Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel Chopper

Aloittaja Rezi, 28 lokakuu 14, 22:24:57

« edellinen - seuraava »

Smokie

Sähköt ei oikein oo mun alaa mutta eikös sieltä pitäisi tulla yli 50 volttia AC?

JKKo

Lähtöjännite nousee kierrosten mukaan suorassa suhteessa. Mulla oli raitiovaunussa säädin rikki ja staattori ehjä. Tyhjäkäynnillä 20-30 volttia ja heti kun vähän tuppea käänsin, niin meni yli 60 voltin. Pieniltä vaikuttaa noi sun voltit, mutta regulaattori saattaa silti olla ehjä vielä.
883/1200/turbo

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 19 kesäkuu 16, 14:53:46
Vois luulla, että tyhjäkäynnin 17 voltista ja kierrosten 35 voltista saa 14 volttia generoitua.

Helposti voi luulla, vaan ei sieltä kyllä läheskään oikeaa määrää sähköä ulostu. Regulaattori voi olla ehjä tai olla olematta, staattorilta kun ei oikeaa määrää sähköä tule niin ei se regu siitä latausta oikein aikaiseksi saa. Ehjä staattori antaa vaihtovirtaa heti tyhjäkäynnillä yli 20V ja menee heti kierrosten noustessa yli 50V, jollei mene on staattori rikki.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

#558
Jos huonoon muistiin on luottaminen niin staattorilta pitäs pukata 70-100V parintonnin kierroksilla.

E: tais tulla vähän lapin lisiä, no tarkemmat löytyy vaikka Clymerin manuskasta, en sotke tän enempää.  ;)

ma^ko

Vanha nyrkkisääntö on et ehjä staattori pukkaa sen kakskyt volttia jokaista tuhatta kierrosta kohden, siis 1000rpm ~20V, 2000rpm ~40V, 3000rpm ~60V jne... Kummastakaan nastasta ei saa olla yhteyttä maahan ja staattorin resistanssin tulee olla 0,1-0,5ohmia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 19 kesäkuu 16, 21:29:02
Vanha nyrkkisääntö on et ehjä staattori pukkaa sen kakskyt volttia jokaista tuhatta kierrosta kohden, siis 1000rpm ~20V, 2000rpm ~40V, 3000rpm ~60V jne... Kummastakaan nastasta ei saa olla yhteyttä maahan ja staattorin resistanssin tulee olla 0,1-0,5ohmia.
Mittailin laturin jännitteitä uusiksi ja Ma^kon speksaamat lukemat löytyi. Posti hukkasi Hotbiken lähettämän säätimen ja pyörä on edelleen telakalla. Räpsin muutaman kuvan pyörästä Red Hot Chili Bobberin kassa. Bobberi tuntuu chopperin rinnalla huomattavan kompaktilta :)
















Kapteeni sika

#561
Varmista että säätimen kuori on maadotettu. Jossain malleissa on erillinen maapiuha , tai sille on paikka kuoren alapuolella, ainakin mun DS:n (cheapo) säätimessä on. Tosin mä en piuhaa laittanut, tähtiprikat kiinnitysruuvien alle ja putsasin kierteet ja varmistin maadotuksen sitä kautta.

Ediittiä:

Tämä on hyväksi todettu latauksen merkkivalo. kerran hälytti ylilatauksesta jonka yleismittari varmisti, säädin vaihtoon. Ei vie isoa tilaa edes tsopperista.  ;)

themaukka

Toivoisin näkeväni tämän livenä Joutsa Chopper Showssa ensi viikonloppuna, kiitos!

Rezi

Lainaus käyttäjältä: themaukka - 04 heinäkuu 16, 16:49:38
Toivoisin näkeväni tämän livenä Joutsa Chopper Showssa ensi viikonloppuna, kiitos!
Taitaa jäädä Joutsa väliin. Lataus toimii uudella säätimellä, mutta pyörä on nyt telakalla takapyörän laakerirempan vuoksi. Parin tuhannen kilsan jälkeen laakerit rutisee aivan hemmetisti. Ilmeisesti tuli sorvattua liian ahtaat laakeripesät keskiöön ja kuulalaakerit porsi sen takia näin pian. Nyt pitää löytää sorvi johon mahtuu 19" vanne tai pitää keksiä jotain muuta...

Tuo Kapteeni sian latauksen varoitusvalo olis kyllä asiaa. Tuohan vois olla kiinni vaikka akussa.

Blower1

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 05 heinäkuu 16, 11:37:58
Lainaus käyttäjältä: themaukka - 04 heinäkuu 16, 16:49:38
Toivoisin näkeväni tämän livenä Joutsa Chopper Showssa ensi viikonloppuna, kiitos!
Taitaa jäädä Joutsa väliin. Lataus toimii uudella säätimellä, mutta pyörä on nyt telakalla takapyörän laakerirempan vuoksi. Parin tuhannen kilsan jälkeen laakerit rutisee aivan hemmetisti. Ilmeisesti tuli sorvattua liian ahtaat laakeripesät keskiöön ja kuulalaakerit porsi sen takia näin pian. Nyt pitää löytää sorvi johon mahtuu 19" vanne tai pitää keksiä jotain muuta...

Tuo Kapteeni sian latauksen varoitusvalo olis kyllä asiaa. Tuohan vois olla kiinni vaikka akussa.

Jos laakeripesät on vain hiukan liian pienet, niin laita C3-välyksen laakerit. Jos se ei riitä, niin C4.

Spöke

Laakeripesä on helpoin avartaa jyrsimellä, jossa on avarruspää. Noin isot sorvit on harvassa, ainakin harrastelijakäytössä.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 05 heinäkuu 16, 11:37:58
Parin tuhannen kilsan jälkeen laakerit rutisee aivan hemmetisti. Ilmeisesti tuli sorvattua liian ahtaat laakeripesät keskiöön ja kuulalaakerit porsi sen takia näin pian.
Eiku sen takia, että oot käyttäny kuulalaakereita. Ja varmaankin vielä suojattuja. Ne on tarkotettu toimistojakkaroiden fillareihin.

Kyse on parista huntista. Jos se on ongelma. Tee vanerista pizzaslaissin muotonen palikka mihin vedät ruuveilla kasikymppistä hiomapaperia palan kiinni. Sillä hiot reiän isommaksi.

Smokie

Mä oon joskus hienostellut silleen että sorvista nafti palikka ja venttiilihiomatahnan kanssa sitä pyöritellyt pesässä. Kantsii sitten olla varovainen jos/kun suurentelet sitä, pyörän laakerin pesässä ei kestä _mikään_ kotkaus tai mellapelti.

GlennHughes

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 05 heinäkuu 16, 19:54:17
Kyse on parista huntista. Jos se on ongelma. Tee vanerista pizzaslaissin muotonen palikka mihin vedät ruuveilla kasikymppistä hiomapaperia palan kiinni. Sillä hiot reiän isommaksi.

Jaa vähä niinku Wankel vai?
Arsch!

Rezi

Vanhat laakerit oli lähes jumissa laakeripesässä, mutta tuntuivat lähes terveiltä kun ne koputteli ulos pesästä. Pyöräytin Dremelin santapaperirullalla laakeripesät kiiltäviksi ja uudet laakerit meni paikalleen kevyesti työntämällä. Kysymys on satasista.

Huomasin, että takavanteesta oli kolme puolaa löysällä. Oli pakko tehdä vanteelle jotain, että uskalta ajaa pyörällä. Hitsasin mutterit ensin kiinni kehään ulkopuolelta ja sitten päätin vielä hitsata puolat kiinni näkyvältä puolelta. Nyt vanne on taatusti jäsy ja sillä ulkaltaa ajella huolettomasti. Pelkäsin, että vanne vääntyilee hitsattaessa, mutta ei se mitään vääntyillyt. Se viipottaa saman 2-3mm kuin ennen hitsausta. Pulverilakka tietysti paloi piloille ja vanteet piti maalata uusiksi. Valitsin väriksi rungossa olevan hopean.


Kesällä voi maalata pihalla :) Rengas päälle ja ilmat pois niin maalarinteipin saa vanteen ja kumin väliin.


Myös etuvanne piti tietysti maalata samalla värillä. Etuvanne on pienemmällä rasituksella enkä lähtenyt sitä hitsailemaan. Tässä mopo ilman renkaita.


Vanteiden uusi vaaleampi sävy on ihan OK. Enska- ja toisioketju on sen verran venyneet, että renkaan säätövara alkaa olla finaalissa. Lokarin alapäätä piti jo säätää taaksepäin.


Taas kelpaa ajella :)