Pytyt purettu -81 shovelista pois. Hyvännäköset on. Olisko jollain heittää mittoja missä toleransseissa porauksen pitäisi olla? Stand kokonen 1340. Jos ei ois vielä ylärajalla / kovin soikeena, ni menis ihan hoonaamalla.
Ja sit jos vielä saisi ton kiertokankien yläpään sivuttaisliikkeen max mitan, ni tietää purkaako alakertaa pidemmälle auki..
-Kiitos
Ei pytylle suoraan oo mitään mitta-arvoa, se koneistetaan männän mitan mukaan lisättynä männän valmistajan määräämällä välyksellä. Vähän männästä riippuen öpaut 15 satkun välyksellä aletaan olla vaihtokondiksessa. Tai jos on kovin soikeat ne pytyt.
Veivien sivuttaishuljuttelusta täältä löytyy haku-toiminnolla riittävästi, ei siitä enää sen enempää.
En ainakaa löydä kiertokangista tarvitsemaani tietoa hakukentän kautta. Täytyypä mitata huomenna ne sylintereiden muodot ja sovittaa vanhaa mäntää reikään ja testailla välys..
Näköjään veivien nykimisestä, huljuttelusta ja muusta kämmenellä läpsimisestä on tossa ketjussa muun lätinän seassa:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4627.msg54001#msg54001 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4627.msg54001#msg54001)
Tahtoo sanoa, että se on vähän sellainen joojoo-menetelmä. Kankien sivuttaisvälys on itsessään usein jo liikaa ohjearvoihin nähden, mutta se ei välttämättä ole vakavaa.
Mäntä mitataan helmasta, paksuimmasta kohdasta. Ei siitä oikeen käsitystä saa pyttyyn tunkemalla, paitsi tietty jos nyt on aivan finaalissa.
Yhestä rakkineesta mittasin kerran 3 kympin pytty-mäntä-välyksen. Sen huomasi jo silmälläkin.
Pytyt mittasin kolmesta kohtaa ja oli 0.05mm sisässä kartiosuus. Olikin näköjää porattu jo 010" ylikokoon jossai vaiheessa. Pytty / mäntä välykseksi sain keskinäärin noin 0,10mm välyksen, joten enpä ala porauttamaan. Joo hieman vaikutti erikoiselta tuo sivuttaisheilumisen mittaus, joten täytyy näyttää paremmin tietäville ennen ku alkaa enempää purkamaa. Eka harrikan kone vasta tekeillä, joten täytyy välillä kysellä hieman typeriä. Olen monesti havainnut sen säästävän rahaa.
Ei noi mitenkään tyhmiä kysymyksiä oo.
Sivuttaisliikkeen mittaamisella on tarkoitus selvitellä keskitapin laakereiden kondista. Kuten tuolla linkittämässäni vitjassa todetaan, se on perin epätarkka menetelmä siihen. Tietty jos veivien yläpää heiluu senttikaupalla, niin...
Luotettavasti keskitapin ja rullien kondis selviää vain purkamalla ja mittaamalla. Toisaalta vakioiskuisessa kiukaassa ne kestävät yllättävän pitkään.
Minkäslaisilla vehkeillä mittasit ton välyksen?
Reikämikrometrillä mittasin syl halkasijat 3 eri korkeudesta ja tönärillä männät. Sivuttaisliikkeen kiertävän yläpäästä olisin kattellu mittakellolla, mutten löytänyt siihen mitää toleransseja (kun ei niitä ole). Karkee arvio noin 2 mm etummainen kiertävä ja takapytyn alle milli kun kanget yläällä.
Ja vakiohiluilla kasassa, kuten myös jatkossakin tulee olemaan.
-Oli 3 piste reikämikrometri mitä käytin.
Vaikuttaisi vielä ehjältä mittojen perusteella, joskus laskin, että takakanki saisi heilua 1.3 milliä. Ihmeen paljon se heiluu uusien osienkin kanssa.
Mutta toisaalta, sinulla kun on se alakerta nyt siinä niin mikset veisi sitä laitettavaksi. Ei olisi iso homma vaihtaa runkolaakerit, samalla näkisi kunnolla onko vetopuolen insertti tukevasti kiinni. Ja tulisi sivuakselien kartiot läpättyä paremmin. Yritän sanoa sitä, että olet tehnyt jo melkoisen työn purkaessasi sen niin pitkälle, miksi siis luistaisit tästä kun voisit saada täysin uudenveroisen koneen.
Totta höpiset lyytinen. Olen itsekin kallistunut uuden keskitappi ja laakerisetin kannalle kun ei tuo ihan mahdotun sijoitus ole. Noin 150e ja olisi sitten ainaki kunnossa. Täytyy kysellä vielä joltain bonkers mc:n hepuilta jos saisi jeesiä kampiakselin kasaukseen. Niillä käsittääkseni on siihen tarvittavat taidot ja koneet.
Kolmipistemikrolla? Ootko miljardööri? ;D
Männänrengasurat kantsii tsekata myös, etteivät ole pystysuuntaan kovin välpät. Muutoin noilla välyksillä ihan ohkanen hoonaus pytyille ja uudet männänrenkaat.
Älä osta keskitappia/rullia ennen kuin oot purkanu ja mitannu olemassaolevat. Saattavat olla ihan kondiksessa.
Bonkersilassa juu osataan nuo hommat.
:D no ei oo miljardeja näkyny, hyvä jos kymppejä löytyy tililtä. Muutenhan olisi liian helppoa ostaa aina kaikki osat uusiks ku jotai purkaa. Töissä konepajalla, tosin hitsarina, sieltä lainailllu aina jos tarvii jotain.
Juu. Taitaa se fiksuinta olla ku avaa ja mittaa. Ostaa sitte jos tarvii.
Tossa ei kyllä varsinaisesti mainita että olis ollu kolmipistemikro. Mutta jos oli, niin...
hyvä vehje moneen hommaan, mutta sillä ei näe reiän soikeutta.
Jos pytty on 5 sataa kartio, on se korjauskondiksessa, kun kerran on jo handussa. Eli jos isoimmillaan välys on jossain 12-13 huntin tietämillä, oot kyllä jo kovaa kyytiä menossa seuraavaan ylikokoon.
Nii ja tönäri on noissa hommissa verrattavissa rullamittaan.
Mainitaanpas. :)
No enivei mielipiteitä on monenlaisia ja itse joutuu aina tekemään myös kompromissiratkaisuja, jotta jää rahaa ostaa jälkikasvullekin leipää pöytään. Ainahan se paras ratkaisu olisi uutta laittaa yms yms, mutta myös mielellään käyttää vanhojakin osia jos vaan ovat käyttökuntoisia.
Oon toisaalla jo maininnutkin että mun mopottimen sylinterit hoonattiin vähän överiksi pari vuotta sitten. En muista mittoja mut männänrenkaiden päittäisvälys oli sylintereihin sovitettuna liki maksimissa. Sen jälkeen papatettu noin 27K. Asentaja sanoi et voidaan poratakin mut ei tarvetta. Lisäksi takasylinterin takapuolelle, alareunaan jäi "kuoppa" mutta silläkään ei asentajan mukaan ollut käytännön merkitystä, olisi pitänyt hoonata vielä enemmän et sen olisi saanut pois.
Nyt kun kannet on irti niin sylintereissä näkyy vielä hoonausjäljet eikä näy naarmuja tms. Sit kun juuritiivisteetkään ei näytä vuotavan niin en ota sylintereitä irti.
Ei ollut tarkoitus varsinaisesti sniiduilla vaan säästää se viimeinen ylikoko tulevaisuuteen.
Puristukset noin 11 kilua kun loppukesästä mittasin.
No nyt on osia kuljeteltu ja käyty esittelemässä paremmin tietäville. Tuomiona oli, ettei välttämättä kannata alkaa kellaria purkamaan ku tuntus olevan ok, mutta yläkerta kokonaan uusiiksi.
Näillä mennään. Kiitos Mape.
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun samanikäinen laitos itellä että onko lohkon ja takakopan väliseen öljykanavavaan laitettu kuristinta? Orggisnipat lohkossa ja takakopassa on sisähalkaisijaltaan viitisen milliä, onko jompikumpi siitä pienempi? L79 up kannet kun on kuuleman mukaan herkkiä kärytteleen, ja sen oon kyl huomannut.
Pahoittelut hitaasta vastauksesta Kapteeni sika, ollut hieman muita askareita, ja nyt vasta kerinnyt mopoilu hommeleita jatkamaan.
En kyllä havainnut omissa kansissani enkä lohkossa kuristimia.
MUTTA nostajanpesien tiivisteitä vaihtaessa huomasin, että vanhoissa tiivisteissä ei ollut öljykanavan kohdalla reikiä.? Uusissa tiivisteissä on. Mitähän tällä tukkimisella on tavoiteltu? -Vai onko ed. asentaja epähuomiossa laittanut vääränlaiset tiivisteet?
Toinen asia: Menee jo ohi alkuperäisen aiheen, mutta kyseessä sama mopotin mistä juttu on alkunsa saanut... -Jos tulkitsin Clymerin opasta oikein, on nokka-akselin päittäisvälyksen yläraja 0,41 mm ja alarajaa ei sitten lukijalle paljastetakaan. Mittasin uuden kopantiivisteen kanssa 0,33 mm. Lienee OK?
Eli ilmeisesti sulla on kovat nostajat ja reijättömät nostajanpesien tiivisteet on noin vuosimallia ~ -50. Kovat nostajat ei tarvi öljyä paineella. Mä tein saman tulppaamalla öljykanavat ruuveilla mut otin ne pois koska tulppaus saattaa nostaa yläkerran öljynpainetta ja siellä oli öljyä mun laitteessa muutenkin liiaksi asti. Lisäksi se on kait loppujen lopuksi ihan hyvä että nostajat ja niiden rullat saa enemmän voitelua.
Tässä nostajapesien öljykanavan tulppausta ja miksi se pitäisi tehdä: https://www.youtube.com/watch?v=221SmYpU5ko (https://www.youtube.com/watch?v=221SmYpU5ko)
Mutta olen ymmärtänyt että vakiomotissa tarpeeton toimenpide.
no joo ok paitti että oli ja on edelleen hydrauliset nostajat! ??? no, nyt on reijälliset tiivisteet paikallaan ja muutenkin motti läjässä. Lämpimäksi käytetty ja öljyt laskettu ulos. Nyt sit vaa ootellaan ens kevättä jotta pääsee säätämään kaasuttimen yms yms tarkemmin kondikseen.
Oli se ylikokoporaus ihan aiheellinen vaikka kuinka hyviltä vaikutti. Nippanappa riitti 010 ylikokoon poraus, niin jäi vielä 020 pelivaroja pyttyihin. :)
Vissiin pitänyt melkosta meteliä jos hydraulit on säädetty oikein ja öljykanavat on tukittu.
tai sitten niistä oli säädetty välykset vaan pois :D
Kyllä sieltä meteliäkin tuli ja oli osasyynä koneen avaamiselle.
Uskoisin etten kuullut mitää "ylimäärästä" ku käytin lämpimäksi, tosin ei tossa mun autotallissa kuule muutenkaa mitää ku noilla lyhyillä putkilla käyttelee. ::)
Joo se olikin mielessä että jos ne tikut on säädetty niin pitkiksi kun ne saa, eli hydraulit on olleet pois pelistä. Syystä että ne ei pidä painetta. On siis tehty hydrauleista jäykät säätämällä mitat maksimiin ja kanavat tukkoon.
vaikutti kyllä ihan toimivilta kun olivat irrallaan, noh nyt on säädetty hydraulisten ohjeiden mukaan. Näkee sit keväällä miten pelaa.
Kyllähän ne hydraulit voi toimivat olla mut ei ne toimi jos eivät saa öljyä ;)
Joo mut erikoista jos toimivista hydrauleista on vedetty säädöt tappiin, ja jos ei ole niin aika meteli jos kaikki hydraulit on kuivia. Suattaapi olla että siinä on ne -48-52 pannun tiivisteet ihan syystä.
Kun mulla petti yks hydrauli niin mä en ainakaan nähnyt eroa toimiviin vaikka koitin sitä käsissä ihmetellä ja pumppailla. Joku viisaampi voi kertoa kuinka ne testataan oikeaoppisesti, mulla on kuitenkin tähänkin väärä metodi kaivettuna.
no jäykät tilalle sit jos metelöi liikoja.
Melko vanha viestiketju, mutta eniweis. hydraulinostajat saadetty ohjeen mukaisesti valys pois ja nelja? kierrosta kiinnipain. ooteltu etta taas pyorii ja sitten vasta seuraavaan.. hyvin on pelannu koko kesan ja pysyny saadoissaan. Mikalie ollutkaan sitten aikoinaan jollain tarkoituksena saataa koviksi..? 0,5 hp tehon lisays? :P
Riippuu tönäreiden säätöjen kierrenoususta, mulla on Cranen kepit ja mukana tulleen ohjeen mukaan 3 kierrosta AUKI kun välykset on ruuvattu pois , ei kiinnipäin. ;)
joo siis auki tietenkin. kirjoitusvirhe. ;D ihan mallia orkkis taitaa noi tikut olla.