Finnbikers

Tekniikka / Muut => Ensiöveto / Kytkin => Aiheen aloitti: Jukka - 16 helmikuu 09, 19:27:28

Otsikko: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 16 helmikuu 09, 19:27:28
Häksätin: jäykkäperäinen Pannu, ketjuvedot rattain
Ongelma: ketjun kireyden säätö ei pidä; säätyy kyllä mut on het kohta mitä sattuu.
havainto: paikallaan potkittuna esim 10 m matkaa ketju on kireydeltään välillä ok, välillä liian löysä. ajossa (80 km/h) en oo huomannut mitään erityistä, vaikka ketju selkeesti on löysempi kuin by-the-book arvo.
muuttujat: O-rengasketju ja takaratas mielestäni hyväkuntoiset, vaihdelaatikon kiinnityspulteista ainakin 4/5 pitää hyvin.
kysymys: mistä ja mitä tarttis tehdä? vai onko tää vaan Pannun 'ominaisuus' ?
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Kokkonen - 16 helmikuu 09, 20:32:26
Säädätkö ketjut niin, että takapyörä on ilmassa, pyörität ja etsit kireimmän paikan, jonka mukaan säätö? Ja se muuttuu siitä? Vai tarkoitatko tässä että ketju rengasta pyöritettäessä on väliin kireämpi ja löysempi. Tämä jälkimmänen on ketjuvedon ominaisuus, sen suuruuteen vaikuttaa ketjujen ja rattaiden kunto ja miten hyvin takaratas on keskitetty/keskittynyt. Pienetkin heitot tuntuvat. Mikä sitten on liikaa, ei minulla ole mittaa kerrottavana. Pitää vaan tarkastaa paikat. Ketjuhan ei saa rattaiden välistä, sivulle painettuna, taipua paljoakaan, yli neljännestuuma on liikaa. Liikkuvatko kaikki lenkit. Rattaiden hampaiden kunto, näkyykö kulumia.  Aivan uusilla ketjuilla ja rattailla olen nähnyt tuon ominaisuuden olevan lähes olematon, mutta kyllä se vaan pakkaa ilmestymään kilometrien myötä.
Mutta jos säätö ei kertakaikkiaan pidä, niin jokuhan antaa periksi, säätöruuvit? Tai laatikko, mutta silloinhan myös enskavedon kireys menisi ketuilleen.
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 18 helmikuu 09, 23:43:36
ketju rengasta pyöritettäessä on väliin kireempi väliin löysempi.  tää varmaan on ihan perushuttua kuiteski. eli etsi & tuhoa viat -menetelmällä kurkitaan etiäpäin. / ripaus outoo sikäli et ratas ja ketjut melko uusia.
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Hemuli - 19 helmikuu 09, 08:38:44
Lainaus käyttäjältä: Jukka S. - 18 helmikuu 09, 23:43:36...ripaus outoo sikäli et ratas ja ketjut melko uusia.

Ei yhtään, kuten Kokkonen tuossa jo äsken mainitsi niin se riippuu ihan siitä miten ratas on keskittynyt - taiwaninpojat kun niitä rattaita prässäilee niin keskireikä voi hyvinkin olla millin jos toisenkin pielessä. Iso maa, isot toleranssit nääs ;D ...
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 26 helmikuu 09, 23:40:15
Noj joo, tapaus tutkittu ja vikapokaalin voittajaksi järkeilty venähtäneet ketjut. Paikalle vaihtuu vahvistetut O-rengasketjut, ja testiajot niillä alkaa het ku tie sulaa ja kuivuu.  Että tämmönen tavistarina .
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Hemuli - 27 helmikuu 09, 08:45:28
Ketjut ja rattaat olisi aina syytä vaihtaa pakettina, uusi ketju vanhoille rattaille lyhentää sen käyttöikää oleellisesti.
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: patu - 27 helmikuu 09, 19:06:40
Toi pelkkien ketjujen vaihtaminen on kyl ittensä pettämist.Sama ku ottais pitempii askelei et satasen kenkät kuluis vähemmä ja samal reppee kolmensadan housut.Aina paketti vaihtoon,muuten ollaan kierteessä.
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Kokkonen - 27 helmikuu 09, 19:15:27
Onkos sulla Jukka S vielä niitattu takaratas vai vaihdettu "normaaliksi" pulttikiinnitteiseksi?
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 28 helmikuu 09, 00:07:26
jaahas, eipäs tätä minimaalista dilemmaa näin vain tumpattukaan  :)
kiitän ylle kirjoittaneita huolenpitosta  ;)

mr. global moderatorille se tieto että takaratas on 'normaali' pulttikiinnitteinen.
sen kunto on kolmin silmäparein todettu hyväksi. mutta voihan sen vaihtaa - ei siinä mitään.
kohdevalolla alta ja päältä kurkittuna eturatas näyttää hyvältä, ainaskin kaikki hampaat tallella. hampaiden pinta näyttäis olevan grafiitin harmaa ja päät mustia/mustattuja.
eikös sen suhteen uskaltaisi olla laiska ?   8)
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: patu - 28 helmikuu 09, 00:11:54
Ei ainakaan voi sanoa ettei olis varotettu...
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 28 helmikuu 09, 21:35:33
Ehkäpäs ylläpito avaa tuonne Yleistä höpinää -osioon alaosion Epäonnistu tyylikkäästi.  ;D

No, näin tapahtuu: pannu kohti kattoa > paikalleen uusi vahvistettu O-rengasketju (made in japan) > raati paikalle ja pyöritellään eessuntaas. Kulunut eturatas ilmoittaa tässä katsannossa itsensä, ts. tällöin uusi ketju käyttäytyy yhtä huonosti kuin vanha.

Taitaa tämmöisessäkin pikkujutussa olla niin monta muuttujaa ettei homma netissä klaaraudu, ja siksi toisekseen tämä aihe ei taida rakentajille olla vähääkään mielenkiintoinen ...
tai kai tähän rakentelupointinkin saisi, esim 'miksei leveet ja jämerän näköset O-rengasketjut mahdu kulkemaan mun pyörässä'  :D
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: patu - 02 maaliskuu 09, 15:00:25
Terve vääntö on aina paikallas,ei se nii glooki asia ain tartte olla.
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 04 maaliskuu 09, 23:10:50
Laiskuus ei päässytkään voitolle  :-[

Kyllä asia on - nyt triplatsekkauksen jälkeen - enempi nöyrimmästi nähtävä niin että vaihtoon menevät niin ketjut kuin rattaatkin.

Eturattaaseen tietysti, kuinkas muuten, tarvitaan erikoishylsy. Lisää parkua siis tulossa ...

Meinasi jo unohtua, että Pannu on taistelulaji.
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Arsi - 09 maaliskuu 09, 17:44:00
Mites kävi?
Ihan vaan mielenkiinnosta sovelissa ollut aina samaa jumppaa.
Vaikka on uudet rattaat,ketjut ja laatikkohan pitäis kaiketi keskittyä tuon enska kopan laakerin myötä niin aina vaan on ketjut joistain kohdin tiukemmat kuin toisesta..
Tiedä sitten mikä on salmiakkina..taiwanin osat,runko vai ketjujen säätäjä..
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: jamba - 10 maaliskuu 09, 10:50:49
En tiedä liittyykö edes asiaan...
mutta oon jossain vanhassa easyriderissä nähny sellasen ratkaisun, jossa kaikki akselit (kampura, lootan pääakseli ja taka-akseli) ovat ikäänkuin samalla suoralla. siinä pitää vissiin lootaa nostaa?
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 12 maaliskuu 09, 12:33:17
 ??? Pitäiskös vaihtaa manuaali Pirsigin klassikkoon Zen ja moottoripyörän kunnossapito ...

Nyt tämä jalostava puuhailu enskakokonaisuuden kanssa näyttäytyy sellaisena että tarvitaan ulosvetäjä, erikoishylsy, 2 omavalmisteista aputyökalua, ehkä lisäkäsiä, ehkä paineilmaväännin. Eli ei tämä nyt ihan kynsisaksilla mennytkään.  ???

Aihe muuten taitais kuulua paikkaan Tekniikka/Muut /Ensiöveto/kytkin , eikä tänne panheadin yleistä parhautta himmentämään  :P
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Kokkonen - 15 maaliskuu 09, 14:23:40

Kytkimen keskimutteri 29 mm, tuumina...? (Huom. vasenkätinen kierre)
Toisioketjujen eturattaan mutteri 1 7/8 tuumaa, n. 48 mm. Ei vaan oikein tavallinen hylsy käy, kun akseli on senverran pitkä. Itse olen käyttänyt kiintoavainta, 47 mm oli alunperin, mirklasin oikeaan kaliiberiin. Tuon koon kiintoavaimessa on vaan huima vääntövarsi, pitää olla tarkkana. Hylsyllä saa paremmin oikeaan momentiin. Hylsyjä on tehty (jatkettu) itsekin, olisko jollain ihan kuviakin...?

Ensiön eturattaan mutteri on 38 mm, tuumakoko olis vähän jämptimpi, mikä sitten lieneekin. Mutta tolla on lähteny.... joskus avaamiseen tosiaan tarvitsee pulttipyssyä. Mutta asennuksesa ei, momenttiavain on oikea työkalu.

Piikkisian poisottamiseen tarvitsee ulosvetäjän. Se paikalleen ja kireälle, napatutus vasaralla ulosvetäjän pulttiin ja a vot... piikkisika on sylissä.

Itse olen estänyt ensiön ja toision pyörimisen avaus/kiristystapahtumassa laittamalla rengasraudan takapyörän pinnojen väliin nojaamaan takahaarukkaan.

(Voidaanhan tämä aihe tosiaan siirtää tästä tuonne asianomaiseen paikkaan....)
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 29 maaliskuu 09, 00:01:21
Homma etenee muiden heinätöiden ohessa.
Osat joiden luultiin olevan jumissa, putosivat syliin. ja toisinpäin.
Eniten harasi vastaan enskan puoliska. Ei meinannut millään irrota lohkon kyljestä.
Vasta kun oli varma tieto kiinnityksistä, väkivaltaa ja repimistä sopi soveltaa. Ja johan lähti!
Jumittajaksi paljastui turhiin kohtiin söhritty tiivisteliima, joka kahden (kirkkaan) metallipinnan välissä muuttunut ties miksi.
Otsikko: Vs: Ketjun kireydestä
Kirjoitti: Jukka - 10 huhtikuu 09, 01:21:55
Homma jo valmiiksi taputeltu, ja loppuniitiksi voisi kai lausua sen että hyvä niin. Ehjää ei korjattu , korjattiin viallinen!
Kettumaista hommasta teki sen että vaadittiin 4 erikoistyökalua + paineilmavehkeet, kun kyseessä aivan -yskittää- perushuttu. Toisiovedon eturattaan vaihtamiseksi saa ilolla purkaa puoli pyörää.