Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talleissa tapahtuu. Kuvia Finnbikerssilaisten projektipyöristä.

Aloittaja Kiwi, 23 joulukuu 11, 17:17:09

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 25 kesäkuu 14, 09:42:03
No nyt täytyy tunnustaa, että on tullut jo vuosia mokailtua mäntien koneistuksissa. Monet kerrat on mäntiä madallettu sorvilla ihan kolmipakan pehmeisiin leukoihin kiinnitettynä ja oon kyllä samoin ehtinyt jo jyrsimelläkin turaamaan. Onneks ovat olleet omia. Oppia ikä kaikki.
-Spöke-

Samaan syyllistytty täälläkin. Tieto lisää tuskaa ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

eeko

Nehän jää onneksi piiloon, ei pääse kukaan kurkkimaan.  :D
-eeko

Smokie

Mä joskus asiaa funtsin ja tein putkesta palikan mikä oli sorvattu samaan kulmaan kuin mäntä, stopparit sisä- ja ulkopuolelle + viilto kylkeen että saa männän sisään. Totesin että tossakin hommassa on ihan hyvät mahikset halkaista hiukset päästä!

Tuusulan T-Bone

Mä ny laitan nää tekoset tänne, niin mulle saa sitten kertoa, miten tää olis pitäny tehdä... :)

Joka tapauksessa, säätelin männän kiinni ruustukkiin noilla valmistamillani klämpeillä. Muutama minuutti meni säädellessä sitä oikeaan asentoon, mutta onnistui se. Setuppi oli tämän näköinen:



Avarruksesta tuli siisti, ja nyt riittää tilakin:



On ollu tähän mennessä työläin motti mitä oon tehny. No, tallessa on jo laatikollinen itse tehtyjä työkaluja, seuraava ei oo ihan yhtä työläs...
Long John Stroker

Korte

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 25 kesäkuu 14, 09:42:03
No nyt täytyy tunnustaa, että on tullut jo vuosia mokailtua mäntien koneistuksissa. Monet kerrat on mäntiä madallettu sorvilla ihan kolmipakan pehmeisiin leukoihin kiinnitettynä ja oon kyllä samoin ehtinyt jo jyrsimelläkin turaamaan. Onneks ovat olleet omia. Oppia ikä kaikki.
-Spöke-
Tein mäntien sorvaukseen joskus sellaisen kupin jossa sisähalkaisija täsmää männänhelman halkaisijaan ja kupin keskellä on reikä. Reikään tulee tanko jossa on kierre sekä yläpäässä reikä josta menee männäntappi läpi. Eli tanko pannaan kiertokangen tilalle ja kiristetään mutterilla mäntä kuppiin kiinni..

Tuusulan T-Bone

^Edellyttäisikös tuo, että männän helma olisi tasainen? Noissa stroukkimännissä ei oo.
Long John Stroker

Korte

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 kesäkuu 14, 08:59:27
^Edellyttäisikös tuo, että männän helma olisi tasainen? Noissa stroukkimännissä ei oo.

Vahva mutu: Jos mäntä pysyy pystyssä omin avuin pöydällä voi ko. menetelmää käyttää? Silloin siellä on helmaa tarpeeksi jotta mäntä kiristyy ja pysyy suorassa. Koska onhan tuossa rakennelmassa myös männäntappi osana ottamassa koneistuksessa syntyviä voimia vastaan.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 kesäkuu 14, 08:59:27
^Edellyttäisikös tuo, että männän helma olisi tasainen? Noissa stroukkimännissä ei oo.

Järjestään kaikissa kunnon männissä on sisäpuolella joko helmassa tai tapinreiän valumulkuroissa koneistettu upotus josta männän saa kiinnitettyä sorviin tuurnan päälle. Joko kärjellä painamalla tai just noin vetämällä. Siitä upotuksesta se on kiinni valmistusvaiheessa kun ulkopuoliset muodot tehdään.

DX

Tässä jäsen filtterin PanShovel projua,alkaa olemaan jo lähtökuopissa joutsaan päin. :)

Rezi

Hondan mallailua akselivälille 215cm Suomen suvessa. Onko vähän lyhkänen?

L+L

Ehkä karvan liikaa Reziä. ;D.pituus on ok,odotellaan kuitenkin viellä teemun mielipidettä.

Spöke

Stretsiä on sopivasti jollekin +30 up- keulalle.  Mut Lassen kans samaa mieltä, tuonmittaselle liikaa. Eiku pidempää etunokkaa mars!
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: L+L - 06 heinäkuu 14, 10:17:20
Ehkä karvan liikaa Reziä. ;D.pituus on ok,odotellaan kuitenkin viellä teemun mielipidettä.

Mielipiteeni on sama kuin herra Spökellä: keulakauppaan, mars! ;D
Long John Stroker

Rezi

Tämä on kaverin projekti ja yritän vaan vähän sivusta supportoida. Pitkää risua tähän on tulossa. Saattaapi tuota rungon rakea joutua vähän loiventamaan, joutuu nimittäin nyt hilaamaan rungon keulimaan aika tavalla, että vähänkään pidempää chopperia pystyy tuosta tekemään.

Kapteeni sika

Perskeles. Pyörä alkoi töksötteleen aika herkästi pienemmillä kierroksilla, ihan kun olis tuupannu liian isolla vaihteella. No otin enskan auki, ketjun säädöt ok. Kompensaattoori käteen eikä siinäkään näkynyt mitään erikoista. No sit katoin että toision ketjut on ihan helvetin löysällä, kirrasin pikkusen. Peruutin tallista ulos ja sit kuulu narsknarsknarsk... Kun rengas pyörähti puolisen kierrosta niin ketjut oli kun viulun kieli.  :o

Perä ilmaan, iskarit alapäästä irti ja retuuttelua. Ei tuntunut swingissä väljää. Eli vitjat moro. Tässä vaiheessa kautta ei koko settiä uusita vaan ainoostaan ketjut, ja nekin pilikasta. Koeajo ajettu ja eipä töksötä enää. Talvella vaihtuu koko setti.

Niksipirkka: Ketjujen/takarenkaan linjaus onnistuu näppärästi kun laittaa takarattaaseen linjauspuikon ja leveen peilin lattialle. Näkyy hyvin kun takaratas on ketjun kanssa linjassa. ;)