Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

ketju vs. hihna

Aloittaja johannes, 26 kesäkuu 13, 18:03:46

« edellinen - seuraava »

Jack

tää ei tietenkään auta, mut jos on kiire, eikä oikeaa vastausta tule hetikohta, niin osta varmasti liian pitkä ja lyhennä se.
Flatheads!!!

JKKo

Vastavirtaan kulkijan kysymys. Mahtaisko evo-sportin remmi kestää varovaista käyttöä 90kW/150nm käytössä. Ärsyttää noi venähtäneet ketjut jotka jo 15tkm jälkeen pitää kuuluvaa ääntä ja aiheuttaa hidasajossa tuntuvaa värinää.
883/1200/turbo

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 27 heinäkuu 21, 15:08:42
Vastavirtaan kulkijan kysymys. Mahtaisko evo-sportin remmi kestää varovaista käyttöä 90kW/150nm käytössä. Ärsyttää noi venähtäneet ketjut jotka jo 15tkm jälkeen pitää kuuluvaa ääntä ja aiheuttaa hidasajossa tuntuvaa värinää.

Sanoisin, että kestää. Minulla dynassa tehot samoissa, mutta vääntöä vielä enemmän. Poika kurittaa pyörää nuoruuden innolla ja alun toista kymppiä on kestänyt hihna. En muista minkä merkkinen hihna siellä on, mutta joku alkuperäistä vahvempi siihen on laitettu. Edellinen omistaja sen jo oli laittanut, mutta ei vaihtanut takahihnapyörää samalla vaikka ennen hihnan vaihtoa oli ajettu jo 70tkm. Hihna siis tuuman levyinen kuten -08 dynassa muutenkin.

Nyt tietysti koputan puuta, että kestää edelleenkin.

twinspeed

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 27 heinäkuu 21, 15:08:42
Vastavirtaan kulkijan kysymys. Mahtaisko evo-sportin remmi kestää varovaista käyttöä 90kW/150nm käytössä. Ärsyttää noi venähtäneet ketjut jotka jo 15tkm jälkeen pitää kuuluvaa ääntä ja aiheuttaa hidasajossa tuntuvaa värinää.

Sanoisin myöskin, että uskaltaa.

Niitä remmejä on Ducatilla Diavelissa ja eikös noi Boss Hossitkin taida olla remmillä. Ei näissa tietenkään sama remmi ole, kun sportsterissa, mutta remmi kuitenkin. Ja jos sportsterin remmistä puhutaan, niin monessa viritetyssä Buellissa ja Sportsterissa on remmi ja takapyörätehoja aina +120 hv saakka.

Mulla on omassa 2001 mallin Sportsterissa varmaan alkuperäinen remmi. En tiedä tehoista, mutta pikkusen on enemmän, kun vakiossa; eikä ole kovinkaan varovasti aina ajettu. Voi se mun mopon remmi katketakin vaikka heti huomenna, sitä ei tiedä. Mutta toivotaan että kestää vielä...
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

JKKo

Saiskohan sporttiin sovitettua muita rattaita kuin ne vakiot 27/61? Mä ajan ketjuilla pidemmillä välityksillä eikä viittis ottaa moottoritielle amalgaamit tiputtavaa värinää.

Veijo. Millä oot saanut Dynasta 90kW? Joku mörkömoottori?
883/1200/turbo

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 28 heinäkuu 21, 15:08:33

Veijo. Millä oot saanut Dynasta 90kW? Joku mörkömoottori?

Kyllä tuota mörkömoottoriksi voisi kutsua.

Siinä on touringiin tarkoitetut Screaming Eagle 110CI pytyt, kannet, nokat ja läppärunko. Tuota kun säädettiin, niin dynottaja oli vaikuttunut, että HD:n omilla värkeillä pääsee noin hyviin lukemiin. Kansissa ilmeisesti tehty jotain oikein.

Alakierroksillahan tuossa ei sitten vääntöä juuri ole, joten aina joutuu vähän reippaammin antamaan kaasua jos haluaa päästä liikkeelle sujuvasti. Mutta kuten mainitsin, niin nuorelle miehelle vallan oiva peli, jolla saa kyykkykuskeille pahan mielen kun valoista lähtee.

Thomas

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 28 heinäkuu 21, 15:08:33
Saiskohan sporttiin sovitettua muita rattaita kuin ne vakiot 27/61? Mä ajan ketjuilla pidemmillä välityksillä eikä viittis ottaa moottoritielle amalgaamit tiputtavaa värinää.

TIetämättä minkä vuotinen sporty on kyseessä, mutta ainakin 90-luvun 5-loviseen malliin saa 55-hampaista takahihnapyörää.
Tämä vaatii 125 hampaisen hihnan (61'sen kanssa on 128(?)-hampainen). Buellin tuotekoodeilla löytyy (väitetysti) kestävämpiä (itse en nyt löytänyt oikeaa koodia, jossain se on arkistoituna talteen - löytyy jos tulee tarvis).

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

JKKo

55/27 olisi just passeli välitys. Vastaa mun 47/23 ketjutusta 1:1.

3500 motarinopeudella on just vasta värinäalueen alareunassa ja noilla välityksillä tää mun puhallinkone menee kivasti jo 80 nopeudella.

Jos on osanumeroita, niin kiitos semmosia.

1991, eli 5 nopeuksinen vaihteisto.
883/1200/turbo

Thomas

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 28 heinäkuu 21, 18:44:40
55/27 olisi just passeli välitys. Vastaa mun 47/23 ketjutusta 1:1.

3500 motarinopeudella on just vasta värinäalueen alareunassa ja noilla välityksillä tää mun puhallinkone menee kivasti jo 80 nopeudella.

Jos on osanumeroita, niin kiitos semmosia.

1991, eli 5 nopeuksinen vaihteisto.

125 tooth Fits 91-03 Sportster with 55 T pulley (HD# 40038-91)
128 tooth Fits 91-03 Sportster with 61 T pulley (HD# 40022-91)


Sitten löytyy kanssa XB Buellin remmi, mikä on (foorumien mukaan) kestävämpi.. en muista miten noi meni - itsellä vaihtui/asentui uusi remmi jokunen vuosi sitten, mutta en vain muista saiko sitä lyhyempänä..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

twinspeed

1200sessa on 29 hampainen etunen. Sillä ja 55 hampaaisella takasella sais pitkät välitykset. Käsittääkseni Eurooppaan tuoduissa 1200sissa on juuri nuo välitykset.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

JKKo

Myöhäisemmissä on voinut ollakin. Viisvaihteisen alkuaikoina välitykset olivat noin 2,1 (1200) ja 2.3 (883). Noi toteutuu 61 pykäläisellä takarattaalla ja joko 29 tai 27 eturattaalla.

Tein ebayssa sulovileenit ja ostin 61 piikkisen. Pääsee edullisesti kokeilemaan. Saapihan sitä kompensoitua vaihteiden vetoaluetta rajoitinta ja muutamaa muuta parametria hiplaamalla.

883/1200/turbo