Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Migrator

Aloittaja Sammy, 19 kesäkuu 23, 22:15:02

« edellinen - seuraava »

Sammy

Taitaa olla miltei kymmenisen vuotta siitä kun oman pyöräni rakentamista täällä foorumilla kävin läpi. http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=8414.0
Harmittavasti tämänkaltaiset foorumit hiljenee sosiaalisen median edessä.



Uskoisin että aika harvassa on tapaukset, jossa navetan vintillä maannut Fiat 600 on kimmoke chopperin rakentamiseen, mutta tässä tarinassa kävi juurikin niin.

Tarinat syntyy henkilöistä ja hahmoista, tässä tarinassa päähenkilöt ovat..

Lasse Lemberg - Tunnettu nopeista ja näyttävistä liikkeistään, mies jota ei juurikaan tarvitse yllyttää jos projektiksi on jotain pärisevää, tai muuten kummallista.

Rakas Vaimoni -  "Kesäauto olisi kiva, miksei minulla ole kesäautoa, tuolla tuo Fiiukin vaan seisoo..."

Minä - Tässä tarinan kohdassa kuunteluoppilaana ja jarruttajana, vaan eipä jarruja enää pystynyt edes hipaisemaan, kun vaimolla kiilsi kesäauto silmissä.

Lyhyesti tarina meni niin, että iltaa istuessa Lassen kanssa tuli juttua navetan vintissä majailevasta fiiatista, jonka jossain kohdin voisi ottaa työstettäväksi.
Vaimo sattui keskustelun kuulemaan, ja pian navetan vintillä tuota aarretta oltiin ihmettelemässä kolmen hengen voimin.
Auto oli seissyt navetassa muutaman vuosikymmenen, ja pölyä ja muuta tauhkaa oli sen mukaisesti.
Tässä kohden tarinaa olin itse valmis laittamaan navetan ovet kiinni, ja unohtamaan auton vielä muutamaksi hetkeksi odottamaan oikeaa hetkeä inspiraatiolle.

Pikakelaus 10 minuuttia eteenpäin... Fiat oli mönkijän avustuksella revitty pihalle haudastaan, "vain pientä pesua ja tutkimista varten".
Fiat tuli pestyä ja Lassen ylistykset täydellisestä projektista sai viimeistään Rakkaan vaimoni uskomaan että TÄSTÄ hänelle syntyy SE kesäauto josta on pitkään jo haaveiltu....

Itseäni Fiiatin tekeminen ei kiinnostanut lainkaan, oma pitkäaikainen autoprojekti oli pitkästä aikaa nytkähtänyt eteenpäin, ja "pieni" syrjähyppy Fiatiin tulisi viemään omaa projektia taas pidemmälle tulevaisuuteen.

Lasse taisi huomata totisen mielentilani, ja tarjoutui tekemään peltityöt autoon, mutta kukapa sitä töitä ilman vastinetta tekee?

Mikäli Lasse parsisi Fiatin kasaan, tulisi minun rakentaa hänelle chopperi.
Tässä kohden tiesin että autoprojektini tulee viivästymään joka tapauksessa, joten näistä vaihtoehdoista chopperin rakentamaminen oli paaaljon enemmän mieleeni.

Sammy



Sammy

#1
Tämä ketju tulee seuraamaan postuumisti pyörän valmistumista.
Lassella oli toive että projektin ollessa käynnissä, ei pyörästä kuvia tai muut infoa jaeta ylettömästi.

Tätä kirjottaessa pyörä on valmis ja ajossa, joten nyt saa luvan kanssa tarinaa iskeä.


Aihioksi valikoitui Softail jonka Lasse jostain löysi melko nopeastikin.
Softista ei ole kuvaa kokonaisena, mutta lukija voi pistää silmät kiinni ja kuvitella kuinka yllätyksellisen komea vakio Softail nyt vaan voi olla.

Lasse purki pyörän ja kiikutti minulle kasan osia ja toivotti onnea.
Pyörän suhteen hän antoi minulle vapaat kädet toteuttaa, kiitokset luottamuksesta!
Ainoastaan keulan pituus +24" tuli hänen toiveestaan. Piti saada muutama pykälä pidempi kun minun pyörässä ;).
Chopperia sitten niijuu...

Projekti alkaa rungon ylimääräisten holkkien, kiinnikkeiden ja muun ylimääräisen poistolla.

You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment. 
You cannot view this attachment.

Sammy

Sammy

Rungon pilkkomisesta ei kuvamateriaalia ole, mutta se käsittää lähinnä kipinöitä ja rumia poistuvia putkenpätkiä.
Keulakulmalaskurin avustuksella tulevan rungon suuntaviivat alkoivat hahmottua.
Varsinaista runkojigiä en vieläkään ole saatu tehtyä, joten jigipöytään fikstuurit kiinni ja putkea vääntämään.
Olen nykyisin näemmä todella laiska ottaa kuvia, joten vähän hyppii ja pomppii aikajana, mut eikös kuvat oo aina silti kivoja?




Sammy

Keula ja takarengas paikoilleen jota pääsee näkemään miltä tuo oikeasti tulee näyttämään.
Kapeaa piti tehdä, ja ei tuonne perään juuri ylimääräistä tilaa jäänyt.

Runkoa ei lähdetty tässäkään Lasselle tulevassa pyörässä lyhentämään, pitkä mies, pitkä perä.

Dummy tankkia soviteltu paikoilleen, josko jotain tuollaista..?

Sammy

Täytyyhän runkoon saada rekvisiittaa kiinni, ja puuttuva sulakeputkikin piti tuonne hitsuutella.
1 to 2 tai 2 to 1, riippuu ihan mistä suunnasta tuota lähestyy.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Moottorin yläkiinnikkeelle tartuntaa.
You cannot view this attachment.

Takalokari ja öljytankin kiinnitys hoidetaan tässä pyörässä näin.
Umpitanko ja vähän jyrsintä ja viilaa.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Sammy 

Webmaster

Mahtavaa! Kiitos tästä Migrator julkaisusta! Ja todella hieno pyörä tämäkin.

Kiwi

Kesäautoa meilläkin toivottiin pari vuotta sitten, joten tunnettuna rahamiehenä laitoin kättä taskuun ja ostin "valmiin" yksilön (emännän rahoilla tietty). Harvinaista herkkua muuten kun on kerrankin harrastepeli joka on kokoajan käyttövalmiina, ei ole ennen tullut sitäkään koettua

Hyvältä kyllä näyttää taas tämä tekeminen! Voi kun saisi itsekin aktivoiduttua sopperin tekoon että olisi joskus ajossakin tuo oma tekele

Sammy

Öljysäiliön tein 1,5mm pellistä.
Tekeminen itsessään melko suoraviivaista pellin muokkaamista ja tigillä yhteen sulattamista.
Tässä kohdin projektia maalaus kaikkiin osiin oli tarkoitus tehdä pulverilla, joten tekemisessä piti ottaa huomioon että kitti ei tässä kohdin peitä.

You cannot view this attachment.

Runkoon kiinnitystä varten sorvista muutama kierreholkki.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Shovelin korkkeja/suodattimia on tullut käytettyä jo muutamissa säiliöissä joita olen tehnyt.
You cannot view this attachment. 
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment. 
You cannot view this attachment.

Näytti vähän liian raskaalta tankin kylki joten virtalukolle upotusta tuohon kohdin.
You cannot view this attachment.

Sammy 



Kiwi

Shovelin öljynsuodattimen käyttö on kyllä aina hyvä idea, harmittaa kun en itelle tehnyt tankkiin sitävarten reikää. Nyt sitä saa etsiä evon suodatinmollukalle paikkaa eikä mikään tunnu hyvältä.

Vääntelikö puoltoistamillinen pahasti, mä tein varuiksi kakkosesta (heh...) omat tankit ettei vahingossa lähtis tuulen mukaan? ;D

Lainaus käyttäjältä: Sammy - 28 kesäkuu 23, 20:52:51You cannot view this attachment.

Hauska tuo kuvan vääristyminen (ainakin omassa päässä näyttää että rungon selkä menee oikein urakalla vasemmalle)

Sammy

Ei tuo pahemmin vääntele tai vetele, sopivassa järjestyksessä kun tinasi menemään niin pysyi kuosissa.

Polttoainetankin tein kahdesta fatbobin puolikkaasta.
Taaskaan, johtuen allekirjoittaneen laiskuudesta ottaa kuvia, ei koko prosessia ole dokumentoitu.
Mutta juu, muutama kuva sentään todisteena.

Tankeista posket yhteen.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Liian korkeaa, joten halki taas ja hitsuutellaan samalla täyttökorkin paikat umpeen.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment. 

Selkäputkeen muutama holkki joiden läpi tankki pultataan kiinni.
Tunneli tehtiin samaisesta 1,5mm pellistä mitä öljyleili.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment. 

Pohjaan muutama uusi pellinsuiro ja tankki kasaan.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Hana tulee letkun väliin joten tankkiin ei tarvita kuin letkulle lähtö.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Sammy   

 

Jauhoparta

Erittäin hyvän näköstä tekemistä  8)