Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pakopuken pinnapultin vaihto?

Aloittaja SanttuS, 25 syyskuu 12, 16:12:35

« edellinen - seuraava »

SanttuS

No niin,
kuinkas vaihdetaan takasylinterin ylempi pakoputken pinnapultti?
Tässä tapauksessa kyseessä TC kone, mutta varmaankin samanlainen operaatio kuin evossa.


Niin ja minkälaista "erikoistyökalua" olette käyttäneet takasylinterin alemman pinnapultin mutterin avaamiseen /  kiristämiseen? Mulla ei oikein mikään avain tunnu mahtuvan ahtaaseen koloon, saatikka kääntymään...
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

ma^ko

Pinnapultti vaihdetaan kiertämällä vanha irti ja uusi tilalle.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

SanttuS

 ;D...sä voit tulla näyttämään, niin mä katon vierestä. Siellä se on tallilla.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Hemuli

Onnea vaan. Miksi se pitää vaihtaa? Menikö poikki vai onko vaan jenga paksana? Monesti pultti on hitsautunut niin tiukasti kiinni kanteen että se pitää porata pois. Jos siinä on vielä sen verran jenkaa jäljellä että siihen saa kaksi mutteria päällekäin niin niillä sitä voi yrittää kiertää pois. Reilusti lämpöä kanteen auttaa asiaa. Tai sitten yrittää hitsata mutterin pultinnysään ja väännellä niitä sitten huvikseen poikki kunnes toteaa että pääsee helpommalla kun ottaa kannen pois ja vie johonkin laitettavaksi...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Kyl noi on yleensä lähteneet jos jäljellä muutakin kuin nysä, nysät on kyllä kovasti ikäviä. Voin mä sitä toki kahtoa, kunhan taas joskus ehdin tallillekin...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

SanttuS

Noh, joku edellisistä omistajista oli päättänyt että väärällä nousulla oleva mutteri on ihan ok.
Kierteet on pultista aika rutussa. Kyllä siihen mutterin saa, mutta vaihdettava on.
Sain kyllä putken pysymään tiiviisti kiinni tän kesän, mutta en usko että enää seuraavaa...
Höh.

Tota kahden mutterin kikkaa vois koittaa, mutta on melko ahdas paikka vääntää.
Sillä oikeastaan kyselinkin, että onko kellään oikeasti kokemusta onko mitään mahiksia ehjätä irrottamatta sylinteriä?
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

ma^ko

On noita ihan oikeastikin saatu irti paikallaan olevista kansista. Lämpö on kiva kaveri. Katsellaan jos/kun osutaan yhtä aikaa tallille. Kyl mä sinnekin jossain välissä kerkeen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Niin kauan kun pultti on ehjä, on toivoa. Teräs/alumiini on vaan sellainen pari että voivat istua tiukassa toisiinsa. Onneksi toi on sentään takapytty niin se ei ole saanut bonuksena etupyörästä lentävää rapaa niskaansa joka olis vielä hapettanut paikat entistä jumimpaan.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Tota asiaa enempää tuntematta tulis mieleen että jos tuon härvelin sais vielä ajettua jonnekkin korjaamolle jossa on induktiokuumennin.  Sellaisella pystyisi antamaan hankalassakin paikassa olevalle pultille useamman kerran lämpöjä kuumentamatta juurikaan ympäristöä.

Mr Smith

Ja eikös pinnapultin irroittamiseen ole oikein oma työkalunsa,jolla saa kiinni siitä pinnapultista.
ko.työkalu en ole käyttänyt saatika nähnyt mutta kaveri minun pyörästä sellaisella irroitti pultin,kun heidän korjaamolla moinen työkalu oli

Hemuli

Kyllähän niitä on, toi putken pinnapultti on vaan niin tiukassa että tuskin lähtee sillä. Voit Santtu tulla multa lainaamaan sellaista jos haluat kokeilla - tuo se napa samalla niin nyppään ne laakerit irti ajan kanssa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Toi mutterin päähän hitsaaminen on muuten kakspiippuinen juttu, ainakin jos jäljellä on vaan lyhyt nysä. Sitten kun mutteri murtuu irti ja pitäis ruveta porailemaan pultti on "hiukan" karkaistunut.

Rautahauli

Mennääs asioiden edelle... sit kun se on poikki niin tämäntyyppisestä porausjigistä voi olla apua, en tiedä onko kun ei ole kokemusta. Siihen vaivaan näitä myydään.



FXEF-81

Hemuli

On siitä apua. Mä aikoinaan itselleni tuollaisen tein - vielä kun sais siihen kuvassa näkyvän karkaistun ohjainholkin mutta on se hyödyllinen ilman sitäkin. Ei lähde poranterä vaeltelemaan ja toi palikka kohdistuu pakoaukkoon siististi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Meillä käytettiin röissä tuollaisia erikokoisia karkaistuja holkkeja vähän vastaaviin mutta paljon isompiin jigeihin. Nykyään kun on useampi CNC laite niin niille ei ole enää käyttöä. Etsin niitä muutama viikko sitten mutta en löytänyt, pois ei ole heitetty, se on varma. Olisin tehnyt banskuun poraohjurin, pitääkin kysellä missä ne on.
FXEF-81