Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Liukulaakereiden keraamipinnoitus

Aloittaja mukle, 18 joulukuu 21, 12:29:55

« edellinen - seuraava »

mukle

Tämä liukulaakereiden ja mäntien pinnoitus on jakanut paljon mielipiteitä tuolla kiihdystysmottien rakennuspuolella mutta mitäpä olette mieltä yleisesti?

Itse tilasin edelliseen moottorikokoonpanoon jenkeistä keraamipinnoitetut liukulaakerit ja männät ja 4500km kohdalla purin koneen ja aika hyviltä näytti laakerit edelleen plus että vastinpinnat olivat tosi hyvässä kunnossa. Vähän turha purku talvi-iltojen ratoksi. Aivan kuin olisi toimineet halutulla tavalla ja kitkaominaisuudet olisivat olleet jokseenkin paremmat kuin ilman pinnoitusta.

Nyt kuitekin elämme vaikeita aikoja ja noita valmiiksi pinnoitettuja on ollut haasteellista tilata suoraan jenkeistä. Päädyin siis ostamaan HD oem partsit täältä ja pinnoittamaan ne suomessa Techlinen TLML aineella. Käsittelen lisäksi vanhojen mäntien helmat uudestaan kevyen puhalluksen jälkeen toivoen ettei mitat muutu. Männän yläosan paksu thermal barrier käsittely oli jopa niin hyvässä kunnossa ettei sille kyllä tarvitse tehdä mitään muuta kuin vähän karhun kieltä.

Aiemmin myös pakosarjan primaryt on käsitelty siihen soveltuvalla mömmöllä sisältä ja ulkoa.


Mutta millaisia kokemuksia teillä on ollut näistä keraamikäsittelyistä moottorin yhteydessä. Onko silkkaa BS:ää vai jeesaako?

Hessu

HD:n motissa ei kovin montaa liukulaakeria oo. Ja kaikki ne koneistetaan mittaan vasta asennuksen jälkeen.
Eli onnistuuko toi myös sellaisiin kohteisiin? On meinaa aika pieniä reikiä. Vanhoissa moteissa veivin helat, nokan ulompi laakeri, kampuran pinionitapin pään hela sekä ohjurit. TC:ssä vielä vähemmän.

Vailla kunnollista kokemusta, mun mielipide on, että hifistelyä mistä ei välttämättä oo paljonkaan hyötyä, mutta ei varmaan haittaakaan. Jos evon motilla ajaa 100k-200k riippuen ajotavasta, luulen, ettei siitä pitkäikäisempää tuu noilla pinnotteilla.
Mutta voin kyllä olla väärässäkin.

Ainut kokemus on näistä teflonpinnotetuista männähelmoista, mikä ei tietenkään on keraaminenpinnoitus.
Sen hyöty näyttää olevan ostovaiheessa. Kivan näköisiä hypistellä.

Sanoisin että hyvillä öljyillä ja aktiivisella vaihdolla on enemmän merkitystä.

Pakoputkien pinnoituksesta on kokemusta. Paska irtoo hyvin.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: mukle - 18 joulukuu 21, 12:29:55Itse tilasin edelliseen moottorikokoonpanoon jenkeistä keraamipinnoitetut liukulaakerit...

Tuota, mitäs kaikkia liukulaakereita tämä nyt tarkoittaa?
Long John Stroker

mukle

Duoda öh tämä oli ehkäpä enempi tällainen transkendentiaalinen mietiskely ylipäätään. Epäharrikassa kuten vrod näitähän on läjäpäin. Esim. kampuran päälaakereissa ja veiveissä.

Päädyin pinnoittamaan nyt nämä vaihtolakrutkin.