Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

#1800
Pelkän keulan teko talven aikana antaa aikaa tehdä rauhassa ja silloin kun huvittaa. Hitsailin aisoja nippuun.




Palikoiden muotoilu ja mallailu on aina projektin parasta antia. Pahvista kannattaa tehdä useampikin mallikappale ja niitä sitten tuijotella.


Keulasta tulee tietysti niin kapea kuin napa sallii. Tähtinapa on aika leveä ja limitillä mennään. Aisojen väli tulee olemaan 95mm ja keulan kokonaisleveys 145mm. Rasvanipan vuoksi joutui pari milliä leventämään ;D


edit typo

Rezi

Rosterilatasta palikoita aisojen keskelle. Ne on on helpompi kiillottaa ensin ja sitten vasta rälläköi irti.


Tilaamani shoulder pultit (onko noille suomenkielinen nimi?) on 16mm liukupinnalla ja M12 kierteellä. Arvellutti laittaa rockerit noiden pulttien varaan kun ohuimmasta kohdasta ne on vain 9.1mm paksuja.


Siispä pulteille tulee 8mm paksut supportit, joiden sisään pultti sujahtaa. Nyt noiden luulis kestävän. 16mm paksu grade 12.9 pultti ei mene poikki.




Vanerirockerit on mainio apu.

Rezi

#1802
Neljän tuuman rockerit syntyy 10mm rosterilatasta. Joku fiksumpi leikkuri olis hyvä, mutta kyllä nuo syntyy rälläkälläkin


Tässä teekappaleisiin hitsattava putkenpätkä. Sen sisällä puslat ja 16mm rosteriakseli


Hitsasin aisojen väliin latat alarockereille ja puleerasin saumat


Aika ahdasta tulee kun pistän rockerit erittäin kapealla olevien aisojen sisäpuolelle. Rockereita piti taivutella mutkalle


Ylärockereille hitsasin korvakot. Ne piti laittaa sojottamaan taaksepäin, että neljän tuuman rockerit yltää emäputken taakse tulevalle akselille.


Keulaan pitää tehdä jonkinlaiset stopparit. Tilaa on kääntää ja lähes 90 astetta tuo kääntyy ennen kuin aisat kolahtaa runkoon. Pitkässä chopperissa keula ei kai koskaan käänny liikaa. Mutta mikä tarkeintä, parkissa tuo näyttää erittäin härskiltä ;D

Rezi

Tuli aloitettua Instagram projektihommiin. Valitettavasti some syö näiden foorumien suosiota rotan lailla. Mutta se on kai tätä päivää. Globaali se ainakin on kun kirjoittelee Lontoon murteella.

Tuosta Instagram -linkki pikku videoon.
https://www.instagram.com/p/BeQn1eYnhJe/?taken-by=rezi_choppers

JKKo

Teleskooppikeulassa ainoat välykset on emäputken laakerissa ja jos käyttää jotakin epämääräisiä ruotsalaisia osia, myös liukuputkissa. Springerissä voi olla linkuissa klappia. Tuo Girder vai mikä lie onkaan, näyttää siltä, että siihen niitä klappeja vasta saakin aikaiseksi. Kiristelemälläkö tuota pidetään ajokuntoisena vai tuleeko nuo axelit linkkuihin kiinni?
883/1200/turbo

Rezi

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 07 helmikuu 18, 10:26:40
Teleskooppikeulassa ainoat välykset on emäputken laakerissa ja jos käyttää jotakin epämääräisiä ruotsalaisia osia, myös liukuputkissa. Springerissä voi olla linkuissa klappia. Tuo Girder vai mikä lie onkaan, näyttää siltä, että siihen niitä klappeja vasta saakin aikaiseksi. Kiristelemälläkö tuota pidetään ajokuntoisena vai tuleeko nuo axelit linkkuihin kiinni?
Hitsaan toisen puolen linkut akseliin ja toisiin tulee lukitusmekanismi ja muutterikiinnitys. Akselit siis pyörii linkkujen mukana ja vasen ja oikea linkku liikkuu yhtä matkaa. Eli klappia ei linkkujen takapäiden kiinnityksiin tule ja akseleiden puslaus on erittäin jämäkkä. Linkkujen etupäiden puslitus pitää hoitaa myös napakaksi. Aisat sitten joko hitsaan tai pulttaan toisiinsa niin, että nekin on yhtä puuta.

Onhan girderissä potentiaalisia välyskohdetta puolet enemmän kuin springerissä. Sitä en tiedä onko välykset "vaarallisempia" keulan yläpäässä, kuten girderissä, vai keulan alapäässä, kuten springerissä. Springerissä tosin jousihaarukan välyksillä linkkuihin ei liene suurta merkitystä, eli suurelta osin jämäkkkyys taitaa riippua takahaarukan ja linkkujen puslauksen välyksistä. Eli onko girderissä sitten neljä kertaa enemmän merkityksellisiä välyskohteita verrattuna springeriin?


JSmedby

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 07 helmikuu 18, 13:45:05
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 07 helmikuu 18, 10:26:40
Teleskooppikeulassa ainoat välykset on emäputken laakerissa ja jos käyttää jotakin epämääräisiä ruotsalaisia osia, myös liukuputkissa. Springerissä voi olla linkuissa klappia. Tuo Girder vai mikä lie onkaan, näyttää siltä, että siihen niitä klappeja vasta saakin aikaiseksi. Kiristelemälläkö tuota pidetään ajokuntoisena vai tuleeko nuo axelit linkkuihin kiinni?
Hitsaan toisen puolen linkut akseliin ja toisiin tulee lukitusmekanismi ja muutterikiinnitys. Akselit siis pyörii linkkujen mukana ja vasen ja oikea linkku liikkuu yhtä matkaa. Eli klappia ei linkkujen takapäiden kiinnityksiin tule ja akseleiden puslaus on erittäin jämäkkä. Linkkujen etupäiden puslitus pitää hoitaa myös napakaksi. Aisat sitten joko hitsaan tai pulttaan toisiinsa niin, että nekin on yhtä puuta.

Onhan girderissä potentiaalisia välyskohdetta puolet enemmän kuin springerissä. Sitä en tiedä onko välykset "vaarallisempia" keulan yläpäässä, kuten girderissä, vai keulan alapäässä, kuten springerissä. Springerissä tosin jousihaarukan välyksillä linkkuihin ei liene suurta merkitystä, eli suurelta osin jämäkkkyys taitaa riippua takahaarukan ja linkkujen puslauksen välyksistä. Eli onko girderissä sitten neljä kertaa enemmän merkityksellisiä välyskohteita verrattuna springeriin?



Taitaapi olla potentiaalisia välyskohteita enemmän. Oletko koskaan miettinyt laakereita puslien tilalle ?  Sakemannihan (BMW) on tainnut rakentaa girderinsä laakereilla.  Kyselen näitä, kun olen itsekin piirrellyt girderiä Saimaa-askin kanteen...Mielenkiintoista saada sinunkin ajokokemuksesi tuosta.

Jack

pronssipuslat ja rasvanipat....
Flatheads!!!

etelahelsinki

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 05 helmikuu 18, 21:55:17

Tässä teekappaleisiin hitsattava putkenpätkä. Sen sisällä puslat ja 16mm rosteriakseli



Kun,
Osaisko asiaan tuntevat varmistaa rosterimetallin olevan huono materiaali
vasten pronssipuslaa.

Karkea pinta, halkeava, pehmeä tai tms.

Ile

Enok

Zak!

Kyllä. Ruostumaton on huono valinta laakeripinnaksi. Ei kestä kulumatta kahta kautta shifterin nivelenä pronssipuslaa vasten. Kokeiltu on. Laittaisin hydraulisylinterin vartta, lujaa ja kovakromattua, mutta näillä mennään.

K.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: JSmedby - 07 helmikuu 18, 16:41:13Oletko koskaan miettinyt laakereita puslien tilalle ?  Sakemannihan (BMW) on tainnut rakentaa girderinsä laakereilla.  Kyselen näitä, kun olen itsekin piirrellyt girderiä Saimaa-askin kanteen...Mielenkiintoista saada sinunkin ajokokemuksesi tuosta.

Minä en piirtänyt girderiä mihinkään. Mallinnus tehtiin sekalaisilla jatkovarsilla ja jesarilla.

Mutta joo oon kyllä miettinyt laakereitakin. Springerin linkut oon toteuttanut sekä laakereilla että puslilla. Ero lopputuloksessa tuntuu olevan siinä, että laakereilla rockereista tuli erittäin herkkäliikkeiset ja keula jää kaipaamaan iskaria. Kun taas napakoilla puslilla ei springer jää pomppimaan montuissa. Okei, ei noita kahta springeriä voi ehkä suoraan verrata, mutta sellainen perstuntuma on. Toki tässä girderissä on oikein iskunvaimenninkin, eli herkkäliikkeisyys ei ehkä haittais.

Lainaus käyttäjältä: Enok - 07 helmikuu 18, 18:29:13
Kyllä. Ruostumaton on huono valinta laakeripinnaksi. Ei kestä kulumatta kahta kautta shifterin nivelenä pronssipuslaa vasten. Kokeiltu on. Laittaisin hydraulisylinterin vartta, lujaa ja kovakromattua, mutta näillä mennään
Vois nuo akselit tosiaankin tehdä muustakin kuin rosterista. Rosterikupumuttereilla sen saa kokonaan piiloon eikä tarvitse katsella ruosteisia akselinpäitä.

Jyrsinkonetta sain lainaksi pintojen oikaisemiseksi. Myös "akselilevyt" sai suorat pinnat.





Tuusulan T-Bone

Semmoinen välihuomio, että käsitykseni mukaan neulalaakeri on huono ratkaisu kohteeseen, joka ei pyöri vaan keinuu edestakaisin. Pronssihela on jälkimmäiseen passeli ratkaisu, rasvanipalla tietenkin.
Long John Stroker

Jack

Tämän huomasi Springfieldin Intiaanikin aikoinaan....siis T-Bonen käsityksen...
Flatheads!!!

huuha

Kyllä noihin akseleihin sopis joku martensiittinen rosteri, joka karkenee yllättävänkin kovaks jossain 500c lämpötilassa erkautuskarkaisulla 8)

Hieno laite kyllä ja mielenkiintoista seurattavaa!

Rezi

Sain linkut loppukiillotusta vaille valmiiksi. Muotoilu on mallia "rälläkällä kantit pyöreiksi".


Ylä- ja alalinkut on saman suuntaiset ja saman mittaiset.


Iskaria sovittelemaan. Nuo yläkiinnikkeet on vain väliaikaiset mallailukiinnikkeet. Varvinaiset tulee olemaan sitten paljon jäsymmät.


Minusta jousi näyttää paremmalta kun se on yläpäästä syvemmällä keulassa kuin alapäästä.


Alapään kiinnitystä maillailen. Ilmeni, etten saa keulaa kasattua, jos aisat on hitsaamalla kiinnitetty toisiinsa. Siispä joudun miettimään jonkinlaiset pulttikiinnitykset.