Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talleissa tapahtuu. Kuvia Finnbikerssilaisten projektipyöristä.

Aloittaja Kiwi, 23 joulukuu 11, 17:17:09

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Bilikasta TM:n testin (-08) viiden tähden momenttiavain koriin. Kyl mä ne sylintereden mutterit kiristän momenttiin, ei ole tiukassa kun kiintoavaimella testasin.

Öljytankki täytyy varmaan pestä löpöllä, on vähän kuraa kertynyt. Kaveri lupaili lämpimän paikan tallistaan joten saattaa olla että pitää vielä hakea öljytkin. Matkaa ei ole kuin vähän toista kilsaa joten siirto ajamalla kun keli kuivuu.
FXEF-81

Miska

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 16 marraskuu 12, 17:30:27
Bilikasta TM:n testin (-08) viiden tähden momenttiavain koriin.

Nyt on pakko kysyä, että mikä malli on kyseessä? Onko se oikeasti käypäinen? Sen takia utelen, kun olen momenttiavainta vaille.
-Just another guy on the lost highway-

Hemuli

Bilteman momenttiavaimet on kaikki Taiwanista. Niiden yksi "ominaisuus" on laadun epätasaisuus. Eli se yksilö mikä on "voittanut" tuon teknarin testin on sattunut sitten olemaan hyvä. Hyllyssä seuraava voi sitten olla jotain ihan muuta. Ja sitten tulee vielä sellainen juttu että mitähän ne avaimet on sadan käyttökerran jälkeen? Todennäköisesti ihan jotain muuta kuin ostettaessa...

Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Toisaalta näissä laitteissa on hyvin harvoin tarkkaa sen momenttiarvon suhteen, kunhan on about aueella ja tulee samaan momenttiin, eli kirraa tasaisesti. Mul on ikiwanha Bahcon "momenttijatkovarsi", eli ½" hylsysarjaan jatkovarsi jossa viisarinäyttö monentille ja juoruviisari, sil on hyvä vertailla noit eri momenttiavaimia et ovatko samalla hehtaarilla ku laittaa jatkon ruustukkiin ja vääntää momenttiarvolla, ni juoruviisari kertoo missä momentissa käytiin. Valtaosa halvoistakin on ihan riittäviä, mut joitain on joutunut hylkäämään ku samalla asetuksella vetänyt sen puolen tusinaa testivetoa ja saanut puolentusinaa eri tulosta, silloin on aika viraton momenttiavain. Biltemalaista en ole tainnut omata, mut noit muit halpiksia kyllä. Valtaosin ihan kelvollisia noi ½" vääntiöllä olevat, mutta kelvollinen pikku-momentti on vaikeampi, siis varttivääntiöllä tai kolmekasi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

½" karalla, alue 20-210Nm. 59â,¬. On tossa mukana kalibrointilappu ja pidän sen suuremmassa arvossa kun 30 vuotta vanha laatuavain jota ei ole koskaan kalibroitu. Motonetin alle 20â,¬:n nuijaa en edes harkinnut.

Se on ok jos kannet väännetään niin kireeseen kun voimat riittää mut kalibroitua halvemman pään työkalua ei missään nimessä tule käyttää?. Kaivoin verta nenästä kun kerroin tuon ostaneeni mut se oli tietoista. ;D 2 avainta ollut käytössä jotka oli "markka-aikaan saatanan kalliita pelejä" mut mikäs niitten tarkkuus sitten on. En kiistä että hinta-laatu ei menisi käsi kädessä mutta johonkin se raja pitää vetää. 2 käyttöä/10v niin pitääkö olla joku joskus vitusti maksanut romu työkalulaatikon pohjalta vai uusi kalibroitu halpis, tai uusi stoolville (jotka olisi lukemani mukaan myös syytä tarkistuttaa välillä)  jokainen päättää itse. Enkä kysy tätä työkalukauppiaan näkökulmasta.

Onko sulla Hemuli tarkempaa tietoa tuosta että olisi kuraa seassa? Vai mennäänkö mutulla? Vaikka lähtökohtaisesti olen itsekin sitä mieltä ettei taivanista tule mitään hyvää.
FXEF-81

Smokie

Mulla on sama avain, ihan tyytyväinen oon ollut enkä oo huomannut mitään kamalia heittoja. Tein sillä jopa testin yhdelle pajalle, piti kiristää moottorin mukana pyöriviä luistiventtiileitä 20-60nm 10nm välein ja tsiikailla koska osat lakkaa luistamasta. Ihan hyvin se työnsä teki.. Tosin harvemmin tulee käytettyä etenkin 100+nm momenteissa, väännän vaan mitä ranteesta irtoo. Joskus mulla oli mikälie iso halpisavain missä oli se rautainen tikapuuristikko, se oli aivan kauhee.. Siitä tuli ihan hyvä renkaanvaihtoavain kun hitsasi räikän & momentin kiinni ;D

Mulla oli Bilteman 80â,¬ maksanut 3/8 vääntiöllä ja 10-50nm (?) ollut avain mutta kun lainasin sitä niin selvisi ettei se teelusikan kokoinen räikkä kestä 150nm momenttia ??? Siinä oli taittuva varsi ja kaiffari vaan väänsi ja odotti että koska se naksahtaa. No naksahti se lopulta ;D

Enempi mulle teettää ongelmia noi alumiiniin väännetyt pikkujengat kuin kannenpultit. Tosin, mulla kun ei ole kokemuksia hifiavaimista niin valaiskaa nyt mua. Kaikkein eniten vituttaa halpis momenttiavainten "tuntumattomuus". Moperin pehmeisiin alupyttyihin kun kiristelee pultteja pitkällä varrella mikä joustaa niin voi olla aika varma että jostain menee kierteet, kovalla räikällä tuntee heti jos kierre meinaa pettää. Onko noi kalliit siinä suhteessa parempia?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 17 marraskuu 12, 07:43:54...Onko sulla Hemuli tarkempaa tietoa tuosta että olisi kuraa seassa? Vai mennäänkö mutulla?...

Emmää mistään mitään tiedä, oonpahan vaan työkseni tuonut noita maahan viimeiset viistoista vuotta. Sekä taiwanintavaraa että saksalaisia laatumerkkejä.

Saksanpäädyn tehtaat suosittelee momenttiavaimen kalibrointia kerran vuodessa. Nyt kuitenkin puhutaan käytöstä jossa arvojen pitää pysyä samoina hyvinkin pienellä toleranssilla. Normi harrastekäytössä ei ole mitään väliä onko se momentti 18 vai 18.5 ft.lbs.

Taiwaninavaimissa on sitten kaikenlaista pikkuohjelmaa ollu, milloin on väärin kasattu tehtaalla jolloin avain ei naksahda missään vaiheessa, milloin taas momentit saattaa näyttää 30% pieleen. Mä vähän luulen että se "kalibrointilappu" on vaan kopio minkä ne länttää sinne pakettiin - voi olla että esim. joka sadas avain testataan että tiedetään jonkun valmistuserän olevan alueella. Suurimmat ongelmat on juuri noissa pienen pään avaimissa, puolituumaisissa ei niinkään. Varttituumainen taiwaninavain on niin tunnoton että siinä vaiheessa kun tajuat että sehän "naksahti" jo puoli kierrosta sitten niin on jo myöhäistä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Noi kaikki on sit samalla sarjanumerolla.

Jatka vaan samalla sarkastisella linjalla.
FXEF-81

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 17 marraskuu 12, 11:58:23...Jatka vaan samalla sarkastisella linjalla.

Ai niin, sori - unohdin kenelle olin vastaamassa :D...

En mä sano etteikö se biltsunkin avain ole ihan käypäinen harrastehommiin. Tosiasia vaan on se, että tarkkuustyökaluissa taiwanintuotteiden ongelma on laadun heittely. Ja jos materiaalit on vähänkään heikompilaatuisia niin tulokset eivät ole vertailukelpoisia toistojen kesken.

Löytyy Taiwanista tänä päivänä valmistajia jotka tekee ihan kunnon tavaraa, toi Bilteman avain voi ihan hyvin olla sellaisesta kun ottaa huomioon hinnan (59â,¬) - Bilteman hintahan on sellainen että tavallinen työkaluliike ei pysty samaa tavaraa siihen hintaan myymään, veikkaisin että jos mekin otettais toi sama avain tuontiohjelmaan niin meillä hinta olis noin 90â,¬. Siitä ei ole enää iso hyppäys halvimpiin euroopassa valmistettuihin laatumerkkeihin. Biltemalla on nimittäin niin järkyttävän iso ostovolyymi että siinä missä iso tukkuri Suomessa ostaa jotain puolen tuuman momenttia tuhannen kappaletta vuodessa niin Biltemalle se on vasta näyte-erä. Kaikki myymälät kun lasketaan yhteen niin vuosimenekki voi olla ihan hyvin vaikka kymmenen tuhatta. Lisäksi bilteman ostajat eivät suinkaan ole täällä pohjoismaissa vaan heillä on oma konttori kaukoidässä ja kaikki kaupat neuvotellaan paikan päällä. Bilteman kokonaiskauppa on sitä luokkaa että valmistajat ovat valmiita tinkimään katteistaan saadakseen kaupat. Ja puuttuuhan siitä yksi välittäjäporras välistä kun keskusliike myy suoraan omien liikeidensä kautta tuotteet kuluttajille.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Itseasiassa valtaosa niistä 19,90â,¬ "nuijistakin" on ½" karaisina harrastekäyttöön ihan käypäsiä, Kunhan ei ole kirittynä säilytetty ja kohtuu vähäisellä käytöllä niin tasaisuus ja tarkkuus riittää mainiosti erilaisiin kannen kiristys etc duuneihin, mutta kulutuskesto on huono. Tuo Biltemaani ei ole edes mitenkään halpis ja paremmat Taiwalkosken työkalut on ihan asiallisia, uskon että on ihan hyvä kampe kunhan ei ole se joka sarjaan mahtuva susiyksilö, jos on niin AarneKärpänenhän vaihtaa sen uuteen.

Kohtuuhintainen ja käyttökelpoisesti toimiva 1/4" karalla oleva momentti olisi tarpeellinen, noi Bilteman avaimetkaan ei taida olla tarjolla varttisina kuin tuo varttisella kärkipalakaralla oleva joka on mekaanisesti luvattoman heikko ja hutera tuolta räikkäosaltaan varsin dyyrt siihen nähden.

Hemuli, mitä maksaa jokin oikeasti toimiva varttinen momenttiavain ja mikä on mokoma?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jussi

#805
Mulla on tuo bilteman iompi nuija ja kyllä se ajoittaisessa käytössä hommansa näyttäis hoitavan. Sadan newtonin molemmilla puolilla tietty pieni heitto ei ole niin kriittinen kuin pienissä väännöissä.

Tuollainen pienempi alle 20 nm väännin pitäis kans löytää. Biltemmassa on yksi malli 4-20 nm ja hinta 79,- eli vois olla toimiva.

Hemulin vastausta myös odotellessa.

EDIT. Tuossa bilteman vääntimessä on muuten yksi huomioitava juttu, se naksahtaa vaan toiseen suuntaan väännettäessä. Eli hylsy pitää siirtää toiselle puolelle vasenkätistä kiristettäessä. Käytin aikaisemmin molempiin suuntiin naksahtavaa ja melkein huomasin tuon liian myöhään.

Rautahauli

Aika vähiin jää käyttö joten en edes ajatellut pistää enempää rahaa kiinni,  lähinnä kansien kiristelyä varten ostin että on sitten itsellä jos/kun tarve tulee. Normi pulttaukset jatkossakin ranteella. 

Kappas kun työkaluosiossa ei ole näistä mitään jorinaa.

Tämmönen lappu siinä oli mukana:



On mulla piiltemalainen tuumahylsysettikin.
FXEF-81

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 marraskuu 12, 13:11:03
Tuollainen pienempi alle 20 nm väännin pitäis kans löytää. Biltemmassa on yksi malli 4-20 nm ja hinta 79,- eli vois olla toimiva.

Tommoinen se minunkin rikki väännetty tais olla. Pätevän oloinen se oli mitä vähän sitä pääsi käyttämään. Sittemmin persaukisuus iski ja ostin jonkun parinkympin paskan tuon tilalle...

ma^ko

Tän momenttiavainosuuden vois joku motervaattori katkast tuonne työkalusteosioon.

Ja kuka vaan sais suosittaa jotain toimivaksi todettua kohtuuhintaista pikkumomenttia, siis varttituumasel karalla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

rodchop

Tuollaisen hankin tallille viime keväänä. ainakin Ö-Pumpun kiristys onnistui & vaikuttais ihan jees olevan.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5006
HOG Forever Forever HOG