Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

Kimmon vinkistä kävin SA-kaupassa laukkuosoksilla ja tuollainen vanha kiikarilaukku lähti matkaan viidellä eurolla.

Muuntui hetkessä chopperi baggeriksi  ;D ;D Tuonne mahtuu varatulpat ja muutamat tärkeät työkalut matkaan. Enää ei ole joka reissulla taskut pullollaan työkaluista kuin omenevarkaalla.

ma^ko

Toi on sinällään hauska... jossain aiemmas postaukses perustelit rungon väriä muunmuassa et takakappale erottuu jarrukilvest ja sit feidaat koko jutun tuol baggeroinnilla. Ihan hauskasti elää edetessään.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rezi

Kyllähän tuo "laukku" tuossa harmittavasti peittää rungon valukappaleesta ison osan, mutta tuo mesta on muutoin kuin tehty tuolle. Pyörän oikealle puolelle laukku ei sovi millään kun aina on putket tiellä. Tuohon tuo taitaa jäädä. Pitää vain jonkinlainen pidike värkätä. Tyhjänä laukku varmaan pysyis matkassa pelkästään lauku alkuperäisellä olkaremmillä kiinnitettynä, niin kuin se nyt on. Työkaluista varmaan sen verran massaa tulee, että joku jämäkämpi kiinnitys pitää rakentaa.

janne a

Eikö tuossa vähän etempänä peräkolmiossa ois tilaa.siihen mihin yleensä svingilaukku tulee?

Rezi

Lainaus käyttäjältä: janne a - 03 maaliskuu 13, 11:57:43
Eikö tuossa vähän etempänä peräkolmiossa ois tilaa.siihen mihin yleensä svingilaukku tulee?
Joo olis tuossa öljysäiliön takana hyvinkin tilaa, mutta ei oikein mitään mihin laukkua kiinnittää. Runkoputkiin en halua pultata pidikkeitä ja niistä tulis aika saikarat kun tuo laukku on niin snadi. Tuossa rekkarin edessä tuo on hyvä.

Rezi

Tein takajarrulle nestelinjan kuparista. Jäykkä perä kun ei isommasti joustoa linjaan tarvitse ja putki näyttää retrommalta kuin metallipunosletku.

Kaverilta sain lainaksi putkenpään muokkaustyökalun. Eka kertaa tällaisen kanssa värkkäsin ja vähän tuo opettelua vaati. Työkalussa on hydraulinen puristusruuvi ja muutenkin asiallisen oloinen kampe.


Aika nättejä päitä työkalulla sai tehtyä.


Tuossa eka versio putkessa. Kiinnitin pytken runkoon pienillä rosterisilla dinkseillä, jotka otin kerran talteen kaatopaikalle matkalla olleesta rikkinäisestä valaisimesta. Aika tavaran kaupitse ;D Alkoi nopeasti ottamaan pattiin tuo putken kierukka.


Yön yli nukuttuani tein uuden putken. Tuo istuu mun silmään paremmin. Ketjunsäätöä varten putkessa on pakko olla liikkumavaraa, joka tuossakin toteutuu.



Rezi

Etujarrun sain sellaiseen iskuun, että siihen ei toivottavasti tarvitse enää kajota. Nesteet on sisässä ja hyvältä tuntuu.

Puristajan kiillotin näyttävämpään kuntoon jo jonkin aikaa sitten. Sisässä on uudet männät, kumiosat ja jarrupalat.


Pinnoihin jää rakoa mutama milli. Voi olla, että hinkausjälkiä kuitenkin ajossa syntyy. Sen näkee sitten kesällä.


Kasasin jarrun ensin 1/2 tuumaisella sylinterillä, kun uskottelin itselleni sen riittävän kaksimäntäiseen 30mm männillä olevaan puristajaan. Kyllä se tehokkaalta tuntukin, mutta pedaali painui lähes pohjaan vaikka kuinka huolella systeemin ilmasi. Sylinterin tilavuus ei siis riitä.


Olis pitänyt uskoa viisaampia ja mennä suoraan 14 milliseen. Nyt poljin pysähtyy about liikeradan puolessa välissä. Kun ennen lumien tuloa tuota jarrua testailin, niin se oli 14 milliselläkin huonotehoinen. Selkeitä syitä siihen oli liian lyhyt poljin ja etenkin huonosti kiinnitetty jarrusylinteri. Silloinen kiinnitys oli väliaikainen ja heppoinen ja sylinterin kiinnitys jousti jarrua poljettaessa. Nyt poljin on tuplasti pidempi ja sylinteri on jämäkästi rungossa. Poljintuntuma on sellainen, että tähän pyörään tais tulla viimeinkin kunnon etujarru :)


ezmo

Hyppää jätkä voltti. On niin hyvän näköstä jälkeä, että vituttaa ;).

Onkos toi yksilö kesällä tapahtumissa livenä nähtävillä?
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Jack

Mikäli mä nään oikein, voltti tulee täyskiihdytyksessä, kun vaihdetaan isommalle ja polkastaan jarrua kytkimen sijaan.

rohkeaa "tuotesijoittelua"
Flatheads!!!

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 12 maaliskuu 13, 11:14:47
Hyppää jätkä voltti. On niin hyvän näköstä jälkeä, että vituttaa ;).

Onkos toi yksilö kesällä tapahtumissa livenä nähtävillä?
Tätä näkee ekkana tuokokuun puolessa välissä Oulun American car showssa. Mahdollisesti sitten Norrtäljessä ja Joutsassa.

Lainaus käyttäjältä: Jack - 12 maaliskuu 13, 11:43:20
Mikäli mä nään oikein, voltti tulee täyskiihdytyksessä, kun vaihdetaan isommalle ja polkastaan jarrua kytkimen sijaan.

rohkeaa "tuotesijoittelua"
Kuvasta näyttää hyvinkin siltä, että kytkintä palautattaessa vois kantapäällä painaa jarrua samaan aikaan. Sivuttaissuunnassa polkimilla on sen verran etäisyyttä, että niin ei helposti käy. Ja jos vaikka tuolloin jarrua kantapäällä polkaisee, niin jarruvivun pitkästä liikeradasta johtuen jarru ottaa vasta reilusti alemmas polkaistuna. Niin että ei siinä volttia pääse syntymään.

Tarkka ja asiallinen huomio Jackiltä. Tuo homma on ollut mulla mielessä ja polkimia taivuteltaessa otettu huomioon.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 12 maaliskuu 13, 10:18:39
Pinnoihin jää rakoa mutama milli. Voi olla, että hinkausjälkiä kuitenkin ajossa syntyy. Sen näkee sitten kesällä.

Muutama milli riittää kyllä, jos toi sun jarrusatulan tuenta on kondiksessa. Jos ei oo, hinkausjäljet ei oo murhelistalla ykkösinä... ;)
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 12 maaliskuu 13, 14:15:04
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 12 maaliskuu 13, 10:18:39
Pinnoihin jää rakoa mutama milli. Voi olla, että hinkausjälkiä kuitenkin ajossa syntyy. Sen näkee sitten kesällä.

Muutama milli riittää kyllä, jos toi sun jarrusatulan tuenta on kondiksessa. Jos ei oo, hinkausjäljet ei oo murhelistalla ykkösinä... ;)

Muutamassakin on jo pari liikaa. Joskus kun varsinkin tuplalevyjen kanssa tullu vähän tiukempia sovituksia niin siitä kun pinnat on vielä ohuesti viistäny satulan selkää niin jyrsimellä milli pois niin hyvä tulee. Ei siellä mikään niin paljoa elä jos vaan tuennat on tehty oikein.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Mulla oli Sportster-keulassa satulan kanssa tätäkin ahtaampaa ja se oli vain parin millin päässä pinnoista. Ja niinhän siinä oli käynyt, että hinkausjälkiä oli satulaan tullut. Ilmeisesti tämä vanne elää ajossa sen verran, että kaks milliä ei riitä? Rihtaus on aika lailla OK. Olisko pinnat löysällä?

Tuo nykyisen jarrusatulan tausta oli ihan suora ja rälläkällä tuosta jo muutaman millin hioin pois. Kuvasta huomaa, että satulan tausta on alareunasta pyörevästi viistetty.

Don Quijote

Mun keulassa on myös aika tiukka sovitus jarrulla. Satulan ja pinnojen väli on parin millin luokkaa ja hydran alaputkesta on viistetty kamaa pois että jarrulevy mahtuu pyörimään. Ei siellä mikään ota silti hittiä ja kaikki toimii kuten pitääkin. Mulla on siis wanhat hydran pumput sovitettu sportyn t-paloihin ja tilanahtaus on suoraan siitä johtuvaa.

Hyvältä näyttää Rezin pyörä!
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.