Finnbikers

Tekniikka / Muut => Työkalut / työstölaitteet / koneistaminen => Aiheen aloitti: Raimo-Raato - 04 tammikuu 12, 16:45:26

Otsikko: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Raimo-Raato - 04 tammikuu 12, 16:45:26
Moro.
Pitäis käyttikseen räiskii muutama paikka olosuhteiden pakosta täytelangalla terästetyllä migillä. Monesti vaan lukenut täälläkin että napaisuus tulisi vaihtaa. Meikällä ei noi voimasähköpuolet oli oikein hallussa niin onnistuiskos se kuvien mukaisessa laitteessa. Tasasuuntaaja siinä näkyis ainain olevan...
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Lyytinen - 04 tammikuu 12, 17:43:38
Missä tuossa hituvirtavärkissä woimasähköä on? ;D No kuitenkin, kyllä sen pitäisi olla ihan suitsait juttu. Tosiaan mitä tuossa olet piirtänyt tuohon nuo tekstit ja nuolet niin kun niistä oikealle päin seuraa, niin päädytään noihin kaapelikenkiin. Toinen menee tuohon tasasuuntajan lärvään ja toinen taitaa tuohon valkeaan murkulaan mikä sitten lieneekään. Ne vaan vaihtaa päikseen niin siinä kai sen pitäisi olla? Luultavasti noitten välissä pitäisi olla ääretön tai ainakin iso vastus. Itse mittaisin vaihdon jälkeenkin (mutta ennen seinään laittamista), että se vastus on edelleen suuri.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Raimo-Raato - 04 tammikuu 12, 17:55:47
Kaikki yli 12 volttia on woimaa.  :P Oon mä näistä asioista joskus tekunkin käynyt mut ei tainnut tulla liiemmin keskityttyä opiskeluun.  ::)

Se valkee murkula yhdistää siihen menevät paksut piuhat kun liipasinta painaa ettei laite rätki aina kun lanka koskettaa maihin. Elikkä solenoidilla toimiva katkaisin. Tuolta maapiuha menee kelan kautta tasasuuntaajan miinukselle.

Joskus oon vaihtanut noi mainitut mustat piuhat ristiin mutta sen jälkeen palo sulake het kun koitti hitsata. Mut kyl tää tästä alkaa selkeytymään kun alkaa hahmottamaan noiden eri komponenttien toimintaa...
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Lyytinen - 04 tammikuu 12, 18:12:43
Mitenkäs pirussa se sen sulakkeen polttaa? Ei kai siinä ole jompaa kumpaa napaa suojamaahan vedetty tjsp. Jos näin on niin sitten en kyllä lähtisi niitä maadoituksia purkamaan.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Juvakka - 04 tammikuu 12, 18:18:42
Onpas monimutkaista piuhaviidakkoa  ::)

Miulla noissa rimpuloissa on napaisuuden vaihto tapahtunut lankakelan vierestä.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: ma^ko - 04 tammikuu 12, 19:14:12
Toimiiks kaikki MIGit ylipäätään täytelangalla? Noi sekäjotta koneet mihin mä olen törmäillyt kun yleensä omaa tuon napasuusvaihdon ihan ulkokaaapelin liitäntävalintana.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Juvakka - 04 tammikuu 12, 19:22:27
Tuo cebora toimii ainakin täytteellä.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: PK-67 - 04 tammikuu 12, 19:30:36


Kontaktorille menevä punasukkainen johto ja kahvalle menevä päikseen.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: PK-67 - 04 tammikuu 12, 19:47:16
 


EI PÄIKSEEN vaan kolvikaapeli irti plussasta ja jotain paksua kaapelia kontaktoriin jossa tuo punasukkainen oli ,ja punasukkainen ja kolvikaapeli pultilla yhteen.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Raimo-Raato - 04 tammikuu 12, 21:54:20
Oheisen kuvan kytkennöillä plus langan syöttömoottorin & kontaktorin ohjainyksikön johtojärjestystä muuttamalla sain koneen toimii jo tuossa aiemmin. Jälkikin oli huomattavasti järkevämpää kuin ennen napaisuuden kääntöä. Eri tavalla siis mitä PK-67 täällä ohjeistanut. Pitäisiköhän korjata kytkentää vielä tuolta osin?
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Hemuli - 04 tammikuu 12, 22:16:42
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 04 tammikuu 12, 19:14:12
Toimiiks kaikki MIGit ylipäätään täytelangalla? Noi sekäjotta koneet mihin mä olen törmäillyt kun yleensä omaa tuon napasuusvaihdon ihan ulkokaaapelin liitäntävalintana.

Ne on lähinnä noissa autotallivehkeissä tuollaiset päältä vaihdettavat. Esimerkiksi Kempin Minarcmigissä pitää mennä koneen sisään jotta saa napaisuuden vaihdettua. Ja kyseessä kuitenkin suhteellisen tuore laite...
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Juvakka - 04 tammikuu 12, 22:42:46
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 tammikuu 12, 22:16:42
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 04 tammikuu 12, 19:14:12
Toimiiks kaikki MIGit ylipäätään täytelangalla? Noi sekäjotta koneet mihin mä olen törmäillyt kun yleensä omaa tuon napasuusvaihdon ihan ulkokaaapelin liitäntävalintana.

Ne on lähinnä noissa autotallivehkeissä tuollaiset päältä vaihdettavat. Esimerkiksi Kempin Minarcmigissä pitää mennä koneen sisään jotta saa napaisuuden vaihdettua. Ja kyseessä kuitenkin suhteellisen tuore laite...

Sisään ja sisään... Kohtuu helpostihan nuo MinarcMigin piuhat saa vaihdettua kun tuo lankakotelo on avattava kuitenkin. ;D

Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: PK-67 - 04 tammikuu 12, 22:59:56
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 tammikuu 12, 21:54:20
Oheisen kuvan kytkennöillä plus langan syöttömoottorin & kontaktorin ohjainyksikön johtojärjestystä muuttamalla sain koneen toimii jo tuossa aiemmin. Jälkikin oli huomattavasti järkevämpää kuin ennen napaisuuden kääntöä. Eri tavalla siis mitä PK-67 täällä ohjeistanut. Pitäisiköhän korjata kytkentää vielä tuolta osin?

 
Toimii tuollakin kytkennällä tosin langassa virta kokoajan kun kontaktori ohitettu.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: ma^ko - 05 tammikuu 12, 00:51:56
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 tammikuu 12, 22:16:42
Ne on lähinnä noissa autotallivehkeissä tuollaiset päältä vaihdettavat. Esimerkiksi Kempin Minarcmigissä pitää mennä koneen sisään jotta saa napaisuuden vaihdettua. Ja kyseessä kuitenkin suhteellisen tuore laite...

Eli kaikissa siis tomii kuitenkin ydinlankakin, kunhan saa napaisuuden vaihdettua. En tiennyt, siksi kysymysmerkki, itellä ydinlankakokemukset noista halpispaskiksista joissa ulkoinen vaihtomahdollisuus.
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Motomatti - 01 huhtikuu 12, 01:37:32
Itse liityin menneellä viikolla yhdistelmämig/mag/flux -hitsauskoneen käyttäjäkerhoon.
Vehje on halvin yhdistelmäkone: täytelanka, ei kaasua, tavan umpilanka ja kaasu tai täytelanka ja kaasu. Johtimien napaisuuden voi vaihtaa syöttölaitteen vieressä olevista liittimistä menetelmä ja materiaalin mukaan..

Kokeeksi hitsailin n. 5 - 6 mm paksuista U-palkin reunoja kiinni toiseen samalaiseen. Homma kävi odotuksia paremmin. Kun + oli "maajohdon" puolella niin hitsaus kävi varsin miellyttävästi mutta savua hitsaus tuottaa liki saman verran kuin puikkokonekin.

Ei tarvitse olla yhtä tarkkana kolvin etäisyydestä perusaineeseen koska suojakaasua ei tarvitse ohjata kohteeseen. Eikä tuuli vie kaasua ulkona hitsatessa.
Sauma on kuumempi kuin tavan migissä ja epäpuhtudet kuten ruoste ja teräksen pinnassa oleva "laku" eivät tuntuneen häiritsevän sauman syntyä.

Kokemus on positiivinen ainakin toistaiseksi. Lupausten mukaan laite käy myös alumiinin ja ruostumattoman teräksen hitsaamiseen.

Jos hankkii suojakaasupullon niin kaasusta riippuen se muuttuu tavan mig/mag -koneeksi.

Hankin joitain lisävarusteita ja 5 kg 0,9 mm täytelankaa niin hintaa tuli pari ekee päälle 400.

Juttua blogissani: http://www.motomatti.fi/2012/03/ydintaytelankasuojakaasukaarihitsauskon.html (http://www.motomatti.fi/2012/03/ydintaytelankasuojakaasukaarihitsauskon.html)

Jatkossa pääsen enemmänkin hitsaamaan kyseisellä laitteella ilman suojakaasua. Kerron kuinka kävi. Maksimiteholla konetta pitää jäähdyttää välillä. Mahtaako mennä hermot...

Tällaisen rungon kolvailin nippuun ko. pelillä: http://www.motomatti.fi/2012/03/putkentaivutinprassimuottipuristin_29.html (http://www.motomatti.fi/2012/03/putkentaivutinprassimuottipuristin_29.html)
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Mr.Horsepower - 02 huhtikuu 12, 04:34:05
Pari jutskaa.....

hiilari pullo tuohon on jälki ihan eriluokkaa ja ohuessa matskussa pääse hitsaamaan paremmin ei mene niin kuumana...

lanka koneena näin kotona just kun turaa mitä sattuu hiilari 100% ois mun valinta jos jotain hitsaisin lanka koneella mustia peltejä sallii pikasen ehkä enemmän epäpuhtautta kuin seos kaasu  mutta on kylmempi sauma kun esim seoskaasulla eikä niin luja mut kukapas tuollasella lanka koneella mitään ns. luokka saumoja rupeakaan hitsaamaan...

siiten rosterin hitsauskeen joo onnistuu teoriassa ja ihan varmaan käyttännössäkiin... mutt jos joutuu ostamaan kovalla rahalla kelan ruppee miettimään jos nyt kummiskaan en hitsais...


aluminin hitsaamisessa on taas se kiva juttu kun alumiin lanka on pehmeää ja ei tämän takia kule siellä spirallissa näppärästi on muuten langan syöttö ongelmia vetävä kahva alumiinille.... ja tais olla puhas argoni kanssa vaatimuksena ettei mag:kina onnistu vaan pitää hitsata Mig:nä


mut mustan pellin hitsailussa menee auton korihommissa jne...

mutta esim tankin hitsailu ei onnistu on niin huokonen sauma että bensa tulee sauman läpi ;)

kyllä miä olen sitä mieltä ett jos tallile hommataan hitsaus kone eipä ole muita vaihto ehtoja kuin ac/dc tig:kki ittellä on gys 200 /160 ampperinen kaikki olennainen on koneessa pulsit minilogit yms eli riittävä koti käyttöön...

mistä itte tykkään tig:killä hitsata lisä aineet on tarvittaissa ostettavissa vaikka lanka kerralaan Vs... lankakone osta koko rulla ja esim alumiini lanka hapettuu ajan olloon ja on muuten yhtä helvettiä siiten hitsata...

ja huomattavasti varmempi ja tiiviimpi sauma Tigillä kun mag/mig siiten jos paksuja tarvii hitsata vaihtaa tigiin puikko kahvat niin 160 amperilla menee kivasti 5mm matsku kerralla kiinni esim... ja on varmempi sauma johtuen suuremmasta lämmön tuonissa kuin lankakoneessa

tuollasella italian ihmeellä on aika kiva hitsata kun vähänkään on käytössä mistäkö tiedän noh olen omistanut vastaavanlaisen hitsauskoneen kuvatusken ;)
Otsikko: Vs: MIGIn napaisuuden vaihto ydintäytelangalle?
Kirjoitti: Motomatti - 11 lokakuu 17, 22:29:44
Aikaa on kulunut tuosta edellisestä jutustani. Kyseinen laite on edelleen harrastekäytössä harvakseltaan. Hitsattu alumiinia, rosteria ja tavallista terästä ja on kelvannut katsastuksessakin runkomuutoksien osalta.
Sittemmin kaipasin parempaa tulosta ja siitä kaipauksesta syntyikin eräiden vaiheiden jälkeen osakeyhtiö jossa hitsataan pääasiassa ruostumatonta terästä. Tigillä. Itse katselen päältä.

Näin voi käydä jos homma lähtee käsistä.