Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Allan - 07 joulukuu 17, 12:53:27
Hieno juttu että tämän pyörän kehitys jatkuu. Näinköhän on, että muutokset rajoittuvat pelkkään keulaan ;D
Yritän pitää muutokset pelkästään keulassa. Toki tekis mieli tehdä jotain muutakin pientä. Niinku pistää putket uusiksi laatikon takaa, splitata venakopat, bensatankki vois olla toisenlainen, öljytankki on tylsä.... ;D ;D

Lainaus käyttäjältä: zeikki - 07 joulukuu 17, 19:26:27
Lasermittareiden aikakaudella ”jatkovarsi-teippi-muuvarsi” -mallinnus on todella old schoolia  ;D ja pituuttakin näyttää riittävän...
Livenä mallinnus on erittäin mukavaa ja siinä oikeasti näkee muutosten vaikutuksen kokonaisuuteen. Ehkä CADit ja 3D -tietokonejutut on jänniä, mutta vaikea uskoa, että tietokeneen näytöllä asiat samalla tavalla hahmottuu. Maalausjatkovarsi on erittäin hyvä, sopivan paksuinen ja portaattomasti pituussunnassa säädettävä. Onkivapa ja gorillateippi täydentää mallinnussettiä :D

Jack

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 08 joulukuu 17, 22:14:31
Livenä mallinnus on erittäin mukavaa ja siinä oikeasti näkee muutosten vaikutuksen kokonaisuuteen. Ehkä CADit ja 3D -tietokonejutut on jänniä, mutta vaikea uskoa, että tietokeneen näytöllä asiat samalla tavalla hahmottuu. Maalausjatkovarsi on erittäin hyvä, sopivan paksuinen ja portaattomasti pituussunnassa säädettävä. Onkivapa ja gorillateippi täydentää mallinnussettiä :D

Täst mie piän.
Livemallinnus ja sitä edeltävä visualisointi , ja sen mallinnnuksen aikaansaama lisävisualisointi omassa pääkopassa on pyöränrakentajan (en tarkoituksella sanonut chopper) tärkein taito kun tehdään maukasta kalustoa. Monasti näkee tuotoksia, joissa joku näistä kohdista klikkaa. (tai sit rakentajalla on vaan maku sormessa ja sormi perseessä)

Jatkakaa
(itsekin girderiä himoitsevana)
Flatheads!!!

Spöke

Mä en juurikaan mallinna, verstaan tussitaululle tuhrustelen jotain. Visio on yleensä päässä, osa siitä käsien kautta saa kolmedee-mallinnuksen teräksestä.
Mut hieno tommonen pitkä girder! Eiks sulla Javk yks semmonen ollutkin myynnissä?
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jack

Soon Inkkanin girderin se jalkaosa, ja frendillä. Puuttuu t-kappaleet jouset, iskari ja linkut. Ja mä haluun sellasen brittimallisen...

Mut ennen sitä pitää saada Lootah kuosiin ja sit pinkka kondikseen taas. :-D
Flatheads!!!

Rezi

Pikku hiljaa girder etenee. Hitech -mallinnus jatkuu puupalikoista tehdyillä t-paloilla ja rockereilla. Silikonituubi mallaa iskaria.





T-kappaleet syntyy Fatboyn T-paloista.


Rockerien akselit tulee T-kappaleisiin hitsattavien putkien sisään. Yritän tehdä keulan lähelle emäputken ja välttää girderille tyypillistä eteenpäin "tötötystä", siispä rockerien akselit tulee ohjausaksin takapuolelle.


Puutapit putkien sisään ja vanerirockerit saa kätevästi kiinni.


Keulan aisat alkaa saada muotonsa


Ja stuukki taitaa olla tässä

hapi

Tyylikästä. Mutta, jos keinut tulee aisojen sisäpuolelle, millä ne aisat pysyy yhdessä ja samansuuntaisena ?
British MCC Vierumäki

Rezi

Lainaus käyttäjältä: hapi - 03 tammikuu 18, 17:34:50
Tyylikästä. Mutta, jos keinut tulee aisojen sisäpuolelle, millä ne aisat pysyy yhdessä ja samansuuntaisena ?
Aika usein näkee girdereitä, joissa keinut on aisojen sisäpuolella. Teen niin siksi, että keula näyttäisi sirommalta ja jäisi kapeamaksi.

Toki aisat pitää lukita toisiinsa joko keinujen akseleilla, niin kuin kuvassa alla 


tai ylimääräisillä liitoskappaleilla kuten tässä. Tällaisessa rakenteessa, jossa aisat on yhtä puuta, lienee sama onko linkut aisojen ulko- vai sisäpuolella.


Olin ajatellut hitsata aisat toisiinsa putken tai tangon pätkillä. Vielä on vähän epäselvää mihin kohtiin ja minkälaiset näistä yhdyskappaleista tulee.

Mielenkiintoinen projekti tämä girder. Paljon tässä on mietittävää. Joku ohje kertoi, että kannattaa hitsata koko kioski heftiin ensin ja kokeilla sopiiko palikat toisiinsa. Ja sitten vasta kunnolla kiinni kun on varma rakenteen toimivuudesta. Varmasti hyvä neuvo.

hapi

Ylemmän kuvan keulan tukevuus taitaa perustua lyhyyteen ja leveisiin liukupintoihin linkuissa. Alempi onkin perinteisempi ja käytännössä linkut on ulkopuolella. Odotan mielenkiinnolla mitä sä keksit  ;D

Edit: Nii joo, tuossa ylemmässähän taitaa nuo linkut tosiaan olla yhtä puuta. Perinteisessä girderissähän joka linkku on irrallinen.
British MCC Vierumäki

Rezi

Lainaus käyttäjältä: hapi - 04 tammikuu 18, 15:18:04
Ylemmän kuvan keulan tukevuus taitaa perustua lyhyyteen ja leveisiin liukupintoihin linkuissa. Alempi onkin perinteisempi ja käytännössä linkut on ulkopuolella. Odotan mielenkiinnolla mitä sä keksit  ;D

Edit: Nii joo, tuossa ylemmässähän taitaa nuo linkut tosiaan olla yhtä puuta. Perinteisessä girderissähän joka linkku on irrallinen.
Monissa uusiogirdereissä tosiaankin linkut on yhtä puuta. Ja alemmassa kuvassa linkut on ulkopuolella, mutta lienee sama, vaikka ne olis sisäpuolella.

Ajetelin tehdä linkkujen akseloinnin t-kappaleisiin niin, että akseli pyörii ja on yhtä puuta linkkujen kanssa ja se ikään kuin lukitsee linkkujen liikkeet toisiinsa. Optimivaihtoehto lienee, että ylä- ja alalinkkut olisivat yhtä puuta ja myös aisat. Mulla tilanne tulee olamaan lähes tämä. T-kappaleisiin tulevan akselin kautta tehty linkkujen "yhtä puuta" rakenne ei tosin taida olla kovinkaan jäykkä.

Pitkässä girderissä kannattaa varmaan tehdä kaikki mahdolliset jipot rakenteen jäykkyyden maksimoimiseksi. Voi vain arvailla mistä keula eniten joustaa tilanteessa, että laittaa eturenkaan kahden jättimäisen kiven tiukkaan rakoon ja sitten vääntää pitkälti taakse tulevista pukinsarvista keulaa korkkiruuville :)

Kiwi

Mulla olis suunnitteilla tähän tapaan:



Tuo on vaan nopeesti piirretty mutta idea selvinnee? Ylälinkku kuvassa mutta alemmasta meinasin hyvin samanlaista, H:n mallista linkkua, saa iskarin johonkin kiinni. T-palaan pulteilla kiinni ja etujalkoihin akselit läpi.

Vähän toisinpäin on tullu ajateltua kun rezi.  Ton pitäs olla melko jäykkä rakenne noin, pitänee tehä mallit valmiiks ja laskeskella vähän lujuuksia ym. että saa pari noppaa kouluun. Lopullinen versio tulee varmaan kuitenkin täysin erilainen ;D

Kiwi

Tuleekos sulla muuten millanen jousi tuohon, ja mihin kohtaan? Sen verran on taaksepäin offsettia paloissa ettei mikään kovin suuri jousi enää mene tuohon väliin. Vai laitatko sen ala teepalan alle?

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 06 tammikuu 18, 15:30:15
Tuleekos sulla muuten millanen jousi tuohon, ja mihin kohtaan? Sen verran on taaksepäin offsettia paloissa ettei mikään kovin suuri jousi enää mene tuohon väliin. Vai laitatko sen ala teepalan alle?
Ostin ebaystä 260mm pitkän jousen. Tai siis kaksi, kun ei yhtä voinut ostaa. Vähän summan mutikassa tuo piti ostaa. Mieluusti kevyeen pyörään tarkoitettu ja tietysti kromattu. Sain jousen postissa pari päivää sitten ja hyvältä näyttää. Jousi on näkyvillä koko matkalta eikä ole tyypillisesti piilossa jonkun peltitötterön sisässä.


Ahdasta on leveyssuunnassa, mutta kyllä tuohon nippa nappa vielä mahtuu shoulder bolttien kannat.




Jotakuinkin tuohon kohtaan ja asentoon jousi asettuu


Jousen alumiininen yläpalikka on maalattu tylsästi hopeanväriseksi. Oli ihan pakko kiillottaa se toisesta ;D

Kiwi

Nuo on jostain moposta? Pitänee käydä tonkimassa laatikoita josko löytäs jotkut hyvät mankin iskarit omaan projektiin

räkä

Hienoa työtä, jälleen, mutta tuo girder- keula on vaan niin helvetin ruma!

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 06 tammikuu 18, 23:15:19
Nuo on jostain moposta? Pitänee käydä tonkimassa laatikoita josko löytäs jotkut hyvät mankin iskarit omaan projektiin
Sen verran jäykät on, että ei ne ihan moposta ole. Jousen paksuus reilu 6mm. Tuo voi olla liiankin jäykkä girderiin, toisaalta on tuossa vipuvartta jousen puristamiseen.

Lainaus käyttäjältä: räkä - 06 tammikuu 18, 23:30:36
Hienoa työtä, jälleen, mutta tuo girder- keula on vaan niin helvetin ruma!
Kiitos räkälle, vai pitäisikö se taivuttaa räälle, kannustuksesta ja mielipiteestä. Girder tosiaankin ON ihan hemmetin hieno keula :)