Finnbikers

Tarinaa ja kuvia => Projektialbumit => Aiheen aloitti: brocka - 28 syyskuu 21, 11:38:15

Otsikko: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 28 syyskuu 21, 11:38:15
Noin vuosi sitten ostin vuoden 1962 XLCH rautiksen, koska "halvalla" sain. Kyseinen yksilö oli saanut taakseen 15" autonrenkaan ja keulakulmaa oli muutettu laakerikupeilla. Pyörässä oli ajattomia maltanristejä hoijakassa ja tankissa. Valitettavasti minulla ei ole kuvaa alkutilanteesta.

Pyörä oli seisonut viitisen vuotta tallissa, johon se oli edellisen omistajan sanoin jäänyt kun siihen tuli käyntihäiriöitä. Vaihdoin öljyt, annoin uutta bensaa, säädin sytkän ja jonkin aikaa potkittuani sain sen käyntiinkin. Moottori kuulosti minun korvaan suhteellisen terveeltä, mutta tyhjäkäyntiä pyöri huonosti.

Kavereita tuli käymään ja olutpäissään purettiin moottoristä yläkerta varmuuden vuoksi. Ilmeni, että takamäntä oli joskus leikannut kiinni ja sitä oli vähän hiottu ja laitettu takaisin. Nostajanpesät oli myös väljät. Siinä vaiheessa päätin, että jos aletaan moottoria remontoimaan niin tehdään myös alakerta uusiksi. Se siitä "halvasta"  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 28 syyskuu 21, 11:46:16
Pyörässä oli melko rujot siirtosarjat ja halusin palata keskitappeihin, koska onhan kyseessä sporttipyörä. Maailman nopein sarjavalmisteinen moottoripyörä. Ongelmaksi koitui kun toiselta puolelta oli booriakseli rälläköity irti. Löysin briteistä vastaavaa akselia ja se hitsattiin duunipaikalla paikalleen.

V-Twin Cityltä Loimaalta löysin pyörään kiihdytysajoon valmistetut erikoiskannet, joissa on molemmissa kansissa oma imulähtö.  :D En voinut jättää tilaisuutta käyttämättä. Todennäköisesti niihin tulee 32 mm Mikunit kiinni.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 28 syyskuu 21, 11:51:43
Tankiksi valikoituis Lowbrown friscottu P-Nut. Tämänkin pyörän kanssa huoltoasemat tulevat siis tutuksi.

Taakse halusin vähän isompaa vannetta. Ensin piti vähän ehostaa napa ja rumpu. Pääsin ensimmäistä kertaa niittaamaan rattaan rumpuunkin. Jäsen Kiwi pinnasi sitten minulle 18" vanteen taakse.

Renkaiksi valikoitui Avon Safety Mileaget.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 28 syyskuu 21, 12:02:17
Naapuritallista löytyi raakalokari, joka näytti lupaavalta aihiolta. Toki sitä sai kaventaa 20 mm, jotta istui hyvin kapean renkaan päälle.

Strutsit pyöräytin levystä ja ne onnistui tuurilla kertalinttuusta.

Penkinpohjasta tein pahvimallin ja laserilla käräytin vastaavan. Pikkusen kun näytti mankelia, niin sehän istui paikalleen.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 28 syyskuu 21, 12:05:14
Bocks MC:n swapista löysin magneeton, jota olikin intterwebistä etsinyt jo tovin.

Löysin myös moottorin kiinnikkeeseen tulevan öljynsuodattimen ja tyylikkään öljyjäähyn. Riittääköhän öljynpaine, että öljy kiertää molempien läpi?  :)
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 29 syyskuu 21, 18:50:07
Tänään askartelin penkin pehmusteita. Kontaktiliimalla liimasin jotain äänieristettä pehmusteeksi. Saapa nähdä miltä tuntuu ajossa. Pelkkä pelti tuntui jo ihan hyvältä persiessä. Verhoilija saa veistellä loppuun.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 12 lokakuu 21, 10:50:16
Rockerboksit oli joskus käsitelty vasaralakalla. Joistain kohtaa paistoi kromi alta,joten päätin katsoa mitä alta löytyy. Uitin osia pari päivää jarrunesteessä ja rapsuttelin maalit pois. Melko työläs prosessi. Alta paljastui melko rajussa kunnossa oleva kromipinta. Enää ei voida puhua edes patinasta  ;D

Kai se pitää jotenkin yrittää poistaa. Paikallisessa pintakäsittelylaitoksessa ei ole enää krominpoistoa tarjolla ja en oikein itsekään viitsisi alkaa mitään elektrolyysiä virittelemään. Testaan ensin lasikuulapuhallusta ja jos ei sillä irtoa niin hiomalla lähtee ainakin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 lokakuu 21, 12:21:14
Hiomalla lähtee. Oon kerran tehnyt moisen operaation, toiste en tee... ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 12 lokakuu 21, 12:56:23
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 12 lokakuu 21, 12:21:14
Hiomalla lähtee. Oon kerran tehnyt moisen operaation, toiste en tee... ;D

No voi perse  ;D Jo maalien poisto oli yllättävän työläs.

Laitoin tutulle kemianopettajalle viestiä, jos sieltä löytyisi apuja. Ei kiinnostaisi montaa päivää hinkata.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Jack - 13 lokakuu 21, 08:40:55
tältä foorumilta hakutoiminnolla

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2196.0
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 13 lokakuu 21, 21:21:37
Kannustuksen saattelemana päätin kokeilla kromin irrotusta elektrolyysillä. En tiedä mitä tein väärin tai jätin tekemättä, mutta lopputulos ei ollut optimaalinen. Kromi kyllä lähti pääosin, mutta perusaineeseen tuli samalla syöpymiä.

Onpahan viikonlopulle tekemistä kun hioo osat siistiksi. Käytetty vesi pitää käydä heittämässä ongelmajätelaitokselle. Yhden akunkin käräytin. Ehkäpä seuraavalla kerralla teetän krominpoiston ammattilaisella.  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Jack - 14 lokakuu 21, 09:57:56
lähtökohtakin aika huonon näköinen, en epäilis vaikka siellä ois ollu syöpymää valmiiks.

En ole itse kokeillut, mutta ei kai suola vesi ja sähkövirta syövytä alumiinia???


Viksummat kertoo kohta.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: filtteri - 15 lokakuu 21, 11:14:52
noi rautiksen ja shovelin rockerboxit on melko huokosta tavaraa muutenkin et noi "syöpymät" tuskin on tuon krominpoiston aikaan saamia
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Jake - 16 lokakuu 21, 09:18:47
Kyllä se helposti "haukkaa"  siistiäkin perusainetta. Sekin vuosia sitten kokeilemani kahva oli ihan hyvää valua, mutta hetkeksi jäi vahtimatta ja hupsis.

Kromin poistattaminen jossain firmassa (oliskohan niitä kolme Suomessa: Loimaan kromaus, Amoila ja Turun kovakromaus) ei ole sitten halpaa lystiä. Kyselin chevyn etu- ja takapuskureiden käsittelyä, niin 500-600â,¬ saa pulittaa pelkästä poistosta. Tosin Amoila ei ole vastannut puheluihin tai sähköisiin yhteydenottoihin, mutta luulisin hinnan pyörivän samoissa.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 16 lokakuu 21, 19:31:41
Joo, kyllä se elektrolyysi ihan perusainettakin söi. Onpa noissa sitä materiaalia sen verran, että saa ihan hyvät hinkattua vielä.

Pikkusen pitää sisäpintoja vielä Dremelillä vinguttaa. Muuten alkaa olla ihan nätit. Puhaltelen sitten lasikuulalla ja uitan Sinolissa.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Kiwi - 17 lokakuu 21, 17:09:35
Pitäs ottaa asiaksi poiketa tuossa samassa osoitteessa samoilla puuhilla, kun nyt joskus kerkiäisi. Hyvän näköiset kyllä tulee lasikuulilla, pitänee hakea taas sinolia että saa kylvetettyä palikoita.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 24 lokakuu 21, 18:41:44
Minulla on pitkään ollut visio valkoisesta satulasta, jossa on hapsuja. Ilkka toteutti tämän idean. Ainakin kuvissa satula näyttää juuri niin törkeältä (hyvällä tavalla) kuin halusinkin.  ;D

Lyhentelen sitten takarenkaan kohdalta hapsuja siten, että koko takarengas näkyy.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 27 lokakuu 21, 22:30:51
Sain rungon takaisin puhalluksesta. Ilmeisesti oli teräsrakeella puhallettu. Melkoisen karheaksi jäi pinta, mutta kyllä se siitä silottui kun tarjosin 400 hiomapaperia. Yritin suojata laakerikuppien kromeja, mutta ne eivät selvinneet puhalluksesta naarmuitta.  ;D Olisi pitänyt jaksaa ottaa irti. Pitänee antaa rungon kanssa maalautua.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 29 lokakuu 21, 10:03:53
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=34.0

Kannet pitäisi laitattaa. Luin tuon langan erilaisista venttiiliohjureista ja niiden välyksistä.

Olo on epävarmempi kuin lähtötilanteessa.  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 31 lokakuu 21, 04:25:58
Progressiiviset takaiskarit näytti liian muovisilta ja moderneilta melkein 60 vuotta vanhaan pyörään, joten halusin iskareiden päälle kromisuojat.

Vuotavat shovelin iskarit saivat toimia luovuttajina. Laitoin iskarin alapään kiinni ruuvipenkkiin ja vanhalla jarrulevyllä painatin iskaria kasaan. Kierretankoa vaan levystä läpi ja latan pätkät ruuvipenkin alle. Hyvin toimi patentti. Progressiiviset iskarit oli helppo purkaa, mutta shovelin iskarit piti yläpäästä rälläköidä auki.

Kromiputket oli vaan liian lyhyet kyseisiin iskareihin.  ;D Noh... ehkä ne on nyt vähemmän muovisen näköiset.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 01 joulukuu 21, 09:55:46
Rakenteluun käytetty aika on mennyt kaiken pienen näpertelyn merkeissä.


Sheivasin iskareiden alaputket sorvissa. Taidan lasikuulapuhaltaa vielä, jotta tulisi mattapinta.


Takavaloksi valikoitui Motone Eldorado. Tuntuisi olevan melko jämäkkä tuote. Ledivalo ei ole varmaan huono ratkaisu rautikseen kun lataus on mitä on. Eikä tule sitä akkuakaan.


Rallikannet kävi Alavuksella laitossa. Nyt on kaikki liikkuvat osat uutta. Siellä on nyt valurautaohjurit ja Manleyn rst-venttiilit sekä jouset.


Forssan swapista minulle kulkeutui jonkun kyläsepän askartelemat peltilaukut, joissa on "patinaa" varsin riittävästi. Meinasin pyörän b-puolelle laittaa laukun pidempiä reissuja varten. Teen sellaiset kiinnikkeet, että saa tarvittaessa pois jos on sporttisempaa ajoa.  ;D Toisen laukun voisin laittaa shoveliin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 18 joulukuu 21, 15:04:44
Keulan kasaaminen teettää tuskaa. Jostain syystä ohjausakseli ei osu ylä t-palan keskelle. Liekköhän keula on joskus kokenut kovia tai sitten t-palat eivät ole käypäiset keskenään. Onkohan noissa rautiksen t-paloissa vuosimallikohtaisia eroja?

Lainasin kaverilta t-paloja ja testasin miltä stanssi näyttää +4" putkilla.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: nuppi - 20 joulukuu 21, 11:57:42
Kaikki hd:n 35mm keulan t palat pitäis olla käypäsiä keskenään, ala t paloissa on eroa BT vs sporsteri että BTssä eri akseli sekä t palaan hitsattu toppari rauta. Ite tein sporsterin ala t-palasta BTseen sopivan tekemällä uuden akselin ja kolari t palasta evakuoin tuon toppari raudan.

Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 20 joulukuu 21, 18:48:26
Kalastelin tallista 35 mm ylä t-paloja ja vertailin keskenään. Ainakin näitä kahta vertailemalla erot olivat huomattavia.  ;D

Ehkä etsin itselleni vielä yhden keulan, josta saa toisiinsa sopivat palat.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: nuppi - 21 joulukuu 21, 07:18:09
Aina oppii uutta! Mistähän tuo musta t pala on sitten peräisin, kun tuossa ei oo tuota akselimutterin kiristystäkään.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 21 joulukuu 21, 07:58:46
Olen noita Parts Manualeja tutkinut ja tuollaista t-palaa en löytänyt rautapään tai shovelin manuaalista. Liekköhän joku tarvike?
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Kiwi - 21 joulukuu 21, 20:44:06
Se saattaa olla mikä tahansa, aika monessa pyörässä on ollut 35 mm keulaputket ja 1" ohjausakseli tuohon aikaan. Tuo sheivattu on mun shovelista mutta muuta en siitä osaa sanoa kuin että hävettää kun en sitä rälläkkää kummoisemmalla koneella siistinyt ja kiilloittanut kun nyt ihan internetissä on kuvattuna ;D

Tonilla saattaa olla yhet t-palat mutten tiedä myykö se niitä...
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 30 tammikuu 22, 12:28:46
Osat olisi värissä. Väriksi valikoitui Daphne Blue. Se on Cadillacin orkkis väri ja käytetty mm. Fenderin kitaroissa. Seuraavana pitäisi löytää joku pinstraippaaja.

Moottorikin on nyt läpikäyty. Jäi siihen vanhaa lohkot ja kampuran limput.

Eiku vaan kasaamaan!
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: jty - 30 tammikuu 22, 14:03:22
Lainaus käyttäjältä: brocka - 30 tammikuu 22, 12:28:46
Osat olisi värissä. Väriksi valikoitui Daphne Blue. Se on Cadillacin orkkis väri ja käytetty mm. Fenderin kitaroissa. Seuraavana pitäisi löytää joku pinstraippaaja.

Moottorikin on nyt läpikäyty. Jäi siihen vanhaa lohkot ja kampuran limput.

Eiku vaan kasaamaan!
Erittäin hieno värivalinta. Me like.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: 013 - 30 tammikuu 22, 18:38:58
hyvältä näyttää 8)
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Jauhoparta - 31 tammikuu 22, 08:57:02
Ai että kun on makia väri  8)
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: hazzinen - 02 helmikuu 22, 12:29:35
hienoa bortcha! väri on kuin 70-luvun synnytyslaitoksen seinät, siis erittäin hywä.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 14 helmikuu 22, 21:56:31
Tänään on ollut mietintämyssyssä miten vedän rocker boxeille öljylinjat. Ei voi vetää perinteistä reittiä kun nuo rallikansien imuröörit tulee tielle. Hyviä ideoita otan mielelläni vastaan.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 27 helmikuu 22, 11:49:40
Kaasareiksi valikoitui Mikuni VM30:set. Perstuntuma sanoi, että ne voisi olla hyvät.  ;D

Ongelmaksi muodustuu kuinka saan tulpanjohdot lähtemään magneetolta, kun tuota tilaa ei ole hirveästi. Onko olemassa sellaisia 90-asteen lähtöjä?

Varasuunnitelmana on duunissa 3D-tulostaa sellainen magneeton kansi, josta johdot lähtee suoraan sivulle.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: KariFS - 27 helmikuu 22, 12:27:22
Noi kannet on kyllä päheet. Onko tietoa mistä peräisin ja kenen tekemät?

Syttyjohtoja on aika kompaktillakin sivulähdöllä joissain autoissa, jos vaan liitin muuten sopii.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 27 helmikuu 22, 12:40:02
Kannet löytyi V-Twin Cityn käytettyjen osien varastosta Loimaalta. Ovat vissiin olleet Suomessa jostain 80-90-luvun vaihteesta asti. Ilmeisesti ovat jonkun ameriikkaisen moottoripyöräpajan konkurssipesästä/jäämistöstä. Ei ole mitään hajua kuka on tehnyt ja miten hyvin.  ;D Nyt ilmeisesti löytyi ensimmäinen tarpeeksi ennakkoluuloton tai tyhmä ostaja niille.

Eniten jännittää se onko tuota valua hitsattaessa osattu tehdä tarpeelliset lämpökäsittelyt. Saumat näytti muuten ihan hyville.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 14 maaliskuu 22, 10:40:37
Kylläpä tunsi itsensä heikoksi kun asensi tuon moottorin runkoon. Ihan raudan äärellä on tehty tuo moottori.  :D

Näin helpoimmaksi ratkaisuksi laittaa moottorin kyljelleen ja pujottaa rungon sen ympärille.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Jack - 15 maaliskuu 22, 08:39:23
Toihan on muistaakseni ihan kirjassa neuvottu tapa asentaa motti rautapäähän...
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 maaliskuu 22, 11:38:17
Pätee myös big twiniin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 15 maaliskuu 22, 11:56:01
Minun kokemuksen mukaan big twiniin moottori menee melkeinpä vaan ojentamalla sen sisään.  :D Voi toki olla, että aika kultaa muistot.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 maaliskuu 22, 12:22:35
Meneehän se big twin kun laittaa vaan, mutta helpoin tapa on laittaa kones lattialle kyljelleen ja runko sit siihen pujottaen.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: KariFS - 15 maaliskuu 22, 16:52:30
Lainaus käyttäjältä: Jack - 15 maaliskuu 22, 08:39:23
Toihan on muistaakseni ihan kirjassa neuvottu tapa asentaa motti rautapäähän...

Joo, niin oli, ja purku neuvottiin niin että tankit, jalkatapit, kytkinvaijeri ym sälät pois, pyörä kyljelleen pehmoiselle ja ruuvit pois. Sitten pyörä pystyyn taas ja tuuppaa sivuun, moottori jää lattialle. Kasaus vastaavasti. Eli ei tarvitse ihan atomeiksi laittaa, hommahan voi jopa olla helpompikin niin että on pyörät alla, stonga ym kiinni.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: hazzinen - 17 maaliskuu 22, 05:48:32
kylellään se on käytettävä. saa olla melkoi patti ukko että sen siittä irti nostaa oli ainekii tossa evoportissa nii pieni se toleranssi sinne kiinnikkeisiin että venttiilikopan kannet otti kyljelläänkin hetkittäin raamin yläputkeen.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: ranze - 17 maaliskuu 22, 10:48:17
Onneksi Mr. Harley loi big twinin meille huonoselkäisille. Kun möykyt on erillisiä, niin se suurempi on reilun parikymmentä kiloa keveämpi nostella. Runko sopivalle korkeudelle kohotettuna huonoselkäinenkin sai nostettua yksin. Taitaa se tuo pannun kone olla TC:tä keveämpikin. Tai ainakin tuntui siltä.

(https://i.ibb.co/S00x627/IMG-20220302-154409.jpg)
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: KariFS - 17 maaliskuu 22, 11:32:00
Varma tieto intternetistä on että rautiksen voimapaketti painaa 188 naulaa, eli karvan päälle 85 kiloa. On se semmoinen mötikkä että vaikka sen jaksaisikin nostaa ilmaan, niin viimeistään siinä vaiheessa kun ojentaa kädet suoraksi eteen, irtoaa kantapäät maasta  ;D

Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: ranze - 17 maaliskuu 22, 12:36:39
Kasipari TC 74 kg. Ostin taannoin ruttupyörän koneen Illinoisista.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 17 maaliskuu 22, 19:57:58
Se 85 kiloa voisi olla ihan lähellä. Ei tarvinnut pitkääkään matkaa kantaa kun oli jo sylinterien jäähdytysripojen kuvat käsissä.  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: 013 - 19 maaliskuu 22, 20:04:43
Myö ollaan kahelleen nosteltu runkoon noi motit, ähinää on kuultavissa silloinkin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 13 huhtikuu 22, 11:25:55
Tulpanjohdoille ei ollut tilaa magneeton ja kaasareiden välissä. Piti vähän soveltaa.

Sorvilla syntyi magneettoon palikat, joihin saa messinkiruuvilla ja lattaliittimillä tulpanjohdot. (Pitänee eristää hyvin, ettei pyörä pala kaasarin tulviessa.) Ainoa vaan, että pikkusen liian tiukka sovite oli ja magneeton kanteen tuli halkeama. Sen korjasin pikaliimalla. Nyt kun kansi on hiottu niin sen voisi maalata kirkkaanpunaiseksi jolloin se on sävy sävyyn kiksin polkimen kanssa.  :D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 16 huhtikuu 22, 09:01:34
Olipahan melkoinen Da Vinci koodi ratkaistavana noiden öljylinjojen kanssa.

Pyörää purkaessa en ottanut kuvia miten letkut oli vedetty. Oletin, että katsoisin vain service manuaalista kaavion. Se oli virhe, koska manuaalissahan ei ole minkäänlaista mainintaa asiasta.  ;D

Otin googlen käteen ja tykittelin viestiä kavereille. Oletan, että letkut ovat nyt oikein.

Lohkossa oli kolme nippaa. Sylinteitä lähin nippa on paluu ja siihen kierrätin öljyfiltterin sekä öljyjäähyn.

Öljypumpulle menevä linja tarjosikin kaksi vaihtoehtoa. Alunperin linja on kulkenut suoraan lohkon päällä olevaan nippaan (se nippa joka on lähempänä öljytankkia), mutta minulla on uusi tarvikepumppu, jossa tuleva nippa on öljypumpun päädyssä. Laittelin lohkon päältä tukkoon ja vedin linjan suoraan pumpulle.

Lohkossa oli myös yksi pienempi nippa. Se on huohotus, jonka vedin öljytankin päälle.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 16 huhtikuu 22, 09:16:38
Sähkö on asia, jota en oikein ymmärrä. Ilmeisesti tähän vehkeeseen niiden tekeminen pitäisi olla helpoimmasta päästä.

Lähtötiedot ovat seuraavat: ei akkua, ei virtalukkoa, ei vilkkuja, ei äänimerkkiä ja magneetto hoitaa sytytyksen. Virtalukkoa en laita kun magneettossa on avain.

Kysymys kuuluukin voiko kyseinen systeemi toimia elektronisen jännitteensäätimen kanssa? Vai kuumuuko se rikki? Toinen vaihtoehto olisi ostaa mekaaninen.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: petejiiii - 16 huhtikuu 22, 13:47:18
Shovelissa ainakin toimii. Mulla on vielä iso konkka (battery eliminator) akun paikalla, että valot pysyy suht tasasina. Nyt talvella laitoin uuden säätimen, kun edellinen pimeni yhtäkkiä ehkä 10 vuoden käytön jälkeen.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 16 huhtikuu 22, 13:55:33
Juurikin tilasin konkan.  :D

Taidanpa kasata ensin tuolla elektorinisella säätimellä ja ajaa sen loppuun. Laittaa sitten tulevaisuudessa mekaanisen.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 17 huhtikuu 22, 10:25:17
Menen tällä.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: petejiiii - 17 huhtikuu 22, 12:55:24
Tommosia ostin jostain elektroniikkakaupasta. Noita sai melkein repullisen samaan hintaan kuin kataloogista battery eliminaattorin  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: JSmedby - 18 huhtikuu 22, 08:48:01
Lainaus käyttäjältä: petejiiii - 17 huhtikuu 22, 12:55:24
Tommosia ostin jostain elektroniikkakaupasta. Noita sai melkein repullisen samaan hintaan kuin kataloogista battery eliminaattorin  ;D

Kuivausrummun konkka..?  Ainakin samanlaisen vaihdoin kärähtäneeseen..
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: petejiiii - 18 huhtikuu 22, 09:59:05
Ei konkka tiedä minkä vehkeen kylkeen se on ruuvattu   ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 18 huhtikuu 22, 10:38:22
Äkkisestään en löytänyt vastaavan kokoista konkkaa mistään kuin se Accelin Battery Eliminator. Kesä alkaa tulla siinä määrin vastaan, että kaivan kuvetta ja hommaan sen.  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 19 huhtikuu 22, 21:15:49
Alkaa sellainen turnausväsymys painamaan tässä vaiheessa projektia. En tiedä johtuuko se siitä, että olen sekaantunut sporsteriin, mutta ilmassa on sellaisia menkka- ja koliikkioireita. Kaikki kerrat tallilla eivät ole olleet nautinnollisia.  ;D

Pitäisi vielä jaksaa tehdä sellainen loppurutistus.

Jotenkin tuntuu, että kaasareiden säätö saattaa olla hyvinkin antoisa ja opettavainen elämys.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: 013 - 19 huhtikuu 22, 22:13:31
Kyllä se siitä. Kuppi kahvia ja keksi auttaa ;)
Onhan se siitä jo melkoisesti edistynyt ja ajopyörä on valmiina, turha ottaa paineita
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Kiwi - 19 huhtikuu 22, 23:52:22
Joo ihan samoilla fiiliksillä meni täällä kylän toisella puolella, jäin illaksi jatkamaan oman mopon kanssa töiden päälle. Alkoi ihan vituttaa kun ei rosteri muka kiillotu eikä huvittanut muutamaan osaan alkaa tekemään pohjia maalailuja varten. Mutta sainpahan lopulta hoijakan kiiltäväksi ja hermot riekaleiksi.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 20 huhtikuu 22, 16:06:20
Lainaus käyttäjältä: brocka - 19 huhtikuu 22, 21:15:49
Alkaa sellainen turnausväsymys painamaan tässä vaiheessa projektia. En tiedä johtuuko se siitä, että olen sekaantunut sporsteriin, mutta ilmassa on sellaisia menkka- ja koliikkioireita.

Vaikka houkutus onkin suuri, niin epäilen, että menkka- ja koliikkioireet eivät kaikesta huolimatta aiheudu porsteriin sekaantumisesta. ;D

Turnausväsymys kuuluu vähän niinku lajiin. Pitää vaan koettaa jaksaa paahtaa homma maaliinsa, lopputulos sitten kyllä palkitsee tekijänsä.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 20 huhtikuu 22, 21:44:29
Sama tuska aina kun räystäästä alkaa vesi valumaan.  ;D

Kuuluu luovaan prosessiin.

Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 28 huhtikuu 22, 16:16:53
Etsin siroimmat mahdolliset K&N ilmanputsarit mitkä löysin noihin kaasareihin. Alkaa pikkuhiljaa näyttämään konepyörältä. Mielestäni ei ota mitenkään merkitsevän paljon polveen kiinni kun on nuo keskitapit.  :D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: timppa-69 - 29 huhtikuu 22, 00:19:50
tossa vaiheessa moni alkaa hätäilemään ja tulee tehtyä kompromissejä ja "mä korjaan ton sit myöhemmin"asennuksia...nyt vaan vähän huilia ja sit loppu samalla tarkkuudella niin tulee hyvä...
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 14 toukokuu 22, 13:02:53
Edistystä on tullut hitaasti, mutta varmasti. Elefanttikin syödään yksi pala kerrallaan.

Minulla olisi kehittämistä projektinhallinnassa. Olen yhtä kohtaa kerrallaan tehnyt ja aina mennyt muutamia päiviä välissä kun olen odottanut osia. Paremmin suunnittelemalla tämä pyörä olisi jo käynnissä.

Viimeisimpänä rakentelin kaasareille tuen ja tein kaasarille vaijerin jostain moottorikelkan vaijerista.

Sain myös tulpanjohdot rakenneltua. Tilasin ison lähän erilaisia kaapelikenkien suojakumeja. Löytyi sopivat, että sai magneeton päästä johdot eristettyä.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Jauhoparta - 14 toukokuu 22, 22:48:03
Väri ja jakkara täys kymppi. Jos jotain miinusta tulee mieleen, näyttäsin itte niin helvatan tyhmältä ton ohjaksissa. Hieno peli  8)
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: eeko - 15 toukokuu 22, 14:35:52
Hieno laite!
-eeko
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 16 toukokuu 22, 14:02:52
Onneksi on siro kuski!  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: twinspeed - 28 toukokuu 22, 17:15:09
On kyllä hieno xlch!
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 30 toukokuu 22, 20:54:00
Kylläpä lämmitti mieltä kun ajoitusreiän tulpan mukana tuli helicoilit lohkosta.  :o

Askel eteen kaksi taakse.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: hazzinen - 02 kesäkuu 22, 18:41:55
veistelet tulpan pajupuusta.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 07 kesäkuu 22, 21:50:30
Lohkoon asensin uuden helicoilin. Laitoin varotoimenpiteenä kampuran limppua vasten rasvaprässillä vaseliinia. Se oli ihan fiksu temppu sillä ensimmäisellä asennusyrityksellä helicoilin asennussakara irtosi. Onneksi se jäi siihen vaseliiniin kiinni eikä tippunut kampikammioon.

Magneetosta tarkastin kärkivälin (n. 0,35 mm) ja ajoitin sen staattisesti. Hyvän kipinän antaa kyllä.  :)

Seuraava ongelma onkin ollut kiksi. Se meinaa jäädä ala-asentoon satunnaisesti. Välillä pomppaa potkun jälkeen iloisesti ylös ja välillä kirraa johonkin kiinni. Kytkintä ja kiksin räikkää on käytetty irti ja laitettu takaisin varmaan kymmenen kertaa. Mitään selvää vikaa ei löydy. Rasvaprässillä on ruutattu rasvaa akselille ja palautusjousen esijännitystä on kokeiltu kaikissa asennoissa mitkä ovat anatomisesti mahdollisia.

Kiksin akselin päittäivälys tuntuu perstuntumalta aika pieneltä. Olen löysännyt ja kiristellyt sitä kiksin coveria, että onko siinä puslassa liian tiukka välys. Ei oikein sekään vaikuta toimintaan mitenkään. On melko turhauttava vika, kun ei oikein pääse kiinni mikä on vikana. Pyörä alkaisi muuten olla sellaisessa vaiheessa, että pääsisi koekäynnistelemään ja säätämään kaasareita.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Kiwi - 08 kesäkuu 22, 10:55:16
Tulikos sitä kiksin akselia käytettyä kokonaan irti, onko sinne kytkimen päähän laitettu ollenkaan rasvaa? Sitä lohkoahan oli niiltämain hitsailtu...
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 08 kesäkuu 22, 11:09:59
Eipä ole käytetty akselia irti. Taidan tänään vaihteeksi purkaa sen. Otan vanhat osat vertailun vuoksi viereen ja vähän mittailen.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: southill - 08 kesäkuu 22, 11:37:04
Mulla oli kiksin akseli vähän banaanilla. Ja niitä puslia sai hoonata aika urakalla kun laitoin uudet :D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 08 kesäkuu 22, 21:45:46
Onni on lihalaatikko täynnä rautiksen osia.

Vaihdoin seuraavat osat: starter gear ja spacer for clutch sprocket. Nyt palaa joutuisasti ylös kiksi.

Kohti seuraavia haasteita!
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 09 kesäkuu 22, 19:25:04
Nyt olen yrittänyt ilmata öljypumppua.

En saa kiksistä polkemalla öljyä nousemaan rocker boxeille.

Otin öljypumpun päästä osat irti ja poljin sen verran, että sain desin tulemaan ulos. Koitin myös samasta reiästä survoa vastapalloon öljyä. Ruuttasin siihen malliin, että nousi rockerboksin öljylinjalle asti.

Kiksistä polkemalla öljy ei vaan nouse. Mikähån avuksi?
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 09 kesäkuu 22, 20:51:04
Lähtihän se öljy kiertämään kun polki tarpeeksi kauan.  ;D

Koitin polkea laitetta käyntiin. Muutaman kerran päksähti kaasariin, mutta operaatio piti keskeyttää. Polkaisin kiksillä tyhjää ja nyt on karmea sporsterpolvi.  :'(
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 10 lokakuu 22, 19:54:23
Kesä tuli ja meni. Piti vähän parannella sportsterpolvea.  ;D

Jospa tässä vähän aktivoituisi. Tänään ruuvasin paikalleen uudet pakoputket. Meinasi tuskastuttaa noiden asennus. Sitten minulle kerrottiin, että se on voimalaji. Ensin takapyttyyn putki paikalleen ja voimalla etuputki.  8)
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Pekka äL - 11 lokakuu 22, 07:31:17
No jopa onkin rööri!  :o
Onko toi ihan tehdastekoinen, yleisessä myynnissä oleva malli?
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 11 lokakuu 22, 08:08:53
Tuo on tehdastekoinen. Gasbox valmistaa kopiota alkuperäisestä high pipestä. Ei osu sitten kivet ja kannot putkiin kun ajaa metsässä.  ;D

Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: jty - 12 lokakuu 22, 13:11:32
Nätti on ku sika pienenä
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 12 lokakuu 22, 21:53:21
Laitetaanpa vielä sivusta kuva.

Äänenvaimennin tulee enemmän vaateriin kunhan saan takakiinnikkeen tehtyä.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: KariFS - 12 lokakuu 22, 22:58:12
Keskimääräistä päheempi Rautapää ehdottomasti 8)

Tyylikkäät punaiset väriläiskät siellä täällä ja tuo putki on just oikeanlainen. Nyt kun sitä katselee niin ei osaa muunlaista tuohon kuvitellakaan.

Mitenkäs nuo kaasuttimet ovat lähteneet toimimaan? Ääni ainakin on melko varmaan aikas rohee :D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 14 lokakuu 22, 12:13:27
Tosiaan alkukesästä käynnistelin tuota ja kiksi antoi periksi. Meni polvi ympäri ja sitä olen parannellut.

Kytkin ja kiksin osat ovat olleet pöydällä jo kuukausia ja harrastaminen on enempi ollut sitä, että olen laittanut moposta kuvia someen.  ;D

Kai tässä pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni niin saisi tuon joskus käyntiinkin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Kiwi - 14 lokakuu 22, 12:50:15
Lauantaina litkitään naapurissa Carilloa ja selätetään se kiksin ongelma! ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 11 marraskuu 22, 17:12:54
On ollut jotenkin tervanjuontia tämänkin askarteleminen. Sen verran jaksoin puuhastella, että tein pakoputkelle takakiinnikkeen.

Periaatteessa, jos olisi ollut ahkera ja olisi jaksanut vähän purkaa lokaria edestä, olisi voinut tehdä jonkun piilokiinnikkeen tuolle äänenvaimentajalle.

Koska olin laiska, tein levystä ja jätin näkyville. Mitä ei voi piilottaa - korosta!
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: mista - 20 marraskuu 22, 11:36:24
Lainaus käyttäjältä: brocka - 09 kesäkuu 22, 20:51:04
Lähtihän se öljy kiertämään kun polki tarpeeksi kauan.  ;D

Koitin polkea laitetta käyntiin. Muutaman kerran päksähti kaasariin, mutta operaatio piti keskeyttää. Polkaisin kiksillä tyhjää ja nyt on karmea sporsterpolvi.  :'(

Aissaatana tuo on niin tuttu juttu.

Mulla hyppi kans kiksi tyhjää kunnes laitoin tamer kitin ja vaihdoin sen kytkinrummun takana olevan prässätyn peltiläpyskän koneistettuun versioon. Siihen loppui kaikki ongelmat. Toki mulla on 75, joten en tiedä mitä eroja näissä on.

Hienoa rautis muuten!
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: 013 - 20 marraskuu 22, 20:33:45
Lainaus käyttäjältä: mista - 20 marraskuu 22, 11:36:24
Lainaus käyttäjältä: brocka - 09 kesäkuu 22, 20:51:04
Lähtihän se öljy kiertämään kun polki tarpeeksi kauan.  ;D

Koitin polkea laitetta käyntiin. Muutaman kerran päksähti kaasariin, mutta operaatio piti keskeyttää. Polkaisin kiksillä tyhjää ja nyt on karmea sporsterpolvi.  :'(

Aissaatana tuo on niin tuttu juttu.

Mulla hyppi kans kiksi tyhjää kunnes laitoin tamer kitin ja vaihdoin sen kytkinrummun takana olevan prässätyn peltiläpyskän koneistettuun versioon. Siihen loppui kaikki ongelmat. Toki mulla on 75, joten en tiedä mitä eroja näissä on.

Hienoa rautis muuten!
Ihan eri systeemit noissa kytkimissä <-70/71->
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 29 marraskuu 22, 16:06:29
Viikonloppuna oltiin poikien kanssa pikkjoulutunnelmissa ja vähän ihmeteltiin kiksiä porukalla. Heittokellolla mitattiin kiksin akselin päittäisvälystä ja melko vähäinen välys oli. Juhlatunnelmasta johtuen lukema ei jääny mieleen.

Akselissa olevat shimmit näytti jopa vähän kiinnileikanneilta eli hyvinkin saattoi löytyä syypää kiksin tahmomiseen. Otettiin yks 0,25 mm shimmi pois välistä ja alettiin kasaamaan. Mekaanikot oli vaan jo sen verran joulutunnelmissa, että operaatio piti keskeyttää.  ;D

Pitääpä kasata taas koko paketti ja alkaa polkemaan.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 10 tammikuu 23, 22:16:04
...ja näin reilu kuukausi myöhemmin moottori lähti käyntiin.  ;D Kylläpä teetti duunia senkin jälkeen kun kiksi alkoi pelaamaan. Ilman kiihdytyspumppuja on melko haastava saada sopivat seokset käynnistystä varten.

Potkin ilman virtoja ryyppy päällä ja ilman, kääntelin magneettoa, säädin tyhjäkäyntiä, tein sadetansseja, hieroin energiakiviä, meditoin ja suoritin Maria Nordinin uskomushoitoja. Lopulta pärähti käyntiin ja ai että käy nätisti. Ei kuulosta edes harrikalta kun pyörii niin tasaisesti.  :D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 24 tammikuu 23, 14:35:17
Viikonloppuna meinasin pinnata eteen kapeamman vanteen ja laittaa samalla uudet pinnat.

Alkoi omaan silmään tuo jarrulevykin näyttää melkoisen ryvettyneelle, että jotain oli tehtävä.

Minulla on 1974-77 napa edessä ja keula on 1978-83. Juurikin sellainen kombinaatio johon ei kaupasta edes saa levyä. Eli piti tehdä 10" jarrulevy vanhemman mallin reikäpiirillä. Toivottavasti jarrupala osuu levylle.  ;D

Laserilla poltin rosterista ja pinnan hioin harjatun näköiseksi.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 30 tammikuu 23, 10:27:48
Melkoinen oppimisprosessi oli pinnata tuo raitiovaunun alunapa. Heittokellolla mittasin, että ainakin tehtaan toleranssiin osuu nyt.

Meni tuossa koko viikonloppu askarrellessa, mutta jatkossa uskoisin onnistuvan helpommin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 30 tammikuu 23, 21:48:08
Erehdyin vielä alkamaan kiillotushommiin. Ne on kyllä sellaisia, että kun yhden kohdan kiillottaa niin seuraava huutaa jonossa vuoroaan.  ;D

Keula istuu nyt jotenkin paremmin pyörään kun eturengas ei ole enää leveämpi kuin takarengas.  :P
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: ranze - 31 tammikuu 23, 14:36:56
Tilasin pannun tankkeihin nuo samat merkit missä kulkusuunta on merkitty. Omassa niskassa lukee jo valmiiksi että tämä puoli ylöspäin.  ;D
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 13 helmikuu 23, 13:01:11
Jonkinlainen kulminaatiopiste saavutettiin viikonloppuna kun kehtasin viedä mopon ensimmäistä kertaa näytille. Kustom Kulture Show oli kyllä taas kerran loistava tapahtuma. Oli kyllä paljon upeita laitteita ja viimeistelyn taso monessa pyörässä oli kyllä käsittämätön.

Muutaman pyörän rakennusprosessia on saanut täälläkin seurailla aikanaan. Ilmeisesti aika on ajanut vähän ohi näistä nettifoorumeista kun ei enää ole tullut päivityksiä. Harmi sinänsä. Minusta tällaisessa projektialbumissa sen rakennusprojektin aikajanan ja kehityskaaren näkee paremmin kuin jossain instagramissa.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 helmikuu 23, 10:34:37
Oikein hieno laitehan tuo(kin) noin niinqu livenä on.

Minustakin on masentavaa, että jengi on jossain irstagramissa ja missä lie, kun tämä alustakin olisi varsin hyvin toimiva tällaisiin projektialbumeihin. Mutta minkäpäs teet. Itse pysyn loitolla feisbuukeista sun muista belzebuubin keksinnöistä.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: ranze - 14 helmikuu 23, 17:24:05
Ei oo keulakulmalaskuria Instassa eikä tuu. Eikä varmaan sellaista tietäjien joukkoa jotka jeesaavat. Tai ainakin veikkaan että minuakin täällä neuvoneet eivät kamalasti someta.

Samoin hakeminen jostain somen tietomäärästä ei ole mitenkään kätevää.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 12 kesäkuu 23, 21:32:12
Loppukeväästä piti alkaa shovelia virittämään reissukuntoon joten XLCH jäi vähän huomiotta.

Nyt olen kuitenkin muutaman viikon tehnyt mm. suutinjumppaa. Prosessia on hidastanut se, että suuttimia saa lähinnä netistä ja juutalaisena en raaskinut tilata tarpeeksi laajaa skaalaa kerralla. On pitänyt aina postimiestä odotella säätämisen välissä. Säätämisessä apuna minulla on ollut laajakaistalambda. Ihan kätevä systeemi. Huomattavasti tarkempi kuin minun persedyno.

Minulla on öljynpainevalona sellainen pieni ledi. Se alkoi vilkkumaan kun ajoin moottoritiellä. Niillä kierroksilla pitäisi kyllä uuden öljypumpun tehdä tarpeeksi painetta. Ainakin öljytankkiin palaa öljyä ihan kyrpänään. Nyt laitoin ledin tilalle sellaisen pienen hehkulampun. Sitä en ole saanut vielä vilkkumaan.

Testasin takimmaiseen venttiilikoppaan laittaa öljynpainemittarin, mutta se ei jostain syystä anna minkäänlaista lukemaa. Mittari ei värähdäkään. Sama mittari antaa kyllä ihan miehekkäät paineet kun testasin shovelissa. Hauskaa on se, että mittarin adapteri ei ihan täysin peitä sitä o-rengasta ja sitten sieltä välistä valuu öljyä. Käytin myös tönärin suojaputkea auki ja sinne on öljyä valunut. Ei kai tässä syytä huoleen kun se öljy tuntuisi kiertävän. Outoa vaan se, että kaverin vastaavassa laitteessa käynnistäessä antaa ihan hyvät paineet venttiilikoppiinkin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: Jack - 13 kesäkuu 23, 08:41:05
niinkauan ku se öljy kiertää kaikki on hyvin.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: ranze - 13 kesäkuu 23, 18:27:29
Niitä öljykellojakin on monenlaisia. Mulla vissiin oli joku evon kello laitettu pannuun. Aika helposti sen sai syttymään. Tilasin oikean pannuun tarkoitetun anturin, oli se kyllä aika paljon kalliimpi. Jospa tässä saisi sen uuden lamppuhimmelin myötä myös merkkivalon öljynpaineelle rustailtua.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 13 kesäkuu 23, 22:36:54
Käytin vielä yhtä venttiilikopan tulppaa irti. Siis sitä, mikä on sen keinuvipuakselin päässä. Akselin päässä olevasta reiästä ei näyttäisi tulevan juurikaan öljyä. Vaikea sanoa kun sen o-renkaan alta tuli sitäkin enemmän. Eli kyllä siellä öljyä ainakin liikkuu.
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 14 kesäkuu 23, 11:31:17
Otin service manuaalin kouraan ja luin sekä myös sisäistin miten se öljy kiertää tuossa laitteessa.  ;D Tässä tapauksessa tieto ei lisännyt tuskaa.

Eli kovaa ajoa vaan!
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 09 heinäkuu 23, 23:23:12
Laitoin kuvatodisteen, että tällä on ajettukin välillä.  :D

Säätämistä tuntuisi riittävän vielä. Ilmeisesti kansirempan jälkeen noita venttiileitä saa säätää aika tiuhaan. Alkoi käynnistymään sen verran huonosti, että joku venttiili kantaa salettiin.

Eilen maantietä ajaessa hävisi vedot, pykälsin pienempää silmään ja sitten pyörä sammuikin. Hetken päästä käynnistyi kuitenkin melko vähällä jumpalla, moottori pyöri nätisti ja laite kuljetti määränpäähän. Toivottavasti ei nyt esim. leikannut kiinni.  ;D Oli vähän sellainen oire, että saattaisi olla ettei tankki saa korvausilmaa. Pitänee seurata tilannetta.Live_to_ride_free_eagle_spirit.png
Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 10 heinäkuu 23, 18:25:27
Joutsa Chopper Show meni kannaltani oikein kivasti. Classic Custom 1. Ee vituta.  :D

Tuli siihen malliin juhlittua, että menee varmaan tämä viikko toipuessa.Classic_Custom_1.jpg

Otsikko: Vs: 1962 Competition Hot
Kirjoitti: brocka - 07 lokakuu 23, 10:52:41

On tämä kyllä hauska laite.  :D Vähän hassun näköinen minun alla, mutta onneksi sitä ei ajaessa näe.