Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Onko kokemuksia, kampiakselin stefa 52-pannuun

Aloittaja panhead-1952, 29 marraskuu 16, 20:15:25

« edellinen - seuraava »

panhead-1952

Onko kellään apuja/kokemusta kampiakselin Stefan asennuksesta (Colony Machine #7411-2 Sprocket Shaft Seal ) vuotta 1954-vanhempaan pannuun tai nukkeliin...vaatiiko jotain erikoistyökaluja tms. ?

Hessu

Erikois ja erikois. Se kun vaatii kampuran poiston lohkosta. Oon kuullu että jotkut gynekologit on saanu vaihdettua sen kuulemma kasassa olevasta motista. En kyllä ymmärrä miten.

panhead-1952

...hetkinen, eikös stefa tule holkin tilalle (käsittääkseni) joka irtoaa lohkosta ulospäin ja on sokalla
kiinni eli ei konetta tarvitsisi avata, muistan joskus kauan sitten nähneeni kuvankin jossain mutta kun en sitä enään löydä ainakaan netistä sikisi tarkistan aisiaa tältä foorumilta...jos joku sattuisi tietämään

panhead-1952

...tässä ainoa "ohje" minkä olen löytänyt mutta sen paikkansapitävyydestä ei teeter: "Use the Colony (7411-2) for '36-54 tapered motor shafts. You need to remove the snap ring 24702-40 and 24776-40 Left Bearing End. The seal slides over the crank and they give you a new snap ring that fits in the crankcase bore."
...toi "bearing end" vähän mietitytää eli "säätääkö" nyt pikalla oleva holkki tai tämä tilalle tuleva stefan metallinen runko-osa myös mahdollisesti laakerin päittäisväystä?


panhead-1952

hienoa...thank's, löysit sen ohjeen minkä joskus muistan nähneeni, juuri tästä oli kyse...ei vain puhuta mitään tuon metallisen ulkopinnan tiivistämisestä mutta ilm. sinne väliin jotain "hetipiti"-tiivistemassaa tms.

Kapteeni sika

Nelivaihteisessa askissa on vähän samantyyppinen metallikuorinen tiiviste ja usein se jollain tiivisteliimalla/massalla tiivistetään. Netissä nähnyt eli varppina oikea tapa.  :)

Ja kyl se liimattiin mun lehmänläjäänkin.

Raimo-Raato

Tossa on semmonen pikku suunnitteluvirhe että noita Colonyn systeemejä on vaan yhdellä ulkomitalla ja tuota ulkokoolia voi hoonata ylikokorullille. Stanukokojen ja ekojen ylikokorullien kanssa pysyy paikallaan varmaan ihan ilman liimojakin. Omassa pannussa oli tuo laakeripesä hoonattu sinne kaikkein isommille rullille ja vaikka konetta kasatessa liimaaili stefan vihreellä laakerilukitteella osien ollessa rasvattomia, niin kesken kesän alkoi sitten pyörimään stefa kampuran mukana ja tihkumaan öljyä ulkoreunasta läpi. Sain mä sen sit liimattua uudelleen koneen ollessa paikallaan käyttäen erilaista lukitetta ja varmistaen sikakitillä mutta suurta huolellisuuttahan se vaati että sai osat puhtaaksi ja vältettyä ettei liimat pääse laakerirullien väliin.
A.K.A. Rambe

panhead-1952

jotain totapasta vähän epäilin...muistatko millä liimalla sen liimasit niin että pysy...ei tarvitsis sitä sit harjotella?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: panhead-1952 - 19 joulukuu 16, 21:19:41
jotain totapasta vähän epäilin...muistatko millä liimalla sen liimasit niin että pysy...ei tarvitsis sitä sit harjotella?

En kyllä varmaksi muista. Jotain mitä pajalta löyty. Saatto olla kierretiivistettä joilla voi esim. öljypropuissa teflon teipin korvata. Mut kaiken jären mukaan tuossa pitäis toimia joku geelimäinen isommille välyksille tarkoitettu vihreä laakerilukite. Loctite 660 ei muistaakseni toiminut ees kasausvaiheessa vaikka niin voisi olettaa. Liekkö sit menny jo tuubi vanhaksi vai mikälie.
A.K.A. Rambe

Webmaster

Joskus tuon stefan vaihtanut omaan -53 ja kyllä se vaihto onnistuu ulkopuolelta.
Lukkorengas veks ja sitten kaivat entisen stefan ulos vaikka jollain koukulla. Pienen suostuttelun jälkeen ainakin omasta lähti ihan hyvin veks.
Laitoin ihan kevyesti moottorisilikonia uuden reunoihin ja sitten holkilla naputellen takas. Lukkorengas uraan ja rock`n`roll.