Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

Jasu

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 27 marraskuu 15, 16:15:10
Sikspähän noita kyselen. Mikähän tekee sen, ettei ahtoilma kelpaa jonkun propellin perästä yhtähyvin?
Siinä propellissa on aika runsaasti muuttujia. Pelkästään siipien koko ei kerro paljoakaan, pesät (koko yms) vaikuttaa reippaasti, imu/pakopuolet samaten jne. Ja tuossa rosessissa mihin tuli osallistuttua, kuvitteli ensin tietävänsä jotakin, sitten oppivansa lisää mutta lopulta kysymyksiä tuli kertaluokkaa aina lisää kun johonkin sai vastauksen...

Enkä enää edes kuvittele juurikaan aiheesta tietäväni, muuten kuin just siihin rojektiin liittyen... ::)


Smokie

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 27 marraskuu 15, 16:15:10
Sikspähän noita kyselen. Mikähän tekee sen, ettei ahtoilma kelpaa jonkun propellin perästä yhtähyvin?

Tehotavoitteet mulla ei ole ihan noin isot. Hypereunukit männät ja muita sulakkeita koneessa. Jos nyt 100+ takapyörälle olisi - mieluusti jossakin 5 tonnin paikkeilla, niin riittää (alkupaloiksi).

VNT-systeemi ahdistaa liikaa. Laita ihan vaan perinteinen turbo. 100+ pitäis olla aika kevyesti saatavilla kun härnästystä porsterista löytyy vaparinakin melkein tuota luokkaa. Unohdinpa kattella niitä käppyröitä mutta näppituntumalla sanoisin että VNT:n edut ei korvaa sen aiheuttamaa harmia.. Koitan kaivella jos vaikka yllättäen selviäisin ???

Tai saahan silläkin voimaa mutta koneen pinnapultit kannattaa sitten olla tuhdeimmasta päästä, painetta nimittäin vaatii ihan saatanasti. Lisäksi ulkomaaelävät sanoo että noi VNT rakennelmat tuppaa hajoilemaan kun ahdistaa tarpeeksi. Mulla on kestänyt mutta eipä tollaisella 1,5 ylipaineella hirveesti ihmisten seassa ajella. Lisäksi tuo turbo vinkuu matkavauhdissakin niin että vituttaa kaiken aikaa.

Ps. vielä ei oo edes joulukuu!!

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Jasu - 27 marraskuu 15, 21:15:49
Enkä enää edes kuvittele juurikaan aiheesta tietäväni, muuten kuin just siihin rojektiin liittyen... ::)

Mä jouduin hieman yksinkertaistamaan nyrkkisääntöä. Kun johonkin laittaa turbon se kulkee lujempaa ja jos laittaa isomman turbon se kulkee vielä lujempaa ;D

Eräs jenkki muuten sanoi että "I have got every machine run really fast or blow up violently"

Mä oon muuten painekelloa vaille jos jollain sattuis olla ylimääräisenä.

Smokie

Kävin tonkimassa arkistoja, noita ajoja on varmaan 200000 enkä jaksanut kaikkia kahlata läpi. Toimintaperiaate varmaan selvinnee silti. Musta on nykyinen Garrett VNT-22 1,3 bar  ja sininen Mitsu TD-04-12 1,2bar, olikohan se jostain Volvosta peräisin. Ei oo näköjään kehitys kulkenut oikeaan suuntaan.... Kuten ei photobucketinkaan kanssa, oli sellainen tappelu saada tuo kuva näkyville että suattaapi hyvinkin olla viimeinen lajiaan.



Sinisessä käyrässä puristus abuut 10 ja mustassa noin 8,5, muuten sama moottori pl. turbo. No on kehitys sikäli mennyt parempaan suuntaan että tässä nykyisessä moottorissa pysyy sisuskalut sisäpuolella, tuon sinisen käyrän jälkeen kävin vähän Kiikalassa ja puoli moottoria sai kerätä ämpäriin. Onhan noita juttuja netti täynnä että mahtavaa kun on jo tyhjäkäynnillä ahtopainetta mutta vittuakos sillä teet kun ahistaa pakopuolelta niin että tehoa on vähemmän kuin vaparissa. Vähän sama juttu kuin että olis piljoona rahaa muttei kauppaa missään.

JKKo

Tekstistä poimin koodin TD-04-12. Se koodi vetää puoleensa internetin kaupalliselta puolelta mm Pajeron 2.8 litraisen dieselin (125hp) ahtimen. Siinä näyttäisi olevan lähdöt ynnä painekello mun kaavailemaan asennustapaan ja paikkaan nähden oikeisiin suuntiin. Epävarman varma valinta? Joku pitäis kopata talteen, jotta saisin putkitöille suunnan.

883/1200/turbo

Jasu

TD 04 11B näky olleen PSA:lla käytössä 2.1td:n yhteydessä. Jotain kuvia saattais löytyä, kun aiempaan käyttöautoon moottoria vaihtelin... Vähän huonosti oli tosin tullu puhallinta kuvattua...

JKKo

Joulu on takana päin ja vaihteeksi voin edistää muutakin kuin itseni ahtamista. Se onnistuikin varsin hyvin.

Takakansi on pääosin avarrettu. Jyrsin ja mittailin välillä että hlppasen alle 10cc materiaalia on ho pois. Sillä tulee puristukset kasin paikkeille. Ensin tehty pitää kopioida tekemällä pari shabloonaa tai  tai muuten kopioda etukanteen niin samanlaiseksi kuin sattuu sillä kertaa tulemaan.



Joulupukki hoiti turbon valinnan. GT15:n kiinanversiolta näyttää ja on myyty TDI 1.9:n turbona. Oli mikä oli, niin tällä aloitetaan. Sehän on sitten helppo vaihtaa isompaan, jos on projektissa ei enää mikään ahdista. Kuitenkin johtolankana on ollut jonkinlainen "stokeri" tai bigbore" koskematta sylintereihin tai alakertaan (vielä!) lainkaan. Ja kuten lajitoveri kirjoitti, tärkeintä on se, että on turbo. Pitää se kuitenkin vihellystä ja dumppi paukkuu vaihtojen kohdalla (sopivasti väärin säädettynä).



883/1200/turbo

JKKo

#23
Uusi vuosi ja uudet kujeet. Moottori on kasattu avarretuin kansin. Puristussuhteeksi tuli 8. Pikkuosia paikalleen näprätessä VOESin kohdalla heräsin, että tämähän jää pois ja tilalle tulee päinvastaiseen suuntaan toimiva kytkin, joka maadoittaa kun painetta esiintyy. Pitäiskö Ultiman sytkää ohjaavan painekytkimen olla säädettävä?

Edit: Honeywellin 2-15PSI säädettävä painekytkin ostettu.
883/1200/turbo

Smokie

Öö tota tota, eikös VOES toimi silviissiin että se lisää sytytysennakkoa kun imusarjassa on alipainetta? Et varmasti kaipaa enempää ennakkoa ylipaineella. Ja ihan samoin ajelet normiajot alipaineella vaikka on kuinka turbo.

JKKo

VOES moodissa alipaine aikaistaa sitä, millä kierroksilla ennakot nousee maksimiin. Retard moodissa koko kierrosalueen ennakoita myöhästetään samalla asteluvulla. Valkkasin kytkimen, jonka voi säätää 2-15PSI.

Käppyrät linkin takana.

http://demonscy.ipower.com/i_pics/ignition_digital_system_1_5.jpg
883/1200/turbo

JKKo

Savupiiput alkavat hahmottua. Kaikista mahdollisista turbon asennuspaikoista valitsin vasemmalle eteen -option. Ei tule turbo ajajan tielle mut putkitus ei tietty ole mikään kaikkein virtaustehokkain. Laipat on vielä teräslevyssä leikkaamattomina.



Huohotukset ajattelin putkittaa äänenvaimentimen takapäähän. Öljypärskeet sekottuvat kuumaan kaasuun.
883/1200/turbo

sttf69

 Mites ajattelit tehdä paluu öljyn turbolta ? , yritä saada ahdin mahdollisimman ylös ja paa huohotus kunnolla sitä savutusta viitti kukaan katella  ;)

sttf69

 Ahtimen akseli vähintään sytkäpesän yläpuolelle siinä etupytyn imun eessä on hyvä tila tehdä paluuletkulle karan paikka

sttf69