Finnbikers

Tekniikka / Muut => Jousitus / Renkaat / Jarrut => Aiheen aloitti: Hemuli - 27 helmikuu 20, 23:30:51

Otsikko: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Hemuli - 27 helmikuu 20, 23:30:51
Onko kukaan keksinyt ratkaisua jolla uudempien touringien ABS saadaan ymmärtämään vakiota isompi etuvanne? Tuossa on yksi tapaus jossa 2015 Street Glideen asennettiin 26" P/M etuvanne jossa oli valmistajan asentama kyseiselle vannekoolle käypänen absilaakeri. Silti ABS-valo syttyy kun vauhti nousee satasen pintaan.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Make - 29 helmikuu 20, 07:25:47
Mikäli minä mitään ABS-jarrujen toiminnasta ymmärrän, niin pyörien nopeusero tekee vikakoodin. Eli geometriaa peliin ja ABS-tunnistinkehän halkaisijaa muuttamaan. Lähestyn myös yksityisesti aiheesta.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Make - 29 helmikuu 20, 11:10:00
Vai onko olemassa jotain kojetta, jolla voi lukea pyörimisnopeussignaalin? Mahdollisesti yhtäaikaisesti sekä etu- että takapyörän.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: proffa - 29 helmikuu 20, 14:33:16
https://www.youtube.com/watch?v=KPxcLVZRqPY
Tuossa ratkaisu ongelmaan
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: flhx - 29 helmikuu 20, 19:24:48
Noihin on taalla asennettu aftermarket firmojen laakereita , tais olla ainakin Ness joka teki eri vannekokojen mukaan niita.

HDlla on oma sisainen ohje jos asennetaan 21" etuvanne, siina parjaa alkuperasilla laakereilla jos kayttaa Softail Breakoutin 21" orgisrengasta.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Hemuli - 29 helmikuu 20, 19:27:10
Lukekaa ajatuksella toi mun alkuperäinen teksti - vanteessa on jo 26-tuumaiselle tarkoitettu laakeri mutta silti tulee vikakoodi.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: flhx - 29 helmikuu 20, 19:58:17
Tulee mieleen ny ekana noi:

-Uus laakeri ko vannekoolle( ei oo eka kerta kun tollanen isolle vanteelle tarkotettu ei oo toiminut, meilla vaihdettu asiakkaalle ainakin kerran kun eka versio anto vikakoodia vaikka oli valmistajan asentama)

-Ei mitenkaan mahdotonta etta PM asentanut vaaran laakerin.

-ABS anturi, noitakin menee aina valilla.

-ABS moduli, niitakin menee, onko vikakoodit luettu? Kannattaa huomioida etta ABS fillareissa kannattas jarruliemet vaihtaa oikeasti usein, taalla on nahny monta joissa toi moduli on sontinu vaan koska ei oo vaihdettu jarrunesteita. Modulin ovh 775 taalaa....

-Jos pyorassa "piggybacktuner" niin voi aiheuttaa sekoiluja.



Ite ehka lahtisin "helpoimmasta", uus laakeri.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Make - 29 helmikuu 20, 20:16:45
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 29 helmikuu 20, 19:27:10
Lukekaa ajatuksella toi mun alkuperäinen teksti - vanteessa on jo 26-tuumaiselle tarkoitettu laakeri mutta silti tulee vikakoodi.

Niin mitä se koodi tahtoo sanoa?
Piti googlata millainen viritys tuo anturi on. Ei läheskään sitä mitä kuvittelin 🙄
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Hemuli - 29 helmikuu 20, 20:20:37
Koodi on C1025 "front wheel speed sensor signal intermittent". Pitää koittaa tota laakerin vaihtoa ekana, kyseessä on kuitenkin fillari jonka huoltohistoria on tiedossa viimeisten kahden vuoden ajalta ja jarrunesteet on vaihdettu ajallaan. Laite oli täysin toimiva ennen konversiota ja vanteessa on laakeri jossa lukee "for 26" wheel only". Laakeria ehdotti vanteen toimittanut tukkurikin ensimmäisenä.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: KariFS - 29 helmikuu 20, 20:37:56
Eiks toi ”intermittent” tarkoita jotta ”pätkii”? Joku sopiva värähtely suuremmissa nopeuksissa?
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: flhx - 29 helmikuu 20, 20:52:02
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 29 helmikuu 20, 20:37:56
Eiks toi ”intermittent” tarkoita jotta ”pätkii”? Joku sopiva värähtely suuremmissa nopeuksissa?

Koodi tarkoittaa ettei moduli saa kunnollista signaalia laakerilta. Yksi eka korjausvaihtoehto on etta laakeri viallinen/ei ABS. Tuon koodin voi saada jo silla etta laakeri ei ole ABS tarkoitettu, eika se tietysti silloin anna edes patkivaa signaalia.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Kiwi - 29 helmikuu 20, 21:42:10
Samassa suhteessa isompi takapyörä kehiin, olis komee ;D
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Hemuli - 01 maaliskuu 20, 00:45:56
Yks mitä mietin että vaikuttaako se että pyörä on SE-versio ja siinä on vakiona 180/55x18 takafillari joka on halkaisijaltaan vastaavaa 16-tuumaista isompi? Jos absiyksikkö on ohjelmoitu sen mukaan niin olisko P/M:n vanteen mukana tullut 26" laakeri väärällä suhteella?
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Lyytinen - 01 maaliskuu 20, 09:49:17
Kun en rakenteesta mitään tiedä (patongin ABS:stä vaan kokemusta), niin suotakoon anteeksi: on kasattu 100% huolella eli haistelija on laakerin magneettikehästä varmasti samalla etäisyydellä mitä ennenkin? Eikä rako pääse elämään missään olosuhteissa?
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Make - 01 maaliskuu 20, 10:06:01
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 maaliskuu 20, 00:45:56
Yks mitä mietin että vaikuttaako se että pyörä on SE-versio ja siinä on vakiona 180/55x18 takafillari joka on halkaisijaltaan vastaavaa 16-tuumaista isompi? Jos absiyksikkö on ohjelmoitu sen mukaan niin olisko P/M:n vanteen mukana tullut 26" laakeri väärällä suhteella?

Juuri tätä ajoin takaa. Pyörien nopeusero kasvaa ohjainlaitteen mielestä liian suureksi jonkin seikan vuoksi tuossa nopeudessa. Seikka voisi olla esim renkaan halkaisijan kasvaminen.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: flhx - 01 maaliskuu 20, 17:18:13
Rupee menee liian filofiseks. Laakeri vaihtoon niin asia selviaa ja probleemi todnak ratkastu. Ellei esim ABS anturi ottanut kipeaa asennuksen yhteydessa tai sen johdot ole porsinut samassa rytakassa.

Ei ole mitenkaan ylenpalttisen harvinaista etta ABS laakeri on asennettu vaarin, meille tuli esim upouus softail tehtaalta jossa ABS laakeri asennettu vaarinpain..Samaa tapahtuu aftermarket vanteissa.

Teoria siita etta takarengas vaikuttaisi ei mielestani ole oikea, perusteena se etta samaa 26 vannetta myydaan samalla varaosanumerolla seka perus touringiin ja CVO malleihin, joissa siis eri kokoiset takavanteet. Tama tosin vain pikasesti katottuna yhen valmistajan yks vanne, voihan olla etta siina oli virhe. Ja ymmarrykseni mukaan ABS moduli laskee rengas kerrallaan eika ole kiinnostunut etu- ja takarenkaan suhteesta. Voin toki olla vaarassakin.

Toisaalta, troubleshooting on hauskaa, joten ti kun meen duuniin niin yritan ehtia spekuloimaan asiaa parin mekatsun kanssa.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Hemuli - 01 maaliskuu 20, 17:36:56
2014 eteenpäin takarenkaan koollakin on merkitystä kun touringeihin tuli linkitetyt jarrut - eli kun painat jompaa kumpaa jarrua vaikuttaa se molempiin päälle neljänkympin vauhdissa.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: flhx - 01 maaliskuu 20, 18:17:17
Juu, Reflex system(josta muuten tullut 2020 uusi updeitattu systeemi), mutta siita huolimatta ABS laskee erikseen etu- ja takapyoraa, eli ei valita niiden suhteesta. Ajatellen esim. tilannetta jossa eturengas on luistavalla pinnalla ja takarengas pitavalla, jarruvoimahan ei saa olla sama molemmilla renkailla. Eli tuon takia mielestani silla takarenkaan koolla ei ole merkitysta.

Laakerithan noissa ABS versioissa on aina samat, pyoran koosta riippumatta.Puhun nyt siis vakio HD vanteiden koosta eli max 21" etuvanne esimerkiksi.  Eroja voi olla antureissa ja moduleissa, ja onkin ainakin Softail vs touring. Mutta esim kun on vaihdettu touringeihin 21" eturenkaita esim.19" tilalle niin ei siina antureita eika moduleja vaihdeta. Samoin kun tehdaan niita 23", tai 26" versioita niin ainoa mita vaihdetaan on laakeri. Ei ronkita antureita eika ABS modulia. Ja siita huolimatta ABS valo ei syty, vaikka takarenkaan ja eturenkaan suhde muuttuu aika radikaalisti.

Voi olla etta olen ymmartanyt jotain vaarin, en vaita ymmartavani tasta(kaan) mitaan tai olevani mikaan ABSninja.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Make - 01 maaliskuu 20, 21:50:30
Yhtään epäilemättä kenenkään huomiokykyä, niin sitten siellä on johto nirhautunut ja satasen vauhdissa alkaa hiertämään ja me kaikki tietäjät nauramme sille makeasti.
Otsikko: Vs: Iso etuvanne ja ABS-ongelmat
Kirjoitti: Hemuli - 06 maaliskuu 20, 15:19:44
Niinhän siinä sitten kävi että koko ongelma oli kiinni ABS-laakerista. Eurooppalainen tukkuri kasaa näköjään P/M:n vanteet itse ja käyttää oman brändinsä laakereita. Se kun korvattiin tavallisella laakerilla ja P/M:n erillisellä ABS-kehällä niin johan rupes toimimaan.

Kiitos osallistuneille  8)