Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

#360
Etujarru piti vielä värkätä pyörään. Epäkiitollinen homma siinä mielessä, että pyörästä tulee rumemempi, mutta pakkohan se on olla.

Siinä se nyt on. Vaijerikäyttöinen leyvjarru. Koko homma lähti siitä, että halusin tankoon retrohenkisen mekaanisen vivun, josta lähtee vaijeri.


Johonkin piti hydraulisylinteri laittaa ja laitoin sen puristajan kupeeseen kun en parempaakaan paikkaa löytänyt. Puristaja on kromattu OEM Style-murkula. Minusta se on pyörän rumin osa. Sen vuoksi kai yritinkin sitä piilotella.


Tässä systeemi vähän valmiimpana. Aioin ensin käyttää rumpujarrun orkkis 3mm vaijeria.


Mutta päätin sitten vaihtaa vaijerin ohuempaan. Tuo orkkisvaijerin kuori on sentin paksuinen ja liian massiivisen näköinen. Kokeilin välillä laittaa mustat vieterikumit keulaputkiin, mutta ei miellyttänyt silmää...


Tuommosen mekanismin sylinterille värkkäsin. Siipimuttereilla on kiinni vipunen, jota vaijerilla liikutellaan. Siipimutterien löystyminen on estetty rautalangalla.


Levy on cadillä piirretty ja Lasercompilla leikkautettu 5mm rosterista. Tilasin yhden, mutta lähettivät kaksi. Porasin toiseen ruuveille senkkaukset ja kiillotin sen puolia ja keskiötä ainakin kaks tuntia. Tässä kiillotettu ja kiillottamaton vierekkäin. Eikö ookki iso ero  ;D






Rezi

Koeajoin etujarrun tänään. Ei se toimi ensinkään. Tai siis hidasta vauhtia. Kun rengas on ilmassa ja jarrua testaa rengas pysähtyy toki kuin seinään, mutta ajossa jarru vaan ei jarruta.  ???
Mekanismi itsessään tuntuu toimivan. Tähtinavan jarrulevyadapterin mitoitus onnistui ja levy on keskellä jarrusatulaa. Palat liikkuu asiallisesti levyn suhteen, puristuu levyyn ja palautuvat iholle. Kahva ei pohjaa ja tuntuu hyvältä.
Voisiko vika olla jarrupalojen materiaalissa? Edellisessä projektissa (kuva alla) käytin saman pajan tekemiä rosterilevyja ja ne toimi Intruderin vakiojarrupaloilla loistavasti.


Mulla on nyt Motorcycle Storehousen nelimäntäinen purista ja sen mukana tulleet ensiasennuspalat. Onko kokemuksia jarrupalaojen materiaaleista rosterileven kanssa? Voiko olla, että jotkut palat vaan ei pure rosterilevyyn?


ma^ko

Voihan se olla että pala ei oikein pure, liian sileäksi puleerattu levy? Toinen on, ettet mekanismilläsi vaan saa riittävää momenttia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 23 huhtikuu 11, 23:05:15
Voihan se olla että pala ei oikein pure, liian sileäksi puleerattu levy? Toinen on, ettet mekanismilläsi vaan saa riittävää momenttia.
Jätin puleeraamatta jarrutuspinnat, eli siitä ei voi olla homma kiinni. Jos mekanismilla ei saisi kunnon momenttia, niin eikö silloin kahva kuitenkin kolahtais tankoon kun hampaat irvessä painaa?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 23 huhtikuu 11, 23:09:41
Jos mekanismilla ei saisi kunnon momenttia, niin eikö silloin kahva kuitenkin kolahtais tankoon kun hampaat irvessä painaa?

Eip. Jos esmes on käsikaffa jossa 3/4 poraus ja käytössä yksi yksmäntäinen satula niin kaikki "toimii" ihan oikein, mut momentti loppuu ilman todellista jarrutehoa. Rakennelmassasi on saattanut tulla ikäänkuin väärä kokonaisvälitys kahvan ja palan väliin, eli voima ei riitä vaikka rapina aivossa apinan raivolla rutistaa hantaakia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jesse

mietin jo aiemmin tuota jarrun "vipua" johon vaijeri kiinnittyy...
että tuo nykyinen vaijerin kiinnityskohta/nivelöinti suhde taitaa hukata välitystä/voimaa joka kahvalta puristettaessa tulee
voisi olla helpoin testata kiinnittämällä vaijeri sylinterin päässä olevan siipimutterin alle/kohdalle
antaa tuo "vipu" olla ohjaamassa
vaihtoehtoisesti siirtää tuota vivun toista päätä lähemmäksi kupumutteria... ja vaijerin kiinnitys kohtaa lähemmäksi sylinteriä
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Rezi

Olin suunnitellut, että valkosivurenkaan pesu puhtaaksi sinisestä suojaväristä olisi projektin viimeinen klliimaksi. Mukava työvaihe se oli, mutta pelkäämpä että ei se jää tähän. Etujarru kummitelee vielä puolittain toimivana raakileena..

Jack

siitä etujarrusta, pääseekö se ohkanen vaiska venymään? Kokeile sillä järeemmällä orkkisvaijerilla.

Saattaa olla noinkin pienestä kiiinni.
Flatheads!!!

Ratt

Tulit eilen vastaan Iskon risteyksessä, onneksi bobberi sammu nii ehin nähdä vähän lähempää :D

On se komia peli!

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Ratt - 25 huhtikuu 11, 14:01:56
Tulit eilen vastaan Iskon risteyksessä, onneksi bobberi sammu nii ehin nähdä vähän lähempää :D

Joo sillä on taipumus sammuilla valoissa kun kone on kuuma. Se sanoo kaasarista tsup, eikä sammumista aina pelasta nopeakaan kaasukäsi. En osaa polkea pyörää päältä käyntiin, joten eiku jalustalle ja sivulle polkemaan. Ja tsupsauksen jälkeen se ei ekalla lähde. Takana olevat autoilijat tykkää, kun joutuu missaamaan vihreät...

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Jack - 25 huhtikuu 11, 10:04:24
siitä etujarrusta, pääseekö se ohkanen vaiska venymään? Kokeile sillä järeemmällä orkkisvaijerilla.

Saattaa olla noinkin pienestä kiiinni.

Kohta usko loppuu tuon etäsylinterin kanssa. Vein Jessen neuvoilla vaijerin lähelle sylinteriä, jolloin kahvan voima kasvaa. Kyllä se vähän auttoi.


Jotta kahva ei pohjais, säädin vaijerista löysät pois. Koeajolle ja hyvältä tuntui. Etujarruhan toimii. Kilometri myöhemmin alkoi meno hyytymään. Etujarru jarras aivan sairaasti. Tienposkeen ihmettelemään tulikuumaa levyä. Eikä tietenkään mitään työkaluja mukana. Eiku varovasti kotimatkalle. Muutaman sadan metrin välein tienposkessa levyä jäähdyttelin. Otti pattiin. Pihassa huomasin levyn vääntyneen aivan banaaniksi. Alla kuva 7mm vääntyneestä ja käyttämätömästä levystä päällekkäin.


Hieno homma, että sain vahingossa kaksi identtistä levyä. Tänään laitoin toisen paikoilleen. Korjasin levyn paikkaa 1mm ulospäin. Mittailin, että ehkä jarrulevyadapterin mitoitus ei sittenkään tuonut levyä ihan palojen keskelle. Taas vaijerista löysät pois, mutta ei niin tiukalle kuin aikaisemmin. Koeajolle ja jarru toimii, kunnes about 5km jälkeen etujarru alkaa taas jarrata. Nyt oli työkaluja messissä. Läysäsin banjopultin ja laskin nestettä pihalle vääntämällä jarrupalat etäälle levystä. Nyt ei levy ehtinyt kuumeta ja pysyi suorana.

Tässä tilanteessa ollaan. Taidan hommata tankoon perinteisen pääjarrusylinterin ja heittää tuon keksinnön mäkeen.

Spöke

No jos jarru muuten toimii, eihän tossa muuta vikaa ole, kuin että pitää päästää lisää löysää vaijerista. Sulla ei pääse mäntä riittävän taakse, että se pieni reikä säiliöön aukeis. Nyt lämmetessä ei paine pääse karkuun, vaan junttaa palat kiinni.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

flhx

Hieno on pyörä, ei muuta voi sanoa. Mutta ihan mielenkiinnosta, kertokaas tietävämmät tekeekö tollasella kieroon menneellä levyllä enää mitään, eli saako tommoista mitenkään järkevästi enää oikastua taistelukuntoon?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Spöke

Tosta Rezin levystä kätevä sais tehtyä ninjatähden leikkaamlla ulkokehän pois. Jarrulevyä siitä ei saa ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 25 huhtikuu 11, 19:56:05
No jos jarru muuten toimii, eihän tossa muuta vikaa ole, kuin että pitää päästää lisää löysää vaijerista. Sulla ei pääse mäntä riittävän taakse, että se pieni reikä säiliöön aukeis. Nyt lämmetessä ei paine pääse karkuun, vaan junttaa palat kiinni.
-Spöke-

Ilmeisesti pitää myös tehdä lisää liikerataa jarrun mekaaniselle osuudelle - joko muokkaamalla jarrukahvaa tai sitten sylinterin vivustoa. Muutenhan käy niin että kun löysiä on tarpeeksi niin liikerata ei riitä tuottamaan jarrupainetta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957