Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Nyt muuten tuli mieleen, että siis jos kaikki piuhat on kiinni niin kyllähän se F menee säätäjän kautta maihin eli silloin se tosiaan yrittäisi toimia moottorina. Mutta tässä tapauksessa kai ei ollut piuhat kiinni, ts. F ei mihinkään kytketty? Ilman tuota F-napaa maahan kyllä se nytkähtää siltikin eli pyrkii siihen asentoon missä magneettikentän energia on pienin. Ja se on silloin kun ilmaväli on pienin, niin uskomattomalle kuin se kuuluukin, ilma varastoi magneettikentässä energiaa paljon paremmin kuin rauta. Tai no ei se sinänsä ihme ole koska rauta johtaa magneettivuota niin paljon paremmin ettei "ime itseensä" sitä. No se siitä.

OIkeastaan tuo Ramben mainitsema tapaus on ainut, jota nyt ei ole poissuljettu. Ja siihen ei ilman erikoisempia mittavehkeitä nyt mahda mitään. Mutta sittenhän sen näkee sillä uudella säätimellä.

Paimenpojasta tuli mieleeni, että kerran kissa häntä pystyssä ylväänä jorpotteli sen langan alite ja sekös iski siihen häntään. Kyllä latu kelpasi.

Webmaster

Aiheeseen liittyen on parikin juttua tarjolla, jos auttaa asiaa.

Laturin polarisointia:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=277.0

ja

Laturin mittausta:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=59.0

mista

#272
Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 08 heinäkuu 11, 09:28:39
Aiheeseen liittyen on parikin juttua tarjolla, jos auttaa asiaa.

Laturin polarisointia:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=277.0

ja

Laturin mittausta:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=59.0


Joo nuo on luettu läpi, tulostettu ja tehty tallilla testit. Laturi olis ok noiden mukaan.. Toivotaan, että jännitteensäätimestä olis apua.

Ajattelin huviksenu tutkia tuota vanhaa säädintä. Mitenköhän nuo vulkanoinnit olis paras poista.. Meen mattopuukolla nyt ensin sörkkii..

Tuossa orkkis korjauskäsikirjaa selaessani osui regun kaavio silmiin ja siinä näkyisi, että regu olisi maadoitettu itsessään omaan runkoonsa. Eli siis myös regu on ruuvattava pyörän runkoon niin, että se maadoittaa itsensä.. Täytyykin varmistaa kun uuden regun saa, että se varmasti pääsee maihin. Ja maadoittaa moottori vielä erillisellä piuhalla runkoon..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 07 heinäkuu 11, 18:16:01
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 07 heinäkuu 11, 12:57:04
Kokemuksesta tiedän että kärähtäneelläkin ankkurilla varustettu laturi kyllä yleensä pyörii kun F-navan maadoittaa samaan pisteeseen laturin rungon ja akun/starttilaturin miinusnavan kanssa ja A-napaan laitetaan riittävästi plussavirtaa. Pyöriminen on vaan nihkeämpää ja raskaampaa kuin ehjällä ankkurilla. Ja nyt puhutaan silleen kärähtäneestä ankkurista ettei se vuoda maihin mutta käämisilmukoissa eristelakat ei toimi. Noin ne yleensä kärähtää.

Nytkähtääkö mokoma normaalisti polarisoidessa?

No en mä tiedä/muista kun nykyään aina polarisoin jännitteensäätimen johdot irti ja F-maissa.
A.K.A. Rambe

mista

Sen verran kerkesin tänään, että löin uuden säätimen kiinni. Hioin hiukan maalia alta pois ja ruuvasin paikoilleen.. Testasin yleismittarilla, että löytyykö maat kaikkialta rungosta, moottorista yms ja kyllä kaikkialla piippasi.

No ei muuta kun akkulaturi irti akusta ja pyörä käyntiin. Sai sahata oikein kunnolla, että lähti ja meinas jo akku hyytyä. Siis ajallisesti ei mennyt edes kauaa vaan kun ekan kerran painoi starttia niin yleismittari näytti akulta 8V.. Joko tuo Eurogloben täysin uusi ja ajamaton akku muka kyykkäsi rautiksen starttailuista? 14Ah luulisi riittävän melko hyvin.. Varsinkin kun oli ladattu täyteen ja otin laturin irti muutama minuutti aijemmin..

No anyway pyörä lähti käymään ja annoin kierroksia vehkeeseen niin akun jännite näytti yli 13V.. Se siis lataa!!! Yksi ongelma vähemmän. Bike Fellowsille iso kiitos todella nopeasta tavaran toimituksesta. Aamulla matkahuoltoon ja reilu tunti niin tuli jo viesti, että saa hakea. Nice.

Seuraavaksi ihmettelemään tuota kytkimen eloa.. Taas.

Tehtävälista itselle muistilapuksi:

- Teline/ohjuri jarruletkulle, että ei koske pakoputkeen
- Hiekkapaperia raisereiden ja stongan väliin, että ei pääse pyörähtämään
- Lisää öljyä koneeseen
- Uusi öljynsuodatin
- Kytkimen rukkaaminen

- Testilenkki ja puuttuvien ruuvien korvaaminen lock titellä varmistettuihin :D

Teoriassa siis mahdollista päästä riverside custom dayhin omalla pyörällä.. Tosin se vaatii sen ihmee, että kytkin alkaa toimimaan miltei itsekeen, koska olen sille tehnyt kaiken tehtävän lukuunottamatta koko paskan irroittamista, purkamista ja uusimista.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Kävin aamulla pienellä koeajolla jälleen ja tuntuu pelaavan suht ok. Vaihteet menee rusahtamalla päälle, mutta menee kuitenkin. Ainakin toistaiseksi. Säädän vaijerilla vielä hiukan lähemmäs tuota niin vois alkaa toimimaan. Ellei taas lopu vara kesken ja alkaa kuulumaan se ihme rusahdus sieltä kopan alta siitä mekanismin kohdalta.

Latausvalo ei enää pala, joten se ongelma on voitettu.

Ei tarvinnu ajaa kuin muutama sata metriä niin ranteet aivan hellänä. On ika huono ajoasento käsille kun stonga taipuu sen verran taaksepäin, että ranteet on huonossa asennossa. Teen uuden stongan ens talvena. Täytyy kuvata pieni koeajovideo ja laittaa näytille. Shortsit jalassa tietysti.. Uimahousuihin ei rahkeet riitä :D
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Mitkä öljyt sulla on enskassa/lootassa?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 09 heinäkuu 11, 11:44:24
Mitkä öljyt sulla on enskassa/lootassa?


Jotkut mustassa pönikässä olevat genuine american made jotka ostin Moorelta..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Eli se kantaa hieman, sopivammalla öljyllä kuin "oikealla" saattaa toimia hieman jouheammin. Toi kun on tasavirtalaturilla niin ATF type F:ää voi käyttää ilman et laturin magneetit lähtee irti. Miten sul on nyt se perussäätö kytkimellä?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Kytkin on säädetty manuaalin mukaisesti.. Muuta en osaa sanoa.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Sportyssähän kytkinmekanismi vetää kytkimen aukli, eikö? Vai sekoilenko? Eli pitäisai hieman kiriä sitä keskitappia joka vetää että saisi aavistuksen lisää liikettä, eli lepovälystä hieman pienemmäksi. Kytkinhän sinällään toimii ihan samoin, mut BT:ssäö kytkin työnnetään auki ja eikö se sportyssä vedetä. Eli sen vetävän kilkkeen välys kytkimeen hieman pienemmäksi(puoli kierrosta tms).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Joo siis vaijeri vetää sellaista kääntyvää osaa, joka kääntyessään puristaa kytkinta.. Joko siis kirin keskitappia tai otan vaijeria hiukan kireämmälle. Tosin keskitapin kiristyksellä saisin vaijerin pysymaan hyvänä..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Mekanismillähän on rajallinen liike, et voi rahjattomasti lisätä liikettä vaijerin suuntaan kirimällä vaijeria. Jos liike kytkimessä ei ole riittävä, eli kytkin kantaa niin kiri keskitappia, mut pieninä annoksina, sit jos alkaa luistaa niin kirit liikaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lyytinen

En muista onko tätä jo käsitelty tässä ketjussa, mutta ettei siinä joku olisi jossain vaiheessa laittanut jotain paskaa öljyä sinne lootaan / kytkimeen ja ne levyt turvonnut. Siihen oikeastaan ainut kunnon korjauskonsti olisi uudet levyt.

ma^ko

Jos on levyt jotka on turvonneet, kaikki ei turpoa millään öljyllä, niin sit se joko kantaa tai luistaa, pahimmillaan molempua samanaikasesti ku liike ei riitä. Luulenpa kuitenki että tässä tapauksessa tarttee vain hieman lisää liikettä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.