Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ranzen -53 pannu

Aloittaja ranze, 28 marraskuu 20, 20:50:57

« edellinen - seuraava »

Jack

Hyvä, että pogo toimii nyt.
Flatheads!!!

ranze

Lainaus käyttäjältä: ranze - 09 heinäkuu 23, 18:41:01Takapytyn takimmainen helmamutteri oli löysällä. Pääosa öljyvuodosta näyttää kuitenkin tulevan etupytyn nostajapesän tienoilta. Ilmeisesti pitää liimailla ne ruuvin kannat ja pyöritellä tönärin putkea.

Oltiin tehty silleen tyhmästi, että korkanneen kierteen siivittämänä oli laitettu pidemmät ruuvit. Toinen noista mahtaa olla se oikeampi, Kalasatamasta ostettu malli. Jotain o-renkaan tähteitä oli kuusiokoloruuvin juuressa. Nythän siihen pitää tällätä helicoil.  ???

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Kiwi

Onkos tuo sellainen kierre ettei oikein helicoilia löydy? Eli 1/4-24?

Jack

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 16 heinäkuu 23, 23:06:51Onkos tuo sellainen kierre ettei oikein helicoilia löydy? Eli 1/4-24?

muistaakseni on joo spessu kierre...
Flatheads!!!

ranze

HD:ssa on kaksi spessu kierrettä, tää on toinen niistä. Huomasin että myös sylinterin helmapultti on porsinut.. Se vuoti siis kolmesta paikasta. Sen helmapultin juuresta, nostajapesän ruuvin juuresta ja sylinterin helmasta.. onko peräti öljyn paluukanava oikealla puolella etupyttyä?

Molempiin saa Recoilin... tuo spessu on tietysti tuplahintainen.  :o Suomen Laakerikeskus Tampesteri

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Oon hakenut inspiraatiota ehjän koneen levittämiseen. Tai no etupytty pitää käyttää pois, että saa sylinterin helman pinnapultille helicoilin. Ja samalla nostajapesien kierteet pitää korjata myös. Ajattelin tehdä sähköt uusiksi, tässä on kaikki paksuilla johdoilla ja virrat menee virtalukon kautta. Virtalukko per kesä ei tahdo riittää. Jos laittais pari relettä, kuitenkin. Ai niin sain myös ohjeen että pyttyjen yläpään kiinnitys ei saa vedättää mihinkään suuntaan.

Inspiraatiota hakiessa tuli väsättyä resusta shovelin nopeusmittarista löylymittari.

Tuossa pyörässä on tarvikerunko, ilmeisesti valmiiksi reikattu kun jättöä on harjanvarsimitalla melkoisesti. Näin vaikka kolmiopalat on säädetty nurin päin. Varmaankin nuo early shovelin pumput on aika vakiomittaiset. Käynyt mielessä että voishan tuo keula olla mallia risu. Mutta mistä mä tiedän paljonko tuossa on sitä reikkiä? Mikä on jäykän alkuperäinen emäputken kulma? Jos ilmoitetaan vaikka 30 astetta niin se lienee tarvikerungon astemäärä (kuva). Jos rungon pohja on tasaisella alustalla voinen siis mitata kulman astemittarilla? Se ei liene kyllä varsinainen koko totuus?  ???

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Kiwi

Koko totuushan on kun mittaat keulan kulman kun se on pyörässä kiinni sekä emäputken korkeuden maasta, takapyörä paikoillaan. Jos on käytössä kulmalliset t-kappaleet pitää koittaa saada mitta emäputken kulmasta tai tietää paljonko niissä on asteita ja offsettiä. Sitten vaan lukemia keulakulmalaskuriin.

ranze

Kolmiopalat on nämä mitä Hotbikessakin on myynnissä. Kaksi asentoa. Ja yläpäässä epäkeskeisesti poratut tulpat, nekin tavallaan nurin päin. Olishan se söpöä tietää kuinka pitkät putket tuohon kuuluu tai kuinka paljon jatkettu risu. Ronskilla jätöllä tuo menee kyllä kuin juna, mutta kapealla tangolla vähän raskas käännellä.
https://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/p4470.html
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

etelahelsinki


Mo
Toimivat T-palat ovat. Nämä ovat kapeammalla riser mitalla v.60 uudemmat, vanhalla jaolla enää ei saa. Jos ylä-blugit on epäkeskot, saa n. +/- 1 astetta. alkuperäinen ehkä n.4 astetta. Ala-T:n voi myös kääntää ympäri tai ylösalaisin, muuttaa jättöä, tosin lampun kiinnitys voi kääntyä taaksepäin. Siis 3 tai 5 astetta todenäköisesti, eli 2"- 6"Putkilla toimii, riippuen takarenkaan korkeudesta.
Ile

ranze

Lainaus käyttäjältä: etelahelsinki - 02 tammikuu 24, 15:43:54
Mo
Toimivat T-palat ovat. Nämä ovat kapeammalla riser mitalla v.60 uudemmat, vanhalla jaolla enää ei saa. Jos ylä-blugit on epäkeskot, saa n. +/- 1 astetta. alkuperäinen ehkä n.4 astetta. Ala-T:n voi myös kääntää ympäri tai ylösalaisin, muuttaa jättöä, tosin lampun kiinnitys voi kääntyä taaksepäin. Siis 3 tai 5 astetta todenäköisesti, eli 2"- 6"Putkilla toimii, riippuen takarenkaan korkeudesta.
Ile
Otin pitkän lattaraudan ja mittailin jättöä merkkaamalla täplät lattiaan. Sitä on noin 17,5 senttiä. T-pala on kiinni etummaisessa hahlossaan ja tuo epäkeskeinen yläpää siten että reikä on takapuolella. Runko on tarvikesellainen, hitsaamaton. Ehkä siinä on valmiiksi reikkiä ja mulla on liian lyhyet (?) etuputket? Vai onko tuo vain väärin säädetty? Mitä enemmän tätä koitan miettiä, sitä enemmän olen solmussa. Ei sillä, hyvä tuo on noinkin ajaa, raskas vaan käännellä.

Tempaisin koneen irti ja vein ammattilaiselle. Näin lohko ei ole täynnä porauslastua ja en päässyt pilaamaan alkuperäistä 72 vuotiasta lohkoa. 9 helicoilia siihen nyt väännettiin. Ja ne nostajapesät mitkä mua on kummastuttaneet. Ne on shovelin pesät, ilmeisesti sitten sopii pannuunkin. Etulampu kuupa lähti maalarille. Sähköjä pitää uusia. Oon miettinyt myös josko hylkäisi "vuototakuu" tyyppisen ulkoisen öljynputsarin ja vaihtaisi sen evomalliseen. Kivittäkää kerettiläinen, mutta säästän tuonkin palikan oikeamielisten käyttöön. Onhan siinä se Mikunikin.  ;D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Vielä askarruttaa tuo jättöhomma, eihän tuolle ole pakko tehdä mitään kun se on katsastettu ja vakaa ajettava. Springeri kuumottelee, mutta eipä sellaista voi hankkia, jos ei tiedä millainen sen pitäis olla. 

Mittasin emäputken kallistuksen puhelimen kallistusmittarilla. Pyörä tontissa emäputki on n. 36 asteinen. Ja nostettuna nosturilla (jolloin se on rungon alaputkien varassa n. 40 astetta. Olen ymmärtänyt että pannun runko pitäisi olla 30 astetta. Tuo tarvikerunko on siis valmiiksi reikattu, luulisin.

Kun naputtelen lukemia laskuriin en saa mätsäämään edes lähelle. Esim. akselivälistä tulee ihan erilainen. Kohta keulaputkien alkuperäinen pituus on vähän hämäävä. Nythän mulla on pannun runko ja early shovelin keula. Ja kolmiopalat just nuo säädettävät mitkä on kuvassa. ???
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

etelahelsinki

Jeh
Rohkeasti Jättöä pienemmäksi, säädä sitä. Jos jättö on liian pieni, voit sitä testata yli 100km nopeudella, moottoritiellä suoraan ajaessa, Jos tulee rauhatonta/kiemurtelua varsikin pitkittäis-saumoissa silloin liian pieni jättö. Jättöä lisää niin rauhoittuu. Noi T-kappaleet todella helppo säätää.
Ile

Tuusulan T-Bone

Heh... voit testata sitä yli 100 km/h nopeudella, yrittäen ajaa suoraan. Jos matkasi päättyy metsähallituksen puolelle, jättöä oli liian vähän. ;D

Oma mielipiteeni on, että lyhytkeulaisessa jättöä saa olla pikemminkin pikkuisen liikaa kuin liian vähän. Jos siis jotain kompromisseja joutuu tekemään.
Long John Stroker

etelahelsinki

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 19 helmikuu 24, 09:46:09Heh... voit testata sitä yli 100 km/h nopeudella, yrittäen ajaa suoraan. Jos matkasi päättyy metsähallituksen puolelle, jättöä oli liian vähän.
Jep
Voit myös kokeilla 5cm jättöä ja olet metsässä alle 80km/h. :(  T-Bonella aika paljon testejä alla Choppereilla ja hyppykepeillä, kokemus puhuu. Eli älä välitä sarkasmista ,kuuluu lajiin. :P

Ajovarusteet kuntoon ja jättöä testaamaan rohkeesti. ;)
Ile

ranze

Tuo tuli mulle tuollaisenaan. Mitenpä tuota säätää, kun säädöt ovat jo ns. tapissa. Voi vain lisätä jättöä. Tuossa on niin paljon reikkiä, ettei lyhyt bobber mallinen springer taida olla mahdollista ilman hitsipilliä. Ajelen sillä tuollaisenaan vähät ajoni. Ja isolla jätöllä on tosi vakaa ajettava, vähän raskas mutta eipä tuolla lähdetäkään Euroopan kierrokselle.

No, kone on paikoillaan. Tilasin sähköille uuden sulakerasian, sellaisen mihin mahtuu myös pari relettä. Peräkärryn metrin johdonpätkässä näytti olevan tarpeellinen määrä johtimia akkukotelolta valaisimelle. On valmiiksi yhdessä nipussa.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.