Finnbikers

Tekniikka / Muut => Sähköt => Aiheen aloitti: hazzinen - 05 huhtikuu 21, 14:44:45

Otsikko: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 05 huhtikuu 21, 14:44:45
-86 vuojen sportsteri juhlamuna 1100 joka kairattu 1200cc. Toissa talvena laitoin uudet männät ja andrewsin V-4 nokat. sen jälkeisen kesän vähäset ajelut käynnistyi melko hyvin normi mopon akulla, mitä nyt välillä takapotku rusahteli startissa. päätin tänä keväänä herätellä mokoman pommikoneen käyttöön ja latasin isomman 26Ah ruohoraktorin akun alkutartteja varten. startti pyöri melko nahkeesti joten laitoin vielä auton akusta löylyä niin pamahti heti käyntiin. näin sain pääsiäisen aamupäivinä konetta käyntiin. aattelin että on kyseessä vain jotain käytönpuutteesta johtuvaa, mutta tänäkin aamuna startti pyöri komiasti muttei edes lupaa. auton akulta pien hyppykaapelointi ja lähtee käyntiin välittömästi. kun kone hieman lämpiää niin sitten lähtee jo mopon akullakin käymään. onko jollain ollunna samankaltaista oiretta ja osaisi antaa diaknoosia?
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: KariFS - 05 huhtikuu 21, 16:48:55
Ei oo vallan tavatonta että on akku semmoisessa kunnossa että starttiin piisaa virtaa, mutta jännite putoaa startin aikana sen verran että ei elektrooninen(*) sytytys jaksa antaa kipinää. Auton akusta tulee sen verran boostia että jännite pysyy riittävän korkealla. On tullut havaittua jokunen kerta tämä ilmiö muutamien moottoripyörien ja autojen kanssa.

Lämpimänä sitten lähteekin, kun on akussa ”tuore latinki” ja konekin pyörii notkeammin.

Hyvä puoli tässä tilanteessa on se että mitä ilmeisimmin sulla on startti ja sen sähköt kaapeleineen sun muineen hyvässä kunnossa :)

(*) Elektroonisella tarkoitan tässä muita kuin kärjillä varustettuja järjestelmiä.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 05 huhtikuu 21, 16:55:19
no kaikki sähkörojuthaa on genuiini orikinelliä, ei niitä oo vaiheltu koskaan. täytyy ottaa mitaten että paljonko tuo akku kyykkää kun laittaa startaten.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Pekka äL - 06 huhtikuu 21, 08:13:40
Ja tietty sekin, että kytkiksä apuvirran akunnapoihin, vai suoraan runkoon ja startille? Jolloin akkukaapelit on pois pelistä...
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: sekatyömies - 06 huhtikuu 21, 12:15:12

Kannattaa tarkastaa Pekka äL:n mainitsema akkukaapelien kunto.

Ota akku irti ja kytke eri kaapeleilla (apuvirtakaapeleilla) virransyöttö.

Jos starttaa paremmin, niin kannattaa tutkia akkukaapelien ja liitosten kunto.


Kaveri teki takavuosina -86 evolaiseen päivityksen 883->1200cc porauttamalla pytyt isommiksi. Tämän jälkeen starttaus onnistui vain uudella täysin ladatulla akulla.


Jos homma jää akun antamasta starttivirrasta kiinni, niin nykyään on saatavilla hätäisemmin virtaa purkavia malleja rajumpiin käynnistystapahtumiin   
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 06 huhtikuu 21, 17:56:15
no semmosset viritykset mulla on, että pyörän omia kaapelia on tällä hetkellä jatkettu paksuilla hyppylangoilla että saahaa akku sivulaukkuun. siihen sitten kaapelit suorilla akun navoista auton akkuun.  ;D ;D

mutta juu kahton tuon tartille tulevan kaapelin tässä kunhan ennätän. tuo ei vielä siitä porauttamisesta hermostunnu mutta kun ne nokat vaihoin nii johaa alko narttuamaan. soon kisakonneet tällässiä...
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 07 huhtikuu 21, 19:09:03
jahas oisko se mitenkää huonon käynnistymisen syy jos valmiiksi jäykkä moottori koitetaan käynnistää yhellä pytyllä? tulpanjohto paljastui melko huonoksi. jos se auton akulla sitten vaan sai sen vertikka enämpi sätkyä että virta pääsi tulpalle asti. jatketaan tutkimista.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Merimies-Toni - 08 huhtikuu 21, 13:38:28
Onhan tossa montakin vaihtoehtoo. Onko sulla mitään muuta oiretta siinä? Millai se kylmänä käy kun käyntiin lähtee? Jos potkii takas, niin voi jotain imuvuoto vaivaankin olla.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 09 huhtikuu 21, 19:21:12
eipäs siiny ny muuta tunnu olevan kun tuo hankala kylmäkäynnistyminen.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Jasu - 10 huhtikuu 21, 11:20:32
On vähän samansuuntaisia kokemuksia tuosta mun "melkein moottoripyörämoottorisesta autosta" eli 602cc ilmajäähy-twinillä varustetusta Rättäristä. Muutoskatsastuksen takia, lähinnä puntarilla käynnin suhteen, tuli säästettyä jokainen kilo mitä pystyi, joten akuksi valikoitui 12Ah pikkuakku. Kesäkelissä piisaa hienosti, pitkälle syksyynkin, mutta pakkasten tullessa pyörittää muttei sytytä. Ei tosin montaa yritystäkään salli, kun akku on tyhjähkö, mutta käyntiinlähtöavuksi riittää jopa ylläpitolaturi joka pitää akun paremmin virtaa antavana ja jännitteen hieman sen maagisen tason yläpuolella... Ja kun on kerran saanut pörisemään, loppupäivän ajot ja käynnistykset sujuu ongelmitta, mutta pitempi tauko kuten yö, palauttaa oireet...

Nyt tuli tekaisseeksi telineen johon saa kiinni normikokoisen akun, saman mikä on noissa muissa viidessä liikkuvassa, helpottuu vähän sen osalta elämä. Lähtee kylmästäkin käyntiin ekan puristuksen yli päästyään...

Akkuna Pildeman päältäajettaviin traktoreihin yms tarkoitettu patteri, tuskin paljoa kylmäkäynnistysominaisuuksiin on panostettu. Riittää ja toimii kesäkelissä ihan hyvin, jopa keskuslukkoa kestää kesällä pitää kytkettynä, kylmällä katoaa akusta se vähäkin millä olisi toivoa käynnistyä. Ruisku toki ottaa omat virtansa, käynnistäessäkin, eli sekin aiheuttaa lisävaikeutta sähkön riittävyyden suhteen. Nyt kun tuskin puntarilla enää käy jatkossa, niin saa tuo isompi akku kulkea mukana. Niin, tarkoille meni, täyskokoinen akku, tankki täynnä, tai varapyörä mukana niin olisi pudonnut yksi jakkarapaikka pois...

Akun-startin sekä akun-moottorin väliset johdotukset laitoin uutta paksumpaa, se auttoi hieman, mutta ei pelastanut apuvirran tarpeelta. Tarkoilla kyllä oli, toisinaan lähti, mutta jos ei ekalla nykäisyllä jäänyt käyntiin, uutta yritystä ei tullut ilman lisävirtoja. Starttikin tuli kunnostettua uusien hiilien, puslien sekä ankkurin oikaisun merkeissä, helpotti sekin vähän mutten tarpeeksi sekään. Lopulta vain lisää kapasiteettia akkuun toi oikotien onneen...

Joskus monen tekijän summa, toisinaan ei muut helpotukset riitä jos puuttuu se tarpeellinen potku syöttöpuolelta. Jänniä metsästettäviäkin toisinaan, etenkin kun saa vain kerran vuorokauteen mahdollisuuden kokeilla käytännössä, paitsi silloin kun on niin kylmä ettei näpit kestä kauaa tutkimuksia...
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: KariFS - 10 huhtikuu 21, 17:13:11
Rättäri...muutoskatsastus...massa... Hmm.

Ei kai tämä vaan ole sellainen 3- tai nelipyöräinen ”kirppu”?

(https://lepatron.nl/wp-content/uploads/2016/01/lepatron-op-dijk.png)
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Jasu - 10 huhtikuu 21, 21:30:40
Ei, vaan vähän toisenlainen..:

(https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/galleries/Users/Jasu/Dyane-4x4-IE--69/DSCN9707-me.jpg)
Pikkasen lisää osia voimansiirtoon, lopulta puntarin mukaan aika vähän tuli painoa lisää. Ihan ei äkkiä tuokaan valmistunut, 19 vuotta ideasta kilpiin, Tragicom ehti muuttaa nimeään useampaan kertaan, asiaa tuli selviteltyä jo ARK:n aikaan...

Oli tuossa ekana käyttötalvena remmiahdin mukana vonkumassa, ja tulee aikanaan takaisin. Kivasti toi alavääntöä mokoma, isommille kierroksille ei jaksanut enää puhaltaa apuja, mutta aika paljon herkemmin meni ovi edellä kuin vaparina...

On tuossa muutama osa Harrikastakin, nopeus- ja kierroslukumittarit ainakin, saattoi jotain muutakin olla...
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: KariFS - 10 huhtikuu 21, 22:46:20
No jopas! Ahdettu nelivetosätkä  8)
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 11 huhtikuu 21, 18:07:06
nonii mainiota min topicci ryhty rönsyymään!! ;D ;D

Noniin tulpanjohdot vaihettu, alkuun ei kipinää vaikka laittas imatran perään. puolan päästä johtojen kevyttä muokkaamista ja jo ryhtyi särehtimään. räpättäen ja päpättäen käyntiin ryypyllä, hetken kävi ja sammua pössähti. hetki sahaten ja putkissa paukkuen lähti käyntiin ja tuntui pelittävän pienen ajolenkin aikaan ihan mainiosti. kävi tossa mielessä semmonenkin kauhuskenaario että onko tämä kaikki ähellys vain vanhettuneen pensan aikaansaamaa. tuoretta kyllä kaadoin päälle jonkinverran. No täytyy varmuuveksi ens syventymisellä vaihtaa polttoaines ja uus akku.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 11 huhtikuu 21, 18:13:44
lämpösenä lähtee edelleen napista hipasten käyntiin. kyllähää tämmönen paskavatkaamii syö miestä rotan lailla....
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Pekka äL - 11 huhtikuu 21, 18:49:48
Mutta foorumin kannalta ihan positiivista, saatiin ainakin jotain uutta luettavaa tännekin!
Jaksaa, jaksaa... ;D
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 11 huhtikuu 21, 19:18:51
mulla on kyllä pien epäilys tuosta akustakin ettei ehkä ole koskaan ollut mitenkää häävi. sillä viime kesännä starttasin tuota goldwingii ja välistään meinas siinäkin väsähtää. Turha siitä enää on vinkua, älykäs ihminen ois ajannu välittömästi takas ja heittäny akun kärkkäisen ikkunasta sisää notta pijä akkus.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: KariFS - 11 huhtikuu 21, 22:08:07
Juu sori pikku oftopikin puolelle lipsahdus  ;D

Mutta juu, edelleen olen sitä mieltä että akusta se kiinni on tässä kohtaa. Tokikaan pitkät kaapelit ei auta asiaa, vallankin jos on jatkoja vielä matkan varrella. Mutta jos ja kun lämpimänä ja tuoreella latauksella lähtee, niin haiskahtaa vähän sellaiselle että akussa ei säily varaus kunnolla.

Tuliko mitattua se akun napajännite startin aikana?
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Jasu - 12 huhtikuu 21, 10:42:10
Jep. äkkiä karkaa sivuraiteelle, jos ei pidä kiinni. Tuo mitä naputtelin, oli vaan kokemus hyvinkin kuvatunlaisesta tilanteesta, vaikkakin kohteena "auto" niin tietyllä tapaa sama ympäristö eli kakspyttynen kone pikkuakun kanssa, ja käyntiinlähtö/lähtemättömyys samalla kaavalla...

Ja kuten tuli mainittua, on yleensä monen tekijän summa. Jos yhtään on kipunapuolella hämärää, niin oireet tule entistä helpommin esille, mitä tulee akun jännitteen laskiessa. Se että lähtee paremmin kun tarjoilee lisäsähköä, ei yksiselitteisesti sulje pois akun huonoutta, kertoo vain että isommalla jännitteellä lähtee paremmin käyntiin...

Bensan ikääntymisestä olisi myös paljon pahaa sanottavaa, ei vaan kevättalvella enää herännyt viime kesänä tankatulla, jarrukliinerillä lähti mutta sitten olikin konesalissa pieni palonalku kun päätti räjähtää muovisessa ilmanputsarissa. Tuoreella bensalla syttymättömyys katosi, kuinka yllättävää. Ja taas karkasi aihepiirin ulkopuolelle, mutta muistuttaa kuitenkin edellisen kappaleen ekasta lauseesta...
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 12 huhtikuu 21, 21:20:09
juu niin mittasin kyllä. pikkasen reilu 9 volttia oli akussa jännitettä kun startilla alko piinaamaan.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: KariFS - 13 huhtikuu 21, 08:47:38
No eipä siinä sitten paljon epäselvää taida olla. Ei saisi ihan noin alas tippua jännite, ainakin noin yleisen käsityksen mukaan tuo alle 10 on jo heikko. Paljonkos se akun lepojännite olikaan, jos se on ajosta jäänyt ja ollut yön yli? 12,5 olisi vielä ihan kohtuullinen.

Ja jos varmistella haluat, niin voi toki mitata starttijännitteen niin että se auton apuakku on kytkettynä.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 13 huhtikuu 21, 18:01:58
täytyy sitä tossa taas viikonvaihteessa koittaa rassuuttaa. ei täs viikolla kerkee/huvita leivän ajamisen jälkeen.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 18 kesäkuu 21, 09:14:06
nonii vielä tarvii vierihoitoo tämän asian tiimoilta. akku uusittu, mutta siltikin kylmäkäynnistys ottaa koville jopa helteessä. startata saa reilusti, sylkee putkee sylkee kaasariin, lähtee käyntiin ja käy muutaman sekunnin kunnes sammuu. näitä tekee välistään pitkäänkin. lopulta pamahtaa käyntiin ja taas ollaan kuin ei mitään koskaan olisi ollutkaan ja pelaa lämpösennä vaikka maaliman tappiin.

miten lie voisiko sytytyspuola olla tiensä päässä? kaverilla 69 commondore ooppeli teki vähän samaa oikkua sai tartata puol aamua ja sen jälkeen käyntiin lähdettyään pelasi lämpösennä kuin kello.

onhaa tuo rottelo ollu mulla jo sen 13 vuotta ja sama syttypuola ollunna.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: mikjus - 18 kesäkuu 21, 15:50:16
Bigtwinissä oli vähän samankaltaisia oireita. Kylmänä tai kun ei ajettu johonkin aikaan, käynnistys nihkeetä tai ei jaksa pyörittää, vaikka akku mitattu toimivaksi. Telwininin 13000 apukäynnistyshärpäkkeellä kun antoi hitusenkin virtaa niin pamahti heti käyntiin ja sen jälkeen lähti taas yleensä hyvin käyntiin. Kaikki epäilykset oli vieläkin akussa mutta toisesta pyörästä päikseen vaihdettu akku ja sama vika. Sitten vika paheni ja ei lähde enää napista käyntiin mutta startin solenoidin päässä olevasta napista käynnistyy hyvin. Startin solenoidin heräte piuha irti ja jännitemittaus kun starttaa, hupsista jonnekkin katoaa 1,5 - 2 v jännitettä vaikka ei pitäisi olla mitään kuormaa. Tässä tapauksessa omasepitteisissä sähköissä oli se vika että kaikki kiersi virtalukon kautta, eikä siinä mitään mutta pyörässä sähköiset puolipuristajat jotka vetää oman releen kautta kun starttaa ja releen päävirta myös lukon läpi. Ne ja tietty valot päällä starttatessa tuli jännitehäviötä liikaa. Korjaus oli helppo kun veti releelle suoran oman syötän akulta. Kaiken lisäksi tämä hieman virheellinen kytkentä toimi hyvin ainakin puoli vuotta ennen kuin alkoi kiukkuamaan. Tuosta varmaan kannattaa ottaa myös startin heräte irti ja startatessa mitata että sinne varmasti tulee oikeat jännitteet, samoin puolalle/sytkälle tuleva jännite tarkistettava.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: ranze - 18 kesäkuu 21, 21:03:57
Lainaa..sylkee putkee sylkee kaasariin, lähtee käyntiin ja käy muutaman sekunnin kunnes sammuu. näitä tekee välistään pitkäänkin.

Jos on nokassa kovasti asteita niin tuotakin voi sattua. Varsinkin jos on jossain muualla vikaa eli sitä lientä kertyy sinne tänne. Kunnon kipinä, sopivasti soppaa ja puristuksia riittävästi. Ajoitukset edes siellä päin niin pitäis paukkua.

Mulla pannu lupailee pakopuolelle mutta tösäyttää se joskus imupuolellekin. Mut lähtee kun saa tarpeeksi lientä ja rivakan potkun kiksiin. En välittäis vielä asentaa keveämpää nokkaa kun vasta laitoin jalkakytkimen.

Ohvitopikkia: Pannoniasta just loppui kipinät, tilasin Tsekeistä uusia. Vapen mankku on helpompi, toivottavasti. Kuuden voltin orkkismankku antoi niin hentoisen kipinän että sen eroitti vain vanhalla tulpalla. Nokea vasten näkyi jonkinmoinen välähdys mutta uudesta kirkkaasta tulpasta ei mitään.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 18 kesäkuu 21, 22:38:42
kaveri tossa kans diaknosoitti että oisko virtalukossa jotahii kattilakivennäisiä välissään. täytyy rassia se seuraavaksi puhtaaksi ja jatkaa epäonnistumista.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Jensen - 20 kesäkuu 21, 02:14:33
Jos laiskasti pyörittää ja akku on mitattu niin oisko vika startin hiilissä? Minun Gpz laiskasti pyöritti ja vaikka autonakusta otti virtaa niin silti laiska. Ei ole akun vika niin otin  startin irti niin hiilet paskana ja Z -pyörässä 4 hiiltä ja yksi oli irti sekä muut kuluneet onnettomiksi tyngiksi.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: ranze - 20 kesäkuu 21, 17:56:33
Lainaus käyttäjältä: hazzinen - 18 kesäkuu 21, 22:38:42..että oisko virtalukossa jotahii kattilakivennäisiä välissään.

Just uusin pannuun virtalukon. Rautiksen kolmipiikkinen. Ei mennyt jännite puolalle ja avainta piti liikutella joka kerta inasen takaisinpäin että ylipäätään tuli virtaa mihinkään. Piiroisen valinnasta löytyi ihan hyllytavarana.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 08 heinäkuu 21, 20:01:49
täytyy huomenna ehtiä toinen virtalukko ja koitella. piruvie joutsaa pitäs lauantaina männä ja tossa starttasin viimeset goldwingin startista. enää ei pyöri ejes suoralla virralla. joku paska pitäs ny saaha toimimaan ja äkkiä!!
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 21 heinäkuu 21, 17:48:37
virtalukon vaihto ei tuottanut juurikaan muutosta aiheeseen tahi ongelmaan. tilasin uuden puolan, koitetaa sitä seuraavaksi.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Merimies-Toni - 21 heinäkuu 21, 18:59:07
Tossa oli emännän sporassa vähän saman kaltaista ropleemaa, paitsi että paheni vielä lämmetessään.  Syyksi paljastui haljennut tulpan posliini.  En olisi ikinä uskonut että yksi tulppa sotkee koko sytkän eikä käy edes yhdellä pytyllä, mutta näin kävi. Tallista jotkut Jeesuksen aikaiset vanhat kynttilät tilalle ja pelas niinkuin ei olisi ikinä rikki ollutkaan.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Merimies-Toni - 21 heinäkuu 21, 19:06:48
Hyvinhän se starttia pyöritti, mut samanlailla paukutti putkeen ja kaasarikin vuoron perään
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: Merimies-Toni - 21 heinäkuu 21, 19:12:06
Se ero tos oli et kuumana laukka loppui kokonaan, mut aika helppo koittaa toisilla kynttilöillä
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 31 heinäkuu 21, 16:13:37
vaihoin puolan, ei edelleenkään lähe kertalaakista. tarttoittaa ja reilusti kunnes törähtää ettei mitiä. en oo ny koittanu auton akkua rinnalle.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 31 heinäkuu 21, 22:09:13
täytyypä huomenna laittaa suora piuha akulta puolalle. jos kajahtaa kerralla käymään nii sittenhää se on johdot syrhämällään jostain...
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 02 elokuu 21, 17:46:36
kertalaakista käymään kun laitoin akulta piuhan puolalle. piuhat on siis syrhämällään. onhaa tossa tietty sammutuskatkaisija vielä välissään mikä voi tietty olla matkansa päässä. mutta kuitennii vika on viimein löydetty.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 03 elokuu 21, 19:12:12
laitoin virran puolalle virtalukon kautta, eipä piru taaskaan käynnisty. suoraan kun johdon laittaa akulle nii sitten lähti. mystistä paskaa on.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: 013 - 04 elokuu 21, 20:23:19
no onko se lukko sitten romu?
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: KariFS - 04 elokuu 21, 20:33:04
Lainaus käyttäjältä: 013 - 04 elokuu 21, 20:23:19
no onko se lukko sitten romu?

Se taikka ne piuhat joita pitkin sähkön pitäisi puolelle kulkea. Voi olla huono liitoskin lukon takana. Mutta itse lukko on varmaan pääepäilty, ei olisi eka kerta kun kulunut virtalukko tekee jännitehäviöitä. Onhan niitä joskus sulanut ja jopa palanutkin kasvaneen vastuksen takia.
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 05 elokuu 21, 21:10:14
virtalukko on uusi kiinalainen. täytyy nuita piuhoja kahtoo ja onhaa siinä vielä välissä se hiijen hyvä ikivanha harrikan genuiini automaattisulake. ;D
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: KariFS - 05 elokuu 21, 22:18:43
Lukon vian saa selville helposti kun liittää tulevan ja menevän yhteen lukon ohitse. Jos se on kunnossa niin hyppylanka akulta lukon tulevaan, ja jos se ei auta niin vika on lukolta puolaan menevässä systeemissä. Tappokytkin varmaan on katsottu kanssa että on a) oikeassa asennossa  ;D ja b) kunnossa?
Otsikko: Vs: raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.
Kirjoitti: hazzinen - 14 toukokuu 23, 17:26:19
nonii solis kesä alullaan ja viime talvena raavin alkuperäset johtohässäkät hiiteen ja tein mahollisimman pelkistetyt sähköt. Myös laturin kehältä lähti magneetit irti ja sorvasi staattorin valmiiksi. No nyt on tilalla uusi rosterilla magneetit suojattu laturin kehä sekä uusi staattorikäämi ja lataus pelaa komiasti. Sitten palataan tähän käynnistymisrituaaliin, startilla joutuu useemman kerran pyöräyttää konetta kunnes lähtee käyntiin, mutta jonkun hetken kuluttua ihan kuin kadottaisi sytkän täysin. Heti jos koittaa uudelleen käyntiin nii ei lupaakkaan, vaan jos malttaa hetken olla starttaamatta nii laukasee putkeen ja sen jälkeen käyntiin kuin palmupuusta. No sitten liikkeelle lähtö, saattaa kerran tai kaksi sammua, mutta taas hetken odottaa nii poksauttaa putkeen ja taas voi käynnistää moottorin. Sen jälkeen pelaa kyllä vaikka maaliman tappiin. vahva usko on että sähkön puolelta sätii vaan ei oo vielä selvinny vika. Kaikki muu on jo vaihdettu, paitsi orkkis sytkä.