Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:40:23

« edellinen - seuraava »

Eagle57

Fxdwg 1999

Kokkonen

Nyt on tullut sitten ajettua ensimäinen pidempi lenkki päivitetyllä koneella. Eka käynnistyksessä nostajat täyttyivät parissa sekunnissa, ajoon lähtiessä jossain 2000 rpm kohdalla taas rallattivat mutta asettuivat minuutin - parin jälkeen.
Tyhjäkäynnillä ollut tikitys on poissa, mutta jollain 2000 - 3000 välillä venttiilikoneiston pieni sirinä on edelleen siellä. Liekö sitten noiden "chevrolet" tyylisten nostajien ansiota. Korvatulpilla pääsee tuosta ainaskin eroon. :)
Tyhjäkäynti ei ole niin pehmeää kuin ennen, siihen saattaa vaikutta nuo toiset nokat, vaikka miedot ovatkin. Rouhevampaa nyt. Muuten en menossa mitään eroa huomannut.
Kaasaria joutunee myös hieman säätelemään, pitänee kairata välialueen suutinta inan suuremmaksi ja tyhjäkäyntiseokset kohdalleen.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Itsekin eilen sain ajettua vajaan 200km "sisäänajon" perinteisillä tönäreillä. Sen verran nuo säädettävät kiusasi, että bensansuotimen vaihdon yhteydessä otin yläpään auki ja tiputin perinteiset paikalleen. Yllättäen kohtuullisen saman mittaiseksi nuo tullut säädettyä vaikka mietin sitäkin että onkohan operaatio kovin luotettavaa. En ymmärrä miksi ei noissa tönäreissä voisi olla selviä merkintöjä milloin ollaan originaaleissa säädöissä. Virimiehet osaa kyllä sitten siitä tehdä omat modinsa, mutta antaisi tavantallaajalle hiukan lisää luottoa. Lenkin loppuvaiheessa tuntui että äänet hiukan pehmenivät ihan kuin kone oppisi tavoilleen pikkuhiljaa. Annoin kyllä vaihtelevaa menoa eli moottoritietä 120km/h vauhdissa ja 80 mutkapätkiä. Juurikin tuossa 80km/h vauhdissa ääni eniten voimistunut eli reilu 2000rpm 5 vaihteella.
Jälkikäteen huomioiden en kyllä ymmärrä miksi tuo tankki tuli edes irroitettua suodattimen vaihtoa varten. Olisi homman voinut hoitaa paikallaankin. No 100t milen kohdalla seuraavan kerran tuo operaatio tehtävä. Joku hyöty tuosta Marellin ruiskusta.

Kokkonen

Siis koneet kulkee taas rempan jälkeen... :)

Itseltä jäi yksi huomio mainitsematta, nimittäin nyt jakopää on hieman äänekkäämpi noilla rullaketjuilla ja hydraulikiristäjillä verrattuna alkuperäisiin osiin. Ääni ei ole mitenkään häiritsevä, mutta sen kuulee.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

vepi

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 toukokuu 10, 10:14:10
Siis koneet kulkee taas rempan jälkeen... :)

Jep! nyt on mittarissa noin 850km päivityksen jälkeen. Jakopään äänet pysyi aika lähellä samana,kuin ennen mitä nyt se pieni naputus kuuluu yli 2000 kierroksen jälkeen ja häviää kierrokset noustessa. Sekin voi johtua uudesta venttiilikoppasarjasta,jos siellä onkin pieni valuvirhe ja sen myötä venttiilijousi ottaa kiinni niillä kierroksilla? Kaasarissakin (CV Keihini) on jotain häikkää,kun se kastelee suodattimen polttoaineella ja sen myötä sotkee paikat,vaikka vaihdoin vanhat avarat vaimentimet takaisin koska arvelin niillä olevan osuutta asiaan. Sitten vaihdoin uuden tiivisteen imukaulaan ja putsasin kaasarin perusteellisesti,mutta ei vaikutusta. Eihän tuo ole kuin kosmeettinen vika,jos jaksaa vaan joka ajon jälkeen pyyhkiä roiskeet pois laukulta,kun muuten toimii moitteettomasti. 



   

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: vepi - 13 toukokuu 10, 00:29:24

Jep! nyt on mittarissa noin 850km päivityksen jälkeen. Jakopään äänet pysyi aika lähellä samana,kuin ennen mitä nyt se pieni naputus kuuluu yli 2000 kierroksen jälkeen ja häviää kierrokset noustessa.
*
Kaasarissakin (CV Keihini) on jotain häikkää,kun se kastelee suodattimen polttoaineella ja sen myötä sotkee paikat,vaikka vaihdoin vanhat avarat vaimentimet takaisin koska arvelin niillä olevan osuutta asiaan.    

Taitaa tuo 2000 kieppeilä kuuluva ääni olla sitten enempi ominaisuus kuin vika, kun sitä näyttää esiintyvän meillä jokaisella.

CV kaasuttimen polttoaineen takaisinpuhallus ei taas ole mikään sen ominaisuus. Hmm.. mulla oli S&S:ssä sama vika, mutta vain tukkoisilla putkilla. Sulla tuo putkien muutos ei siis auttanut. Tuleeko bensaa putsariin läpi kierrosalueen vain vaan yli tai alle 3000 rpm ajaessa?
Tästä vois tarvittaessa laittaa oman aiheen tuonne kaasutin osastolle, jos jollain vaikka olis jotain takataskussa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Pikku päivitystä. Kelit lämpeni täälläkin ja piti lähteä tuota kaasuntinta säätämään. Vaan ei tuo enää säätöä vaatinutkaan. Näköjään ulkoilman lämmön muutos vajaasta 15:sta 20:en teki sen että nyt koneen saa ajettua todelliseen normaaliin käyntilämpöönsä. Se ei enää yskinytkään kaasariin ja tyhjäkäyntikin kuulostaa tasaisemmalta. On vaan ilmeisen tarkalle säädetty. Olkoon sitten niin jatkossakin.  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

No nih. Sit valistuneita arvauksia kehiin että minne katosi kaverin 70 tkm ajetusta -04 sohvasta öljynpaineet. Öljynpaineen merkkivalo oli alkanut pikkuhiljaa hehkumaan ja kohta tönärit alkaneet kalkattamaan joten öljynpaineet siis oikeasti hävinneet. Kierroksilla ei ollut vaikutusta asiaan. Nyt jakopää purettu eikä mitään syytä löytynyt. Pinioni vippaa sen 0,07 mm ja pumppu yms. vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin Kokkosella oli ollut. Paskaa eikä irtomujua ollut missään ja paineilma kulki kaikista kanavista läpi. Hämmentävää?!?

Edit: Koneessa alle tuhat kilsaa ajetut Red Linen 20W60 täyssynteettiset litkut.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

valistuneista arvauksista en tiedä, mutta heitetään jotain kehiin:

- Relief valve jumissa nokka-akselin levyssä.
- Joku levyn ja lohkon välisistä kumitiivisteistä on korkannut
- Joku muu öljyvuoto levyssä, siinähän on niitä tukittuja kanavia
- Jommankumman männän öljyjäähdytys suutin on rikki
- ilmalukko jossain

Tsekkaa myös öljynsuodatin, näkyykö siellä mitään outoa....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 08 heinäkuu 10, 22:51:42

Edit: Koneessa alle tuhat kilsaa ajetut Red Linen 20W60 täyssynteettiset litkut.

Menee ihan aiheen viereen, mutta miksi laitettu tuota 20W60 kun Redlinenkin suositus tuohon olisi 20W50. Itse kun pohdin Kendallin sijaan seuraavalle sessiolle Redlineä, mutta tämä vain sai pohtimaan asiaa uudelleen. Tuskin kuitenkaan öljyissä se syy.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 heinäkuu 10, 12:21:05
- Relief valve jumissa nokka-akselin levyssä.
Ei ainakaan vaikuttanut siltä. Tuli naputtelemalla ulos.

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 heinäkuu 10, 12:21:05
- Joku levyn ja lohkon välisistä kumitiivisteistä on korkannut
Ainakin silmämääräisesti näytti siltä että ei

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 heinäkuu 10, 12:21:05
- Joku muu öljyvuoto levyssä, siinähän on niitä tukittuja kanavia
Eipä tuollaistakaan sattunut silmään

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 heinäkuu 10, 12:21:05
- Jommankumman männän öljyjäähdytys suutin on rikki
Tuotapa ei ihan helpolla katsokkaan. Millainenhan aukko sitä pitää öljykanavissa olla paineanturin jälkeen että öljynpaineet pääsee romahtamaan...

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 heinäkuu 10, 12:21:05
- ilmalukko jossain
Tjoopa, mistäs tuollainenkaan ihan yllättäen tulis. Eräs alan ammattilainen oli törmännyt kerran tilanteeseen jossa vaihdelaatikon kuorien sisällä menevissä koneen öljykanavissa oli ollut hiushalkeama ja sitä kautta ei sit ilmeisesti ollut pumppu imenyt enää öljyä vaan ilmaa. Öljypintahan on matalemmalla kuin pumppu.

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 09 heinäkuu 10, 12:21:05
Tsekkaa myös öljynsuodatin, näkyykö siellä mitään outoa....
Ei outouksia havaittavissa.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 09 heinäkuu 10, 13:05:20
miksi laitettu tuota 20W60 kun Redlinenkin suositus tuohon olisi 20W50.

Siks kun sitä nyt sattuu hyllyssä olemaan  ;D

Tässä muuten just lähdössä tallin toinenkin TC n(-00) auki kun jakopäästä alkoi kuulumaan ujellusta. Hyviä vehkeitä  ::)
A.K.A. Rambe

ss454

Olikos nuo tähän ketjuun liittyvät kiristäjät ehjät? Eli mahdollista sieltä irronnut palanen jossain öljykanavassa? Voi tuosta meikäläisen aloittamasta apuja ketjusta joltain sivulta katsella millaista mössöä saattaa tuonne pumpun maastoon kertyä.

Edit: ja ylläolevasta kuvauksesta voi kyllä lukea että mitään sellaista ei ole, mutta jos kiristäjät kuluneet niin teoreettinen mahdollisuushan on että johonkin tuota möhnää päässyt.

börje

LainaaTässä muuten just lähdössä tallin toinenkin TC n(-00) auki kun jakopäästä alkoi kuulumaan ujellusta. Hyviä vehkeitä 

Muisteleisin että noissa alkupään TC:ssä meni nuo jakopään ongelmat tehtaan takuun piikkiin vielä takuuajan jälkeenkin. Eli oli siis konstruktiovirhe. Kannattaa kysyä virallisesta huoltoliikkeestä

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 15 lokakuu 09, 21:58:42
Ameriikan foorumeilta tihkuu tietoa, jotta tuon nokkien tukilevyn (cam plate) ykkös- ja kakkoskiinnitysruuvien jengat koneen lohkossa korkkaavat helposti. Tehtaan kiristystiukkuus näille (kuudelle) ruuville on  90 - 120 in-lb (10 - 14 Nm). Mutta noita ei pitäsi kuitenkaan kiristää yli 100 in-lb.
Parempi olisi, jos nuo kaksi pulttia korvaisi vaarnapultilla, 1/4 x 20 ; 1/4 x 28, 1,5 tuumaa pitkillä. Eli lohkon menevä osa on UNC ja tuohon UNF osaan sitten mutteri, jolla levy kiristetään paikalleen. Lohkon jengat tulee puhdistaa huolellisesti, sitten jämäkkää Locktiteä ja tappi kiinni. Se on siellä ja pysyy. Ei tarvitse enää tulevaisuuden remonteissa huolestua ja helicoilit jäävät muuhun käyttöön.

Tommoisia pinnapultteja löytyy HD-liikkeistä osanumerolla 24811-59A. Kyseessä BT 1965 - 1972 starter shaft stud.
A.K.A. Rambe