Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Iso etuvanne ja ABS-ongelmat

Aloittaja Hemuli, 27 helmikuu 20, 23:30:51

« edellinen - seuraava »

flhx

Rupee menee liian filofiseks. Laakeri vaihtoon niin asia selviaa ja probleemi todnak ratkastu. Ellei esim ABS anturi ottanut kipeaa asennuksen yhteydessa tai sen johdot ole porsinut samassa rytakassa.

Ei ole mitenkaan ylenpalttisen harvinaista etta ABS laakeri on asennettu vaarin, meille tuli esim upouus softail tehtaalta jossa ABS laakeri asennettu vaarinpain..Samaa tapahtuu aftermarket vanteissa.

Teoria siita etta takarengas vaikuttaisi ei mielestani ole oikea, perusteena se etta samaa 26 vannetta myydaan samalla varaosanumerolla seka perus touringiin ja CVO malleihin, joissa siis eri kokoiset takavanteet. Tama tosin vain pikasesti katottuna yhen valmistajan yks vanne, voihan olla etta siina oli virhe. Ja ymmarrykseni mukaan ABS moduli laskee rengas kerrallaan eika ole kiinnostunut etu- ja takarenkaan suhteesta. Voin toki olla vaarassakin.

Toisaalta, troubleshooting on hauskaa, joten ti kun meen duuniin niin yritan ehtia spekuloimaan asiaa parin mekatsun kanssa.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

2014 eteenpäin takarenkaan koollakin on merkitystä kun touringeihin tuli linkitetyt jarrut - eli kun painat jompaa kumpaa jarrua vaikuttaa se molempiin päälle neljänkympin vauhdissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Juu, Reflex system(josta muuten tullut 2020 uusi updeitattu systeemi), mutta siita huolimatta ABS laskee erikseen etu- ja takapyoraa, eli ei valita niiden suhteesta. Ajatellen esim. tilannetta jossa eturengas on luistavalla pinnalla ja takarengas pitavalla, jarruvoimahan ei saa olla sama molemmilla renkailla. Eli tuon takia mielestani silla takarenkaan koolla ei ole merkitysta.

Laakerithan noissa ABS versioissa on aina samat, pyoran koosta riippumatta.Puhun nyt siis vakio HD vanteiden koosta eli max 21" etuvanne esimerkiksi.  Eroja voi olla antureissa ja moduleissa, ja onkin ainakin Softail vs touring. Mutta esim kun on vaihdettu touringeihin 21" eturenkaita esim.19" tilalle niin ei siina antureita eika moduleja vaihdeta. Samoin kun tehdaan niita 23", tai 26" versioita niin ainoa mita vaihdetaan on laakeri. Ei ronkita antureita eika ABS modulia. Ja siita huolimatta ABS valo ei syty, vaikka takarenkaan ja eturenkaan suhde muuttuu aika radikaalisti.

Voi olla etta olen ymmartanyt jotain vaarin, en vaita ymmartavani tasta(kaan) mitaan tai olevani mikaan ABSninja.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Make

Yhtään epäilemättä kenenkään huomiokykyä, niin sitten siellä on johto nirhautunut ja satasen vauhdissa alkaa hiertämään ja me kaikki tietäjät nauramme sille makeasti.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Niinhän siinä sitten kävi että koko ongelma oli kiinni ABS-laakerista. Eurooppalainen tukkuri kasaa näköjään P/M:n vanteet itse ja käyttää oman brändinsä laakereita. Se kun korvattiin tavallisella laakerilla ja P/M:n erillisellä ABS-kehällä niin johan rupes toimimaan.

Kiitos osallistuneille  8)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957