Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Taavi - 28 huhtikuu 11, 20:25:36
Jos sie haluat jarrut siihen niin laita 17mm männällä oleva pääsylkky. Jos taas hidastimen niin se 14mm passaa siihen mainiosti.
Joo siltä vaikuttaa. Mulla oli vaihtaa 14 millinen kehiin tänään. Ensituntumalta ei huomattavaa vaikutusta verrattuna 1/2 tuumaiseen, mutta homma jäi vielä puolitiehen. Wappuna jatketaan värkäystä.

Onkohan noita pikkusylintereitä olemassa 17 millisenä?

Hemuli

Sanoisin että 17 mm on liian iso, menee kahva kovaksi. Mulla on Firestartterissa suoravetoinen kyykyn työsylinteri ja nelimäntäinen Brembo - hyvin toimii. Suoravetoinen siis siinä mielessä että vaijeri vetää mäntää ilman vipuja. Joskus ton saman Brembon kanssa oli 5/8" työsylkkä toisessa pyörässä ja se oli ihan karmee, sai kiskoa tosissaan että sai pyörän pysähtymään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Taavi

Motoissa käytetään 17mm sylkkyä edessä yhdelle levylle eikä ne kovia ole käyttää. Sitten kun tökätään 18mm sylkky tuplalevyille 19mm välityksellä se on kova mutta tehokas. Kadulle suositellaan yhdelle levylle 17mm mäntää ja tuplille 19mm mäntää. Hemuli sullahan oli jonkun kyykyn takajarrusylkky siinä viritelmässä. Toisaalta Kotarin valikoimasta löytyisi todella siroja ja siistejä pääsylkkyjä sinne tankoon ja ne on ohuilla letkuilla... suunilleen vaijerin paksuisilla letkuilla... Varmaan riittäisi teho jarrussa..

Rezi

#393
Laitoin 14 millisen sylinterin niin iskuun kuin sen saa. Lopputuloksena hidastin, mutta ei kunnon jarrua. Jotta kahvan liikerata riittää, piti vaijeri laittaa vivun puoliväliin. Tuloksena jäykkä ja huonotehoinen jarru. Hifistelin shimmiprikoilla vivustosta kaikki välykset pois niin, että kahvan liikkeestä mahdollisimman iso osa olisi sylinterin liikuttamista, eikä klappien poistoa.
Kävin kunnon koeajolenkin ja kyllä tuolla jarrulla jotenkuten pärjää. Toimivan takajarrun avittamana pyörä pysähtyy kohtuullisesti, mutta kun on tottunut kunnolliseen etujarruun prätkässä, niin jotain tuolle pitää vielä tehdä. Yritän löytää isompimäntäisen pikkusylinterin ja ymppään sen tuon 14 millisen tilalle. Toki 14 millisessä on Elon laskuopilla 20% enemmän tilavuutta kuin 1/2 tuumaisessa, mutta ei se oikein tunnu riittävän.

Mutta mukavaa, että sain jonkinlaisen työvoiton tuosta etujarrusta. Retrotyyppinen kahva tangossa taitaa pysyä ja saanen pidettyä tuon vipuhässäkän puristajan kupeessa.

Spöke

Hyvähyvä! Toihan on iisibiisi heittää vielä pykälää isompi tilalle. 5/8" on nimittäin pilvin pimein takajarrusylkkyinä, toi 14mm:nen on harvinaisempi.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rezi

Näyttää siltä, että hommat pitää opetella kantapään kautta. Piti nimittäin laittaa öljysäiliö kiinni nippusiteillä, ettei se tipu tielle.


Että miksikö? No siksi kun laitoin säiliön liian hepposesti kiinni. Eiku remonttiin


Pelkästään yläpuoliset pidikkeet repesi tärinästä irti vaikka ei oo ajanu kuin parisataa kilsaa. Onneksi se alkoi vuotaa öljyä ja huomasin damagen, ennekuin säiliö tippui.


Eli uusiksi meni hitsaukset. Lisäksi laitoin kolmannen pidikeen, joka kiinnittää tankin istuinputkeen ja estää tankin heilumisen,


Pohjatoiden jälkeen maalasin tankin sävyyn tehdyllä sprayllä. Maalauksen tein pihalla kun ei oo vielä  isommalti kärpäsiä.


Ja varovasti paikoilleen. Eikä menny kuin puoli päivää.  :-[





Taavi

Onko tuo RST vai mustaa ja onko sulla edes pienet kumit ottamassa pahimman terävyyen tärinästä? Jos ei niin kannattaa hitsailla vielä laajemmalle alueelle kiinni nuo ripustimet... tosin enhän mie noista mitään tiedä

Jensen

Hei. En halua olla ilonpilaaja kun kerkisit jo maalata öljytankin mutta tuo kiinnityspinta ei vain taida riittää. Eihän meikä paljon mistään mitään tiedä mutta kun noin kolme litraa öljyä tulee tankkin niin melkoinen paino ja rasitus kun Shoveli tärisee aika pirusti ja insinööri alun perin on tämä ongelman ratkaissut kumiripustuksella. On siinä ainakin kolme kumiripustuksellista korvallista alun perin tosin akkukin kiinni ja se oli aika painava ja sulla ei sitä ole.
             Nätti ja sirohan tuo nyt on ja sitä ei käy kiistäminen mutta enpä luule että tulee noin kestämään ja skeptiseksi painun väkisinkin. Mie ajelin minun Shovelilla 100 km tänään ja melkein joka perhanan mutteri ja pultti on lukkoliimalla kiinni. ;) Hyvin se romu toimi. Kiva oli ajella. Niin sorruin taas alkoholiin. Pahus sentään. Tili tuli mutta ei nyt sentään vielä mennyt ja juntti baariin en kyllä maanantaina lähde. Täytyy vältellä kirjoittelemasta että ei jälkeenpäin tartte hävetä. ;D

Spöke

Ei noissa wanhoissa hevosenkengissäkään mitään kummeja oo, ei ainakaan mun pansovelissa. Ja kyllä se on ehjänä pysynyt. Öljytankki meinaan. Kaikki muu onkin hajonnut ;D Tarvii vaan tuon alakiinnikkeen. Sovelissa mulla on kaks pulttia ylhäällä ja yks siinä kytkinvaijerin pidikeraudan pultissa. Saapas nähä...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

shoveltimppa

Mä luulen, että tuo uusi tuki auttaa aika paljon, kun säiliö ei enää pääse vapaasti tärisemään. Mulla on pari tuhatta kilometriä (eli yhtään mitään  :D) öljysäiliö+akku roikkunut neljän pisteen varassa ilman kumeja.

Pietari

Mullon sovelissa just samanmallinen öölipytty rst:stä killunu just tolleen vain  yläpuolelta kahella pultilla ilman mitään kumiripustuksia jo kolme tai neljä vuotta eikä vielä oo pudonnu...enkä saa kyllä irtikään ilman rälläkkää, ne rst-pultit on hitsannu ittensä niin kiinni että varmaan katkeevat ennenkuin aukeevat ;)

Rezi

Aika mielenkiintoista, että samlla tavalla kiinitetty rosteripönttö kestää. Eikös sen rosterin pitäis olla herkkä tärinälle?

Oon samoilla linjoilla Shoveltimpan kanssa, mutta laitoin kuitenkin kumiprikat kaikkiin kolmeen kiinnityskohtaan niin eiköhän se nyt kestä. Ennen ei ollut minkäänlaisia kumeja eikä ennenkaikkea tuota istuinputkeen tulevaa pidikettä. Jauhesammuttajastahan säiliö on tehty ja vaikka pelti on 2mm paksua, repes se kuitenkin hitsauksen vierestä.

Mutta niinku sanoin kantapään kautta tämä pitää oppia ;D

Spöke

Foorumilta opittua: "Etsä Rezi tiedä, et radallle räjähtäneet osat ovat tän harrastuksen suola" ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 02 toukokuu 11, 22:13:00
Jauhesammuttajastahan säiliö on tehty ja vaikka pelti on 2mm paksua, repes se kuitenkin hitsauksen vierestä.

Jauhesammuttimet on tehty ns.syvävetopellistä. Mulle kokemus on opettanu, että siitä kamasta en tee mitään ajoneuvonosia. Sen ominaisuudet muuttuu vanhetessaan nopeasti. Varsinkin hitsaukset murtuu helposti jos ei hitsata tuoreeltaan. Siinä meinaa on viimeinen käyttöpäivä minkä jälkeen ei pitäisi muokata enää. Päivämäärä on maalattu uuteen levyyn.
Mäkin veikkaan, että tulee murtumaan uudestaan. Eikä ne kumiprikat mitään jeesaa. Eipähän vaan saa vedettyä ruuveja kunnolla kiinni.
Kiinnitys pitäisi olla tärinänvaimennuskumeilla. Niin kuin shovelin öljysäiliö on alunperinkin.

No seuraavaksi joku kirjottaa, että on tehny sammuttimesta säiliön ja hyvin on toiminu monta vuotta. Mutta niin se aina menee. Toiset on vaan parempia. Tai mä vaan käytän mun laitteita väärin.

Taavi

Paljon vaikuttaa millä hitsataan ja miten... Kovilla lämpöpiikeillä pienelle alueelle niin varmasti repeilee kaikki ja taas tasatuila lämmöillä oikeilla vehkeillä niin saa mys sen RST:n kestämään.. tosin niitäkin löytyy sitkaampia seoksia. No jos se murtuu taas niin ompahan tekemistä kun sen vetelee uudelleen kiinni ja maalaa..