Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Muutoskatsastus

Aloittaja Katujyrä, 16 huhtikuu 10, 08:15:44

« edellinen - seuraava »

valkama

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 21 elokuu 11, 14:43:39
Olen nähnyt tuon livenä ja muistaakseni siinä on snadit vilkut runkoputkissa jotka nousee taka-akselilta eteenpäin. Ei oikein näy kuvassa.

Vai että sitä oltu vakoilemassa :)  ..Juu tuossa on takana pienet LED vilkut, kuvasta kun katsoo niin suunnilleen siinä kohtaa missä ketju menee ylemmän taka-runkoputken ohitte on vilkku pystyssä.

Hemuli

Muuten samat säädökset kuin isompiakin pyöriä, mutta jos piikki on katsastettu nykysääntöjen mukaan 11.6 kW maksimiteholle niin moottorille (mukaanlukien imulaitteisto ja pakoputkisto) ei saa tehdä muutoksia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Sehän riippuu ihan siitä mitä otteessa lukee - jos siellä on maininta tehorajoituksesta niin sitten syytä pitää vakiona, jos ei niin sitten vapaata riistaa. Näin itse näkisin asian.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Kysäisin tutun katsastusmiehen näkemystä äsken, oli sitä mieltä että A1 kortil ajettavan piikin suhteen muutos putkelle on sinällään ian ok, kunhan melut pysyy säädetyissä, vuosimalli/E-merkintä suhteet huomioidaan ja jos pyörän alkuperäinen teho on alle 10% marginaalilla raja-arvon alittava niin dynolappu vaaditaan. Marginaalia jos on yli 10% niin pelkkö putkisto ei ohjeistuksen mukaan nosta yli 10% eli juttu ok. Toki toisen katsastusmihen tulkinta voi olla ihan toinen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Ja entäs sitten tienvarsikatsastuksessa poliisin mielipide? Tai mitä sanoo Finlex? Yksittäisen katsastusmiehen mielipiteellä on juuri ja juuri vessapaperin verran arvoa, turha silläkään on pyyhkiä kun paskat on jo housussa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

räkä

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 syyskuu 11, 15:37:46
Ja entäs sitten tienvarsikatsastuksessa poliisin mielipide? Tai mitä sanoo Finlex? Yksittäisen katsastusmiehen mielipiteellä on juuri ja juuri vessapaperin verran arvoa, turha silläkään on pyyhkiä kun paskat on jo housussa...
Juuri näin. Prätkägyy sanoi aivan suoraan ettei häntä kiinnosta miten se on mennyt katsastuksesta läpi, vaan tämä on mikä ratkaisee (läpsäytti jotain lakikirjaa reiteensä)  ;D

ma^ko

No jos äänet on asialliset ja pakoputkistomuutos on otteessa niin tuskin gyytkään siihen puuttuu. Ja miksiköhän se ei tarvittaessa dynodokumentoidusti olisi laillinen ihan lakikirjankin mukaan koska saahan vanhemman piikkisen jossa liikaa tehoa kuristaa ja leimata A1 tehorajaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 22 syyskuu 11, 15:33:33
Kysäisin tutun katsastusmiehen näkemystä äsken, oli sitä mieltä että A1 kortil ajettavan piikin suhteen muutos putkelle on sinällään ian ok, kunhan melut pysyy säädetyissä, vuosimalli/E-merkintä suhteet huomioidaan ja jos pyörän alkuperäinen teho on alle 10% marginaalilla raja-arvon alittava niin dynolappu vaaditaan. Marginaalia jos on yli 10% niin pelkkö putkisto ei ohjeistuksen mukaan nosta yli 10% eli juttu ok. Toki toisen katsastusmihen tulkinta voi olla ihan toinen.

Sinänsähän alunperin 11 kW pyörän voi päästö- ja metelivaatimusten puitteissa katsastaa enimmillään 22 kW tehoiseksi, mutta silloin muuttuu myös ajoneuvoluokka, eikä kortti välttämättä riitä. Kopterilaissa virittäminen on erikseen kielletty vain nopeus- tai tehorajoitetuille L6- ja L7-luokkien ajoneuvoille. Joten mä joudun olemaan samaa mieltä kuin tuo katsuri.
Long John Stroker

Leksa

Eipä mennyt rautapään muutoskatsastus läpi . Äänistähän se kiinni jäi , huilut oli putkissa mutta silti 117db !! Mittaus suoritettiin 2/3 täysistä kierroksista. Noo... ei auta kun laittaa lisää tavaraa putkiin.

Tuusulan T-Bone

Ja nyt ei sitte menny oikeen toi mittaus. Sitä ei tehdä 2/3 täysistä kierroksista, enkä muutenkaan usko tohon lukemaan. Otetaas joku päivä koemittaus tolle ja tehdään se OIKEIN, sitte tiedetään, mitä pitää putkille tehdä - jos mitään.
Long John Stroker

Leksa

Miten se pitäisi tarkalleen tehdä? Mulla siis suorat putket ja huilut sisällä?

Hemuli

Mittaus suoritetaan 50% maksimitehon kierroksista. Eli rautapään kyseessä ollessa noin 3000 rpm. Mittari 45 asteen kulmassa pakoaukosta 50 cm päässä. Kolmen metrin säteellä pyörästä ei saa olla kuin mittaaja ja kaasunkäyttäjä.

Mutta koska konttorilla on harvoin käytössään kierroslukumittaria tulee äänet mitattua pääsääntöisesti aivan liian kovilla kierroksilla.

Mulla on rautapäässä putket joissa 60 mm halkaisijaltaan olevat vaimentimet joiden läpi kulkee 40 mm reikäputki jonka ulkopuolella vaimenninvilla. Noista on mitattu 104 dB oikeilla mittauskierroksilla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JPP

Entisestä pyörästä ottivat katsastusasemalla kierrosluvun jollain dieselautoille tarkoitetulla kierrosnopeusmittarilla muistaakseni kannen sivusta, kun eihän autoissakaan aina ole kierroslukumittaria.