Finnbikers

Tekniikka / Muut => Kaasutin / Ruisku / Pakoputket => Aiheen aloitti: Merimies-Toni - 25 heinäkuu 11, 19:08:22

Otsikko: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 25 heinäkuu 11, 19:08:22
Eli pyörä on 2001 Softail Delphin EFI:llä.
Tyhjääkäynti alkoi ensin tempuilemaan lämpöisenä. Kun sammutti pyörän  ja käynnisti hetken päästä uuelleen, niin kierrokset oli tyhjäkäynnillä jossain 1500-2000, jonkun 10 minuuttia, jonka jälkeen palautui ennalleen.
Tänään luulin jo löytäneeni vian, kun huomasin 1. pytyn tulpan olleen vähän löysässä. Kiristelin ja tyhjäkäynti oli hetken taas normaali lämpöisenäkin. Annoin jäähtyä hetken ja koitin uudelleen useita kertoja, niin nyt tyhjäkäynti n. 2000 rpm riippumatta koneen lämmöistä. Otin ilmanputsarin auki ja seurasin Idle Air Control:in toimintaa, ei yrittänytkään säätää pienemmälle. Eli ei ilmeisesti alipainevuoto ongelma, vaan ruiskussa jotain häikkää.
Itse Idle Air Control kyllä toimii, virrat kun sammuttaa, niin käyttää kiinni asennossa ja palaa sen jälkeen auki asentoon.

Ei polta vikalamppua.

Mitä seuraavaksi???
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 25 heinäkuu 11, 20:38:12
Nyt käy nätisti tyhjäkäyntiä, mutta ei siedä kaasua yhtään. Paukuttaa vuoron perään putkessa ja läppärungossa....Perkele näitä elektroniikka härveleitä.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kokkonen - 25 heinäkuu 11, 21:35:54
Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\

Ja tällainen ohje oli siellä, jos tyhjäkäynti on liian korkea, oliskohan Delphin TPS:n nollaus kyseessä:

"to correct the high idle.
ignition switch off
flip kill switch to run position
turn ignition on, wait 5 seconds or until check engine light goes out
do not start bike
turn ignition off, wait 5 seconds
repeat 5 times"
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: flhx - 25 heinäkuu 11, 22:14:03
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 heinäkuu 11, 21:35:54
Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\
Tuo taisi olla enemmän ongelma noissa tuoreissa "throttle by wire"eli sähköisellä kaasukahvalla varustetuissa mopoissa jossa tuosta "ominaisuudesta"raportoitiin eri amerikan foorumeilla?

Olet varmaan Toni muuten jo tarkastanut ettei ole mitään mekaanista vikaa taustalla,kaasuläppä jumittaa,vaijerit jne? EDIT:jaa luinkin hiukan hätäisesti tuon vikainfon, ei kyllä mekaaniselta vialta vaikuta ollenkaan.

Mikäli kaikki liitokset ECM:lle ok, niin yksi vaihtoehto tietysti on että ECM alkaa kuolla...No,toivottavasti joku hieman halvempi vika.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 25 heinäkuu 11, 22:27:39
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 heinäkuu 11, 21:35:54
Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\

Ja tällainen ohje oli siellä, jos tyhjäkäynti on liian korkea, oliskohan Delphin TPS:n nollaus kyseessä:

"to correct the high idle.
ignition switch off
flip kill switch to run position
turn ignition on, wait 5 seconds or until check engine light goes out
do not start bike
turn ignition off, wait 5 seconds
repeat 5 times"

Tein nämä temput. Nätisti kävi tyhjäkäyntiä, mutta kaasua kun tarjoaa, niin lyö liekkiä takimmaisen pytyn putkesta.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 25 heinäkuu 11, 22:33:38
Lainaus käyttäjältä: flhx - 25 heinäkuu 11, 22:14:03
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 heinäkuu 11, 21:35:54
Ameriikan foorumeilla on tuon asian tiimoilta ollut jotain kirjoittelua. Jopa sellaistakin, että EFI "muistaisi" kaasun asennon, kun virrat käännetään pois.... :-\
Tuo taisi olla enemmän ongelma noissa tuoreissa "throttle by wire"eli sähköisellä kaasukahvalla varustetuissa mopoissa jossa tuosta "ominaisuudesta"raportoitiin eri amerikan foorumeilla?

Olet varmaan Toni muuten jo tarkastanut ettei ole mitään mekaanista vikaa taustalla,kaasuläppä jumittaa,vaijerit jne? EDIT:jaa luinkin hiukan hätäisesti tuon vikainfon, ei kyllä mekaaniselta vialta vaikuta ollenkaan.

Mikäli kaikki liitokset ECM:lle ok, niin yksi vaihtoehto tietysti on että ECM alkaa kuolla...No,toivottavasti joku hieman halvempi vika.

Kaikkea olen tarkistellut, mihin suurempia purkamatta käsiksi pääsee. Kaasuläpän, vaijerit, liitokset. Käytin myös Powercommanerin irti, ei vaikutusta. Nyt palaa vikalamppukin, en saanut vaan koodeja ulos. Ouolta tuntuu, kun ensin vittuili tyhjäkäynti ja nyt sitten kaasua tarjotessa paukuttaa ja tyhjäkäyntiä käy nätisti.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kokkonen - 26 heinäkuu 11, 09:27:49
Kuten flhx toisessa topikissa mainitsikin, niin kampiakselin asentotunnistin (CKP) olis yksi tarkistuksen paikka. ECU saa sieltä kierroslukutietonsa.

(MAP) Alipainetunnistin on myös tärkeä, kun ECU määrittelee sytytystahtia ja -hetkeä

Lainaus käyttäjältä: KokkonenMAP - Manifold Absolute Pressure â€" Imusarjan alipainetunnistin. Tuottaa ECU:lle tiedon sekä imusarjan- että ympäristön ilmanpaineesta.  Imusarjan paine  kertoo koneessa tapahtuvasta kuormituksen ja nopeuden muutoksesta. Ympäristön ilmanpaine (Barometric pressure) heijastaa muutoksen ympäristön ilmanpaineessa, johon vaikuttaa säätila ja korkeuden muutokset. ECU laskee tiedon perusteella, paljonko ilmaa menee moottoriin. Sensori sijaitsee imusarjan päälla. (Myös kaasutinmalleissa on tuollainen alipaineanturi imusarjassa). Magneti Marellin ruiskuissa tätä tunnistinta ei ole.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 10:18:49
Äsken mittailin throttle position sensorin, se ainakin pelaa.

Mites tuon CKP:n ja MAP:n saa mitattua, en löytänyt ainakaan vielä Clymerin manuaalista ohjetta?

Check engine palaa nyt koko ajan vaikka pyörä ei ole käynnissä (palaa ensin n. 4s, sammuu samaksi ajaksi ja sitten syttyy ja jää päälle) En tiedä antaako tuo nyt sitten osviittaa mihinkään suuntaan. Power Commanderi näyttää pyörän käydessä laihinta mahdollisinta seosta. Oli minusta ennen hiukan rikkaan puolella.....
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 26 heinäkuu 11, 10:35:48
Itseä tässä kiusaa tuo vikavalon tuleminen myöhemmin vasta ongelmia korjatessa esille.

Ilman parempaa tietoa, yrittäisin vielä kertaalleen lukea noita vikakoodeja ulos. Ja ilman että tuo powercommander on ollenkaan kiinni. Käyttäisin vielä PC:n irroituksen jälkeen akun irti ja ruiskun muistisulakkeen pois. Eli laite opettelisi uudelleen muistiin nuo ruiskuasetukset.  (taitanee vasta myöhemmät mallit lambda anturilla paremmin säätää seoksen ympärillä olevan palikoiden suhteen oikeaksi.)

Ja jos tuon operaation jälkeen saa vikavalon syttymään sekä ongelman esiintymään eikä koodeja ulos, niin melkein sitten valtuutetun korjaamon tai lukulaitteen omistavan henkilön luo tutkimaan minkä anturin laite luulee olevan rikki.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: flhx - 26 heinäkuu 11, 10:56:59
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 10:18:49

Check engine palaa nyt koko ajan vaikka pyörä ei ole käynnissä (palaa ensin n. 4s, sammuu samaksi ajaksi ja sitten syttyy ja jää päälle)

Tuon pitäisi merkitä sitä että siellä on vika päällä. Mikäli valo olisi uudestaan syttymisen jälkeen sammunut niin tarkoittaa että muistissa on vikakoodi eli ei aktiivista vikaa juuri nyt. Tuolta pitäisi kyllä nyt jotenkin saada vikakoodi esiin. Et saanut enää mitään pihalle edes sen matkamittarin kautta?

Olisin melkein syytellyt Commanderiakin jo mutta jos käy samaan tyyliin ilman sitä niin ei sitten...Tosin tuota SS454 ehdotusta kannattaa kokeilla eli akun johdot jne joksikin aikaa irti.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 10:59:11
Lainaus käyttäjältä: flhx - 26 heinäkuu 11, 10:56:59
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 10:18:49

Check engine palaa nyt koko ajan vaikka pyörä ei ole käynnissä (palaa ensin n. 4s, sammuu samaksi ajaksi ja sitten syttyy ja jää päälle)

Tuon pitäisi merkitä sitä että siellä on vika päällä. Mikäli valo olisi uudestaan syttymisen jälkeen sammunut niin tarkoittaa että muistissa on vikakoodi eli ei aktiivista vikaa juuri nyt. Tuolta pitäisi kyllä nyt jotenkin saada vikakoodi esiin. Et saanut enää mitään pihalle edes sen matkamittarin kautta?

Olisin melkein syytellyt Commanderiakin jo mutta jos käy samaan tyyliin ilman sitä niin ei sitten...Tosin tuota SS454 ehdotusta kannattaa kokeilla eli akun johdot jne joksikin aikaa irti.

Ei mitään ulos. Akun kaapelit ollut useaan otteeseen irti, viimeksi yön yli. Koitan vielä ilman PC:tä antaako koodeja.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:01:48
Mittailin ton CKP:n. En tiedä kuinka se kuuluisi tehdä, mutta otin anturin töpselin irti ja pyöritin startilla. Antoi AC puolella vähän reilu 3 volttia, että jotain elämää siellä ainakin on.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:14:07
Otin akkukaapelin irti, PC:n pois. Hyppypiuha vikatöpselin 1&2 een. virrat päälle. Ei vieläkään mitään koodeja....Vikalamppu palaa tasaiseen, oli piuha kiinni, tai ei
Kellään ei varmaan ole ylimääräisenä ehjää ECU, jolla vois kokeilla?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: flhx - 26 heinäkuu 11, 11:16:57
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:01:48
Mittailin ton CKP:n. En tiedä kuinka se kuuluisi tehdä, mutta otin anturin töpselin irti ja pyöritin startilla. Antoi AC puolella vähän reilu 3 volttia, että jotain elämää siellä ainakin on.

1-5 V välille kun osuu niin PITÄISI olla ok foorumien mukaan, mutta tuo ei kuitenkaan takaa että anturi olisi varmasti toimiva...Nämä "tiedot" siis jenkkifoorumeilta, itsellä ei tuosta kokemuksia. Samojen foorumien mukaan MAP ei pitäisi noin radikaalisti vaikuttaa, jossain kuvailtiin että viallisuuden huomaisi ajossa lähinnä siitä että tunne on kuin"vetäisit peräkärryä"...Tosin tuo topic oli kaasarillisen laitteen MAP:n testauksesta.(juu,niitä on kuulemma kaasaripeleissäkin,TC-koneisissa,VOESin taisivat korvata)
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:26:02
Lainaus käyttäjältä: flhx - 26 heinäkuu 11, 11:16:57
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:01:48
Mittailin ton CKP:n. En tiedä kuinka se kuuluisi tehdä, mutta otin anturin töpselin irti ja pyöritin startilla. Antoi AC puolella vähän reilu 3 volttia, että jotain elämää siellä ainakin on.

1-5 V välille kun osuu niin PITÄISI olla ok foorumien mukaan, mutta tuo ei kuitenkaan takaa että anturi olisi varmasti toimiva...Nämä "tiedot" siis jenkkifoorumeilta, itsellä ei tuosta kokemuksia. Samojen foorumien mukaan MAP ei pitäisi noin radikaalisti vaikuttaa, jossain kuvailtiin että viallisuuden huomaisi ajossa lähinnä siitä että tunne on kuin"vetäisit peräkärryä"...Tosin tuo topic oli kaasarillisen laitteen MAP:n testauksesta.(juu,niitä on kuulemma kaasaripeleissäkin,TC-koneisissa,VOESin taisivat korvata)

Tein vielä tollaisen hyppypiuhan, että pääsin kone käynnissä mittaamaan. Tyhjäkäynnillä antaa n. 8V, Kierroksilla melkein 20V. Ihan tasaiseen nousee kierroksien mukaan.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:33:56
Saakos tota ECU:a jossain pajalla testattua irrallaan? Ei viitsisi koko pyörää alkaa raijaamaan mihinkään pajalle, kun lähinkin taitaa olla melkein 200km päässä ja ainut vetokoukullinen autokin seisoo pihalla pukkien päällä kone levällään. Tiellehhän toi mopo kuitenkin jättää, jos lähtee ajelemaan..
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 26 heinäkuu 11, 12:07:25
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:14:07
Hyppypiuha vikatöpselin 1&2 een. virrat päälle. Ei vieläkään mitään koodeja....Vikalamppu palaa tasaiseen, oli piuha kiinni, tai ei

Marellin ruisku itsellä, niin Ecun kanssa ei voi auttaa. Mutta nyt koneen ääressä istuessa vain Clymerin opus sattui käsiin ja siellä hyppyjohtoa pyydetään käyttämään vain kaasumallin kanssa. Ja omastakin kikottimesta, kun noita koodeja olen yrittänyt kalastaa siis katsoa onko mitään vanhoja edes muistissa niin mielestäni virrat päälle ja pois jumpalla alkaa se vilkunta että ei koodeja (ilman mitään lankavirityksiä). Mutta kun tässä kuittaat, että ei koodeja oli piuha kiinni tai ei niin kuulostaa omituiselta.

Ymmärtääkseni sinullakin kai toimii tuo engine valo siten, että kun virrat päälle laitat sammuu se hetken päästä? Ja ohjeiden mukaanhan vasta tuon sammumisen jälkeen suotavaa startata. Ja tuleeko valo takaisin päälle samantien startin jälkeen?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 12:18:31
Valo tulee takaisin starttasi tai ei.

Mä löysin omasta Clymeristä vikakoodi ohjeet kaasari ja ruiskumalleille. Molemmissa sama hyppypiuha viritys, erona vaan hieman eri aloitus vilkutukset. Tää kirja on 2000-2005 FLS/FXS twin cam, second edition.

Täytyy yrittää vielä virtajumppaa
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 12:35:10
Eipä auttanut virtajumppakaan....
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 13:09:01
Soittelin Loimaalle V-Twin cityyn. Ei ole ainakaan heillä vehkeitä testata irrallista ECM:ää. Onkohan Suomessa kellään?
Viikon päästä pitäis lähteä viikon pari mopo reissuun, vähän heikolta alkaa näyttämään >:(
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kihveli - 26 heinäkuu 11, 13:11:32
Mulla teki tyhjäkäynnille samaa rikkinäinen lämpöanturi, kiekat seilaili miten sattuu, pääasiassa helvetin korkeella.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kihveli - 26 heinäkuu 11, 13:15:33
Mulla muuten ylimääräsenä alkuperäinen ECU joka sai aikoinaan väistyä thundermaxin tieltä Kokonaan siitä en viitti luopua, saattaa joskus vaikka tarvita :) Mutta lainalle joutaa jos sillä pääset reissuun.

ECU sijaitsee Kangasalla, postillahan tuo kulkee

Marko
0407190625
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kokkonen - 26 heinäkuu 11, 13:15:53
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 11:26:02
Lainaus käyttäjältä: flhx - 26 heinäkuu 11, 11:16:57

1-5 V välille kun osuu niin PITÄISI olla ok foorumien mukaan, mutta tuo ei kuitenkaan takaa että anturi olisi varmasti toimiva...Nämä "tiedot" siis jenkkifoorumeilta, itsellä ei tuosta kokemuksia. Samojen foorumien mukaan MAP ei pitäisi noin radikaalisti vaikuttaa, jossain kuvailtiin että viallisuuden huomaisi ajossa lähinnä siitä että tunne on kuin"vetäisit peräkärryä"...Tosin tuo topic oli kaasarillisen laitteen MAP:n testauksesta.(juu,niitä on kuulemma kaasaripeleissäkin,TC-koneisissa,VOESin taisivat korvata)

Tein vielä tollaisen hyppypiuhan, että pääsin kone käynnissä mittaamaan. Tyhjäkäynnillä antaa n. 8V, Kierroksilla melkein 20V. Ihan tasaiseen nousee kierroksien mukaan.

Mites tuo jännite noin korkealle nousee? Onko myös akun latausjännite noin ylhäällä? Onkohan jännitteensäätäjä kunnossa?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 13:44:43
Akun jännite OK

Minä näistä mitään ymmärrä, mutta Clymeri väittää, että CKP on inductiivinen, eli minun sähköopilla tekee itse oman jännitteensä, eli ei pitäisi olla riippuvainen akun jännitteestä. Mitataan ainakin useimmissa autoissa vaihtovirtapuolella. Tää voi olla ihan puutaheinääkin, että älkää nyt kukaan tätä mitenkään totena ottako.

Onko hajua mitä ton anturin pitäis antaa ruiskukoneella kierroksilla???? Noi jenkki foorumin arvot taisolla startilla / tyhjäkäynnillä???
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 14:04:20
Lainaus käyttäjältä: Kihveli - 26 heinäkuu 11, 13:15:33
Mulla muuten ylimääräsenä alkuperäinen ECU joka sai aikoinaan väistyä thundermaxin tieltä Kokonaan siitä en viitti luopua, saattaa joskus vaikka tarvita :) Mutta lainalle joutaa jos sillä pääset reissuun.

ECU sijaitsee Kangasalla, postillahan tuo kulkee

Marko
0407190625

Oliko tuo saman ikäisestä pyörästä? Mulla oli tälläiset notulit boxin takana:
FLSTCI/TFI/FXSTI/TBI/TDI
32612-01A
12229100

Voishan tuon käydä hakemassakin, jos tässä nyt ei yhtä äkkiä jotain ratkaisua tule. Ei tästä taida tulla kuin reilu 150km matkaa, saan heitettyä ainakin konjamiinipullon samalla, jos maistuu.

Ja alkaa menemään sen verran hermo tohon mopoon, ettei tällä korjausvimmalla ole enää mitään tekemistä järjen kanssa (jos koko harrastuksellakaan on). Viime kesänä meni 3000km jälkeen takapyörän laakeri, Tänä kesänä 1000km jälkeen runko eturenkaasta ja 2000km jälkeen alkoi tuo ruisku temppuilemaan....2-3 viikkoa olis vielä tätä kesää jäljellä ennen Atlantin aaltoja, että vähiin uhkaa taas mailit jäädä
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 14:12:59
Lainaus käyttäjältä: Kihveli - 26 heinäkuu 11, 13:11:32
Mulla teki tyhjäkäynnille samaa rikkinäinen lämpöanturi, kiekat seilaili miten sattuu, pääasiassa helvetin korkeella.

Tätä mäkin ensin epäilin. Tuntu vaan oudolta, kun oireet muuttui yhtä äkkiä päinvastaiseksi, eli nätti tyhjäkäynti, mutta ei kestä kaasua. Lisäksi ei saa vikakoodeja ulos. Yritin anturia mittaillakkin, mutta on niin vittumaisessa paikassa, ettei oikein tankkia irroittamatta päässyt mittarilla anturille. Jotain lukuja siinä vilahteli, mutta en nyt löytänyt mitä arvoja sen pitäisi ehjänä antaa. Letukasta meni joskus lämpöanturi, teki sitä, ettei lähtenyt kuumana käyntiin ja jos lähti, niin savutti helvetisti....Näytti -40 C jatkuvasti.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kihveli - 26 heinäkuu 11, 16:12:22
Joo 2001 softailista on tääkin boksi

boksin takana
FLSTCI/TFI/FXSTI/TBI/TSI/TDI eli sama mutta TSI lisänä
32766-01
12204780

Luulishan tuon käyvän jos saman vuotisesta jakkarasta on, vaan mistäpä noista tietää.

Tuu hakeen pois, toki pistän postiinkin. Paa viestiä/soita.

Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kokkonen - 26 heinäkuu 11, 17:08:18
Vielä noihin jännitteisiin, vaikka manuaali on jo pakattuna  :)  ja ittellä ei ole ruiskukonetta. Eiks sinne anturille kuitenkin mene tasajänniekin?  Pulssiulostulo lienee ok, kun jännite nousee yli 1 voltin. Muistaakseni.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Lyytinen - 26 heinäkuu 11, 17:33:10
Ei kyllä ole mitään hajua mistä puhun, mutta eikös sieltä nimenomaan pulssi pitäisi tulla, että just tietyllä aikaa suhauttaisi. Ja jos saan arvata, niin se pulssi on vielä aina tietyn levyinen elikkä jännitemittarilla jos katsoo, niin se näyttää lähinnä tasajännitteeltä.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 17:47:09
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 26 heinäkuu 11, 17:08:18
Vielä noihin jännitteisiin, vaikka manuaali on jo pakattuna  :)  ja ittellä ei ole ruiskukonetta. Eiks sinne anturille kuitenkin mene tasajänniekin?  Pulssiulostulo lienee ok, kun jännite nousee yli 1 voltin. Muistaakseni.

Itseasiassa ei mitään hajua, mutta 2 piuhaa menee anturille. Anturi antaa vaihtovirtapuolella 5-18.5 V jännitettä riippuen kierroksista, nousee tasaisesti kierrosten mukaan (en uskaltanut ihan rajoittajaan kierrättää, kun ei tiedä pelaako se edes??, että max varmaan 20V pinnassa ::)) Mun käsittääkseni sinne anturille ei enää tasajännitettä sovi 2:ta johtoa pitkin tohon sekaan menemään, eikä induktiivinen anturi pitäisi pulssia kaivatakkaan. Toisaalta en näistä sähköhommista väitä ymmärtäväni sen enempää, kuin sika satelliitista, että korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.
Kerkesin jo kasailemaan jännitteen säätäjät ja muut hilppeet liittimien päälle, muutenhan sen mahd. pulssin äkkiä kävisi tosta mittailemassakin....
On tää analogisen miehen elämä vaikeaa digitaalisessa maailmassa :P
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 18:07:17
Lainaus käyttäjältä: Kihveli - 26 heinäkuu 11, 16:12:22
Joo 2001 softailista on tääkin boksi

boksin takana
FLSTCI/TFI/FXSTI/TBI/TSI/TDI eli sama mutta TSI lisänä
32766-01
12204780

Luulishan tuon käyvän jos saman vuotisesta jakkarasta on, vaan mistäpä noista tietää.

Tuu hakeen pois, toki pistän postiinkin. Paa viestiä/soita.



Hieno homma! Olihan toi Delphin ruiskulla oleva härpätin? Laitan sulle tekstiviestiä, kun täällä metsän keskellä on mennyt puhelin yhteydet niin huonoksi, että menee hermot puolin ja toisin kysellessä samoja asioita. Voisin huomenna aamupäivällä tulla hakemaan, jos sopii?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 26 heinäkuu 11, 21:29:47
Aamusta lähtee vanha ruumisvankkuri Buick hakemaan uutta boxia. Toivottavasti käy päikseen, vaikka vähän eri numerolla onkin ::) Huomenna palataan aiheeseen, miten kävi.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 27 heinäkuu 11, 09:41:10
Toivottavasti uusi boxi korjaa tilanteen, mutta pariin asiaan piti vastata.

Omassa FLT tehdasmanuaalissa tuota hyppypiuhaa pyydetään myös ruiskun kanssa käyttämään. Joko Clymerissä virhe tai en vain osaa tuota vierasta kieltä lukea riittävän hyvin.(Clymer myös homosoffaversio)

Tuo Kokkosen kommentti korkeasta CKP jännitteestä jäi mietityttämään ja en omista manuaaleista löydä tarkkaa tietoa millä välillä tuon pitäisi seilata. cam position sensorista nuo kyllä löytyy. Toisaalta pienellä googletuksella löytyi tämä kommentti:

"1. there is no batt voltage to the CKP, period
2. the pulse is not a pulse but a constant a/c voltage PRODUCED by the ckp sensor itself
3. the drop in a/c voltage caused by the missing tooth tells the ecm what part of the stoke the engine is on, and the slow down of the crank (upon compression), and lower a/c voltage tells the ecm what phase the engine is on.
4. the only way to test the ckp, is to UNPLUG it from the ecm, put a multimeter on the 2 wires, (R/B and B) and crank the engine. it should show 1-5 VA/C.
5. this is hit or miss, some ckp show good when they are not, but if it shows bad, it is.
"

Josta ottamatta muuhun tietoon kantaa tuli mieleen, että tokihan nopeasta räpsystä kyse mutta CKP jännitettä mitattaessa pitäisi satunnaisesti ainakin tyhjäkäynnillä nähdä lasku jolloin sensori löytää kampurasta oikean kohdan ja kertoo sitten keskusboxille että kampura on tässä kohtaa nyt menossa. Ja jos tämän kommentoijan testiä ymmärrän, niin onko tuossa piuhan irroitus ja koneen pyöritys startilla jolloin pitäisi seilata tuossa 1-5V rajoissa?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 12:45:31
Jep. Mullahan tuli startilla pyörittäessä vähän yli 3 V, eli natsaa tän kanssa
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 12:48:10
Eipä auttanut uusi boxi. Saman lailla polttaa vikalamppua. Koitin kuitenkin startata. Pari kertaa lupas, mutta ei jaksanut käydä. Ei vikakoodeja ulos. Nyt alkoi lisäksi vilkuttamaan sitä avaimen kuvaa, eikä starttaa. Avain vilkkuu myös virrat pois, sammuu, kun irroittaa akun navan....
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 12:53:15
Ja tekee muuten samaa vanhalla boxillakin, eli avain vilkku, vikavalo palaa, ei starttaa....
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: flhx - 27 heinäkuu 11, 13:10:33
Tekisköhän tuota avaimen vilkkumista siksi että boksi vaihdettu toiseen. Tuohan on ajoneston/hälyn merkki kun avain vilkkuu näytössä. Eihän sulla ollut hälyt/ajonesto päällä(meneekö automaagisesti sun fillarissa?) kun vaihdoit boxin? Häly/ajonestohan lienee lisävaruste ja sille taitaa olla joku oma kalikkansa, mutta jotain älyä lienee tuossa boxissakin?

Tosin sanot että ei jaksanut käydä vaikka lupaili, jos ajonesto menee päälle niin ei pitäisi antaa sytytysvirtaa ollenkaan. EDIT:jaa tai se avain tais ruveta vilkkumaan lainaboxilla vasta sen jälkeen kun oli lupaillut mutta ei jaksanut käydä?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 13:13:44
Hälytintä tossa ei ole, eikä tietääkseni ajon estoakaan (tai no nyt on, ei paljon ajella), ja jos on, niin ei mitään hajua niistä. Avain muuten vilkkuu, vaikka ei olisi koko boksia kiinni :o

Ensin lupas parikertaa, avain ilmestyi sen jälkeen...
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: flhx - 27 heinäkuu 11, 13:31:30
Mystistä. Ehdotan soittoa Vatikaaniin, pyydä lähettämään manaaja koska pyöräsi on selkeästi riivattu.

Onko tuo avain muuten ollut tyrkyllä mittarissa myös vanhalla boxilla vai ilmestyikö nyt vasta? (pitäisi normaalisti tulla näkyviin ajonestolla/hälyillä varustetuilla pyörillä muutamaksi sekunniksi kun sytkävirran kääntää päälle,sen jälkeen avainlamppu sammuu) Jos nyt vasta niin olisiko niin että lainaboxi haluaisi keskustella ajonestoboxin kanssa jota ei pyörässäsi ole? (Puhdasta arvailua koska tämä(kin)alue on sellaista josta ei allekirjoittaneella ole faktatietoa...)
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 13:33:09
Nyt tapahtui semmoinen ihme, että sain tosta vanhasta boxista vikakoodeja ulos. Antoi 11 ja 41 Clymerin mukaan Throtle position sensor ja Cranksaft position sensor. Avain vaan jatkaa vilkkumista.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 13:35:07
Ihme ja kumma, sillä aikaa, kun olin netin syövereissä, niin avain valo sammui ja pyörä käy. Vikavalo kyllä palaa. Katson vielä uudestaan antaako samat koodit.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 13:41:30
00-03 Harley Davidson Motorcycles
1. Remove right side saddlebag and side cover if so equipped. Remove protective plug from data link connector. Other models will be under the seat.

2. To activate the diagnostic feature,follow these steps.
a. Create diagnostic test wire or use a female spade clip which will bridge the two terminals perfectly.
b. Install diagnostic test wire/clip across Terminals 1 and 2 on the data link connector, they are marked.
c. Turn Ignition/Light Key Switch to IGNITION and wait approximately 10 seconds (4 seconds lamp ON, 6 seconds lamp OFF) for check engine lamp to start flashing.

3. All trouble codes are sent out as a series of flashes. To retrieve the first digit of the trouble code simply observe the number of times the lamp flashes.
a. The lamp will then flash one or more times to indicate the first digit of the trouble code.
b. The length of time the lamp is illuminated and the length of time in which it is off are each about 0.5 second in duration.

4. The second digit follows:
a. Following the transmission of the first digit, there is a 1.2 second pause in which the lamp is off.
b. The lamp will then flash one or more times to indicate the second digit of the trouble code. Count the number of times the lamp flashes to retrieve the second digit.

5. If more than one trouble code is sent:
a. Following transmission of the second digit of the first code, there is a 3 second pause in which the lamp is off.
b. Once all codes have been sent, the data string is repeated. When you have recorded the same trouble code twice, it is an indication that the transmission has been restarted and that all trouble codes have been retrieved.

IMPORTANT NOTE ..If diagnostic test wire is installed across Pins 1 and 2 on connector in lieu of a Scanalyzer, the ECM is placed in a diagnostic test mode and the engine will start. The test wire must be removed from the data connector and the ignition switch turned OFF or the check engine lamp will continue to flash codes. A historic trouble code resides in the memory of the ECM until the code is cleared by use of the Scanalyzer or a total of 50 trips has elapsed. A “trip” consists of a start and run cycle, the run cycle lasting at least 30 seconds. After the 50 trip retention period, the trouble code is automatically erased from memory (that is, assuming no subsequent faults of the same type are detected in that period). The numbers after the 'historic' or 'current' is the speedo code number, but without the electrical diagnostics manual you're not going to know what they mean.

1 Current 53 ECM flash error
2 Historic 53 ECM flash error
3 Current 54 ECM EEPROM error
4 Historic 54 ECM EEPROM error
5 Current 63 ECM serial data low
6 Current 63 ECM serial data open/high
7 Current 63 TSSM serial data low
8 Current 63 TSSM serial data open/high
9 Current 61 Loss of TSM/TSSM serial data
10 Current 14 Loss of all ECM serial data (state of health)10 24 Loss of vehicle speed10 33 Loss of vehicle inhibit motion10 43 Loss of powertrain security status
11 Current 33 System relay contacts open
12 Current 33 System relay coil high/shorted
13 Current 33 System relay coil open/low
14 Current 33 System relay contacts closed
15 Current 99 Incorrect password
16 Current 99 Missing password
17 Current 41 CKP sensor intermittent
18 Current 41 CKP sensor synch error
19 Current 11 TP sensor open/low
20 Current 11 TP sensor high
21 Current 12 MAP sensor open/low
22 Current 12 MAP sensor high
23 Current 14 ET sensor voltage low
24 Current 14 ET sensor open/high
25 Current 15 IAT sensor voltage low
26 Current 15 IAT sensor open/high
27 Current 24 Front ignition coil open/low
28 Current 25 Rear ignition coil open/low
29 Current 24 Front ignition coil high/shorted
30 Current 25 Rear ignition coil high/shorted
31 Current 24 Front cylinder combustion intermittent
32 Current 25 Rear cylinder combustion intermittent
33 Current 23 Front injector open/low
34 Current 32 Rear injector open/low
35 Current 23 Front injector high
36 Current 32 Rear injector high
37 Current 16 Battery voltage low
38 Current 16 Battery voltage high
39 Current 43 VSS sensor low
40 Current 43 VSS sensor high
41 Current N/A (no speedo code for this) Check engine light open/low NO CHECK ENGINE LAMP AT KEY ON or CHECK ENGINE LAMP ON CONTINUOUSLY
42 Current N/A (no speedo code for this) Check engine light high NO CHECK ENGINE LAMP AT KEY ON
43 Current 35 Tachometer low
44 Current 35 Tachometer high
45 Current 25 Rear cylinder no combustion
46 Current 24 Front cylinder no combustion
47 Current 34 Loss of idle speed control IDLE AIR CONTROL
48 Current 35 Accelerometer fault
49 Current 34 Starter output high
50 Current 25 Ignition enable output high
51 Current 21 Left turn output fault
52 Current 22 Right turn output fault
53 Current 11 Battery voltage high
54 Current 31 Alarm output low
55 Current 32 Alarm output high
56 Current 41 Ignition switch open/low
57 Historic 63 ECM serial data low
58 Historic 63 ECM serial data open/high
59 Historic 63 TSSM serial data low
60 Historic 63 TSSM serial data open/high
61 Historic 61 Loss of TSM/TSSM serial data
62 Historic 14 Loss of all ECM serial data (state of health)
63 Historic 33 System relay contacts open
64 Historic 33 System relay coil high/shorted
65 Historic 33 System relay coil open/low
66 Historic 33 System relay contacts closed
67 Historic 99 Incorrect password
68 Historic 99 Missing password
69 Historic 41 CKP sensor intermittent
70 Historic 41 CKP sensor synch error
71 Historic 11 TP sensor open/low
72 Historic 11 TP sensor high
73 Historic 12 MAP sensor open/low
74 Historic 12 MAP sensor high
75 Historic 14 ET sensor voltage low
76 Historic 14 ET sensor open/high
77 Historic 15 IAT sensor voltage low
78 Historic 15 IAT sensor open/high
79 Historic 24 Front ignition coil open/low
80 Historic 25 Rear ignition coil open/low
81 Historic 24 Front ignition coil high/shorted
82 Historic 25 Rear ignition coil high/shorted
83 Historic 24 Front cylinder combustion intermittent
84 Historic 25 Rear cylinder combustion intermittent
85 Historic 23 Front injector open/low
86 Historic 32 Rear injector open/low
87 Historic 23 Front injector high
88 Historic 32 Rear injector high
89 Historic 16 Battery voltage low
90 Historic 16 Battery voltage high
91 Historic 43 VSS sensor low
92 Historic 43 VSS sensor high
93 Historic N/A Check engine light open/low NO CHECK ENGINE LAMP AT KEY ON or CHECK ENGINE LAMP ON CONTINUOUSLY
94 Historic N/A Check engine light high NO CHECK ENGINE LAMP AT KEY ON
95 Historic 35 Tachometer low
96 Historic 35 Tachometer high
97 Historic 25 Rear cylinder no combustion
98 Historic 24 Front cylinder no combustion
99 Historic 34 Loss of idle speed control
100 Historic 35 Accelerometer fault
101 Historic 34 Starter output high
102 Historic 25 Ignition enable output high
103 Historic 21 Left turn output fault
104 Historic 22 Right turn output fault
105 Historic 11 Battery voltage high
106 Historic 31 Alarm output low
107 Historic 32 Alarm output high
108 Historic 41 Ignition switch open/low

Tää lista antaa kyllä, eri selitykset koodeille. Kumpi on sitten oikea???

Toisaalta mittasin ton tps:n ja cps:n ja minusta kunnossa, eli.....
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: flhx - 27 heinäkuu 11, 13:51:39
Holy handgrenade !! Heti kun mainitsi Vatikaanin...

Ainakin tuon listan nro 41 mukainen tilannehan sulla on päällä eli CHECK ENGINE LAMP ON CONTINUOUSLY...
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 27 heinäkuu 11, 13:57:24
Sinänsä tuo koodi 11 looginen, että TPS vikaan tuo korkea tyhjäkäynti viittaa. Ei laitos tunnista missä asennossa läppä on. Omassa manuaalissa sellainen tieto sattui silmään, että jos useampia koodeja niin vikaselvitys aloitetaan pienimmästä numerosta.

Autoon joskus tuon TPS sensorin joutunut vaihtamaan ja ei mielestäni mittaamalla/päällepäin katsomalla pystynyt sanomaan miksi ei toiminut. Engine valo ei vain suostunut tuolta osin sammumaan ennekuin oli anturi vaihdettu. Tästä aikaa ~10v.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 13:59:59
Näin on, nyt ei taas tule vikakoodit ulos. Avainta polttaa välillä vielä uudemman kerran startin jälkeen, mutta ei vilku.

Mitäs toi koodin11 system relay tekee? Luulis ettei toimis oikein mikään jos ei mene päälle?
Ei edes vanhan kunnon twilight zone:n jaksot ollut näin jännä, kuin elektroniikka pelin ihmettely
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:03:35
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 heinäkuu 11, 13:57:24
Sinänsä tuo koodi 11 looginen, että TPS vikaan tuo korkea tyhjäkäynti viittaa. Ei laitos tunnista missä asennossa läppä on. Omassa manuaalissa sellainen tieto sattui silmään, että jos useampia koodeja niin vikaselvitys aloitetaan pienimmästä numerosta.

Autoon joskus tuon TPS sensorin joutunut vaihtamaan ja ei mielestäni mittaamalla/päällepäin katsomalla pystynyt sanomaan miksi ei toiminut. Engine valo ei vain suostunut tuolta osin sammumaan ennekuin oli anturi vaihdettu. Tästä aikaa ~10v.

Tietysti kun vetäis tps töpselin irti ja katsois tuleeko lisää koodeja...Ainut, kun ei enää anna koodeja ::) Voisko toi system relayn toimimattomuus vaikuttaa tohon?
Vähän kun näki jo porkkanan kulmaa, niin Allah otti ja vei sen pois.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:13:04
Toi System relay vaikuttaisi kyllä toimivan. Taitaa olla hienosta nimestä huolimatta bensapumpun rele. Ainakin pumppu rallattaa samaan tahtiin.
Vieläkään en ymmärrä tota vikakoodi hommaa. Täytyy uittaa varmaan töpseli contact cleanerissa.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 27 heinäkuu 11, 14:20:58
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:13:04
Toi System relay vaikuttaisi kyllä toimivan. Taitaa olla hienosta nimestä huolimatta bensapumpun rele. Ainakin pumppu rallattaa samaan tahtiin.
Vieläkään en ymmärrä tota vikakoodi hommaa. Täytyy uittaa varmaan töpseli contact cleanerissa.

Niin tuo jenkkien listaus sinänsä hämäävä, että siinä vasemmalla järjestysnumerot 1-100 ja sitten keskellä tekstiä nuo koodit joista löytyy esim. 11 useampaan kertaan.

FLT:n 1999 tehdas manuaalissa ja FLT Clymer manuaalissa 99-05 kodi 11 on ainoastaan pyhitetty TPS:lle Efi koneissa. En sitten tiedä missä laitteissa/tilanteissa nuo muut koodit 11 kohdat pätevät. Muistuu vain GM:n koodit mieleen jossa koodi 21 pyhitetty kautta linjaston myös samalle asialle.

Kokeile vielä sieltä tps:stä mitata jännitettä saatko sen muuttumaan kaasu kiinni ja auki asentojen välillä.

Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:22:37
Nyt onnistui 11, 41, 63
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:31:48
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 heinäkuu 11, 14:20:58
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 14:13:04
Toi System relay vaikuttaisi kyllä toimivan. Taitaa olla hienosta nimestä huolimatta bensapumpun rele. Ainakin pumppu rallattaa samaan tahtiin.
Vieläkään en ymmärrä tota vikakoodi hommaa. Täytyy uittaa varmaan töpseli contact cleanerissa.

Niin tuo jenkkien listaus sinänsä hämäävä, että siinä vasemmalla järjestysnumerot 1-100 ja sitten keskellä tekstiä nuo koodit joista löytyy esim. 11 useampaan kertaan.

FLT:n 1999 tehdas manuaalissa ja FLT Clymer manuaalissa 99-05 kodi 11 on ainoastaan pyhitetty TPS:lle Efi koneissa. En sitten tiedä missä laitteissa/tilanteissa nuo muut koodit 11 kohdat pätevät. Muistuu vain GM:n koodit mieleen jossa koodi 21 pyhitetty kautta linjaston myös samalle asialle.

Kokeile vielä sieltä tps:stä mitata jännitettä saatko sen muuttumaan kaasu kiinni ja auki asentojen välillä.



No niimpä, katselin hätäpäissään ensin järjestysnumeroa, enkä itse koodia. Täytyy hakea eukko töistä ja alkaa sitten perehtymään tps:ään. Taitaa taas parit mittaus oluet mennä, ettei ala hermostuttamaan.

Mitäs arvoja tuolta tps:stä pitäis tulla. Olen yleensä katsonut vaan, että oomit muuttuu sasaisesti kaasua käännettäessä.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 27 heinäkuu 11, 14:36:54
0,2-0,4 V idle asennossa josta nousee 4,6-4,95V täydellä kaasulla. Tämä edelleen Marellilla, mutta en usko etteikö Delphi olisi vastaavassa linjassa.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 15:26:12
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 heinäkuu 11, 14:36:54
0,2-0,4 V idle asennossa josta nousee 4,6-4,95V täydellä kaasulla. Tämä edelleen Marellilla, mutta en usko etteikö Delphi olisi vastaavassa linjassa.

Jep- A=0,01 B=5,0V C=0,02

Kaasun asento ei vaikuta voltteihin missään terminaalissa, eli paskana kai tuo on, jos ottais vielä irti ja katsois saako tekohengitettyä, että pääsis kokeilemaan.
Mistä terminaalista toi pitäis mitata?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 27 heinäkuu 11, 15:36:12
Omassa näyttää olevan tps sensorin kolminapaisen liittimen toinen laita maa ja toinen se signaali. riippuen miten päin liitintä katsot niin pitäisihän tuo virtojen päällä ollessa näyttää mittarissa joko plussaa/miinusmerkkistä dataa. Jälkimmäisen ollessa kysessä piuhat toisinpäin pistämällä saa plusmerkkistä tietoa.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 16:14:13
Ei oikein heräile. 0,02-0,04 V välillä liikkuu. Käynti ei muuttunut miksikään, vaikka kokeili töpseli irti, että eiköhän tuo valmis ole. Ei taida tähän hätään saada uutta mistään Porin seudulta?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 16:19:13
Toi koodi 41 viittaa mm. CKP sensoriin.  Taitaa antaa aina sen aina kun kone ei pyöri???. Ainakin jos töpselin vetää irti, niin ei käynnisty ollenkaan, eli ei se ainakaan ihan pimeänä voi olla. Ja noi mitatut voltitkin viittaisi siihen, että elämää on siellä päässä.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 17:04:28
Jaa, taitaahan näitä TPS:ä saada mistä vain tuppukylästä:

Throttle position sensor

   83050
Producer   RENAULT
model   SCÉNIC I (JA0/1_)
type   2.0 16V IDE
Kw   103
cc   1998
n. cil.   4
from   09.1999
to   08.2003
motor code   F4R 740
versions   Engine Code: F5R 740
Producer   OEM Code
ALFA ROMEO   7077710
ALFA ROMEO   7714824
ALFA ROMEO   9945634
ALFA ROMEO   9950634
FIAT   7077710
FIAT   7714824
FIAT   9945634
FIAT   9950634
LANCIA   7077710
LANCIA   7714824
LANCIA   9945634
LANCIA   9950634
MAGNETI MARELLI   219244300500
MAGNETI MARELLI   KITPF1C
MAGNETI MARELLI   PF1C/00
MAGNETI MARELLI   PF1C00
PIERBURG   40200302
RENAULT   7701044743



Magneti Marelli PF2c / PF1c
[PF2c / PF1c]
   
£42.00
Magneti Marelli PF2c / PF1c

Magneti Marelli Throttle Position Sensor PF2c

Magneti Marelli Throttle Position Sensor PF2c / PF1c

For use on our throttle body kits, single throttle body and some standard vehicles.

PF2c is anti-clockwise motion, PF1c is clockwise motion when looking at the sensor in the photo.

Magneti Marelli TPS are sold individually.

Wiring Information:

A - Ground
B - 5v Supply
C - Signal
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 17:56:55
Sitten vähän hätäapuvinkkejä kohtalotovereille tien päälle. Porasin TPS:än päähän keskelle pikku reijän ja uitin contact cleanerissa. Uskokaa, tai älkää, mutta nyt pelaa....Uuden mä siihen tietysti pistän tilalle, mutta pakko päästä kokeilemaan auttoiko käyntiin.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 19:17:55
Allah acbar!

Ei polta vikalamppua enää käydessä, sen verran vilauttaa, että muistissa on vielä jotain. Vielä kun sais muistin nollattua. Ei ollut ohjetta clymerissä, eikä tainnut olla täälläkään. (tossa ei tosiaan se trippi reset metodi toiminut). Letukasta sai tyhjäksi, kun otti akkupiuhan ½ minuutiksi pois, ei auta tässä.

EDIT: jaa löytyihän se ohjekkin,, kun malttoi lukea rauhassa:
A historic trouble code resides in the memory of the ECM until the code is cleared by use of the Scanalyzer or a total of 50 trips has elapsed. A “trip” consists of a start and run cycle, the run cycle lasting at least 30 seconds. After the 50 trip retention period, the trouble code is automatically erased from memory (that is, assuming no subsequent faults of the same type are detected in that period). The numbers after the 'historic' or 'current' is the speedo code number, but without the electrical diagnostics manual you're not going to know what they mean.

Vähän tyhjäkäynti vaeltelee, johtunee siitä, että hätä apu korjattu tps näyttää nolla kaasulla vähän liikaa ja täydellä liian vähän. No huomenna kaupasta uusi ja koeajolle.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 27 heinäkuu 11, 19:32:10
Toi alkuperäinen ongelmakin alkaa vahvistumaan TPS aiheuttamaksi. Nyt kun käytin lämpöiseksi, sammutin 15 minuutiksi, starttasin, niin kierrokset taas korkealla. Mittasin TPS:n, niin antoi nolla kaasulla 2,5 V ja täydellä 3.5 V. Huomenna löytyy toivottavasti uusi anturi, niin luulis korjautuvan sillä.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 28 heinäkuu 11, 01:42:27
Hyvä jos selviää ja tuo 50 käynnistyksenkin juttu näköjään löytynyt koodien suhteen...
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Hemuli - 28 heinäkuu 11, 08:16:09
Mites te mittaatte ton TPS:n? Eikös se pitäisi mitata niin että se on koko ajan kytkettynä - tämä taas vaatii joko välipiuhan rakentamisen tai sitten sellaisten koejohtojen käyttämisen jotka työntyvät johdon eristeen läpi. Vai pääseekö niistä liittimistä sorkkimaan takaapäin koejohdot piuhoihin?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 28 heinäkuu 11, 08:32:28
Allekirjoittanut ainakin sähköasentajan paperit omaavan tutun toimesta opetettu hankkimaan yleismittari jossa riittävän terävät pistokärjet jotka työnnetään suoraan johdon eristeen läpi. Pistokohtahan "vulkanoituu" ainakin uudemmilla johdoilla takaisin eikä sitä pysty viikon päästä itselleen kertomaan missä se oli. Tokihan jos jostain muualta hiukankaan pilkahtaa mahdollisuutta hyppylankaan tai erilaisiin välijohtoihin niin tulee sitäkin tapaa käytettyä. Luulen arvaavani että haet sitä pienen pientä asiaa että noin brutaalisti pistämällä saa pikkuhiljaa johdon hapettumaan ja jopa kosteuden sinne sisään. Tämä ainakin itsellä mielessä kun vuosia sitten pähkäilin miten saa johdon mitattua ja niskan takaa juuri tuo alussa mainittu asentaja naureskeli ja opetti nöösiä.

Edit: jostain syystä tuli jo vastausta kirjoittaessa, mutta myöhemmin miettiessä mieleen että tästä kannattanee avata ehkä tuon Hemulin kysymyksen jälkeen oma aihe miten johdot oikeasti mittaillaan. Eli onko joku opittu tapa aivan väärä.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Hemuli - 28 heinäkuu 11, 10:38:26
Emmä mitään muuta ajatellu kuin että TPS:n pitää tosiaan olla kytkettynä mittauksen ajan. Ei sinne mitään kosteutta pääse vaikka johtoihin pienet reiät tuleekin.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Lyytinen - 28 heinäkuu 11, 10:55:46
Vaikka jo ainakin kerran veikkasin päin prinkkalaa tässä ketjussa, eikös tuo TPS ole ihan tavan potikka? Niinpä sen voisi irrallaankin mitata mittarin vastusalueella?
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ma^ko - 28 heinäkuu 11, 13:10:02
TPS sensor, siis kaasun asentotunnistin on yleisimmin ihan normaali muuttuvavastuksinen potikka. Voi mitata ihan irrallaan yleismittarin vastus(=?)alueella kunhan ko sensorin liikeradan saa järkevästi käytyä läpi.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 28 heinäkuu 11, 14:16:01
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 28 heinäkuu 11, 13:10:02
TPS sensor, siis kaasun asentotunnistin on yleisimmin ihan normaali muuttuvavastuksinen potikka. Voi mitata ihan irrallaan yleismittarin vastus(=?)alueella kunhan ko sensorin liikeradan saa järkevästi käytyä läpi.

Mä tein ensin just näin ja oletin tps:n olevan kunnossa. Tosin mulla ei ollut tiedossa arvoja mitä pitäis tulla, katsoin vain, että oomit muuttuu tasaisesti potikkaa liikutettaessa, niinkuin tekikin. Täähän on ilmeisesti ensin antanut sitä jännitettä 2,5V -3.5V väliltä, jolloin tyhjäkäynti ollut korkea ja sitten mennyt totaalisesti pimeäksi, jolloin vikalamppu syttyi, tyhjäkäynti ok, mutta ei sietänyt kaasua.

Nyt sain uuden anturin (on muuten rellusta peräisin, että alkaakohan hylkimään??). Nyt näyttäis paikoillaan toimivan kivasti, tyhjäkäynti ei ole ollut ikinä noin hyvä, kun pyörä on mulla ollut, eli pientä failua ollut kai alusta asti. Tunnin päästä koeajolle, niin näkee miten oikeasti kävi.

Toi punainen avainkaan ei enää ilmesty kuin hetkeksi, silloin kun laittaa virrat (näin ollut ennenkin)
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 28 heinäkuu 11, 14:29:12
Kihveli:
Ihan mielenkiinnosta, oliko tossa sun mopossa, mistä lainaboxi on peräisin, hälytin/ajonesto vehkeet? Selviäis toi puna-avain hommakin.
Ja iso kiitos vielä boxin lainasta, aloin sen ansiosta epäilemään tota vikakoodi töpselin kontaktia ja sain koodit ulos.
Ja kiitokset muillekkin vinkkejä antaneille. Herrasmiehelle SS454 voisin antaa papukaijamerkin (tai tarjota kaljat) oikeasta diagnoosista.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 28 heinäkuu 11, 14:59:00
Lainaus käyttäjältä: Merimies-Toni - 28 heinäkuu 11, 14:29:12
Ja kiitokset muillekkin vinkkejä antaneille. Herrasmiehelle SS454 voisin antaa papukaijamerkin (tai tarjota kaljat) oikeasta diagnoosista.

Kiitos vain jos apu kelpasi. Pistä vain hyvä kiertämään eli kun jollain probleemaa jossa voi edes näin etäisesti yrittää auttaa, niin antaa sitten seuraavalle apua.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Kihveli - 28 heinäkuu 11, 15:01:45
Mo

Ei oo hälyä/ajonestoa eli sen puoleen ei pitäs olla ongelmaa käyttää mun boxia. Tiä sitte aiheuttaako vieras boxi muuten jotain hylkimisreaktioita... Mutta niinkun puhe oli niin palautuksella ei o kiire.

Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ma^ko - 28 heinäkuu 11, 15:08:07
Mjoop, komponentin mittaaminen ilman tietoa mitä tulisi olla arvoina on hieman hankalaa oikeaa diagnostointia ajatellen.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Hemuli - 28 heinäkuu 11, 15:15:43
Kaikki mitä mä olen TPS:n mittaamisesta lukenut perustuu just tohon että sensori on kytkettynä virtapiiriin. Jokainen ohje on sanonut että sitä ei pidä mitata irrallaan. Tietysti polte olis kova tehdä niin kun se on paljon helpompaa - jos tietää turaavansa usein saman tyyppisten antureiden kanssa niin kannattaisi ehkä tehdä liittimien väliin lyhyt johtosarja jossa haaroituskappale yleismittarin tuntoelimille.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ma^ko - 28 heinäkuu 11, 15:21:06
Toiminnallinen mittaus vaatii sen paikallaan olon, irrallisesta voi mitata onko se mekaanisesti ehjä komponentti, eli onko katkoksia potikassa. Varsin tarkan tiedon saa irrallisestakin toiminnallisestikin jos on tiedossa sen oikeat resistanssi arvot, ei muutoin.

Autoista noita useinin mitannut, mopost en koskaan.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 28 heinäkuu 11, 22:47:07
Lainaus käyttäjältä: Kihveli - 28 heinäkuu 11, 15:01:45
Mo

Ei oo hälyä/ajonestoa eli sen puoleen ei pitäs olla ongelmaa käyttää mun boxia. Tiä sitte aiheuttaako vieras boxi muuten jotain hylkimisreaktioita... Mutta niinkun puhe oli niin palautuksella ei o kiire.



Ajelen luultavasti siitä parin viikon sisään ohi, tuon samalla. Jos en, niin pistän paketissa postissa ennen syksyä.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Merimies-Toni - 28 heinäkuu 11, 22:58:30
Kävin tänään heittämässä reilu parinsadan koeajolenkin. Hyvin mopo toimi. 
Hyvin yksinkertainen perusvika, mutta kun OLETTAA tietävänsä jotain miten mikäkin mitataan, niin pieleenhän se yleensä menee. Toisaalta toi vikatöpselin kontakti häiriö pisti pasmat sekaisin, samoin kuin se, että oireet muuttui kesken korjailun ihan päälaelleen. No nyt on taas mieli korkealla ja suupielet korvissa, kun mopo toimii. Oliskohan liikaa vaadittu, että pääsisi loppukesän ilman isompia ongelmia.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: vinkkeli - 13 elokuu 11, 19:45:29
Jatketaampa aiheesta tai sen vierestä,
Ongelma viritetty -05 softail standart 95"

eli tarkemmat specsit koneesta löytyy täältä:
http://www.americanrider.com/output.cfm?ID=1130437 (http://www.americanrider.com/output.cfm?ID=1130437)
kyseessä juuri tämä artikkelin pyörä.

pyörästä on mennyt alkuperäinen ECM rikki ja uusi täytyisi tilata. suomessa uusi maksaa 560â,¬
usassa 390$ ja oli hyllyssä.
MUTTA kannattaako kyseiseen pyörään ostaa alkuperäistä, usassa tuttu pyöränrakentaja sanoi heti, että ei kannata alkuperäistä ostaa ja suositteli thundermaxia.

suora lainaus viestistä:
A stock replacement computer will not work with a high performance motor like yours. You'd have to buy the computer, a Harley Race tuner and then have it Dyno tuned to the motor. A much better option would be a replacement high performance computer like the Thundermax. Its easy to install and tunes itself.
http://www.thunder-max.com/Products/FuelInjection/ElectronicFuelInjectionModule.aspx (http://www.thunder-max.com/Products/FuelInjection/ElectronicFuelInjectionModule.aspx)
mutta onko asia näin yksinkertainen?  
Tällähetkellä pyörässä kiinni powercommander, jääkö se thundermaxin oston yhteydessä turhaksi?
pyörä tällähetkellä pajalla, ja odottaa päätöstä mitä laitetaan. ???
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: Karzza - 13 elokuu 11, 21:49:34
Ainakin V-Rodiin Daytona Twin Tech on aivan eri tasolla kuin T-max, parametrit, portaali ja data-loggaus.
Olen aikaisemmin käyttänyt T-max, SERT ja Terminal Velocity.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: ss454 - 14 elokuu 11, 07:22:21
Sitten jos oikein minä itse mies haluaa olla, niin piirtää ja valmistaa itse piirilevyn jonne kolvailet lelut kiinni. http://www.finsquirt.net/forum/ (http://www.finsquirt.net/forum/) Enemmän autopuolen kavereilla noita tehtynä, mutta ideana se avoin lähdekoodi ja sen muokattavuus. Ja mitä enemmän boxi saa itse ruiskukarttaa opiskella alkaa tuo lambda antureiden sijoitus ja tarkka toiminta näytellä tarkempaa osaa. Yhdessä aiemassa mopossa seosmittari ja lambda ollut kiinni, niin vaikka on lämmitettävä lambda niin aikansa se ottaa että alkaa kertomaan oikeaa dataa. Eli selvästi oli liian kaukana pakosarjassa tuossa mopossa anturi. Megasquirttiä tuli aikoinaan tutkittua, kun mietin yhden V8 koneen modaamista mutta onneksi bensan hintaan tuli taas sen syksyn aikana kiva korotus. Ja en toisaalta uskaltanut boxia alkaa virittämään että sillä bensassa säästäen yrittäisi seosta laihentaa.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: flhx - 14 elokuu 11, 09:16:33
Lainaus käyttäjältä: vinkkeli - 13 elokuu 11, 19:45:29

pyörästä on mennyt alkuperäinen ECM rikki ja uusi täytyisi tilata. suomessa uusi maksaa 560â,¬
usassa 390$ ja oli hyllyssä.
MUTTA kannattaako kyseiseen pyörään ostaa alkuperäistä, usassa tuttu pyöränrakentaja sanoi heti, että ei kannata alkuperäistä ostaa ja suositteli thundermaxia.


Itse en tuossa tilanteessa juurikaan jaksaisi miettiä orgis-ECM:ää vaan tilaisin Thundermaxin tai vast. Pääsisi eroon ylimääräisistä käikäleistä ja ainakin lukemani ja muutaman käyttäjän kommentin perusteella tuo Thundermax on varsin pätevä kapine. Skenaariona sekin että nyt kun ostat orgis-ECM:n niin seuraavaksi sitten kuitenkin kajahtaa power commander...Tuollainen thundermax on itsellä hankintalistalla"sitten joskus". Tuohon Karzzan mainitsemaan Daytona Twin Techiin en ole tutustunut, täytyypä aihetta tutkia.
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: vinkkeli - 14 elokuu 11, 11:58:13
No joo , megaruutan osaltä jää kyllä tekemättä, tiedä niistä, enkä sähköstä juuri mitään, mutta ilmeisesti tollanen t-max on kuitenkin parempi kun orggis joten luultavasti siihen päädyn...
twintechiä täytyy vielä sit tutkia...

eli kiitokset näistä infoista
Otsikko: Vs: Delphin EFI temppuilee
Kirjoitti: vinkkeli - 18 elokuu 11, 21:29:41
no nyt on sit tilattu t-max rapakon takaa, täytyy vaan toivoa et tulee nopeasti :)

Daytona Twin Tech:istä jenkkikaveri sanoi et periaatteessa samanlainen, mutta kaverilla oli ollu hirveästi ongelmia sen kanssa. no mene ja tiedä , ainahan kaikissa voi olla ongelmia ja joskus ne jopa kasaantuu aina samalle miehelle ;D