Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Muutosprosentit takaisinpäin

Aloittaja Matchless, 12 tammikuu 14, 13:15:12

« edellinen - seuraava »

Matchless

Ehkäpä hieman hölmö kysymys joka luultavasti vain kumpuaa omasta yksinkertaisuudesta ja luontaisesta halusta ajatella kaikki niin vaikeasti mutta mites tämä muutosprosentti kuvio sujuu ns. takaisinpäin;

Eli jos oletetaan että pyörässä on esim muutokset 30% käyden ilmi myös papereista ja jos nyt vaihdetaankin esim muutosprosentuaalisesti puolet muutososista takaisin orkkispalikoihin niin velvoittaako laki tekemään uuden muutoskatsastuksen vähemmille prosenteille, eli tuleeko prosentit ja muut osiin liittyvät lisämerkinnät pyyhkäistä papereista nollille (olettaen että jäljelle jääneet 15 % eivät sinänsä vaadi muutoskatsastusta)?  .....olikohan tämä nyt tarpeeksi sekavasti ilmaistu ja ajateltu. Tänks

ma^ko

Käytännössä et saa prosentteja takaisin päin, koska sun pitäisi pystyä osoittamaan että takaisin vaihdetut osat ovat juuri kyseisen prätkäyksilön kilkkeitä. Se että ne ovat alkuperäisosia, ei riitä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Aparaatti

#2
Mulla on tuossa pöydällä palasina yks 30 lukune bsa joka ei ole rekisterissä.
Tarkoitus olis vähän muutella sitä (kuitenkaan runkoon koskemati) tankin, sarvien, ehkä rengastuksen jne. osalta. Eli siis lähinnä tuollaista kosmeettista.
Ajatuksena että josko vaikka joku haluaa palauttaa sen entiseen, alkuperäiseen kuosiinsa.

Mutta jos nyt katsastan sen noisen vaihdettujen kilkkeiden kanssa, niin onko se mahdotonta tulevaisuudessa saada esim. Museorekisteriin?


Vai lähteekö homma sitte niinku puhtaalta pöydältä kun tehhää museokatsastus?
Vai pittääkö toi katsastaa alkuperäisillä palikoilla ja vaihtaa vasta sen jälkeen? ::)

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 12 tammikuu 14, 13:35:19
Käytännössä et saa prosentteja takaisin päin, koska sun pitäisi pystyä osoittamaan että takaisin vaihdetut osat ovat juuri kyseisen prätkäyksilön kilkkeitä. Se että ne ovat alkuperäisosia, ei riitä.

Kuis motorin osalta, jos otan väsyneen koneen ikuisuusrojektiksi ja laitan ehjän tilalle ja käytän leimalla niin saanko rosentit myöhemmin takas koko koneen osalta vai pelkästään lohkonpuolikkaasta missä on stanssit?

Matchless

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 12 tammikuu 14, 13:35:19
Käytännössä et saa prosentteja takaisin päin, koska sun pitäisi pystyä osoittamaan että takaisin vaihdetut osat ovat juuri kyseisen prätkäyksilön kilkkeitä. Se että ne ovat alkuperäisosia, ei riitä.

Okei, eli eipäs se sitten niin yksinkertaista olekaan kuin olen ajatellut.
Näyttö(todistus)velvollisuus siis pyöränomistajalla, eli ei taida katsastusmiehelle "vannon kautta kiven ja kannon"- selonteko riittää. Eikös tämä käytännössä tarkoita myöskin sitä että jos menet esim.muutoskatsastamaan jäykkäperäiseksi niin katsastusmies voi lisäksi samalla vaatia näyttämään toteen että kaikki muutkin %-piirissä olevat osat ovat nimenomaan juuri ko. pyörästä....ja vaikka näin ihka oikeasti olisikin niin tämähän on mahdottomuus pyöränomistajalle kun ei osia ole identifioitu?!.....ja prosentteja ropisee ku plussapisteitä jos vaan sattuu olemaan "skeptinen" kmies kyseessä....

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Aparaatti - 12 tammikuu 14, 14:00:31
Vai pittääkö toi katsastaa alkuperäisillä palikoilla ja vaihtaa vasta sen jälkeen? ::)

Tämä on varma toimintametodi, tosin jollei osien takia tule muutosmerkintää niin ongelmaa ei ole muutoinkaan.

Lainaus käyttäjältä: Matchless - 12 tammikuu 14, 14:39:20
Eikös tämä käytännössä tarkoita myöskin sitä että jos menet esim.muutoskatsastamaan jäykkäperäiseksi niin katsastusmies voi lisäksi samalla vaatia näyttämään toteen että kaikki muutkin %-piirissä olevat osat ovat nimenomaan juuri ko. pyörästä.

Lähtökohtaisesti pyörässä olevat alkuperäisosat on pyörän alkuperäisiä, mutta jos on leimattu jotta ne alkuperäiset tästä pyörästä puuttuu, niin hiukan hankala osoittaa että palautuneet alkuperäisosat ovat juuri ko pyöräyksilön välillä puuttuneet osat.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

-th-

#6
Lainaus käyttäjältä: Matchless - 12 tammikuu 14, 14:39:20
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 12 tammikuu 14, 13:35:19
Käytännössä et saa prosentteja takaisin päin, koska sun pitäisi pystyä osoittamaan että takaisin vaihdetut osat ovat juuri kyseisen prätkäyksilön kilkkeitä. Se että ne ovat alkuperäisosia, ei riitä.

Okei, eli eipäs se sitten niin yksinkertaista olekaan kuin olen ajatellut.
Näyttö(todistus)velvollisuus siis pyöränomistajalla, eli ei taida katsastusmiehelle "vannon kautta kiven ja kannon"- selonteko riittää. Eikös tämä käytännössä tarkoita myöskin sitä että jos menet esim.muutoskatsastamaan jäykkäperäiseksi niin katsastusmies voi lisäksi samalla vaatia näyttämään toteen että kaikki muutkin %-piirissä olevat osat ovat nimenomaan juuri ko. pyörästä....ja vaikka näin ihka oikeasti olisikin niin tämähän on mahdottomuus pyöränomistajalle kun ei osia ole identifioitu?!.....ja prosentteja ropisee ku plussapisteitä jos vaan sattuu olemaan "skeptinen" kmies kyseessä....


Lähtökohta on se , että inssillä on todistustaakka jos hän epäilee että osia on vaihdettu. Toinen asia on tosiaan se ,että jo "hukattuja " prossia on hankala todistaa, mutta voihan ne osat merkauttaa jos mielessä kummittelee sellainen asia, että myöhemmin on tarpeen koota orkkismopo orkkisosilla.

Kannattaa kuitenkin muistaa oikeutensa eli inssi todistaa väitteensä todeksi, jos pystyy, jos ei, niin asia menee ns. Asiakkaan " voitoksi"

Kuitenkin kun asiaa tarkemmin vuntsii, niin on erikoista, että vaihdetuista osistahan ja muutoksista prosenttiarpajaisissa vastaa omistaja, oikein allekirjoittamalla kupongin, eikös niin?  Miksi homma ei toimi toisinpäin ilman että epäillään automattisesti epärehelliseksi yksilöksi?