Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Royal G 350-52

Aloittaja esakos, 20 huhtikuu 24, 20:01:54

« edellinen - seuraava »

esakos

uusi tuttavuus, tuli talliin projektina puolivahingossa.. Ei syttyny vaikka tulppa kipunoi, kokeilin pilotillakin mutta ei. Sähkäri vaihtaa konkan ja bakeliittikäyttörattaan. Venttiilit on kohdallaan ja puristuksia on. Sytty oli kohdallaan eli ilmeisemmin tuo konkka on ongelma. Koko dynohässäkkä oli pahastii vinossa, eli ohjaintapit oli kuluneet niin että rataslinja jakopäässä oli vinksinvonksin. Odottelen osia sähkäriltä niin pääsee kokeilemaan.  Matopyörästä puuttui korkkitiiviste, jää nähtäväksi onko tehnyt tuhojaan kun käynnistyy. Kytkinlevyt on uusittu, Renkaita yms olen tilaillut... Ex om.kertoi pyörän sammutetun ehjänä -80 luvun puolessa välissä. Voikohan konkka kylmetä koneen seistessä 40 vuottta?  Neuvoja olen saanut harrastajalta, kiitos siitä. Pyörä on sopperoitu -70 luvulla,  jää nähtäväksi mitä siitä jatkossa tulee kunhan saisi ensin savut ja katsastuket ok.    koskela ät netikka.fi

eeko

Joo tuttu moottori, pari on tullut laiteltua. Ensiksi kannattaisi katsoa magneeton kärjet, että ovat puhtaat ja kärkiväli oikein, 0.3 mm. Hiilet kannattaa tsekata myös, siis maahiili ja se, joka menee tulppaan. Sytkän oon säätänyt niin, että ennakot pois ja kärkien avautuminen yläkuolokohtaan. Vanhalla kunnon sätkäpaperimetodilla sen saa kohdalleen. Royalissa on helppo säätää, kun jakopää on rattailla, niin sen keskimmäisen, kun ottaa irti, niin saa magneeton kohdilleen. Siihen matopyörään on nykyään ihan kuminenkin tiiviste, löytyy ainakin Hitchcockilta. Onko sulla puolipuristin siinä? Se alkuperäinen mäntä antaa jotain 6,5 puristusta, joten se ei ole välttämätön. Sievästi vaan paineet kiksistä puristukselle ja sitten tanakka potku, niin kyllä pitäisi lähteä tulille. Magneettoon oon joskus laittanut ylimääräisen maadoitusjohdon, voi tulla parempi kipinä. Nämä nyt aluksi. Kyllä se konkka voi hajota 40 vuodessa.
-eeko

KariFS

Sitten on se lekenda, tai on se mulle oikeasti tapahtunut jokusen kerran, muttei kaikki sitä usko. Eli tulppa joka hienosti kipunoi avoimessa tilassa, lyökin läpi väärästä kohtaa kun on paineistetussa tilassa (eli sylinterissä). Mulle on näin käynyt lähinnä NGK-tulppien kanssa, jos ovat päässeet kastumaan. Ainakin kolmessa eri ajoneuvossa, tosin yhdessäkään ei magneettosytytystä, mutta kahdessa kärjet ja yhdessä suorasytty.

Eli jos tulppa on se sama vanha, ja/tai kastunut, niin kannattaa kokeilla freesillä kun on nuo Nimim eekon neuvomat säätöhommat tehty.

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

eeko

Joo ne nyky NGK:t ei kestä kastua yhtään, se on samantien moro.
Vanhan ystävän J.Hirvasojan sanoja lainatakseni, Championilla
on maailmanmestaruus voitettu ja se pitää.
-eeko

KariFS

Mun ekat tällaiset NGK-kokemukset on noin vuodelta 1987 ;D

Kyseessä silloin CB125, tulpat semmoiset pienenpienet. Mopossa senaikainen NGK toimi hyvin, mutta siinä tulppa olikin samaa kokoa kuin autoissa. Ei se tainnut koskaan kyllä kastuakaan.

Viimeisin noin kolmen-neljän vuoden takaa, silloin tokenivat kuumailmapuhaltimella ainakin sen verran että pääsin tarvikekauppaan ja takaisin.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

eeko

70-luvun lopussa NGK:t tuli, olin silloin huoltoasemalla töissä alaikäisenä.
Autollakin tuli ajeltua vaikka ei vielä ollut korttia.
-eeko