Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

JKKo

Löytyi vielä kuittikin. Olin alunperin ostanut 389cc suuttimet mutta jostakin syystä ne on vaihdettu tilauksesa "EV14 12ohm 420cc, C, USCAR, 0-0 50mm, 4hole tip, T 1-3-4" -suuttimiin toimituksessa.

Static flow with 3 Bar pressure in 15 seconds 95(95) ml
Dynamic flow using 2.5ms opening with 7500 opening pulses 99(98) ml

Ja minuuttivirtaus laskemalla 380ml. Requ on säädetty 3 baariin sen mitä mun analogimittariin on luotto.

Mutta tosiaan puuttuu tieto, mitä tapahtuu paineen alla 2.5ms alapuolella ja sen seuraavaksi mittaan.
883/1200/turbo

JKKo

Kävinpä ajelemassa suuttimia polttoöljyllä. Olen käyttänyt milloin tenua, milloin tärpättiä. Bensasta en tykkää sumuna tallissani.

Verrokkina oli käytetty 280cc kokoinen 4 reikäinen Bosch. Paine 3 bar. Aukeni pulssia levittäessä jossakin 1,2ms kohdalla ja teki välittömästi nättiä sumua mittalasiin. 20cm päästä viuhka oli enemmän kuin 4cm mittalasin halkaisija. Nesteen pinnalla vain värisi. Sama "kuvio" jatkui isoilla virtauksilla.

Sitten nämä Finsquirtin suuttimet. Alkaa päristä paineen alla suunnilleen samassa kohdassa. Kun on auki, piirtää nesteeseen 20cm päässä kuopan. Käytännössä hajotaa jonkun 5mm tällä matkalla. Sama "kuvio" jatkuu isommille virtauksille.

Finjectorin suuttimet toimivat eri tavalla kuin mitä olen Boscheihin tottunut autoprojektissani.

Saattaa olla hyväkin selitys siihen miksi tässä laitteessa lyhyellä imusarjalla ei oikein ota käydäkseen "sopivalla".

Finjectorin tykö!
883/1200/turbo

Motomatti

Ne muutamat kaasuttimesta ruiskuksi muutokset joita olen tehnyt niin olen suunnannut suuttimen siten että se kohdistuu johonkin lämpimään kohtaan. Jos sitä mahdollisuutta ei ole eli suutin on kaukana sylinterikannesta niin kohdistus imukanavan seinämään ilman virtaussuuntaa mukaillen.

Jälkimmäisessä tapauksessa on se ongelmana että osa polttoaineesta on aina hieman tiivistyneenä imukanavan seinämiin ja siksi ruikutuksen hallinta on hieman hankalaa ja viiveellistä alakierroksilla.

JKKo



Kuvankaltainen tehdastekoinen Italiasta. Suuttimien yläpäät ovat "toisissaan kiinni" kokeilluilla 50mm pitkillä plus 10mm jatko joka poissulkee monet autoista peräisin olevat pidemmät suutinkandidaatit.
883/1200/turbo

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 28 maaliskuu 18, 12:25:14
Ne muutamat kaasuttimesta ruiskuksi muutokset joita olen tehnyt niin olen suunnannut suuttimen siten että se kohdistuu johonkin lämpimään kohtaan. Jos sitä mahdollisuutta ei ole eli suutin on kaukana sylinterikannesta niin kohdistus imukanavan seinämään ilman virtaussuuntaa mukaillen.

Jälkimmäisessä tapauksessa on se ongelmana että osa polttoaineesta on aina hieman tiivistyneenä imukanavan seinämiin ja siksi ruikutuksen hallinta on hieman hankalaa ja viiveellistä alakierroksilla.

Kiitoksia opastuksesta. Laitoin joutokäyntiruiskutukset tahtiin siten, että ruiskutus alkaa samaisen sylinterin kipinästä elikkäs joutuilee siellä kanavassa jokseenkin täyden työnkierron. Sen verran vaikutti, että saan nyt säädettyä seokset alueelle jossa lambda toimii. Elikkäs keittää sitä bensaa siellä kanavan lattialla ja varmaan venttiililautasellakin odotellessaan.

Tää on vasta tämmöistä experimentalismia. MaxxECU tähän on tulossa myöhemmin. Nyt noita omia kokeiluja vaan.
883/1200/turbo

Motomatti

Melko samanlaiselta näyttää kuin tämä omatekemäni. Läppärunko on lyhennelmä BMW:n läppärungosta.

Sellaista ilmiötä oli aluksi että toinen sylinteri imaisi osan toisen suuttimen tarjoamasta polttoaineesta.
Ajoitus on oltava tarkka. Koska se ei ollut käyttämälläni järjestelmällä mahdollista niin laitoin väliseinän  imukanavaan.

JKKo



Jotenkin se tuokin tähän liittyy. Edelleen on suunnitelma digitalisoida ruiskutus mutta tarpeita ootellessa menin tekemään toisenlaisen. Annoin keksinnölle nimen J-jetronic. On D-jetronicista periaate vähän soveltaen ja happianturilla luuppi suljettuna. Sen verran on laite käynyt tallin ulkopuolella, että ajelin jonkun puoli kilometriä pihateitä pitkin. Toimi ainakin pikkuteholla ihan ok. Oma keksimisensä oli tämän ruiskun kylmäkäynnistyksessä. Paljon enemmän teettää kuin Dodgen kutonen aikanaan. Buellissa, mistä imusarja ja läppärunko on kotoisin, ei ole ollut mitään tyhjäkäyntimoottoria/-solenoidia. Voisi olla, että olisi tarvinnut. No, eipä tällä tartte ajaa pakkasella. Ei kai.

883/1200/turbo

JKKo



Jos se mun viiden euron suti turbon päässä olikin vaatimaton, niin tässä kuva postin just tuomasta K&N filtteristä. Ikäisekseni näen hyvin lähelle ihan ilman laseja. Suodattimessa on silmin nähden "reikiä" semmoista neulan piston luokkaa. Ja on tosiaan ihan tehtaan muoveissa vielä eikä mikään "painepesulla pilattu". Tokitoki öljyä tälle, mutta verrattuna paperisiin suteihin tai vaikka H-D:n originaaliin pestävään, niin hömppäähän nämä ovat.

Sopivat toki vapari-harrikkaan, jos on sellainen putsarikotelo, johon on kytketty huohotus ja jossa on öljyä ylenmäärin. Mut ei tämä mikään "viidenkymmenen mikronin filtteri" ole, ei edes öljyttynä.
883/1200/turbo

twinspeed

#218
Joo, meillä moottoripyörissä tuo filtterin koko ei saa mielellään olla kovin suuri, mutta läpivirtaavan ilman määrän pitää ainakin joissain tapauksissa olla melko suuri, ja likaakin pitäisi suodattimen suodattaa. Hankala yhtälö.

K&N on varmaan yksi johtava tehoa lisäävien ilmansuodattimien tekijä. Ja tutkitusti nuo suodattimet lisäävät tehoa (kun kaasarin tms säädöt vastaavat potentiaalia). Filtterit siis päästävät ainakin ilmaa enemmän kuin esim HD:n vakiosuodattimet. Mutta onhan se niinkin niin, että kiihdytyssuppiloa on ilmansuodattimella vaikea voittaa. Mutta nythän olikin kyse suodattimesta, ei suorasta torvesta

Markkinamiehet lupaavat K&N suodattimille hyvän suodatustehon, järjettömän hyvän suodatustehon. Liansuodatusta ei kuitenkaan ole juuri tutkittu (että pitävätkö lupaukset myös tässä kohdassa paikkaansa). Tai onhan niitä joitain testejä tehty. Tulokset eivät vaan ole olleet ihan niin mairittelevia, mitä tehonlisäykseen liittyvät testit. Ehkä testaus on siksi jäänytkin huomiotta ;)



"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Smokie

Kantsii sadekelin reissun jälkeen kurkata ahtoputkiin. Ovat aika hauskan näköiset  :-[ Myös jos on titaaniset venttiilit niin niille saa sanoa moro aika nopeasti tuollaisen hiekansyöjän kanssa.

Kiwi

Mä laitoin tuon päälle sen esisuodatin sukan, kyllähän se virtausta estää. Pitänee jotkut emännän sukkahousut uhrata tuon shovelin uuden putsarin päälle.

JKKo

Tää on nyt niin paljon nipussa että päätin mennä ottamaan vakuutukset kuluikseni ja koeajaa.



Vakuutus jäi aikeeksi. Senhän voi tehdä vain trafin sivuilla ja niillä oli "huoltokatko". Laitoin soittaen vakuutusyhtiöön jonne ei myöskään saanut ilmoittaa ja sitten lähetin trafin kirjaamoon sähköpostin aikeistani. Ja ajoon.



Ei tässä ulkoisesti paljon mitään muutosta näy. Keihin näkyy roikkuvan mun tallissa seinällä koristeena ja tää silti kulkee. Pyttyjen välistä pilkistää Buellin setti sekä tommonen jakotukki jossa mun kädentaidot näkyy parhaimmillaan. Imusarjan painetieto menee 1) mittaritauluun 2) regulaattorille 3) dumppiventtiilille 4) Ultimasytkän painekytkimelle (myöhästys) ja 5) MAP sensorille ECUn ohjaamista varten.



Turbon puolelta liki sama setti kuin kaasutinaikoina. Vähän oon siivonnut kumiletku ja letkunklemmariosastoa mutta sitten tuo vanha savupiippu alkoi miellyttää enkä tehnyt mitään muutoksia siihen. K&N suti mahtui kuvaan mukaan. Tuli luotua silikoniletkusta sudin ja turbon väliin kiihdytystsuppilo. Filsu on näes 51mm sisämitalla ja turbon suu 40mm joka sovittuu kartiona tuossa letkumutkassa. Lisävarusteosastolta löytyy lyhyt ja tyhjä 2,5" downpipe. Otan sen lomalla maalle mukaan. Mökkialueella kiertää mutkatie järventakaa. Tietävät mökillä laittaa kahvit tulille kun alkaa ääni kuulua. Taajamassa en kehtaa...



Penkin alla on mun "tilapäinen" ohjain. Tuppaavat jäämään usein pysyviksi nämä mun tilapäiset. Saas katsoa kuin käy tällä kertaa. J-jetronic on vahvasti D- ja K-jetronicin polulla. Painesäädin lämpötila ja vähän muutenkin kompensoituna. Happianturilla loppusilaus. Ihan oli ajettava kierroksilla kun äsken kävin koittamassa mut tosiaan laihassa päässä joku pikku tuunaus täytyy tehdä. Ekat kerrat oon tavannut tukkoon menevän sytytystulpan. Hetkisenkin kun antaa joutavaa jolkottaa, niin eikö tee "piikkiä". Höh.

Boxin sisuksethan ehdin jo näyttääkin.

Nyt on koejoja ja säätöjä. Tätähän ei siis säädetä kolmen merkitsevän numeron tarkkuudella laajakaistalambadalla vaan sillä viisiin että toimii ajossa. Ja kulkee. Persedynossa.

Kyllä se ahtopainemittarin viisarin meno "0" toiselle puolelle jo nähty ja se antaa uskoa ja voimaa. Kyllä kannatti!

:) ;) :D ;D :) ;) :D ;D
883/1200/turbo

Motomatti


shoveltimppa


flhx

Hyva peli. Seuraavaksi jaykkaraami pitkalla akselivalilla ja tuo tekniikka siihen...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.