan voipi aina sillä ekallakin versiolla
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100308_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100308_002.jpg.html)
Ja edestä
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100308_006.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100308_006.jpg.html)
Imusarjaa tänään kävin kötöstelemässä. Melkoinen homma sovitella ja leikellä kahdesta 90 mutkasta sopivasti jotta siitä imusarja muodostuu. Läppärungon sovite laippa pitäisi kohta saada jotta saa tehtyä sarjan loppuun. Pituutta sarjalle imukanavan alusta läpälle tulee olemaan noin 97mm. Sitten pääseekin pakopuolen kimppuun. Suhteellisen lyhyt.. noin 20 tuumaa sarjalla koitetaan päästä kollektorille... voi joutua hieman taiteilemaan.
Komialta näyttää T-kappale :o
Kiitos kiitos... Lopulliseen malliin siitä höylättiin keskeltä pois paksuutta siten että materiaali vahvuudeksi putkien välillä jäi 35mm. Yläkolmio ohennettiin putkien välistä 20mm paksuksi.
Tässäpä pari kuvaa tulevasta imusarjasta.. Siis vielä se alapuolinen sauma tekemättä ja läppärungon sovitus työn alla.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100309_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100309_001.jpg.html)
Toisesta suunnasta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100309_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100309_002.jpg.html)
Suuttimien paikat pitää tehdä sitten kun tuo käikäle muuten valmiina ja sitten näkee paremmin mihin suuntaan ja kulmaan suuttimet tulevat. Kolmas suutin tulee sitten läppärungon toiselle puolelle. Ihan vain varmistamaan että tuolla 280cc suutin koolla ei tule ajettua kovin paljoa yli 90% aukiololla...
No niin imusarjasta puuttuu enään suuttimien holkit ja bensatukin kiinnitys piste. Jos perjantaina vaikka pääsisi aloittamaan pakosarjan tekoa. Foami leikkiä pääsisi kanssa kohta leikkimään kohtisilleen... Kolmioita ja etuvannetta odotellessa. Kytkinkahva, start/stop elementti, satula ja pikakaasukahva tilattu...
Kytkinkahva ja start/stop käikäle tulivat aamulla. Imusarja odottaa että saan RST holkit suuttimille ja laipan läppärungolle.
Imusarjasta kuvatusta alla
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100311_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100311_002.jpg.html)
Täytyy sanoa että RST:n hitsaaminen TIG:llä on helppoa kuin lapsen lyöminen...
Ei nyt tarkoitus olla v-mäinen mutta miksi niitä kuvia ei voi laittaa suoraan näkyviin? En mä ainakaan jaksa klikkailla linkkejä jotka pahimmillaan avautuu jollekin mainoksia täynnä olevalle boksisivustolle...
Tällainen threadi on aika kuiva ilman kuvia ::).
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 maaliskuu 10, 11:44:06
En mä ainakaan jaksa klikkailla linkkejä...
Kyllä sä jaksat...
...jaksathan kirjoittaa/kommentoida joka topicissakin. ;)
Ihan hyvä että ajatellaan niitäkin käyttäjiä, joilla ei ole just se nopein nettiyhteys.
Lainaus käyttäjältä: bootsi - 12 maaliskuu 10, 16:59:59...jaksathan kirjoittaa/kommentoida joka topicissakin. ;)...
Voin mä sen lopettaakin jos häiritsee...
No niin pojat... halatkaa ja pussatkaa sovinnon merkiksi. Se on vähän kaksijakoinen juttu aina noiden kuvien puoleen. Ymmärrän molempia näkemyksiä ja jos laittaisi jokatoisen kuvan näkyville niin kaikki olis osittain tyytyväisiä ;)
Ehkä tänään tai huomenna lisää itse sportista..
No niin, foamia olis hieman muooiltu ja lisää liimailtu. Huomenna taas muotoillaan lisää. Pitäisi saada se perän alunen siihen muotoon että takarenkaan yläreuna mahtuu siellä oleilemaan jousituksen liikeradan puitteissa. Hiilikuidut tulee tällä viikolla samoin vinyyliesteri... Tosin alkoi mieli tekemään tehdä se oikeasti kunnon epoksilla jolloin siitä tulisi vielä astetta vahvempi ja työskentely olisi mielyttävämpää käryjen puolesta. Vinyyliesterin kanssa kun joutuu käyttämään kemikaalinassea ja eposin kanssa voipi olla ilmankin... Ihokosketus vain pitää välttää
No päädyin kuitenkin vinyyliesteriin koska lujuusominaisuudet eivät poikkea niin paljoa "normaali" epoksista... Hinta kylläkin ja laminointiominaisuudet tuolla tavalla jolla aikomus tuo perä tehdä.
Foami alkaa olemaan kohta lähellä muotoaan, kuskin satulan kohta pitää muotoilla loppuun ja ihan takaosan reuna vielä tehdä siten että siellä on paikka valolle ja kiinnityspiste kilvelle.
Tässäpä muutama kuvatuslinkki ;-)
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100317_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100317_001.jpg.html)
Toisesta kulmasta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100317_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100317_002.jpg.html)
Siis tuohan on vasta se pohja osa joka tulee jäämään piiloon. Hyvin sai mahtumaan ruiskuboxinkin sinne ilman suurempaa jumppaa. Pitää katsoa josko releboxille tekee vielä tilan.
Alareuna pitää muotoilla ja laittaa laippa kiertämään koko reunusta. Ja tietysti teipata alumiiniteipillä koko paska yli ja vahata hyvin...
No niin ensimmäinen kierros hiilikuitua laiteltu...
Taas olis kuidutettää. Pohja nyt valmis ja seuraavaksi sitten pääliosan muotoa tekemään. Putkeakin aloitin hieman taas. Etupytyn alkukäyrää veistelin ja liimailin yhteen. Pitää hakea uusi kaasupullo huomenna ja alkaa tekemään kollektoria ja laittaa se suunilleen siihen kohtaan johon sem kaavailin käyrien mitoituksen mukaan ja viimeistellä käyrät sitten kohtaamaan samaan paikkaan. Pitäisi saada se hahmotettua ja sijoitettua siten ettei poikkea paljoa kylkilinjasta...
Kuvia varmaan huomenna...
(http://www.straightrazorplace.com/forums/attachments/razors/28705d1249474228-my-new-straight-razor-stand-44789.-thread-completely-useless-without-images-1-.jpg)
;D ;D ;D
No kylläpäs sitä nyt... ;-)
Komppaan Hemulia :o
Olis kyllä erittäin mielenkiiintoinen vaikkapa tuo hiilikuiduttaminen kuvasarjana. Varmasti kiinnostais useampaakin??
Niinkuin Suosikissa aikoinaan: p.s. kuva ois kiva.... :)
Joo älä ihmeessä panttaa kuvia, ne kertoo enemmän kuin...jne.
Projektisi on kyllä mielenkiintoista seurattavaa.
Ihan oikeaa kuvasarjaa kuidutuksesta ei tarttunut kameraan... Johtuu varmaan siitä että olen laiska ja mäskin ollessa työvaiheessa ei paljoa aikaa ole hukattavana.
No lähdetään kuitenkin siitä liikkeelle että pohjan muoto oli hiottu valmiiksi ja teipattu avaruusteipillä (alumiiniteippi) ja vahattu muottivahalla.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100319_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100319_001.jpg.html)
Valmisteluja tein sen verta että hiilikuidun leikoin suunilleen passeliksi paloiksi ettei tule kiire laminointivaiheessa.
Sivelin vinyyliesteriä lestin pintaan alueelle jolle ekat hiilet tulivat ja asettelin hiilen paikalleen ja varmistin vielä kumitelalla telaamalla että oli varmasti kiinni pinnassa.
Sitten samalla tavalla koko perän yli yksi kerros siten että hiilen reunat menivät mukavasti muutaman sentin toistensa yli. Muotoa on sen verta ettei voi yhdellä kokonaisella palalla tehdä tuota ilman alipainetekniikkaa.
Kun eka kerros tehty pidin pienen tauon ja valmistelin vahvike nauhasta kaistaleet istuimien kohdille ja reunoihin.
Samalla leikoin vielä toisen kerroksen koko perän yli tulevaan kerrokseen.
Toinen kerros samalla tavalla kuin eka eli sivellen vinyyliesteriä pintaan ja hiili kevysesti painellen ensin ja sitten telaamalla pintaan kiinni. Tässä vaiheessa kannattaa huomioida se seikka että mäskiä menee hieman enemmän koska ensimmäinen kerros ei ole läpikastunut kauttaaltaan vaan imee hieman itseensä sitä esteriä.
Tässä se pohja ensimmäisen laminoinnin jälkeen. http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100320_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100320_001.jpg.html)
Seuraavana päivänä siistein hieman joitakin paikkoja joissa oli piikkejä noussut ylös ja laminoin vielä kaksi kerrosta ja lisää vahvike nauhaa jotta pohjasta tulee varmasti jäykkä ja kestävä.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100322_003.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100322_003.jpg.html)
Nyt olisi pohja valmis. Reunojen leikkaus ja kiinnitys reikien teko ja sitten pääseekin muovaamaan foamilla pintamuodon valmiiksi.
Tuosta laminoinnista jolla itse pinta sitten tehdään lupaan ottaa enempi kuvia jotta jos joku haluaa toteuttaa itseään ja tehdä esim etulokarin voi jotain vinkkejä itseensä ottaa. Otellaan paremmat kuvat myös siitä etulokarin teosta koska sekin pitää tehdä hiilestä (sisäinen ääni pakottaa).
Putkistoa värkkäilin myös eilen ja havaitsin ettei Marteliuksen J putket ole kovinkaan saman kokoisia halkaisijaltaan mutkissa vaan jopa reilun millin kokoeroa... Tekee liki mahdottomaksi tehdä jouhevaa putkea tuolla materiaalilla... Pitää soitella sinne kysellä josko ne astemutka pätkät olis tasamittaisia halkaisijaltaan...
Voi olla vaikea löytää taivutettua putkea joka olisi mutkan kohdalta tasamittainen, itse olen ratkaissut ongelman sillä että jätän pahimman pykälän koneeseen päin niin ei näy niin pahasti. Joskus olen nähnyt valamalla tehtyjä irtokäyriä mitkä on sitten luonnollisesti tarkkoja.
Ota mutka esim. Alasimen päälle, sitten yrität naputella vasaralla pyöreeks :P Jos aavistuksen lahna niin onnistuu tuolleen.
Kyllä nuo on ihan pyöreitä, ovat vain soukempia kuin se suora osuus. Pitää katella josko jotain ratkaisua tuohon keksisi. RST mutkia saa tasakokoisia, mutta paksulla seinämällä...
Itse koitin laitella siten ettei ulkokurviin jää ahdistusta ja sisäkurvissa pieni ahdistus ei niin pahasti haittaa... Kai...
Ongelma taitaa olla taivutuskoneessa, tavallinen lestitaivutin tekee aina tuollaista jälkeä kun putki "venyy" mutkan kohdalta. Mites sellainen kuulataivutin? Pitäisikö se putken oiken kokoisena läpi käyrän?
Jonkin tyyppinen sisälesti pitäisi olla jotta pysyy muodossaan ja mitoissaan taivutuksen yhteydessä. No katsotaan josko alkaisi oikein taiteilemaan ja tekisi jossain vaiheessa uudestaan koko putkiston siten että käsin valkkaa parhaat mutkat (niissäkin eroja) ja sitten vielä avaa ne sisäkurvista ja laajentaa kun hitsailee kiinni... Paljosta se ei ole kiinni, mutta kuitenkin..
Mie teen kohta itse lestin ja naputtelemalla ja hitsaamalla ne kaikki mutkat ite... ;D
Sitten on tällaisia "donitseja":
(http://www.aero.net.au/images/pp_donuts.jpg)
En tiedä miten noi on tehty mutta niissä on sisäsauma auki ja se pitää hitsata kasaamisen yhteydessä. Löytyy myös rosterisena, pistä googleen hakusanaksi "stainless exhaust donut". Ei persaukisille.
Köyhästä kaikki tuntuu kalliilta... Hmm vai tekisikö pullauttamalla mutkat... Noot...
Kelahaaralla oli noita alumiinisina myynnissä muistaakseeni jossain 30 - 50 välissä hinta...
Toinen termi noille on "spun toroid" elikkä painosorvaamalla vissiin on tehty. Muottina vissiin jokin jonka saa poiskin.
No niin olis käyrät väkästelty jollain tapaa ja kassotaan sitten myöhemmin uudelleen tekoa.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100324_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100324_002.jpg.html)
Toisesta suunnasta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100324_004.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100324_004.jpg.html)
Tänään sitten perän kimppuun taas... Pinnan muotoa aletaan valmistelemaan liimailemalla foamilevyn suikaleita tuon pohjan päälle ja siihen sitten kevyt muotoilu ja kuidutus. Eilen hain lisää vinyyliesteriä ja samassa paketissa tuli kennorakenteen välihuopa jolla saa kasvatettua paksuutta kuitenkaan lisäämättä painoa kovinkaan paljoa.
Putket ihan jees - mutta mitä ihmettä sulla on tulossa tohon jakopään koppaan sytkän tilalle? :o
(http://www.kaukana.net/gallery/d/37469-2/20100324_002.jpg)
Älä pidä hulluja jännityksessä ;D ... Kerran näin kun joku leikkasi tuoreemman rautapään kopasta ton tötterön pois ja teki siitä vanhan mallisen johon sitten päälle paikka mankulle. Mutta veikkaanpa että sulla on jotain muuta mielessä?
Siihen tulee sytyn trikkeripyörälle paikka. Alumiinista on tehty palikka jonka sisään saadaan 101mm halkaisijalla oleva 24 - 1 trikkeripyörä ja lukija. Saadaan oikeasti koko alueella säädettävä sytkä ja paremmin säädettävä ruisku. Rutut kun nostetaan sinne yli 11 niin alkaa olemaan tilausta tuolle sytkän paremmalle säädettävyydelle, eikä yhtään haittaa että ruiskuakin voipi säädellä tarkemmin.
Jos ei tää flunssa vain päälle pahemmin nouse niin viikonloppuna voisi olla perän pinnan laminoinnin vuoro... Siitä voisikin sitten näpsiä enempi kuvia..
Olimpa sitte viikonlopun pois paikkakunnalta joten rojekti ei edennyt. Tänään kävin kynsimässä tallilla hieman jotain pientä.
Perään tein vahvike insertit kiinnitystä varten ja liimailin ja muotoilin hieman perän lopullista muotoa esille.
Tässäpä kuvat paikalleen laminoiduista vahvikkeista.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100329_004.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100329_004.jpg.html)
Ja toisesta suunnasta hieman tarkempi kuvatus
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100329_008.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100329_008.jpg.html)
Tuo kuvassa näkyvä maalarinteippi hiilen reunassa oli vain niin hyvin kiinni kuidussa etten viitsinyt repiä irti sitä nyt vaan otan huomenna kuivuneesta kuidusta ja silotan reunan.
Laminoin hiiltä lisää kuskin istuimen kohdalle johon nuo vahvikkeet tulivat ja siihen märkään hiileen sitten nuo laput kiinni kevyellä puristuksella. Kun perä irroitetaan niin hitsaan kierre insertit runkoon ja laitetaan koko paketti tukevilla pulteilla kiinni.
Kohta se alkaa olemaan perse muotoiltu... Hieman pätkittäistä ollut tekeminen vaikka suunnitelma oli tehdä pitkiä päiviä tallilla nyt loman aikana. Aikaa vain mennyt töissä ja tänään piti ajella ulkomaille huonekaluostoksille.... Tosin jotain ehdin tallilla tekemään... Huomenna lisää kuvien kera..
Huominen tuli ja meni... Tänään on tänään ja siitä lähdetään.
Perä olis siistimistä vaille valmis. Eli reunat pitää leikkoa ja pintaan vetästä vinyyliesteriä ja hioa se lakkaus ja maalaus kuntoon.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100404_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100404_001.jpg.html)
Se jopa kestää istua ;D Myös siellä takanakin... ei joustele tai nuljua.
Kolmiot hain koneistuksesta... Ei ihan sellaista pintaa kuin ajatus oli... Leikkö vielä hieman harjoittelun paikkaa CNC miehellä ja ehkä paremmat terät olis kohdallaan... No ei hintakaan ollut mahdoton
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100403_005_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100403_005_001.jpg.html)
Tässäpä vielä kuvatus todistus ettei siellä perän alla ole todellakaan rautaa paremmin..
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100404_003.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100404_003.jpg.html)
Kuskin paikan kohdalla rautaa ja loppu hiilellä pelkästään.
Painoa on noin suunilleen vanhan satulan verran...
Oliko tuossa pinnassa jotakin moittimista? Hyvännäköösethän ne mun mielestä kaikkiaan oli...siis nuo kolmiot. Minkäverran kustanti? Tekikö joku viraabelinä vai oikeinko tunti töinä?
Mielenkiinnolla kyllä odottelen minkälainen tulee tuosta peräkoopasta. Tällä haavaa näyttää vielä vähän rujolta ;D
Pinnat piti vetää koneella vielä kevyesti, kun odotin että olis ollut heti valmiiksi sellainen siisti CNC jälki pinnassa. Myös ruuvien reikien upotusten reunat piti käsin siistiä.
Ihan koneistamolla tehty, mutta kuittia ei työstä tullut...
Joo perä on rujon näköinen kun pinta vielä tekemättä ja reunat siistimättä. Muuttuu jo reunojen siistimisellä paljon.
Mutta mikä parasta, painoa ei ole paljoa...
Flunssa kele alkaa olemaan pahasti haitoilla. Kävin kuitenkin viemässä osakasan sorvarille että saa tehdä ja mittoa rauhassa ihan itse renkaiden akseleiden holkit ja swingin akselin systeemit... Jos nyt vain koittaisi parannella itseään pari päivää
Päivitetäämpä nyt tätäkin. Kierrosmittari on saatu ja sille tehty kiinnike joka istuu yläkolmioon. Takarunkoa siistitty ja takavalon paikka suunalleen OK. Etulokarin lesti valmis. Keula kaipaa enään uudet stefat. Lampulle kiinikkeet ja pieni bikinimallin kate sille. Jalkatappien paikat ja jalkatapit pitäisi tehdä. Äänen kovennin muuttaa äänen vaimentimeksi ja kun tiivisteet saapuvat niin kone nippuun. Imusarjaan hitsailen tänään suuttimien nipat kiinni ja bensatukin kötöstelen valmiiksi. Terassin rakennus ja yleinen laiskuus hieman jarruttaneet tekemistä.
Onko muuten kenelläkään tietoa lukeeko takajuosituksen lakitekstissä mainintaa "tarvittaessa" tehtävä jarrutesti???
Nyt ainakin näyttää siltä että jarrutestiin joutuu vaikka kaikki komponentit ovat valovuotta tuoteempia ja parempia kuin alkuperäiset...
Missäs tästä jarru asiasta lukee?? Ittekkin vaihtanu jalluja niin joutuuko tässä johonkin ihme jarrutesteihin vielä?
Eli kuten huutoboxiin kirjoitin. Takajousitus muutettu monoksi, uuden tulkinnan mukaan ei vaadi jarrutestiä. Keula napattu ZX6R Kawasta jonka kokonais massa on pienempi kuin Sportin jolloin ei kelpaa ellei saa todistettua että jossain painavammassa käytetään samaa keulaa. Sitten se ehkä pahempi ongelma. Ehdin jo poistamaan vasemmasta putkesta jarrusatulan paikan ja eihän se tupla jarrullakaan täytä lain vaatimaa pykälää joka kuuluu "jarrut voidaan vaihtaa vähintään saman painoisesta ja tehoisesta moottoripyörästä". Kawahan on sen muutaman kymmenen kiloa kevyempi. Luulen kyllä että tuo 4 mäntäinen radiaali satula lukittee eturenkaan sata varmasti ja on miljuuna kertaa parempi kuin Hooreen oma
Lainaus käyttäjältä: Taavi - 18 toukokuu 10, 20:33:25
Keula napattu ZX6R Kawasta jonka kokonais massa on pienempi kuin Sportin jolloin ei kelpaa ellei saa todistettua että jossain painavammassa käytetään samaa keulaa.
Luulis että tuota verrattaisiin
tämän pyörän painoon eikä alkuperäiseen Sportsterin painoon?
Lainaus käyttäjältä: bootsi - 22 toukokuu 10, 21:00:43
Lainaus käyttäjältä: Taavi - 18 toukokuu 10, 20:33:25
Keula napattu ZX6R Kawasta jonka kokonais massa on pienempi kuin Sportin jolloin ei kelpaa ellei saa todistettua että jossain painavammassa käytetään samaa keulaa.
Luulis että tuota verrattaisiin tämän pyörän painoon eikä alkuperäiseen Sportsterin painoon?
Äkkiä ajateltuna kawa 2 hengen pyörä, ja tuo sportster näyttäis olevan 1 paikkanen --> kokonaispaino pienenee. Mutta jollei katsastushenkilö pyydä mitään todistamaan, älä ehdoin tahdoin tyrkytä mitään propuskaa. Muuten ottavat tavaksi haluta sellaisia.
Ajattelin seuraavalle konttorille vain sanoa että keula vaihdettu 39mm > 41mm ja kaksimäntäinen nelimäntäiseen jarruun...
Minkäsnäköinen tuosta hiilikuitu perästä nyt sitten tuli?
Itte tuossa yritin alumiinista tehdä. Hipsaaminen kyllä onnistuu muuten mutta onhan se yhtä peruna peltoa kun vetelee niin mukavasti. Kyllä siitä vielä pakkelilla hyvän sais, mutta pitäis vähän jatkaakin. Mun alumiini levyn palat kun oli aavistuksen lyhykäisiä.
Perästä en ole kuin siistinyt reunat. Pintaa pitää alkaa tekemään jahka muista puhdetöiltä ehdin. Kuten Imusarjan teolta, bensatukin viimeistelyltä, bensapumpun ja filtterin kiinikkeen viimeistelyltä, Kotarin isolta huollolta...yms muuta puuhastelua...
Vanteet myyntiin ja hommauksen alle Bulun keula niin ei tarvii taistella niin paljoa...
Lainaus käyttäjältä: bootsi - 22 toukokuu 10, 21:00:43
Lainaus käyttäjältä: Taavi - 18 toukokuu 10, 20:33:25
Keula napattu ZX6R Kawasta jonka kokonais massa on pienempi kuin Sportin jolloin ei kelpaa ellei saa todistettua että jossain painavammassa käytetään samaa keulaa.
Luulis että tuota verrattaisiin tämän pyörän painoon eikä alkuperäiseen Sportsterin painoon?
Mulla viime syksynä hieman vastaavaa vääntöö. Eli me punnitsimme konttorilla tuon mun Shovelin, jonka jälkeen paperi että jarrut vähintään samanpainoisesta pyörästä jossa vähintään yhtä paljon tehoa. Tuon paperin tehoista & painosta printtasin tältä sivustolta.
http://www.bikez.com/years/index.php (http://www.bikez.com/years/index.php) Mulla oli noihin papereihin syynä siirtyminen alkuperäisistä 79,n levyjarruista mekaanisiin rumpujarruihin.
Joo hommahan olis helppo jos käyttäisin molemmat puristimet Kawan keulasta edessä, mutta kun ajatus oli käyttää vain toinen koska alun perinkin edessä on vain yksi levy. No ei se mene Buellin keulallakaan... ainakaan XB12 versiolla koska paino ei täsmää. Teen nyt niin että laitan ne kamat mitä on ja adapterilla Hooreen oma yyber jarru siihen kiinni ja leimalle. Se kun tuntuu olevan liki maaliman paras...
Bensalinjoja hiplailin ja tankin pohjaan hitsailin kaksi lähtöä ja yhden paluulinjan paikan. Bensa regun telineen kiinittelin koneen yläkiinikkeeseen joten paluulinjan saa vedettyä mahdollisimman suoraan bensatukin päästä regulle.
Bensatukkiin joutui tekemään hieman lisää korkeutta että sai nousemaan sen kansien yläpuolelle ja saa linjat vedettyä siististi kansien päältä.
Jakopäänkopan sain koneistajalta ja nyt vain viimeistellä hallanturin paikka ja tehdä hiilikuidusta kansi trikkeripyörän kopalle ja samaan palikkaan kiinike hall anturille.
Perän pintaa aloitin tasoittaa kun talliorja hioi pinnat ja nyt alkaa näyttämään melko siistiltä pinta joka tulee jäämään suoraan näkyville hiilenä.Vielä varmaan yksi hionta ja kerros lisää vinyyliesteriä niin alkaa olemaan nättiä ja teknistä... Eli tekniikkapornoa ;D
Muutaman kuvatus linkkinä niin ei yhteydet mene tukkoon,kun uusi servo pois Suomesta kylläkin suomalaisen ylläpitämänä
Bensapumpun ja filtterin tellinki... Aitoa viilapenkki billettiä
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100605_003.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100605_003.jpg.html)
Sitten se bensaregu jokalöysitiensä vasemmalle puolella tankin alle
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100607_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100607_001.jpg.html)
Pitihän sitä hienosta mittaristakin laittaa kuvaa
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100606_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100606_001.jpg.html)
Ja sama toisesta kulmasta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100606_003.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100606_003.jpg.html)
Takaosan hiiltä kuvana.. Alkaa sistiytymään pinta kun hieman hioo ja lisää vinyyliesteriä
Painoa ei silti tule lisää kuin noin 200g joten siitä ei tule ongelmaa ;-)
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100608_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100608_001.jpg.html)
Ja sitten salamalla terästetty kuva
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100608_003.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100608_003.jpg.html)
Ei kyllä oikein lahjakkaasti tunnu kuvat pelaavan. Eikö photobucket.com oo hyväksi todettu?
Kyllä kuvat mulle aukes. Pirun hyvältä näytti hiilikuitu.
Etulokarin hiilikuitujäykkäri laminoitu lounastauon aikana. Illalla pintalaminointia ja takaosan viimeistely yrityksiä. Joitakin kiinikkeitä pitäisi vielä hitsailla runkoon ja sitten konttorille käymään... Pitäisi vielä varmaan valita konttorikin...
Niin joo Hooreen yyber jarrusatula saapui matkahuollon kautta. Saa alkaa mitoittamaan adapteria sille...
No niin nyt olis trikkeripyörän systeemit loppusuoralla ja koesovituksessa. Etulokariin laminoin ensimmäisen täyden kerroksen kuitua ja huomenna lisää yksi kerros ja jos se sillä olis sitten hyvä..
Kuvatuslinkkejä rikkeripyörästä..
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100614_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100614_001.jpg.html)
Hieman toisesta kulmasta sama
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100614_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100614_002.jpg.html)
Ja vielä ylhäältä
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100614_006.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100614_006.jpg.html)
Tuota jakopään koppaa pitää vielä hieman muotoilla ja tehdä tuolle systeemille kansi jossa hall anturin kiinnitys. Hiiltä ja alumiinia pitää siihen töljäillä..
Taas tuli jotain hiplattua tallilla. Imusarjaan laittelin kiinni läppärungon laipan (joka vielä vaatii viimeistelyä) ja etuloksuun vetäsin viimeisen kerroksen hiiltä.
Seuraavaksi saapikin sitten ottaa koneen kuoret irti rungosta ja alkaa laittamaan romuja sinne sisälle.
Parit kuvatukset ruokapuolesta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100620_001.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100620_001.jpg.html)
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100620_002.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100620_002.jpg.html)
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100620_007.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20100620_007.jpg.html)
Tuli tuosta sun komeasta rinkimittarista mieleen jotta onkos tuollaista muutettavissa mitenkään tälläiseen V2:een ilman megaruuttaa?? Autometerillä on kyllä pyöräänkin tarkoitettu malli, mutta ei jotenkin krominen ulkokuori inspaa...jos tuollaisen autoon tarkoitetun sais muunneltua pyörä käyttöön niin valinnan vara kasvais aika mukavasti.
Kyllä tuo on ihan MP käyttöön tehty Autometerin mittari. Sitä löytyy mustana ja hopeisena. Procycle mallistosta katsot race puolelta. Tässä vielä linkki moiseen
http://procycle.autometer.com/CatalogGaugeDetail.aspx?gid=144 (http://procycle.autometer.com/CatalogGaugeDetail.aspx?gid=144)
Hommat etenee pikkuhiljaa, mutta varmasti. Alkaa olemaan sillä mallilla että saapi laitella kohta koneen maalin alle piiloon ja nippuun.
Tää sun projekti on niin perhanan mielenkiintonen! Ei koko pyörästä kuvaa sais?
Katoppas vaan. Niin sitä etsivä löytää ja kysyvälle vastataan.
Mistä ostit tuon mittarin ja tuon pidikkeen?
Ameriikan ihmeellisestä maailmasta hommasin tuttujen kautta, kun sattuivat siellä työreissulla olemaan. Saa varmaan myös nettikaupoista tilaamalla. Siinä tulee tellingit matkassa ja hinta oli luokkaa 250 eskoa.
Pitääpä koittaa ottaa jonkinlainen yleiskuva tuosta rakennelmasta...
Joo no tuolta egauges.com:sta melkein jo tilasin, mutta siinä on tälläänen huomio.
LainaaNote: Gauges DO NOT come with mounting brackets. Any mounting brackets in our pictures are for display purposes only.
Ja en sitten mistään tuollaista pantaa löydä tuolta sivuilta. Kaipa sen pitää jonkun muun tulla ettimään ;D
Jaa-a... Omituista koska tuo kiinnitys systeemi on paketissa mukana. Kannattaa tehdä hakuja tuolla tuote numerolla 19264. Sillä ainakin tuo mun mittari löyty ja paketissa kaikki tarvittava.
Nostellaampa tätä taas välillä.
Kuveja pitää siirrellä tuonne netin syövereihin jotta voipi sitten linkitellä teille kateltaviksi.
Hommahan meni hieman uusiin kuoseihin kun aloin tarkemmin tarkastelemaan swingiä... soon väärä.. swingin ja renkaan akseleiden linja ei ole yhteneväinen... tarkaan kun katsoi niin huomasi ja mittaamalla varmistus.
Siitä alkoi sitten monen asian summaaminen.
Rouva alkoi lihomaan keskivartalosta (tosin ohimenevää noin 9 kuukauden aikajanalla), aloin enempi olemaan tekemisissä kiihdytys hommeleiden kanssa (OLB99 tiimissä mekatsun hommia jousituksen ja katehommien osalle), firma päätti irtisanoa (joten piti alkaa tekemään hiili ja lasi osia myyntiin asti).
No nyt sitten tehty runkojigi (ihan muuten vain jos tulevaisuudessa tarvii), swingi jigi jotta saa tehtyä projektiin cromo swingin ja projektin desing laitettiin uusiksi (en vielä heittänyt hiilikuituista takarunkoa roskiin, mutta hyllylle).
Polttoaine tankki tulee alumiinista (se prostreet tankki olis joutilas vaikka 150 eskon hintaan) joka tulee sitten osittain istumapaikan alle. Hiilestä tehdään tankkidummy joka kätkee sisäänsä ölppäsäiliön ja sähköt kokonaisuudessaan.
Keulan päivitin ZX10R -08 keulaan ja etuvanteen tuplalevylliseen versioon.
Ohjaus iskarin hain merkkiä Öhlins.
Hiiltä tullaan käyttämään paljon joten saa noita osia muille vielä tehdä melko ahkerasti jotta saa kulut rahoitettua.
Koneen osalle hieman jyrkempää nokkaa (Andrews V83) ja kampurasta painoa pois ja ruttuja lisää (ei se kuitenkaan enään sievästi käy noilla nokilla).
Hieman isommat ja jouhevammat käyrät ja niiden jatkoksi sitten jotain äänen hiljennintä, mutta kuiotenkin niin ettei ahista yläkierroksilla.
Katsotaan jos tuolla menis kokeilemaan sitä DR touhua jossain vaiheessa.
ACDC TIG saapui tänään ja pääsin vähän reenaamaan sauman vetoa alsaan... Hienoa jälkeä tulee.
No projektiin liittyen. Kuvat meni puhelimessa joka otti ja kuoli... ..ttu. Öljytankkia ja gasotankkia pahvista mallintanut tallilla ja teen ensin sen öljytankin niin saan reenattua alsan hitsaamisen kohdilleen ennen gasotankin hitsaamista. CroMo tilaus pitäisi laittaa menemään Virtalalle ja Konolalle taka-akselin säätökalikoiden tilaus, pääsis sitten hitsaamaan sen swingin. Koneistamolla pitäisi vierailla osien kanssa ja samalla laittaa tilaukseen ventiilijouset lautasineen, veivit ja kunnon kytkin paketti... se oliskin sitten reilun tonnin kasa osia..
Näytti PHD säännöissä olevan maksi akseliväli 1000mm kampiakselista taka-akseliin.. plänätyllä mitalla tuohon olis tulossa 990mm joten ei pitäisi olla ongelma jos sen viivalle haluaa taluttaa jossain vaiheessa.
Jottain ehtinyt tekemään rojektille ja taas käy niin että muut hommat sotkevat ja aika loppuu kesken.
No kuitenkin öljytankki melkein valmis ja gasotankkia aloitettu.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/08032011052.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/08032011052.jpg.html)
Ns asiakas työnä valmistuu matkamalliin katteen palasia
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/11032011054.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/11032011054.jpg.html)
Ja toisesta kuvakulmasta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/11032011057.jpg.html (http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/11032011057.jpg.html)
Tuosta triggeripyörästä pakko kommentoida, että oletko oskilloinut tuon toiminnan tuolla kokoonpanolla?
Taaskin sanon, että omat kokemukset pohjautuu pelkästään automaailmaan, joten en osaa suoraan sanoa miten pyörässä homma hoidetaan. Hall anturi on tunnetusti hieman hitaampi kuin vr vastaava.. Noin pienellä säteellä noin monta hammasta aiheuttaa kehänopeuden lisäksi sen, että kun anturin laskeva reuna on vielä edellisellä hampaalla niin nouseva reuna osuukin jo seuraavaan hampaaseen ja antaa signaalin joko niin nopeasti, että ei edes huomaa puuttuvaa hammasta tai käy vallan niin ettei anturi edes tajua puuttuvaa hammasta olevankaan.. tai siis edes hampaiden välisiä rakoja.
Itselläni on honeywellin 1gt sarjan hall ja 6-1 triggeri ja toimii hienosti.. Kaveri teki itsellensä 12-1 triggerin ja halkaisija oli pienempi niin alkoi sytytys heittelemään todella rajusti ja teki virhesignaaleja.. Sama setuppi muuten, mutta vaidhettii 6-1 ja toimi heti moitteetta.
Onhan tuo 6-1 aika raaka paikannus, mutta kun tietty halkaisija tulee vastaan niin tuppaa sekoilemaan hallit..
Mikäs ruisku tähän muuten tulee?
Vain huomiona tähän väliin..
Joo kyllähän tuota mietittiin pitkään ja pitäisi toimia koska on nokan päässä kiinni ja mitoitettu anturin speksin mukaan.. hammas väli ja hammas paksuus..Megan boxi tulossa tuohon.. ainakin nyt alkuunsa..
Näemmä hyvin myös taittuu ja hitsautuu alsa :) Ja huiman näkönen tuo hiilarilepakko! Veikkaanpa että saattais olla laajempaaki tilausta...
Toivotaan, että toimii. Nää on välillä henkimaailman juttuja. Mega mullakin on autossa ohjaamassa ja muuten pelannut ok. Tosin kampuran päässä mulla triggeröinti.