Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vaihdelaatikko ongelma?

Aloittaja Eagle57, 17 elokuu 11, 10:10:49

« edellinen - seuraava »

Eagle57

Kyseessä dyna -99 ja sen vaihdelaatikko 5 vaihteinen.
Viimeaikoina on tullut ilmi , että kytkiessä liikennevaloissa vapaalta ykköselle, vaihde on mennyt päälle, mutta sitten kytkintä nostaessa vaihde ikäänkuin ei olisikaan päällä. Tuntuu tyhjä nykäisy ennenkuin vaihde sitten menee päälle. Kuin jotain klappia olisi lootassa. Tämä ei tapahdu aina, mutta aika usein. Oisko vaihteensiirtäjässä klappia vai mikä lienee kysymyksessä?
Fxdwg 1999

Eagle57

No niin vastaampa itselleni, eli vaihdoin RedLinen marjapuurot ( Heavy ShockProof )  RedLinen MT90 öljyiksi. Nyt vaihteisto toimii niinkuin pitääkin.
Fxdwg 1999

makela68

Mistä hokasit ton? heavy shockprooffiahan mainostetaan just sopivaksi. Mulla on nimittäin shovelin nelilovisessa heavy shockprooffia ja välillä jää esim ykkösellä vaihdevipu pohjaan,tätä ei nimittäin orkkisöljyillä tapahtunu.



Eagle57

Toimihan se aikansa, mutta nyt taas ykkönen lipsuu päältä silloin tällöin kiihdyttäessä. Onko siinä ykköshammaspyörässä ne "ulokkeet" ( englannin kielen sivuilla "dog") mitkä ottavat kiinni toisiin hammaspyöriin? Jos on, niin ne voisivat olla kuluneet. Varmaankin joku on purkanut 5 vaihteisen lootan ( BT ).
Fxdwg 1999

Eagle57

Vastaanpa itse itselleni, katsottuani youtubesta vaihteeston purkua. Todennäköinen vika on juuri noissa ulokkeissa joilla hammaspyörät kytkeytyy toisiinsa. Pitää purkaa vaihteisto ja vaihtaa ainakin ne kaksi hammaspyörää, jotka mahdollisesti kytketään toisiinsa....luulisin.
Fxdwg 1999

Hemuli

Mulla on rautapäässä samaa vikaa, tosin astetta rajumpana. Ykkösellä kun kiihdyttää niin vaihde pomppaa kokonaan pois päältä. Keväällä kun jouduin muusta syystä kurkkaamaan askin sisään niin just noi kynnet oli kuluneet ihan pyöreiksi. Jos sillä nyt vielä tän kesän...

Muijan evosportti tekee myös ajoittain tota että nykäisee ykkösellä lähtiessä, epäilen samaa vikaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Eagle57

Oli 70 luvulla Sach merkkinen kone mopossa. Samankaltainen ilmiö kakkosvaihteella ajellessa  ;D
Fxdwg 1999

Eagle57

Muuten pitääkö vaihdelaatikko ottaa täysin irti, kun vaihtaa ykköshammaspyörän ja sen vastakappaleen?
Fxdwg 1999

Hemuli

Laatikkohan lähtee "kasettina" pois oikealta puolelta, muistaakseni niin että vitosen ratas jää lohkoon kiinni. Pääakselilta pitää vaan vetää tukilaakerin sisäskooli pois että akseli mahtuu tulemaan läpi vitosrattaasta. Mun mielestäni tää pitäis onnistua laatikkoa irrottamatta, toki homma helpottuu kun saa askin kokonaisuudessaan työpöydälle. Dynassa tietty vaihteiston irrotus on oma hommansa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Eagle57

Kiitti vastauksesta  :). Se helpottaakin jos ei tarvi koko laatikkoa irroitaa. Eturattaan enskan puolella on joku holkki joka pitää irroittaa. Tarvii näköjään tehdä erikoistyökalu tai sitten ostaa tuo ulosvedin, että saa sen pois. Taidan samalla vaihtaa stefan eturattaan taakse.

Tuo ykkösen kuluminen on kyllä omaa tyhmyyttä. Liikennevaloissa olen yleensä aina laittanut vapaalle ja kun valot alkaa vaihtumaan, niin sitten ykkönen päälle. Kunnon rusahdus kun kytkin ei irroita kunnolla. En tiedä mikä vikana vaikka sitä on säädetty ja toimii mielestäni aivan hyvin muuten. Mutta tuossa kytkiessä vapaalta ykköselle aina rusahtaa. No sieltähän se kuluminen alkaa...
Fxdwg 1999

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Eagle57 - 25 heinäkuu 12, 07:44:58...Eturattaan enskan puolella on joku holkki joka pitää irroittaa...

Tuossa yllä:

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 heinäkuu 12, 14:55:30...Pääakselilta pitää vaan vetää tukilaakerin sisäskooli pois että akseli mahtuu tulemaan läpi vitosrattaasta...

Skooli on sitten ihan helvetin tiukalla krympillä akselin päällä, lämmittäminen jeesaa. Ja koska uusi osa ei maksa paljoa niin hommaa helpottaakseen voi vaikka hitsata paksun prikan siihen holkin päälle mistä saa ulosvetimellä kiinni. Uutta skoolia asennettaessa täytyy olla tarkkana asennussyvyydestä - sitä ei saa painaa pohjaan asti vaan holkin taakse pitää jäädä rako jonka mitta löytyy manuaalista.

Kuinkas kovaa se sun härveli käy tyhjää? Ei tartte olla paljoa liian kovalla niin kyllä varmasti rusahtaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

arho

Ja laitetaan reippaalla jalalla se vaihde sisään! Ei "paineta" vaan lähinnä "potkastaan" ykkönen tupaan!
Do it doggystyle

Eagle57

No ei tyhjäkäynti mitenkään kovalla ole. Olen laittanut ykkösen aika varovasti kun rusahtaa, mutta pitännee polkaista ilmeisesti kunnolla, niin ei ehdi rusahtaa.
Katselin netistä noita JIM´s työkaluja tuon holkin ulosottoon. Pohdinkin, että tuon holkin ja eturattaan välillä pitää olla jonkinlainen väli, että sen holkin saa myöhemminkin pois tuollaisella työkalulla.
Fxdwg 1999

Eagle57

#13
Oiskos kellään tietoa ykköshammaspyörien OEM numeroista ( 1st mainshaft, 1st countershaft)?
(löysin Andrewsin sivuilta seuraavat numerot #35622-79A counter ja #35025-79 main) Liekö nuo oikeat?
Ajattelin tilata ne rapakon takaa ja olisi hyvä tietää numerot. Viisivaihteinen dynan laatikko (1999). Ja jos löytyy vielä sen laakerin sisäkoolin numero joka on siinä eturattaan edessä, niin johan helpottaisi kummasti.
Fxdwg 1999

Kokkonen

Tuossa olisi linkki V-Twinin kataloogiin, jonka mukaan numerot täsmäisivät, paitti 35622-79A on tehtaalla jo C versio, mikä sitten lie ero A:han?
Kuvasta (ylin linkki) löytynee se skoolikin ja sitämyötä kaivattu numero toiselta sivulta. Toivottavasti.

http://www.zoomcyclellc.com/catalogs/cyr/pdf/63.pdf
http://www.zoomcyclellc.com/catalogs/cyr/pdf/62.pdf
http://www.zoomcyclellc.com/catalogs/cyr/pdf/61.pdf
http://www.zoomcyclellc.com/catalogs/cyr/pdf/60.pdf
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W