Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

ketju vs. hihna

Aloittaja johannes, 26 kesäkuu 13, 18:03:46

« edellinen - seuraava »

johannes

kuvittelis et tästä olis jo juttua ollu mut enpähän löytänyt.
mulla siis -92 sportster ja siitä katkes hihna ku piti töihin lähteä. en tie paljonko oli ajettu mut ite en pyöräl ehtiny ajaa juurikaan ja kotipihalla olin vasta onneks ku tapahtu.

no uus hihna maksaa 200e mutta melkeen samaan hintaan sais ketjuvetoisen tehtyä? miksi en tekisi niin?? ei tulisi tälläisiä ylläreitä enää??

arska66

Mä laitoin ketjut fxr:ään kun tykkään ajella hiekkateilläkin ja joteskin ketju vaan näyttää mun silmään paremmalta
Arska

johannes

Lainaus käyttäjältä: arska66 - 26 kesäkuu 13, 19:01:44
Mä laitoin ketjut fxr:ään kun tykkään ajella hiekkateilläkin ja joteskin ketju vaan näyttää mun silmään paremmalta
Arska

joo hienompihan se on!

joku on polliin vastannut hihna mutta haluisin perustelut tälle!

ma^ko

Mitäköhän tuohon pitäisi vastata? Kumpaa pitää parempana vai kumman omaa fillarissaan?

FXR & Savage = hihna
Tuutti, Sprintti, Matleena, Ariel & Sporty = Kettinki
Vespas ei kumpaakaan.

Paremmuus hihna/ketju yhtälössä aika näkemyskysymys, mitä arvostaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

johannes

et kumpi parempi  aattelin.

mut ketjuun tarvii varmaan itsekin siirtyä. backwards evolution.

Miska


Markku on aika hyvä vaihtoehto, mut kuinkahan se pitää takapyörän liikkeellä.

Hihna on kai huoltovapaampi & äänettömämpi, mut kuten ystäväni kysyi, käsiraudat vai nippuside?
-Just another guy on the lost highway-

johannes

Lainaus käyttäjältä: Miska - 26 kesäkuu 13, 21:07:46

Markku on aika hyvä vaihtoehto, mut kuinkahan se pitää takapyörän liikkeellä.

Hihna on kai huoltovapaampi & äänettömämpi, mut kuten ystäväni kysyi, käsiraudat vai nippuside?

no joo mut en ymmärrä perusteluja huoltovapaasta ku joutuuhan hoodeis muutenkin pulttei kiristelee harva se päivä. plus et ku hihna menee poikki ni se on aina sen 200e. ketjussa tää murhe poistuis.

Greasemonkey jake

"kuminauhalla pidetään housut jalassa"...
itse laitoin xb buluseen ketjun siksi,kun se miellyttää omaa silmää...
lisäksi ketjumuutos on vain yksi useista muutoksista,joita tavan tallaaja ei huomaa,mutta esimerkiksi asiantunteva poliisi ylinopeussakkoa kirjoittaissa totesi,että "on näköjään hihnaveto poistettu"...
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...

ma^ko

Hihna kestää normeelisati noin kolmesta viiteen ketjurataspaketin iän, hihnaa ei tartte olla rasvaamassa ja se ei roiski rasvaa. Hihnaa ei myöskään tarvitse olla tämän tästä kiristelemässä. Ainot joissa hihna oikeasti häviää ketjulle, on jos fillarilla leikitään paljon(hihna ei tykkää keulimisesta, vakio bigtwinin omistajalle ihan major murhe  :P ) ja sora etc kivet aiheuttaa riskin hihnarikosta. Eikä hyvälaatuiset ketjutkaan ole ilmaiset. Ulkonäölliset arvot karsastajan katveessa.

Hihna on kestänyt 20vuotta, jos porsii ni uudella hihnalla mennään, mut en mä siltikään hihnalle konversoisi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

johannes

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 26 kesäkuu 13, 21:30:04
Hihna kestää normeelisati noin kolmesta viiteen ketjurataspaketin iän, hihnaa ei tartte olla rasvaamassa ja se ei roiski rasvaa. Hihnaa ei myöskään tarvitse olla tämän tästä kiristelemässä. Ainot joissa hihna oikeasti häviää ketjulle, on jos fillarilla leikitään paljon(hihna ei tykkää keulimisesta, vakio bigtwinin omistajalle ihan major murhe  :P ) ja sora etc kivet aiheuttaa riskin hihnarikosta. Eikä hyvälaatuiset ketjutkaan ole ilmaiset. Ulkonäölliset arvot karsastajan katveessa.

Hihna on kestänyt 20vuotta, jos porsii ni uudella hihnalla mennään, mut en mä siltikään hihnalle konversoisi.

no tämäpä että se voi jollainen kestää sen 20v jollain 2 kesää. ketju ikuisempi ja vaihto ei sen kalliimpi..

koiruus

Ketjulle teet jotain tien päällä, hihnapyörää viedään autolla.

Nim. Ketjulukko aina taskussa.
Sohvi FLHTCUI -06

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: koiruus - 26 kesäkuu 13, 22:03:31
Ketjulle teet jotain tien päällä, hihnapyörää viedään autolla.

Nim. Ketjulukko aina taskussa.

Teoriassa totta, mutta multa on vuosien aikana pettänyt ketjut kolmasti ajossa ja joka kerta on remonttia ollut tarpeeks, se svitun katkeava ketju kun osaa ikävän usein rikkoa muutakin kuin itsensä. Ajamalla ei ole tultu tien päältä...

Lainaus käyttäjältä: johannes - 26 kesäkuu 13, 21:50:44
no tämäpä että se voi jollainen kestää sen 20v jollain 2 kesää. ketju ikuisempi ja vaihto ei sen kalliimpi..

Halvat ketjut kestää sen 20-10000km ja laatuketjut 20000-40000km, hihna yleensä kuitenki 150000-250000km ja vaihto ei ole sen kalliimpi, äkkinäisel matikal se kettinki on svitun tyyris, eli sinällään tuo vaihdon hinta on huono argumentti. Mulla meni joskus 20+v sitten pannshovelist uudet "hienot ja kromatut" ketjut 23km ajon jälkeen, 23km tallilta ja meni sitten sisempi enskakoppa samalla, ne vast olikin ikuiset ja edulliset kettinkit. Sittemmin olen kyllä osannut karttaa kromattuja ja siroja show vitjoja.

Hyvät ketjut on hyvä voimansiirtoratkaisu, huonot ketjut on superpaska voimansiirtoratkaisu, sama koskee hihnoja.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

johannes

no toi 150 000km vähä liioittelua että minimi. mun pyöräl ei ajettu niin pal ja katkes kuitenkin. ja tuntuu hassulle et kivi olis menny ku oli pihal paikoillaan..

ma^ko

Vakioissa big twineissä, maantievoittoisessa ajossa, harvoin alle 150000km kuulee hihnan antautuneen. Sportyissä ja varsinki Buluissa menee huomattavasti tiheemmin hihnoja, älä kysy miksi, mut en mä muutenkaan sporttipyörää hihnoittaisi.

Ja jos sulla orkkishihna, niin yli kakskytvuottahan se o kuitenki ysikakkoses kestänyt...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

twinspeed

Lainaus käyttäjältä: johannes - 26 kesäkuu 13, 23:36:53
no toi 150 000km vähä liioittelua että minimi. mun pyöräl ei ajettu niin pal ja katkes kuitenkin. ja tuntuu hassulle et kivi olis menny ku oli pihal paikoillaan..

Menny varmaan aiemmin kiven ansiosta tai muun terävän... sellai nirhaumalle, tai jotain. Luultavasti on alusta asti ollut sama hihna sun pyörässä.

Mulla on ollu kerran hihnalline pyörä aiemmin  ja tiedän, että sen nykyisellä omistajalla on sama hihna vielä käytössä. Mulla on nyt 12 v vanha pyörä, jossa alkuperäine hihna, ja näyttää priimalta. Yksi pyörä mulla on, jossa ketjut, ja siihen olen liki kolmenkymmenen vuoden aikana kairt kolmet ketjut laittanu (välillä oli aika vähällä ajolla).  

Kyllä noi hihnat on keskimäärin ikuisempia. Sillä varauksella tietty, ettevät kestä jos jostain tulee jotainn terävätä hihnapyörän ja hihnan väliin, tai jos kauhiasti revitään ajossa. Lisäksi väittivät, ettei ole hyvä, jos kovasti auringon paahteelle altistuu.

Jossain mielessä kyllä tykkään kyllä ketjuista, koska ovat sellai enempi teknisen oloset ja vintaget. Tai tiedä tuosta viimesestä, kun kyllähän niissä alkuaikain moottoripyörisä oli hihnoja... Ja on se hihna kyllä kivan näkönen enskassa ja tosiovedossakin, plus että ahtimessa...

Joten, en osaa sanoa, kumpi parempi tai hienompi...
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."