Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Deputy

Aloittaja Spöke, 10 huhtikuu 14, 22:49:27

« edellinen - seuraava »

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 29 lokakuu 19, 23:39:00
Vielä puuttuu pari osaa uudesta jigistä mutta tänään Deputy pääsi koeistumaan sitä. Loppuviikko meneekin sitten muissa kuin pyörähommissa mutta kohta päästään itse asiaan  8)

Ei kellään ois Kempin tigiä myydä :D?

On kylla hieno, mulla on samanlainen ohjaustanko omassa pyorassa, eka meinasin vaihtaa tyyliin paremmin sopivaks T-bar tms mutta on "puoliapinassa" niin hyva ajoasento ja mukava ajaa etta taitaa jaada. Ja convertiblen laukut?

Niin siis puhuttiinhan ny tosta FXRsta? Jaa juu, on jigikin hieno.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kiwi

Tuo valkonen FXR chopper on kyllä hieno peli.


Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:47:35Mistas se sitten murtuu? Kun en nyt muuten keksi miten se ois "todettu huonoksi"?

Se murtuu joko emäputken ja alakehtoputkien liitoksesta tai sitten siitä, missä "sulake" kiinnittyy alakehtoputkiin (yleisempi tapaus).

Todettu huonommaksi paitsi laskemalla, niin myös ihan empiirisin kokein: tiedossani on N kpl käytöstä hajonneita runkoja, joissa kaikissa tuo sama yhteinen nimittäjä. Hieman onnekkaasti samalla on tullut todistetuksi, että tuokin rakenne on siinä mielessä redundantti, että kaikki potilaat ovat tulleet ajamalla kotiin, vaikka runko on ollut poikki.

Hitsarit varmaan riemastuu, kun totean, että vaurio on aina alkanut hitsausvirheestä... ;D

Mutta ongelman juurisyy ei ole se, että hitsarit tekee virheitä. Ongelman juurisyy on se, että tuo rakenne sietää niitä virheitä huonommin. Hitsisaumoihin kohdistuu suurempi jännitys.

Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:53:20

On kylla hieno, mulla on samanlainen ohjaustanko omassa pyorassa, eka meinasin vaihtaa tyyliin paremmin sopivaks T-bar tms mutta on "puoliapinassa" niin hyva ajoasento ja mukava ajaa etta taitaa jaada. Ja convertiblen laukut?

Niin siis puhuttiinhan ny tosta FXRsta? Jaa juu, on jigikin hieno.

Hetken aikaa mietin mistä oikein puhut mutta onhan siellä tosiaan toinenkin FXR taustalla ;D. Toi stonga on kavennettu orkkis Street Bobin tanko, kieltämättä oikein mukava vaikka ajoasento ei olekaan meikäläisen mitoille säädetty. Convertiblet löyty Floridasta, muuten hyvät mutta vetoketjut pitäis vaihtaa
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 19, 08:51:08Se murtuu joko emäputken ja alakehtoputkien liitoksesta tai sitten siitä, missä "sulake" kiinnittyy alakehtoputkiin (yleisempi tapaus)...

Kyllä noi mitä omalle kohdalle on osunut on murtuneet ihan keskeltä tervettä pystyputkea emäputken ja sulakeputken välistä. Hessulla oli hyvä teoria siihen miksi emäputken ja alakehtoputken hitsaus pettää, liittyi mahdottomiin liitoskulmiin...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 lokakuu 19, 22:10:31
Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:53:20

On kylla hieno, mulla on samanlainen ohjaustanko omassa pyorassa, eka meinasin vaihtaa tyyliin paremmin sopivaks T-bar tms mutta on "puoliapinassa" niin hyva ajoasento ja mukava ajaa etta taitaa jaada. Ja convertiblen laukut?

Niin siis puhuttiinhan ny tosta FXRsta? Jaa juu, on jigikin hieno.

Hetken aikaa mietin mistä oikein puhut mutta onhan siellä tosiaan toinenkin FXR taustalla ;D. Toi stonga on kavennettu orkkis Street Bobin tanko, kieltämättä oikein mukava vaikka ajoasento ei olekaan meikäläisen mitoille säädetty. Convertiblet löyty Floridasta, muuten hyvät mutta vetoketjut pitäis vaihtaa

No piti huomauttaa taustalla olevasta fillarista kun ny itella "sattumalta" FXR on tallissa. Taas. Mulla FXRssa joku tarvike mid-ape. Ei "sovi" ollenkaan tyyliin kun on Sportti Dynan pidempi keula, jotkut melkein 14" takaiskarit, reilusti maavaraa ja FXRP poliisilaukut, mutta niin pirun hyva ajaa Corbinin "bucket"-mallin satulan kanssa etta mid-ape jaanee paikalleen.Conin laukkuja nakyy valilla swapeissa, jopa kohtuuhintaan, mutta ei oo tullu haalittua itelle.

Niin siis eihan tama tosin mikaan FXR-foorumi ollu....


Yritan pysya aiheessa, joten....Mikas tekniikka Deputyyn, evo+5spd? Tankki, meneeko vaihtoon? Itesta suht ok muuten mutta hiukka liian iso...

Meni nakojaan oma veikkaus murtumakohdasta hiukan pieleen, taysin amatoorina funtsailin runkoon kohdistuvia voimia jne. Sinallaan T-Bonen kommenttiin hitsausvirheesta, en oikein pistaisi pelkastaan runkodesignin viaksi jos joku rakii jollain puikolla rungon kasaan ja se hajoaa hitsauksen laadun takia. Siis hiukan(melkoisesti..) karjistaen asiaa. Tuon tapainen emaputken designhan loytyy lyhyempien pyorien rungoista jo tehtaaltakin eika niissa ole ongelmaa. Dyna, Sportster, FXR esim. Toki "hiukan" erilaiset kulmat jne...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

JSmedby

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 19, 08:51:08
Lainaus käyttäjältä: flhx - 30 lokakuu 19, 01:47:35Mistas se sitten murtuu? Kun en nyt muuten keksi miten se ois "todettu huonoksi"?


Hitsarit varmaan riemastuu, kun totean, että vaurio on aina alkanut hitsausvirheestä... ;D

Mutta ongelman juurisyy ei ole se, että hitsarit tekee virheitä. Ongelman juurisyy on se, että tuo rakenne sietää niitä virheitä huonommin. Hitsisaumoihin kohdistuu suurempi jännitys.


Saavat riemastuakin...moni itseään hitsauksen osaajaksi kutsuva saisi jättää koskematta siihen kolviin kun tärkeästä saumasta on kysymys..Muutaman satkun migien tulo markkinoille laski kansan kynnystä tarttua noihin migeihin sen kummempia miettimättä..Mutta ei tästä sen enempää, ettei  tästä tule hitsausfoorumi.

JKKo

Eikös tommosen rungon rasitukset saa aika yksinkertaisesti simuloitua? Siis fem-analyysi. Joskus kun rikoin motskarin taka-akselin tavalla ”ei ole ennen tämmöistä nähty” niin simulaatiosta tuli ihan sama tulos kuin käytännön kokeista aiemmin.

Juu en hitsaa runkoja lujuutta vaativista kohdista.
883/1200/turbo

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 lokakuu 19, 22:14:39
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 lokakuu 19, 08:51:08Se murtuu joko emäputken ja alakehtoputkien liitoksesta tai sitten siitä, missä "sulake" kiinnittyy alakehtoputkiin (yleisempi tapaus)...

Kyllä noi mitä omalle kohdalle on osunut on murtuneet ihan keskeltä tervettä pystyputkea emäputken ja sulakeputken välistä. Hessulla oli hyvä teoria siihen miksi emäputken ja alakehtoputken hitsaus pettää, liittyi mahdottomiin liitoskulmiin...

Tuo sulle kaikista tutuin tapaus on rakenteeltaan hiukan poikkeuksellinen. Mutta hitsauksesta sekin vaurio on alkanut, vauriokohdan vieressä on hitsi.

Hessun teoria ei ole edes teoria, vaan silkkaa faktaa. Joissakin tapauksissa rakenteesta on onnistuttu tekemään kaiken muun päälle niin ahdas, että sitä ei mahdu kunnolla hitsaamaan. Tämä ei tietenkään edesauta kestävyyttä - mutta ongelman ydin on edelleen rakenteessa.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 31 lokakuu 19, 07:09:32
Eikös tommosen rungon rasitukset saa aika yksinkertaisesti simuloitua? Siis fem-analyysi.

Semmoinen on tehtykin - tosin se ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Työläs simuloitava tiheällä verkolla. Se ei myöskään mennyt ihan kerralla oikein, vaan sitä korjailtiin venymäliuskoilla mitattujen todellisten tulosten mukaisesti myöhemmin.

Lopullisesta korjatusta versiosta voi kuitenkin varmuudella tehdä yhden johtopäätöksen: tässä puheena ollut runkorakenne on heikompi ja saumoihin tulee suurempi jännitys.
Long John Stroker

JSmedby

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 31 lokakuu 19, 09:06:15
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 31 lokakuu 19, 07:09:32
Eikös tommosen rungon rasitukset saa aika yksinkertaisesti simuloitua? Siis fem-analyysi.

Semmoinen on tehtykin - tosin se ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Työläs simuloitava tiheällä verkolla. Se ei myöskään mennyt ihan kerralla oikein, vaan sitä korjailtiin venymäliuskoilla mitattujen todellisten tulosten mukaisesti myöhemmin.

Lopullisesta korjatusta versiosta voi kuitenkin varmuudella tehdä yhden johtopäätöksen: tässä puheena ollut runkorakenne on heikompi ja saumoihin tulee suurempi jännitys.


Ei sinulle olisi sattunut jäämään kuvaa tuosta gridistä ja niistä rasituksista ?

Tuusulan T-Bone

Saattaapi löytyä jostain vanhalta tietsikalta. Kaivan ku kerkiän.
Long John Stroker

SanttuS

Voisko tähän joku osaava tehdä ihan yksinkertaisen piirroksen meille yksinkertaisille, että millainen runko on hyvä ja millainen ei. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Nimim. runko toivottavasti pian työn alla...
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Kiwi

Perinteisen mallinen runko on hyvä. Kaksi kehtoputkea liittyy emäputken yläpäähän sekä selkäruotoon, moottorin kiinnikkeen paikkeilta/hieman sen etupuolelta sulake joko emäputken alapäähän tai kehtoputkiin ja emäputkelle kolmiotuki kehtoputkiin.

PVonJerf

Eikös tämäkin asia ole puitu jo lähes jokaisessa projektitopikissa. Mieluusti seurailisi itse projektia kun sellaisiakin nyt tänne taas saatu.