Rautapään tiivistesarjan (Cometic) mukana tuli täyskupariset kannentiivisteet. Ohjeessa käsketään levittämään jotain tiivisteainetta (Gascainch) pinnoille ennen kasaamista. Miten olette menetelleet moisten kapistusten kanssa?
keskustellaanko ruokapöydässä aiheesta?
J
Mjoo... lounaskeskustelut on aina herkullisia. Tota plöijausta olen itsekin käyttänyt erilaisilla kuparitiivisteilla mutta ihmettelin miksi Cometic ei mainitse sitä (annealing) ohjeessaan?
tässä maailmassa on monta muutakin asiaa jotka kummastuttaa, hämmästyttää pientä kulkijaa.
Tuntuu kestävän semmoisenaan mut voihan ne plöijyytellä ennen asennustakin. Ja ilman mitään mömmöjä paikoilleen. Noin mä tehnyt omissa ja hyvin toiminut. Niin ja rautikseen pelkästään kuparisia pahveja. Muut ei kestä.
Ennen oli miehet rautaa ja pahvi kuparia prkl ;D
Kakluunissa löijääminen onnistuu mainiosti ja hätätilanteessa
vaikka hiiligrillissä, on meinaan tullut kokeiltua.
Mitä mieltä raati muuten on, sammutetaanko veteen
vai annetaanko jäähtyä itsekseen?
-eeko
Mä olen kans laittanu ne ilman mitään mömmöjä paikoilleen (jamekset) eikä nuo ole kertaakaan falskanneet. Jamesin mukana ei kyllä tullu mitään tuollaisia suosituksiakaan.
OT: Jos oikein muistan, tonniseen Rautikseen on tarjolla kahta vahvuutta 0.016" ja, ja....? Se paksumpi on vissiin originaalina tuonne -82 ja uudempiin. Joskus tuolloin ne mulkkas Ameriikan maalla bensan oktaaneja, ei sille muuta perustetta liene.
Joo ja ne ohkaisemmat on justiinsa noita kuparitilkkeitä kun taas paksummat ihan tavan pahveja. Puristussuhdehan laski noihin aikoihin ja se toteutettiin erilaisella kansipahvilla.
Lainaus käyttäjältä: eeko - 04 maaliskuu 11, 13:03:51
Mitä mieltä raati muuten on, sammutetaanko veteen
vai annetaanko jäähtyä itsekseen?
Mulle on kerrottu, että löijjäämisen lopputulos on sama riippumatta siitä, antaako jäähtyä hitaasti vai heittääkö veteen tai vaikka hankeen. Itse käytin juuri tuota hankimenetelmää ja lopputulos oli pehmeä.
Shovelin laitoin S&S:n kansien kanssa tulleet kuparitiivisteet spray-mömmön kanssa paikoilleen, kun asennusohjeissa niin luki.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 13:43:33
Joo ja ne ohkaisemmat on justiinsa noita kuparitilkkeitä kun taas paksummat ihan tavan pahveja. Puristussuhdehan laski noihin aikoihin ja se toteutettiin erilaisella kansipahvilla.
Kyllä meillä tossa seinällä on kuparisia ohuina (1973-1985) ja paksuina (1979-1982). Ohuet 0,41 mm ja paksummat 1,16 mm.
Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 04 maaliskuu 11, 14:01:44...Shovelin laitoin S&S:n kansien kanssa tulleet kuparitiivisteet spray-mömmön kanssa paikoilleen, kun asennusohjeissa niin luki.
Mitä oli tuo "mömmö"?
älä nyt vaan mee laittamaan mitään mömmöjä muuta ku suuhus.
Tarkemmin kun muistelen, niin mulla oli Pannussakin kuparitiivarit, eikä koskaan tullut laitettua mitään töhniä sinne väliin.
Kuparipahveilla ei oo pannu eikä inkkari puhaltanu kertaakaan...
*koputtaa puuta*
Yksi vauhtikallo Norton kuski laittaa hylomaaria kuparitiivisteen kanssa ja kuulemma pitää. Melkein tekis mieli uskoa on se sen verran kova luu.
aikanaan rautapäässä laitoin kuivana ja kahdet päällekäin (oli noita ruttuja siinä). Hyvin piti.
S&S:n shovel kansien mukana tulleessa ohjeessa taas käskettiin laittaa gascacinchiä. Kun sitä ei täältä vissiin saa laitoin VHT:n kupari spraytä ilmeisesti sitä s&s myös aikaisemmin suositteli.
Tota kiiskin mainitsemaa hylomaaria oon laittanut kaikkiin muihin tasotiivistesiin. Parasta tiivisteainetta ikinä.
muok: Ja ne s&s tiivisteet oli valmiiksi pehmeet. ei tarvinnut plöijata
VHT:n kuparï spraylle pisteet..hyvä tavara..:)
Kuparisprayn valmistajat yleensä ilmoittavat, että ei kansipahveihin. Tai siis kansikupareihin.
Mä aion laittaa ohkasesti Hylomaaria. Olen antanut kertoa itselleni, että vanhanliiton miehet tekee niin - ja toimii. Sitä saa vissiin spraynakin.
VHT Copper Gasket Cement has been formulated with the same ingredients as our world-renowned high temperature coatings. VHT Copper Gasket Cement maintains excellent adhesion under severe pressure and heat fluctuations. This high metallic formula assures tight seals on cork, paper and metal gaskets. VHT Copper Gasket Cement has been extensively tested on racing engines in the field and on dynamometers, where it has met and exceeded the high compression and high temperature requirements of these mega horsepower engines.
Temperature: n/a
Applications: Head Gaskets, Rubber Hoses, Cork Gaskets, Water Pump Gaskets, Threaded Fittings, AN Fittings, Paper Gaskets, Oil Pan Gaskets, Metal Gaskets
Coating System
VHT provides a multi-high performance coating system for the ultimate in protection and quality. The system includes gasket coating.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 maaliskuu 11, 18:36:20
Kuparisprayn valmistajat yleensä ilmoittavat, että ei kansipahveihin. Tai siis kansikupareihin.
Mä aion laittaa ohkasesti Hylomaaria. Olen antanut kertoa itselleni, että vanhanliiton miehet tekee niin - ja toimii. Sitä saa vissiin spraynakin.
Kyllä mä tota aihetta kaivoin pitkin nettiä viime syksynä, kun vaihdoin kannet. Kupari spray oli yleisin hommassa käytetty aine, sitten kuivana ja vikana toi gascakints (vai mikä se oli)
tohon hylomaarin levitykseen ohuelti on yks hyvä tipsi. Landraa sitä asetooniin. sopiva seos pensselillä pintaan ja kun asetoni on haihtunut tuloksena ohut kalvo.
Juusaatana, sotkin kuparisprayn ja sen toisen kuparitökötin, jota kanssa tiivareissa käytetään.
Kiitoksia asetonivinkistä! :)
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 14:31:19
Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 04 maaliskuu 11, 14:01:44...Shovelin laitoin S&S:n kansien kanssa tulleet kuparitiivisteet spray-mömmön kanssa paikoilleen, kun asennusohjeissa niin luki.
Mitä oli tuo "mömmö"?
Ellen ihan väärin muista, niin se oli tuota VHT:n Copper gasget cementtiä. Ja se ei siis tullut kansien mukana, vaan ostin erikseen. Yritin etsiä pulloa tallista mutta en löytänyt. Mihin lie tullut hävitettyä, kun en mä sitä koko pullollista suihkinu pariin tiivisteeseen...
Mulla on hyllyssä Permatexin Ultra Blackia jonka luvataan kestävän +260C, mahtaiskohan riittää? Saman firman Ultra Copper taas passaa aina +370C. Kai noita saa ihan yleisesti tarvikeliikkeistä - vaikka Motonetista?
Edit - näkyy olevan mätänetissä hyllyssä hintaan 6,90â,¬. Täytyypä huomenna kipaista hakemassa.
Muistaakseni se oli just toi Ultra Copper, jota pari päivää sitten Mannella tutkailin, ja siinä sanottiin, että käy kaikkeen muuhun paitsi kannentiivisteisiin.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 20:18:50
Mulla on hyllyssä Permatexin Ultra Blackia jonka luvataan kestävän +260C, mahtaiskohan riittää? Saman firman Ultra Copper taas passaa aina +370C. Kai noita saa ihan yleisesti tarvikeliikkeistä - vaikka Motonetista?
Edit - näkyy olevan mätänetissä hyllyssä hintaan 6,90â,¬. Täytyypä huomenna kipaista hakemassa.
Et sitten usko mua, että ne toimii ilman mitään töhniä? :o (taidat olla saabisti)
Ja vanhanliiton miehet vetää ne pahvit paikoilleen "kuivana", nih. >:(
Koskas mä olisi suostunut sun kanssa samaa mieltä olemaan ;)? Hommat kehittyy aina, se tapa jota on noudatettu silloin kun se inkkari on tehty ei välttämättä enää ole paras mahdollinen. Aineetkin on ihan toista kuin silloin.
T-Bone, se että toi copperkama ei käy kansipahveihin tarkoittaa sitä ettei kukaan vaan mene KORVAAMAAN kansipahvia sillä. Nimittäin tiivisteiden korvaamiseenhan noita yleisimmin käytetään.
Mitä haittaa voi olla siitä että vetäisee kalvon tuota kuparitatinaa tiivisteen pintaan?
Tolla vht:n kamalla ei ole sitten mitään tekemistä kuparitahnan kanssa. Se on enemmänkin liimamaista tavaraa. Vähän niinkun bostikin ja kuparin sekotusta. Spraynä se oli helppo levittää tasasesti. Ja ohuelti. Mulle jäi vähän semmonen kuva, että tolla cascakinch ohjeella varmistellaan tiiveys, vaikka pinnat olisi vähän rosoiset. Jos pyttyn ja kannen dekki on koneistettu just, voi varmaan kyllä asentaa kuivana. Tätä mieltä oli ainakin ameriikan moottori kurkot.
Aineen kauppanimi VHT Copper Gasket Cement, täytyypä tutkia mistä tota löytyis.
Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 04 maaliskuu 11, 21:40:11
Mulle jäi vähän semmonen kuva, että tolla cascakinch ohjeella varmistellaan tiiveys, vaikka pinnat olisi vähän rosoiset. Jos pyttyn ja kannen dekki on koneistettu just, voi varmaan kyllä asentaa kuivana.
Mulle jäi ihan samanlainen kuva. Kupari on kuitenkin vissiin aika herkkä pienillekin rosoille, joten kevyt harso Hylomaaria tai vastaavaa lienee yleensä hyvästä. Tai siis en ainakaan ymmärrä, mitä haittaa siitä voisi olla, kunhan ei levitä sitä purkkitolkulla.
jep, siis kyse on siitä niinkun Tuukkakin totesi, että kun kansi ja pytyn yläpään dekki on koneistettu suoraksi ei mitään aineita tarvita.
Sorvin jättämät jäljet ei haittaa, niitten pintojen ei tarvii olla peilejä. Eikä oikeestaan saakkaan olla. Löijattu kupari itse asiassa "täyttää" ne pienen pienet urat tms.
Mä olen tehnyt jälkikiristyksen muistaakseni ekan ajelun/lämmityskäytön jälkeen niin kuumana kuin vaan on pystynyt. Siinä se on sitten ollut.
Noin loppujen lopuks mulle on ihan sama miten teette.
Mites se sanalasku meneekään? Vanha konsti on (yleensä) parempi kuin pussillinen uusia?
Tietääkö kukaan saako tota VHT tiivistekuparisprayta pääkaupunkiseudulla mistään muualta kuin US-Partsista?
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 22:25:17
Tietääkö kukaan saako tota VHT tiivistekuparisprayta pääkaupunkiseudulla mistään muualta kuin US-Partsista?
Satunnaisesti ihan noista AD autotarvikemyymälöistä. US-parts taitaa kuitenki olla ainoa "varma" lähde.
Piti käydä hyllystä tarkistamassa oma purkki minkä ostin tampereen swapista syksyllä. Sprayputeli K&W copper coat gasket compound näyttäs olevan.
Itse kävin just pari viikkoa sitten hakemassa lauttasaaresta autoracingiltä, jäi vielä kolme purkkia hyllyyn.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 22:25:17
Tietääkö kukaan saako tota VHT tiivistekuparisprayta pääkaupunkiseudulla mistään muualta kuin US-Partsista?
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 maaliskuu 11, 22:25:17
Tietääkö kukaan saako tota VHT tiivistekuparisprayta pääkaupunkiseudulla mistään muualta kuin US-Partsista?
onko hemulilla porttikielto päällä ;)
Äh, mä en vaan viitti mennä häiritsemään niitä kun niillä on niin kova kiire niiden veneenosiensa kanssa :D... Oon aina jotenkin vierastanut ko. firmaa, silloin kun Finn-Am oli vielä hengissä niin kävin mieluummin siellä.
omaan rautikseen olen kuparitiivisteet laittanu kuivana ja löijättyinä. hyvin on viimekesään saakka pitäny. viimekesänä ei meinannu pitää sit millään vaikka ekan koneen lämmityksen jälkeen jälki kiristin. täytyy varmaan kokeilla jotain noista tököteistä, sit kun on ensin tarkistanut kannet. hemulin kans samaa mieltä finn-amista, oli mukavampi asioida siellä.
Eiköhän ne nyt rupee pitämään - USpartsista haettu kuparipurkki, kannet plaanattu ja sylinterin tiivistepinnat sorvattu tasaisiksi.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 maaliskuu 11, 22:03:52
Eiköhän ne nyt rupee pitämään - USpartsista haettu kuparipurkki, kannet plaanattu ja sylinterin tiivistepinnat sorvattu tasaisiksi.
Hiplari! ;)
Vaan mitäs mieltä raati on jälkikiristyksestä: Heti kuumana vai vasta jäähdyttyä? Ja mites varsinkin alumiinikansisten kanssa? Eräs vanha guru (jonka kanssa ilo työskennellä) tuumasi että ei kuumana koska siinä lähtee jo alukansista kierreinsertit liikkeelle.
Alumiinikannelle ei kuumana tehdä mitään muuta kuin annetaan jäähtyä.
Lättäpään alsakannet oon jälkikiristäny aina kuumana.
Sen kummemmin mitään tietämättä jälkikirisin kannet vasta moottorin jäähdyttyä. Mites toi metalli nyt käyttäytyy? Mitä kansipulteille tapahtuu moottorin lämmetessä vai johtuuko jälkikiristys tilkkeiden muutoksista?
LainaaVaan mitäs mieltä raati on jälkikiristyksestä: Heti kuumana vai vasta jäähdyttyä? Ja mites varsinkin alumiinikansisten kanssa? Eräs vanha guru (jonka kanssa ilo työskennellä) tuumasi että ei kuumana koska siinä lähtee jo alukansista kierreinsertit liikkeelle.
Eikös se jälkikiristys oo aina samassa lämpötilassa kun asennettaessa ,tälleen oon ainakin tehny,hyvin on toiminu ,oli sitten alsat tai rautakannet .En oo kyllä mikään moottoriguru mutta näin on homma toiminu tähän asti ::)
Onko kuparitiivisteissä jotain selkeitä eroja tavallisiin verrattuna, eli jotain huonoja/hyviä puolia? Mietin vaan jos kokeilis sovelin vakiokoneeseen sellaisia. Kestääkö.
Kuparitiivisteiden käyttöohje:
1. Tiivistepinnat oikoiksiksi
2. Tiivistepintojen sively Hylomar-asetoniseoksella ohuesti
3. Asetonin haihduttua paketti kasaan
4. Käyttö 1-2 kertaa lämpimäksi, minkä jälkeen huolellinen jälkikiristys
Toiminu ainakin mun tekemissä moteissa.
Jälkikiristyksestä sen verran, että mulla on ollu tapana kiristää kansipultit ensin useammassa vaiheessa momenttiin, joka on toleranssin alapäästä, esimerkiksi 55 ft/lbs. Jälkikiristyksessä sitten kiristys hiukan suurempaan momenttiin (kuitenkin toleranssin sisällä), esimerkiksi 60 ft/lbs. En ole varma, onko tämä teoriassa oikein ajateltu, mutta tähtääminen samaan momenttiin saattaa johtaa virheisiin, koska lepokitka pitää voittaa. Joka tapauksessa systeemi on toiminut.
Kansipultit pitää myös voidella kuivavoiteluaineella.
Selkeetä, tänks.
Asetoni/hylomar- kukteililla sivelin paperiset juuritiivisteetkin, ei vuotoja ainakaan ekan kesän jäljiltä.
Todnäk laitan kannet v.loppuna paikoilleen. Kuis TiiBoun; ootko plöijannut uusia tiivisteitä?
Kyllä mä olen uudetkin tiivisteet löijannu, niistä kun ei ikinä tiedä kauanko ne on hyllyssä maanneet. Kupari kun kovettuu ajan myötä. Paljon pehmeämpiä niistä on aina kuumentamisen jälkeen tullut.
Tänks, tohotellaan kuumaksi.
Kansipultit pitää myös voidella kuivavoiteluaineella.
[/quote]. Mitä olette kansipulttien kuivavoiteluaineena käyttäneet?
Ei varmaankaan niin perkeleen tarkkaa mitä sinne laittaa, mä laitoin viimeksi tätä pikku sipauksen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Metallivapaa-keraaminen-tahna (https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Metallivapaa-keraaminen-tahna)
Timpurin kynä.
Soppii eppäillä että nykyajan timpurinkynät on ihan tavallista paskaa.
Mullakin oli sellainen vanhan ajan hyvä ihan ehtä täyslyijykynä. Annoin sen pikkulikalle joka alkoi osoittamaan taiteellista lahjakkuutta, eritoten varoitin että varovasti sitten sen kanssa ja aina kun se ei ole kädessä niin se on penaalissa. Ekan koulupäivän jälkeen se oli päreinä pillun..
Itse olen kylläkin sitä mieltä että kuparitiivisteiden paras käsittely on heittää ne roskiin ja hommata monikerros terästiivisteet.
Hyvin on kuparit pelittänyt vakiomotissa.
Persaukisena on matala kynnys kurkata kansien alle kun voi laittaa kasaan samoilla tiivisteillä. :)
Esim Cometicin mls tiivisteet kustantaa jo viitisenkybää ja eikös ne oo laakista vainaat.
Ei oo, ainakin 5 kertaa pystyy kierrättämään. Ja jos epäilee tai haluaa harrastaa niin purkaa ne ja maalaa joka pinnan.
Mun mielestä MLS on ainoa oikea tiiviste, tai ainakin sellainen ettei sitä tarvi myöhemmin murehtia tai raivota.
En tiedä mistä johtuu mutta joka kerta kun oon kuparitiivisteiden kanssa pelleillyt tulos on ollut enemmän tai vähemmän pettymys.