Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Whole lotta Rosie...

Aloittaja Hemuli, 20 huhtikuu 11, 10:36:13

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Hauskaa luettavaa tää, kun kelasin läpi. Ekat kaks sivua hemulilta 7 postausta ja kaikki hehkuttaa kuinka hyviä nää projektit on lukea ja kuinka huikeeta heti ekan viestin jälkee, vaikka oikeestaan mitään ei oo tapahtunu, kerrotaan vaan "lähtötilanne". Ja tää ei oo mikään haukku, kyllä mää oon noita lukenu ja allekkirjotan ton saman mitä on tossa alkuun kehuttu. Tää vaan ei oo kovin pikasesti edistyny pyörä niinku noi muut. Huikee pyörä tulossa, jätän kommentointini tähän keskeneräsestä laitteesta, lopputulos kiinnostaa niinkun yleensä. Ehkä turhaa höpinää näin keskellä yötä, mut toivottavasti tästä joku ymmärtää jotain.

Hemuli

Ehkä arvon finnbikersilaiset odottivat että tää lähtee saman tien lentoon niin kuin aikaisemmatkin projektit. Mutta tuli "juttuja" ja muita projekteja jotka kiilasivat tämän edelle. Ihmeen rauhassa toi rouva on tän kanssa ollut, ei oo pahemmin kysellyt. Mikä on toisaalta ihan hyvä ;):

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Eipä mennyt juhannus (ihan kokonaan ;) ) ryypiskellessä, jotain pientä tuli tehtyäkin.

Torstai-iltana sain nipun taka-akselin kiinnikelevyaihioita vesileikkauksesta, saman tien pyöräytin ensimmäisen parin valmiiksi rouvan pyörää varten.



Idea on käyttää akselin peitelevyinä ihan tavan sytkäkopan kansia, tuossa nyt malliksi yksi. Vasemman puolen levy on jyrsitty auki takaseinästään kilpitelineen kiinnitystä varten - tämän takia myös M8 jenkat eri paikassa kuin toisella puolen. Vasemmalle puolelle tulee myös coveri koko komeuden päälle mutta se ruuvataan sitten kilpitelineeseen.



Ja tuolta se näyttää runkoputken kanssa.



Pikakelataan juhannuspäivään, olin heftannut takarungon kasaan muutamalla pisteellä ja niputin rungon malliksi pyörilleen.







Sitten piti vielä nostaa kaverin irtomoottori kyytiin että pystyin varmistamaan remmilinjan mahtumisen tuon rungon yläputken ohi. Putki kun kaartaa melko aikaisessa vaiheessa sisäänpäin. Mutta huoli oli turha, tilaa jäi lopulta ylikin.





Sen verran tuli innostuttua että alkuperäinen suunnitelma +10" keulasta ja alle kahden metrin akselivälistä ei ihan toteutunut - lukemat on +14" ja 200-205 cm riippuen taka-akselin asemasta. Nyt on runko hitsattu lopulliseen muotoonsa, seuraavaksi pitää ruveta suunnittelemaan peltiosia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Yksityiskohta joka vei huomioni, on tuo miten akselin kiinnityslevyn pyöreä muoto sopii saumattomasti runkoputkien jatkeeksi.

Nyt kun on tuo putkimankeli, niin tuleeko teillä enää yhtään pätkää suoraa runkoputkea mihinkään pyörään?  :P  ;D

edit:typo
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Make - 22 kesäkuu 14, 23:36:16
Nyt kun on tuo putkimankeli, niin tuleeko teillä enää yhtään pätkää suoraa runkoputkea mihinkään pyörään?  :P  ;D

Odotan mielenkiinnolla miten saadaan suoraton runko, keulan emäputki jengalle mankeloituna nimittäin, ainakin äkkii ajatellen, aikaansais lievän haasteen keulan toimivuudelle...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Kantsisko tehdä pieni reikä tonne akselipoteron pohjaan? Sinnehän kertyy muuten vesi...

Kohtuullisen asiallinen tuo tausta muuten noissa parissa vikassa kuvassa... ;D
Long John Stroker

Hemuli

Kävi sama juttu mielessä, pitää kairata muutaman millin reiät poteron takaseinästä läpi. Vesitiiviiksihän noita ei saa koska akselin ura on joka tapauksessa aina osittain auki.

Se on Make ihan omaa laiskuutta toi kaarevien putkien käyttö - sähkötoimisella mankelilla putkien rullaaminen on niin rennon letkeää touhua ettei enää jaksa kaivaa sitä manuaaliväännintä esiin. Tulee vielä hiki ;D.

Vähän itseäni häiritsee takarungon profiili, se on jo ehkä aavistuksen liiankin matala. Mutta tilanne korjaantunee kun saadaan täytettä putkien väliin - öljysäiliö ja akku täyttävät hyvin tuon raon ja satula tuo muhkeutta päälle.

Mitä tulee tuohon viimeisten kuvien taustaan, on mukava huomata että pitkään kestänyt mustien pyörien valtakausi on viimein ohi :). Meillä alkaa olemaan koko värikartta käytössä, pitää keksiä tälle joku yhtä herkullinen väri kuin taustalla nojailevissa fillareissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jannu

Jos tarkoitat että rungon istumakorkeus on liian matala, niin persjalkaselle (anteeksi  ;) ) kuskille tuo pyörä käsittääkseni on syntymässäkin, ei se ole yhtään liian matala, ja muista vanha sääntö; pyörän sisälle istumaan, ei sen päälle  8)

Hemuli

Kuski on tosiaan hiukan ulottuvuusrajoitteinen, mutta en tarkoittanutkaan tässä funktiota vaan lähinnä estetiikkaa. Jotenkin toi takarunko näyttää vähän luirakkeelta, mutta en sano mitään ennen kuin kaikki osat on kiinni.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Pyörän stuukin mallailu projektin tässä vaiheessa on tosi antoisaa puuhaa :) Runko on hieno ja koko pyörä erittäin linjakas. Keulan putkien hyödyntäminen koko mitassaan tekis hyvää rungon asennolle. Nythän se taitaa vähän kyntää. Saisko semmosen kuvan, jossa keulaputket ei tule yläteekappaleesta yli. Lisäksi nostaisin tankkia etureunasta pari tuumaa.

Spöke

Mä en yleensä fanita dropseat-runkoja, mutta näytät tässä onnistuneen mainiosti! Tuohan näyttää ihan tyttöpyörältä siroine linjoineen.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 23 kesäkuu 14, 12:54:10...Keulan putkien hyödyntäminen koko mitassaan tekis hyvää rungon asennolle. Nythän se taitaa vähän kyntää...

Ei kynnä. Optinen illuusio johtuu maanpinnan muodosta - hämmästelin itsekin kun nosturi ei ulkona mennyt rungon alle vaikka se sisällä tasaisella lattialla meni sinne kevyesti. Jättö kasvaa liikaa jos tuosta vielä keulaa nostetaan ja pidennetään.

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 23 kesäkuu 14, 12:54:10...Lisäksi nostaisin tankkia etureunasta pari tuumaa.

Tää kuuluu alkuperäiseen suunnitelmaan - tankin pohja pitää saada myötäilemään rungon selkäruotoa. Käytännössä tankki tulee suurin piirtein samaan korkeusasemaan kuin mitä se olisi syvällä tunnelilla ja normaalilla runkoputken korolla. Nyt kun runkoputki on kymmenisen senttiä normaalia alempana voi tankin kiinnittää sen yläpuolelle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

leafhill

Perustaltaan hienot linjat, varsinkin takarungon vs. yläputken kaari on herkullinen.
Takarungon alaputki kulkee vähän ylhäältä, ja liian kohtisuoraan akselia vastaan. Sellainen loivalla S-kaarella kulkeva alaputki vois olla sopivan näköinen?

Hemuli

#58
Tämäkin projekti tuli aikoinaan väkerrettyä valmiiksi, avioero tosin sotki kuviota siinä määrin että pyörä siirtyi allekirjoittaneelle. Ajelin tuolla hetken mutta en oikein päässyt juonesta kiinni joten pistin kopukan myyntiin, se taitaa vaikuttaa nykyään jossain Porvoon suunnalla. Pitää joskus kaivella vanhoilta muistikorteilta projektikuvia - yhdistetty jalkakytkin/takajarru olis jo yksistään oma tarinansa - mutta sillä välin voitte ihastella valmista tuotosta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 marraskuu 19, 08:44:24
yhdistetty jalkakytkin/takajarru olis jo yksistään oma tarinansa - mutta sillä välin voitte ihastella valmista tuotosta.

Jonka ainakin allekirjoittanut olisi innokas kuulemaan/näkemään. Jotain kuvia tuli tuosta napsittua, kun pyörä oli pari vuotta sitten Joutsassa näytillä. Kiinnitti huomiota kyseinen konstruktio, enkä ollut ainoa.