Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

mista

Olen omistanut pyörän varmaan joku 4-vuotta, josta 4-vuotta se on ollut palasina  ;D Ja nyt vasta löysin tämän foorumin.. Ajattelin tehdä tästä jutun nyt tännekkin. En niinkään esitelläkseni projektia, koska mitään nähtävää siinä ei niinkään ole, mutta voi ainakin jostain sitten kysyä ongelmatapauksissa neuvoja. Tämä kun on ensimmäinen kaksipyöräinen projekti minulla ja suurin osa mitä tästä muistin on 4-vuoden aikana jo unohtunut, joten kasaaminen vaatii pähkäilyä aika-ajoin.. Tarkoitus ja haave olisi nyt saada tämä ajoon vihdoin kesäksi edes jonkinnäköisenä ja kehittää eteenpäin sitten yksi asia kerrallaan.

Liikkeelle siis lähdettiin tästä:



Joskus se jopa kävikin:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Harley%20Davidson%20Ironhead/?action=view&current=sekay2.mp4

Tarkoitus oli hiukan parannella.. Tumpusta se sitten lähti.

Ensin purin hiukan.. sitten purin hiukan lisää ja ennenkuin huomasin kädessä oli rälläkkä ja perä irti..




Tein sitten saumattomasta tarkkuusteräsputkesta uuden takaosan



Sitten tuli yhtä sun toista ostettua muutamalla ameriikan matkalla, joten osaa löytyy nurkissa. Pyörä alkoi saamaan muotojaan




Penkin kulma saattaa olla hiukan väärä, mutta koitetaan



Lokaria levitettiin hiukan






Pyörän eka ulkoasu, jolla ajettiin joitain työmatkoja:


Pyörä nyt: Tallissa tällä hetkellä vaatii hienosäätöä.


13.6.2012 Ostin sitten itselleni käyttöpeliksi Shovelin, joka on rekisteröity 1960..
Jotkut varmaan tietääkin pyörän edellisen omistajan. Laite on hieno ja hyvä aihio myöhempään paranteluun. Straippeja ja lisää väriä on ainakin heti suunnitteilla. Kuitenkin tarkoitus pitää kokoajan ajossa, jottei homma riistäydy käsistä.

Käyntiin tuo lähtee välillä liiankin helposti, kun kelaa vaihteistoa vaan rauhakseen kiksillä ja etsii kohtaa niin pyörä saattaa käynnistyä. Verrattuna rautikseen, jossa saa oikeasti hyppiä päällä. Tässä on myös S&S super E kaasari, joka on uusi ja vaihteisto on uusi, joten kilometrejä saa ottaa ihan rauhallisesti.  Motti on numeroiden perusteella FX1200 mallista ja vm 1972.



Loppujenlopuksi pyörä on pienempi kun mitä olin ajatellut ja todella näppärä käsitellä. Ja vaikka runko on jäykkä ja penkkikin kiinteä niin hieno laite ajaa.



Rautiksen palikkaa:
Keulana on Demons cycleltä ostettu DNA -2 springeri
Valoksi tulossa perus tylsä bates tyyppinen
Tajavaloksi "stop" valo
Tankki on joku sportster tyyppinen yleismalli demons cycleltä
Takaloksu on moorelta hankittu brittilokari
Stonga on yhdeltä leak mc:n tutulta jostain palaneesta vanhuksesta
Sisäkaasukahva löytyy, mutta mennään ensin tuollaisella peruskahvalla
Käsihallintalaitteet on dynasta (julmetun isot tähän pyörään)
Soolosatula demons cycleltä La Rosa
Jouset löytyy sekä kuvassa olevat, että sellaiset hairpin tyyppiset
Kiksisarja makaa hyllyssä, mutta sen asentaminen tulee vasta joskus myöhemmin (ostin sporty specialtiesiltä)
Öjytankki on joku shovelin vanha.. mutta mikä lopullisesti tulee on hiukan vielä mietinnässä.
Akku takarenkaan eteen.. Täytyy tehdä joku väkerrys telineeksi
Kaasari on orkkis Keihin
Jarrusatulat on dynasta.. Julmetun isot nekin.

2012 Muutama pieni muutos
Biwellin 1 1/4 Raiserit
Z-stonga (hemmetisti matalempi kuin tuo edellinen)
Uusi etuvanne. Vähemmän ruostetta
DNA Springer front brake kit. Saa tuo orkkis springerijarru lähteä. Kauhee mohlo.

Ehkä joskus ajan kanssa sitten paremmaksi ja nätimmäksi.. Sitten kun muksu on sen verran vanhempi, että on aikaa.. EDIT 2012 Toinen muksu tulossa, joten viimeistely saa odottaa :)


Mielipiteitä kaivataan jos jokin näyttää olevan pahasti päin helevettiä  ;D Fiilispohjalla on rakenneltu ja mistään en mitään tiedä  :P
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Rezi

Hyvältähän tuo näyttää. Hyvä stuukki, hienot putket.

Minä laittaisin öljysäiliöksi perinteisen pyöreän, vaikka jauhesammutajasta tehdyn. Tuo kuvissa oleva lämiskäsäiliö ei minusta kyllä oikein istu millään tuohon. Tai jos jätät tuon, niin laita se ainaskin vatupassiin.

Ja bensatankki voisi  olla Sportyn pienempi malli, vaikkei tuokaa paha ole.

Apea vois kaventaa, piilotat katkaisukohdan raiserin sisään.

Takalokarin sädettä voisit yrittää pienentää, niin istuis paremmin renkaaseen.

Ja laitahan se kiksi, niin vait vahtaa akun paaaljon pienempään.

Laitahan sitten mid controllit, ei mitää "jalat suorina" tappeja.

Tässä vinkkejä viikoksi. Tosin vain meikäläisen mielipiteitä. Tee niinku itestä tuntuu. ;)

filtteri

ja se tuhdimpi eturengas takas.....mun mielestä :P

mista

Hienoa saada heti mielipiteitä.

Jauhesammuttimet on jo haussa, kun kaveri on smmutinhuollossa töissä niin pyysin katsomaan joskos olisi. Ajattelin, että leikkaan tuosta säiliöstä irti suodattimen pesä korkkeineen kaikkineen ja siirrän sitten siihen mikäli sammuttimen säde riittää suodattimen laittamiseksi sen sisälle.

Tankki saa olla ens alkuun tuo. Muokkailen sitten tuota tai laitan toisen ns. lopulliseen versioon. Nyt on pakko saada pyörä liikenteeseen, jotta ei lopu innostus kokonaan. Saisi edes ajella ens kesän töihin  tuolla.

Apen kaventaminenkin kuulostaa itseasiassa hyvältä. Tarkoituksena olis tehdä kokonaan uusi tanko tuohon suorasta tavarasta muokkailemalla, mutta ajan puutteen takia löin tuon tuohon. Tallissa on myös lyhyt drag bar, mutta se on niin lyhyt, että dynan kontrollien vivut tulee päistä rumasti yli. Ehkä joskus kun olen rahakkaampi niin ostan jotkut retro kontrollit tjms.. sirommat.

Takalokarin säde ei varmaan kelposti enää pienene. Nyt kun on hitsattu keskeltä niin englanninpyöräkään ei pysty tuohon. Tietysti jotenkin reunoja viiltämällä ja taivuttamalla voisi hieman saada kutistettua. Taidan antaa tässä versiossa tuonkin olla tuollainen ja korjata sitten ens talvena..

Kiksisarjan asennus on se jonka tahtoisin itse mahd nopeasti tuohon, mutta vaatinee hiukan paneutumista tai ammattilaiselle viemistä? Onkos porukalla kokemusta noiden asentamisesta, että millainen savotta tuo on.. 1975 vuonnahan rautista sai sekä sähkö+kiksiversiona ja pelkästään sähkönä kuten tämä.. Auton moottoreita on tullut tehtyä, mutta mp moottori hiukan vielä pelottaa :) Ainakin jos joutuu alakerran räjäyttämään..

Tuo jalkahallinta siirtosarja itseäni ketuttaa eniten. Olisi paljon hienommat jos olisi tosiaan hiukan paremmalla paikalla nuo pelit ja pensselit, mutta en ole vielä paneutunut miten nuo voisi toteuttaa hiukan lähemmäs. Rautis on niin pieni, että ei siihen mitkään chopperi sarjat sovi.. En tiedä onko toi setti joku itsetehty tai orkkis, mutta jos jollain on tarjota järkevämpiä vaihtoehtoja niin kuuntelen.. Tai jos on joutilaana niin voin ottaa noihin vaihdossa. Tää vuosimalli on se, jossa vaihteensiirto on tehty tuollaisilla ns. välimallin tangoilla toiselle puolelle.

Eturenkaan kohtalo on sikäli avoin, että ei ole oikeastaan väliä kumman sine lyön. Etuloksua kun ei tule niin voi vaihdella vaikka viikottain.. Eturenkaaksi mulla on ostettu tuohon 21" vanteelle avonin sellainen  vanha suorakuvioinen. Tietääkös kukaan mikä olisi taakse passeli oldskool rengas? Tuon nykyisen koko on harmittavan leveä eli 130 muistaakseni. Eli vanteelle lienee pakko lyödä jotakuinkin samanlainen.. 16" halkaisijaltaan. Saakos tuohon kokoon jotain oldkskool kuvioista rengasta.. Muutamalla foorumilaisella oli aika komeita takarenkaita. Täytynee googletella saako tuossa koossa. Red hot chili bobberissa oli Shinko.. Näyttää hemmetin komealta.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

erakko

Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

mista

Lainaus käyttäjältä: erakko - 20 helmikuu 11, 07:29:36
http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/safety-mileage-mkii

Olisiko toi sellainen mitä haet?

Speedmaster mulla on eteen, mutta tuo safety mileage II olis kyl komea taakse.. Mitäs tuo 5.0 - 16 muuten vastaa.. Nykyään on tosiaan se 130/16
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: mista - 20 helmikuu 11, 08:42:00
Speedmaster mulla on eteen, mutta tuo safety mileage II olis kyl komea taakse.. Mitäs tuo 5.0 - 16 muuten vastaa.. Nykyään on tosiaan se 130/16

Ovat toisiaan vastaavat koot.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Pietari

Ei oo kiksisarjan asentaminen paha homma jos vähänkään pysyy työkalut kädessä..
tuossa melko selkeät ohjeet kuvilla http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=727978

Rezi

Retrorengas on korkeampi profiililtaan ja sillä tuo lokarin sädekin taitaa korjautua itsekseen. Tuossa saksalainen saitti ja samanlainen Shinko mitä mulla on projektissa. Leveys 130mm.
http://mynetmoto.com/motorradreifen_details.cfm/artikelnr/mnm000005479/shinko_mt90-16_74h_tt_e-240dw.html



KK

Lainaus käyttäjältä: mista - 20 helmikuu 11, 06:42:54

Takalokarin säde ei varmaan kelposti enää pienene. Nyt kun on hitsattu keskeltä niin englanninpyöräkään ei pysty tuohon. Tietysti jotenkin reunoja viiltämällä ja taivuttamalla voisi hieman saada kutistettua. Taidan antaa tässä versiossa tuonkin olla tuollainen ja korjata sitten ens talvena..

Lokarinsäteen muutos ei ole mitään suurta magiaa ja kalliita työkaluja vaativa homma... :)
http://www.lowbrowcustoms.com/index.php?l=page_view&p=tech_how_to_radius_motorcycle_fender
F.U.

ma^ko

Mä laittasin 16" retrot molempiin päihin. Ihan hauska tuost tulee.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

hapi

Nuo satulan kierrejouset ei tule kestämään ehjänä kauan. Satula kun kiinnitetään edestä, niin jouset painuu sivuttain. Pitäis olla pystymmässä kiinnitys runkoon.
British MCC Vierumäki

Don Quijote

Hyvä siitä tulee, eikä kaikkea tarvitse tosiaan kerralla tehdä 8)

Avoneita ja Shinkoja löytyy aika helposti vaikka saksasta, esim. täältä --> http://www.mynetmoto.com/

Täällä kotimaassa suosittelen Sami Lassilan palveluita, tilaamalla löytyy vaikka mitä retro-kumeja --> http://www.samilassila.com/
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Spöke

Hyvä tulee! Tuosta öljytankista olen hiukka eri mieltä Rezin kanssa. Musta sammutinöljysäiliö on nähty ja kokeiltu moneen kertaan. Tuosta sovelin säiliöstä vois saada ihan hienon pikku modauksella.
Sellaista työkonehenkisyyttä. Ite tykkäisin matalemmista sarvista, ehkä jopa jostain monttupyörän sarvista. Toisaalta sulla on noi, voihan niillä kesän ajella, tai useammankin, jos ajossa ovat hyvät. Se kait kuitenkin on tärkeintä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

filtteri

jos ajossa ovat hyvät.se kait kuitenki on tärkeintä....mistä lähtien ;D