Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

EFI sportsterin hipistelyä

Aloittaja nostokurki, 30 syyskuu 18, 17:22:39

« edellinen - seuraava »

nostokurki

Laitoin linkin yksityisviestillä :)

Niin näytti pera olevan kaupan. Ei tosin lukenut sopivuudesta mitään. Pitää vielä hautoa tuota penkkihommaa.

Nyt kun kuvista on tuota ulkonäköä sulatellut niin taidan seuraavaksi hioa nuo ripojen päät kirkkaiksi ja laittaa valkoiset tarrat tankkiin. Katsotaan sitten miltä näyttää, eihän tuo välttämättä isoja muutoksia tarvitse että kokonaisuudesta tulee yhteensointuva.

Mistähän löytäisi nokka- ja enskakopat mahdollisimman edullisesti tuhottavaksi? Kunnolla ei juurikaan merkitystä.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jack

jos se LePera on vielä kaupan, ja kiinnostaa, pyydä kuva alapuolelta. Siellä jos on monttu, ni on käypänen.
Flatheads!!!

nostokurki

Etuhihnapyörä vaihdettu viimein. Vaati kohtalaisen pitkän jatkovarren että tehtaan ruuvilukitteen sai antautumaan. Mutta omatekemä avain kesti hienosti :)

Siitä riemastuneena rupesin jatkamaan pakoputkia. Pikkutarkkaa nävertämistä tehdä sellaiset putkireitit mitä ei valmiina löytynyt, ja jotka sopii sekä keski- että etutapeille ja että putkien tilavuus säilyisi mahdollisimman tarkasti samana.



Kollektori tulee tuohon jalkatapin alle. Siihen tuli jo täpättyä mutka, mutta vasta myöhemmin tuli mieleen tehdä kollektori sille kohdalle joten sitä pitää hieman purkaa.

Ja sitten pitää vielä tehdä putkistosta kolmiosainen, että sen saa myös pois paikoiltaan. Eli käytännössä toiseen putkeen on tehtävä muhviliitos. Ja koska jalkatapit ovat rungossa ja kone kumiripuisteinen, pitää tapin alle jättää riittävästi liikkumavaraa. Ei tuo ihan läpihuutojuttu ole :)

Vielä on mietinnässä, kiillottaisiko nuo putket valmiina vai kiillottaisiko jo ennen ympärihitsausta ja jättäisi hitsaussaumat näkyviin. Jälkimmäisestä kyllä näkyisi oma kädenjälki paremmin, mutta taas toisaalta taitaa noista putkista muutenkin tulla sen verran monimutkaiset että huomio kiinnittyy joka tapauksessa.
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Alkukäyrät olisi nyt heftailtu kasaan. Lambdojen paikat vielä puuttuu, mutta ne teen vasta kun saan putkiston hitsattua kasaan ja varmistuu että se tosiaan mahtuu paikoilleen.





Alkukäyrät on sisähalkaisijaltaan 38.8mm, kollektori 45.1mm ja siitä heti liitoksen jälkeen suurenee vaimentimen paisarin halkaisijaan. Vaimentimen ulkohalkaisijan koko on vielä arvoitus, jotain 80-100mm väliltä olisi omaan mieleen paras mutta sen nyt melkein säätelee sopivan kuorimateriaalin löytyminen...
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Putket olisi nyt ympärihitsattu ja karkeahiontakin tehty. Hiukka hankaloittaa kun varsinainen hitsaaminen tapahtuu työpaikalla ja sovittelu kotitallissa, niin jää aina yllätykseksi onko vedellyt ja mihinkä suuntaan. Yksi sauma piti aukaista ja suoristaa ja takapytyn putkea jatkaa 7mm, eli aika pienellä pääsi. Samalla tein sitten myös lambdoille paikat.



Huomenna vielä uusintahitsaukset ja hionnat niin pääsee viimeistelemään.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Motomatti

Varsinaisesti en halua arvostella mutta tuntien lambda-anturien heikkouksia niin pakokanavan alapintaan en laittaisi. Paitsi jos laitat täysin kylmät lambdat. Niiden signaalitaso on jonkin verran riippuvainen pakokaasun lämmöstä joten eivät ole kovin tarkat.

nostokurki

Eipä tuo anturin sijainti muutu vakiosta käytännössä mihinkään. Ja jos rupeaa lambda näyttämään höpöjä, niin muutetaan paikkaa :) tuossa ei vaan kovin montaa mahdollisuutta jää sijoitella noita antureita putkireittien takia.
-99 fat boy evo, -08 xl883

JKKo

Happiantureiden datalehdissä on ohjeet joiden mukaan anturin pitäisi olla yläviistoon ja se siksi, ettei anturin sisälle valu pakoputken sisällä mitä nyt tuhkaa, vettä ja muita palojäämiä. Oisko ollut pyynti 15 astetta tai enemmän Boschin lambdan ohje.

Noin lähellä kun ne on niin ei ainakaan mun vertailussa hirveän paljon nopeammin lähde toimimaan lämmittämätön vs lämmitetty paitsi ehkä jos tyhjäkäynnillä lämmittää. Turbon jälkeinen anturi sen sijaan ei pysynyt alueella ilman lämmitystä kuin tuppi nurin ajossa. Mutta tässä on varmaan originaalit ja sikäli paikka on hyvä, asento ei,

Yläviistoon näyttäisi olevan orkkisputkissa :

https://www.ebay.com/itm/2007-2013-Harley-Davidson-XL1200-XL883-Sportster-Exhaust-Downpipes-Headers-OEM/223229020539?hash=item33f97c897b:g:1kMAAOSwE~Zb6spL
883/1200/turbo

nostokurki

Hmm. Kyllähän nuo anturit voisi saada sopimaan myös putkien pystysuoriin osuuksiin takasivulle. Pitääpä hieman mallailla. Helppoa se ei ole, sen verran tiukasti nuolee moottorin muotoja nuo putket...

Vähän ollut hiljaisempaa tämän projektin kanssa kun meinannut kysyä motivaatiota jatkuvaan pätkiä putkia uudelleen ja hitsailla työpaikalla eri asentoon. Asiaan tuli kuitenkin eilen korjaus kun sain viimeinkin ostettua TIG-hitsausvehkeet omaksi, joten aamupäivä tallissa ja putkien muoto on viimeinkin sellainen kuin pitääkin:



Ja vaimentimen säätömoottorikin tuli eilispäivänä postilaatikkoon.



Pyörii 2 kierrosta minuutissa, eli vaimentimen "ohitusläpän" 90 asteen kääntyminen (täysin kiinni-täysin auki) kestää noin 7.5 sekuntia. Tällä jää jo vähän säätövaraakin äänimaailmaan, kun ei ole ihan on-off tyyppinen.

Jonkinlainen asennonnäyttö tai -rajoitin pitää myös rakennella. Ehkä mikrokytkimet tai sitten ihan vaan ledit syttymään ääriasennoissa.
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Rupesi sen verran kaivertamaan mieltä tuo lambda-asia, että päätin sijoitella ne uusiksi ennen kuin on liian myöhäistä. Ja niin:



Melko tarkka oli tuo sijoittelu että sai tuon etupytyn anturin sopimaan, joutui jopa käyttämään kierreholkin kertaalleen irti ja muuttamaan asentoa. Mutta niin ne vaan sinne asettui eivätkä ota edes mihinkään kiinni.

Huomenna olisi sitten vuorossa vanhojen paikkojen poisto ja jos jaksaa niin saumojen hionta ja putkien kiillotus.

On se vaan eri mukava rakennella kun viimein on kunnon hitsauslaitteet.
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

En muistanutkaan, miten palkitsevaa tuo rosterin kiillotus on. Ihan näppärät pakokäyräthän noista tuli:





Ainakin tuolleen hämärässä tallissa istuu pyörän stuukiin todella hyvin. Tuo flaketankki tosiaan vaatii kiiltoa muuallekin.

Sitten kai se olisi ruvettava vaimentimen tekoon. Onkohan mitään kuumakestomaalia saatavana kiiltävän mustana? Vaimentimen kuori voisi käydä sen värisenä hyvin yleisilmeeseen.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: nostokurki - 18 joulukuu 18, 17:59:14
Sitten kai se olisi ruvettava vaimentimen tekoon. Onkohan mitään kuumakestomaalia saatavana kiiltävän mustana? Vaimentimen kuori voisi käydä sen värisenä hyvin yleisilmeeseen.

Kirkaslakkaa saa kuumankestävänä. Toimisiko se matan päälle vedettynä?

Jack

Motip in kuumakestomusta on, sanoisinko puolimatta, eli sellainen satiinin"hohtoinen"  ja hyvin maalattuna kestävää
Flatheads!!!

nostokurki

Täytyypä tuota kuumakestolakkaa testata. Satiinikin on ihan ok, mutta tähän kyllä kaipaisi vielä lisää kiiltoa.

Tosin tuosta vaimentimen kuoresta tuli sen verran hyvä, että taidan kiillottaa sen alkukäyrien tyyliin. Jos näyttää että se pitäisi saada mustaksi, niin tekee siihen erillisen lämpösuojan jonka maalaa mustaksi. Ei tule sitten siitä maalin lämpökuormastakaan niin raskas.
-99 fat boy evo, -08 xl883

013

Eikös martelius myy noita cerma kote tjsp maaleja. Ruiskulla levitetään.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.