Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ftw13 - 20 marraskuu 18, 05:59:03
Täältä löytyy sokeita rosterikehiä 16”â€"21”.
-Sami
Central Wheelsiltä tilasinkin muutama päivä sitten kiillotetut rosteririnkulat 21x1.6 ja 18x2.15 :)

Rezi

Tein alajousien ylä- ja alapäähän palikat, joilla sisä- ja ulkojouset pysyy kohdillaan.

Rasiaporalla levystä rinkuloita ja sorvilla ja jyrsinkoneella muotoja.


Rälläkällä muotoja pyöreämmäksi


Jousihaarukan äläpäähän pitää miettiä joku nätti palikka, johon nuo rinkulat solahtaa. Mietityttää se, että miten saan jousihaarukan mitan osumaan kohdilleen, kun en tiedä miten paljon jousia pitää esikiristää. Jouset on "made in Europe" ja ne taitaa olla samoja, mitä käytetään "Puolanspringereissä". Alajousen ulkohalkaisija on 52mm ja langan paksuus reilu 7mm. Jotta saisin jotain osviittaa esikiristyksestä, voisiko joku mitata nipussa olevan Puolanspringerin alajousen pituuden.

Rezi

Mietin, että huomaako ylöspäin kapevee keulaa käytännössä ollenkaan. Kyllä sen huomaa :)


Bensatankki on vähän kallellaan kun se on vasta teipillä kiinni




zeikki

Kyllä tulee hieno. Edestäpäin otetussa kuvasta tulee mieleen, että nyt on haettu maximikapeutta  ;D

Rezi

Lainaus käyttäjältä: zeikki - 23 marraskuu 18, 21:59:49
Kyllä tulee hieno. Edestäpäin otetussa kuvasta tulee mieleen, että nyt on haettu maximikapeutta  ;D
Joo mun silmään prätkän kapeus vaan istuu. Jos mallaan pyörään jotain leveämpää tai "normaalilevyistä" osaa niin aina se tökkää silmään. Nennään nyt tällaisella kapealla lookilla.

Mallailin välillä stuukkia vanhalla munatankilla, eikä tuo yhtään huono ole


Mutta kyllä kavennetussa Sporsteritankissa vaan on jotain hemmetin hienoa...

Kiwi

Kavennettu sportin tankki näyttää hyvälle, ootko kokeillut siihen tuollaisia ripoja kuten öljykannussa? Mulle tuli nyt mieleen oikein hienoja AMF-aiheisia maalausteemoja joita voisi käyttää tuollaisissa paikoissa, pitänee alkaa testailemaan ;D

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 24 marraskuu 18, 11:54:58
Kavennettu sportin tankki näyttää hyvälle, ootko kokeillut siihen tuollaisia ripoja kuten öljykannussa?
Oon miettinyt ripoja bensatankkiin ja saattaa se vielä toteutuakin.

Rälläköin t-kappaleita niin, että keskimmäisestä levystä tuli vähän pienempi eikä palikoita hitsata nippuun reunoista. Saattaa tämä toimikin.






Jouduin rälläköimään keskimmäisen t-kappaleen lähes poikki kun tuo jousien väliin tuleva palikka jäi liian alas. Sen siis pitää olla lähellä yläteekappaletta, jotta jouset osuu "oikelle" korkeudelle. Tämmöstä säätöä joutuu tekemään kun keula ei ole "suora" vaan kapenee yöspäin. Plasmaleikatut palikat on oikeilla mitoilla, mittavirhe oli meikäisen mallailupalikoissa.

Rezi

#1912
Rälläköin ja puleerasin teekappaleiden levyjä muutaman illan ja hitsasin ne pippuun. Montanalle ja Kiwille kiitokset vinkistä jättää levyrakenne näkyviin. Lopputuloksesta tuli onnistuneen oloinen. Olin ite hitsaamassa levyt reunista yhdeksi möykyksi, mutta näin niistä tuli hienot.









Jousien väliin tuleva kappale on nyt oikealla korkeudella ja jouset päättyy alateen kanssa jotakuinkin samalle korkeudelle


Keulaa ei ole vielä hitsattu nippuun. Se vaan pysyy nipussa, koska teekappaleet ei pääse liukuman alaspäin levenevillä aisoilla.

Hessu

Asiahan ei mulle varsinaisesti kuulu. Mutta jos ala t-pala on hitsattu jalkoihin, emä-akseli t-palaan ja ylä t-pala tulee putkien päälle eikä "ympärille", voi emä-akselin laakerinsäätö toimia huonosti.
Kun t-pala pitäis puristaa säätömutterin ja pintamutterin väliin.

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 marraskuu 18, 20:51:35
Asiahan ei mulle varsinaisesti kuulu. Mutta jos ala t-pala on hitsattu jalkoihin, emä-akseli t-palaan ja ylä t-pala tulee putkien päälle eikä "ympärille", voi emä-akselin laakerinsäätö toimia huonosti.
Kun t-pala pitäis puristaa säätömutterin ja pintamutterin väliin.

Taas tulee tällasia älyttömiä heittoja mutta toimisiko tuo jos sen säädön hoitais alapuolelta?

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 marraskuu 18, 20:51:35
Asiahan ei mulle varsinaisesti kuulu. Mutta jos ala t-pala on hitsattu jalkoihin, emä-akseli t-palaan ja ylä t-pala tulee putkien päälle eikä "ympärille", voi emä-akselin laakerinsäätö toimia huonosti.
Kun t-pala pitäis puristaa säätömutterin ja pintamutterin väliin.
Oikein hyvä pointti, eihän tuo rakenne laakerin säädön kannalta ideaali ole. Tuo rakennetaan näin:

  • Keula kiinni emäputkeen
  • Alemmalla mutterilla kirrataan laakerikireys kohdilleen
  • Ylätee laitetaan paikoilleen ja ylämutteri kiinni
  • Aisat vedetään pulteilla kiinni yläteehen
  • Alatee hitsataan kiinni aisoihin

Mulla on toisessa chopperissa samanlainen rakenne ja se toimii hyvin. Tällainen rakenne on helppo toteuttaa ja ennen muuta tykkään rakenteen ulkonäöstä.

Rezi

Pikku päivitystä springerin tekemiseen. Hidasta, mutta mukavaa hommaa. Värkkäsin jousihaarukan yläpään palikkaa. Ensimmäisen version kanssa taikinoin tuntikausia ja se meni sitten roskiin. Toisen tein 4mm rosterilatasta ja tällä mennään.

Palikat tällä kertaa rälläkällä ja porakoneella.


Viisi levyä nippuun.




Palikat on tarkoituksella sen näköisiä, että ne on tehty rälläkällä.


Sitten tigillä nippuun


Rakenteen jäkistämiseksi hitsasin putken liitoskohtiin pikku rosteritangon tumpit, jotka menee jousihaarukan sisään.


Jousihaarukka on 21x2,5 rosteriputkea ja vielä kiillottamatta. Ulkonäköhifistelynä maillailen viistettyjä holkeja yläpäähän.

montana

Meinasin ehdottaa, että jatkuuko sama teema kuin emäputken liitoksessa. Onneks olin hiljaa😁 Toi on tyylikäs👍

montana

Jääkö noi kupumutterit?🤔

Rezi

Lainaus käyttäjältä: montana - 04 joulukuu 18, 16:31:20
Jääkö noi kupumutterit?🤔
Taitaa ne jäädä. Jousitangot on 12mm rosteria ja M12 kupumutteri on iso. Kuvuton mutteri toki näyttäis puolet pienemmmältä. Yksi vaihtoehto on hankkiutua muttereista kokonaan eroon ja hitsata tankot kiinni tuohon jousihaarukan palikkaan. Mutta jos jostain syystä joutuu joskus vaihtamaan nuo tangot, on se silloin kovempi urakka.